Pôvodne to malo byť úvodné podujatie tohtoročného šampionátu – slávna Rally Monte Carlo, ale nakoniec som sa rozhodol pre moju srdcovku a neľutujem...
Uddeholm Swedish Rally je totiž v kalendári MS jedinečným podujatím s neopakova-teľnými podmienkami a atmosférou, a naviac sa koná v krajine, ktorá je môjmu srdcu veľmi blízka.
V ostatných rokoch sa síce organizátori opakovane stretávajú s hrozbou zrušenia rally
z dôvodu nedostatku snehu, príroda im však vždy v posledných chvíľach podá pomocnú ruku a inak tomu nebolo ani tentokrát.
Súťaž je totiž vypísaná ako snehová rally, na ktorej sa používajú pneumatiky s hrotmi.
V prípade, že na trati nie je dostatočná snehová pokrývka, alebo aspoň hrubá vrstva ľadu, preteky sa kvôli ochrane prírody nemôžu uskutočniť.
Dva dni pred konečným rozhodnutím o konaní alebo zrušení súťaže napadlo v mieste jej konania asi 25 cm snehu a nič už teda nebránilo dať pretekom zelenú. To už som mal dávno prisľúbené miesto v Transportéri českého rally jazdca Pepu Sedláčka, ktorý sa s partiou fanúšikov rally z Moravy tiež chystal začiatkom februára na sever.
Z Canonu mi pri tejto príležitosti zapožičali na test to najlepšie, čo je pre športovú fotografiu momentálne k dispozícii. Večer 6.2.2008 som sa teda vydal plný očakávaní na cestu vybavený aparátom Canon EOS-1D MarkIII, objektívmi
EF 16-35/2.8L II, EF 70-200/2.8L, EF 85/1.8 USM a bleskom Speedlite EX 580.
Najťažšia časť cesty prišla hneď na úvod – vyrážať sme mali okolo 02.45 hod. zo Zlína, kam som sa musel dopraviť vlakom. Z Bratislavy to teda nie je vôbec jednoduchá záležitosť. V Břeclavy prestúpiť na rýchlik do Otrokovíc a odtiaľ MHD-éčkou do Zlína. Tam som asi hodinu postával nad svojou batožinou a strážil jej obsah v hodnote okolo 250.000,-Sk, aby som sa pred treťou hodinou „nalodil“ a zaujal svoje miesto, spoločne s ďalšími siedmimi fanatikmi.
Cesta ubiehala bez problémov, v Pepovom štýle jazdy bolo cítiť obrovskú istotu získanú rokmi prežitými za volantom.
My sme teda mohli spokojne podriemkávať, zatiaľ čo za oknami ubiehala jednotvárna krajina severného Nemecka.
Hirvonen/Lehtinen, SS Mangen, divácke miesto 1C Van Merksteijn/Van Beek, SS Bjälverud, 2C
Z pohody nás na chvílu vytrhla len hliadka nemeckých colníkov, ktorí nás presmerovali na parkovisko vedľa diaľnice
a nariadili kompletne vyložiť veci z auta. Všetkým nám v mysliach rezonovalo len jedno slovo – SCHENGEN a s ním spojené obrázky oslavujúcich politikov na hraničných prechodoch. Tentokrát to ráznym chlapcom v rukavičkách nevyšlo, väčšina z nás mala so sebou len po jednej fľaške „domácej“ pre vlastnú potrebu :).
Večerná, 4-hodinová plavba trajektom z nemeckého prístavu Sassnitz do švédskeho Trelleborgu bola úľavou nielen
pre nás, ale najmä pre Pepu, ktorý už oddych potreboval ako soľ. Cestu Švédskom na sever sme, až na vodiča, všetci prespali a prebudenie v Karlstade bolo pre celú posádku tou najkrajšou odmenou.
Sordo/Marti, SS Lesjöfors, 2C P. Solberg/Mills, SS Hagfors, 4A
Večernú superšpeciálku na štadióne v meste sme oželeli, ale raňajších rýchlostných skúšok sme sa už nevedeli dočkať. Potrebovali sme sa rýchlo ubytovať, čo sa nám vďaka ochote správkyne tábora Skutberget (First Camp) pri jazere Vänern aj podarilo.
Čakali nás dve drevené chatky veľkosti 5 x 3m, pre štyroch sice nič pohodlné, ale celkom lacné a to bola v tomto prípade priorita. Neprišli sme predsa do Švedska oddychovať, mňa osobne čakali 3 hektické dni plné akcie.
Za čím som teda vlastne prišiel? Za dobrými fotkami! Za fotkami, ktoré majú „gule“, v tomto prípade čo najviac dynamiky, koľko sa jej len na snímač zmestí.
H. Solberg/Menkerud, SS Mangen, 1C Latvala/Anttila, SS Rämmen, 4B
Mesto Karlstad je síce centrom rally, ale skôr len na papieri. Rýchlostné skúšky (RZ, SS – Special stages),
ležia prevažne v okolí mestečiek Hagfors a Sunne, vzdialených asi 70 až 100km severne od Karlstadu. Vyrážame teda
čo najrýchlejšie ďalej na sever, prvým cieľom sa stáva 3 RZ-eta s názvom Bjälverud.
Po dobré fotky som si do Švédska neprišiel len ja, v aute sú ďalší chalani s podobnou diagnózou a výbavou v taške. Jeden z nich je dokonca akreditovaným fotografom a tak sa na prednom skle nášho auta ocitá nálepka „Tabard Media“, ktorá nás, ako sa ukáže, dostane takmer všade. „Takmer všade“ znamená až k trati RZ, čo je neoceniteľná výhoda. V prípade, že by som mal absolvovať celú rally v požičanom aute, ako som plánoval, videl by som z nej asi len polovicu.
Z akreditovaného fotografa sa večer na chate vykľuje Petr Sagner, jeden z dvorných fotografov portálu eWRC.cz, čo mi spôsobí mierny šok. Jeho výborné obrázky, ktoré čitatelia portálu obdivovali o pár dní neskôr, som tak mal možnosť vidieť ako jeden z prvých.
P. Solberg/Mills, SS Lesjöfors, 2C Predjazdec, SS Hagfors, 4A
Fotografovať WRC rally je náročné najmä z časového hľadiska. K RZ-etám je prístup len na niektorých diváckych miestach, kde sa už hodiny pred prejazdom pretekárov pokúšajú zaparkovať diváci. Čím neskôr prídete na miesto,
tým väčšiu vzdialenosť k trati (a späť k autu) musíte šlapať po svojich a tým viac času stratíte.
Švédski organizátori našťastie zvládajú všetko na výbornú a aj vďaka ohľaduplnosti miestnych obyvateľov sa dalo
na poslednú chvíľu popri odparkovaných autách dostať až priamo k trati, kde bol parking vyhradený pre médiá.
Ocitám sa teda pri trati, do prejazdu prvého pretekára ostáva asi pol hodiny a ja si za asistencie krúžiacej helikoptéry organizátorov rýchlo hľadám vhodné miesto. Nie je to vôbec jednoduché. Bariéry držia divákov v dostatočnej vzdialenosti od cesty, v prípade zákrut, horizontov a skokov sa bezpečná vzdialenosť ešte zvyšuje. Podarí sa mi dostať sa na celkom dobré miesto pri naukladaných siahoviciach dreva, ale kým si vybalím techniku, prefrčí okolo predjazdec na Peugeote 207 a napätie sa začína pomaly, ale isto zvyšovať. V diaľke počujem rev motorov, na oblohe sa objaví helikoptéra Eurosportu a ja zaostrujem na miesto, kde sa spod horizontu každú chvíľu vynorí Seb.
Som pripravený na rýchlu akciu, ale realita je nad moje očakávania. Všetko sa stane tak rýchlo, že sa musím následne presvedčiť pohľadom na monitor aparátu, či sa naozaj pred pár sekundami okolo prehnalo červené auto.
Monitor je nemilosrdný. Informuje ma, že auto sa prehnalo a že fotografie stoja za ...
Hirvonen/Lehtinen, SS Bjälverud, 2C Galli/Bernacchini, SS Bjälverud, 2C
Prípravu na rally som nemal prakticky žiadnu. Výber rýchlostiek a miest bol plne v réžii mojich súputníkov a na mne zostalo prispôsobiť sa, čo najrýchlejšie si nájsť atraktívny post na fotografovanie a nastaviť foťák na aktuálne podmienky.
Výber vhodného miesta je pri fotografovaní rally alfou a omegou celej akcie. V podstate by ste už vopred mali mať jasno, po aké zábery ste si na rally prišli. Keď sa potom ocitnete pri trati, pokúste sa vyhľadať v danej lokalite miesto, ktoré vám vysnený záber umožní nasnímať. Hľadajte vracáky, tiahle zákruty, horizonty, skoky, brody, mláky, vyjazdené koľaje atď.
Ak takéto vhodné miesto nájdete a nie ste práve profesionálny fotograf, ktorý musí priniesť „svoje“ snímky, neodporúčam vám zostať na ňom príliš dlho. Nikoho nebaví pozerať sa na 40 áut v tom istom šmyku z rovnakého uhla, nech už by to miesto bolo akokoľvek zaujímavé.
Pár fotiek a posúvate sa ďalej, alebo aspoň hľadáte nové zaujímavé pohľady, prípadne meníte tele za širokáč.
V prípade, že sa ocitnete na nie veľmi zaujímavom mieste, môžete otočiť aparát smerom k ľuďom a pokúsiť sa zachytiť ich emócie a výrazy.
Safety team, SS Hagfors, 4A Swedish pair, SS Hagfors, 4A
Dobrý fotograf sa v športe, ktorý fotí vyzná a fotograf rally, by mal poznať jednotlivých pilotov, ich jazdecký štýl
a najmä by mal mať prehľad o tom, v akom poradí sa na trati objavia. Určite by sa vám nemalo stať, že sa budete presúvať medzi dvomi dobrými miestami práve vtedy, keď okolo „sliduje“ Henning Solberg alebo Mads Ostberg.
Práve títo dvaja na tohtoročnej švédskej rally predvádzali najkrajšie prejazdy a dávali do svojej jazdy naozaj všetko.
H. Solberg/Menkerud, SS Bjälverud, 2C Østberg/Unnerud, SS Hagfors, 4A
Pri výbere miesta je tiež dôležité uvedomiť si, z ktorého smeru autá prídu, aby sa nestalo, že si nájdete perfektné miesto v zákrute a prichádzajúce auto vás prekvapí z opačnej strany. Kým sa spamätáte zo šoku, vedúci jazdec je väčšinou dávno preč a s ním aj vidina kvalitného záberu. Pomôcť vám môžu tabuľky pri ceste s informáciami pre autá
a ak prídete s dostatočným predstihom, môžete si nasnímať niekoľko testovacích záberov na predjazdcoch, kontrolujúcich bezpečnosť na trati.
Každopádne, keď sa ocitnete na perfektom mieste a v rukách máte dokonalú techniku, musíte zo situácie vyťažiť maximum, na výhovorky tu nie je miesto.
Galli/Bernacchini, SS Ullen, 1B Karlsson/Walfridsson, SS Hagfors, 4A
Ako teda dostať dynamiku áut na vaše zábery?
Môžete skúsiť napríklad „panning“. Ten je použiteľný prakticky v každých svetelných podmienkach, s akýmkoľvek objektívom a z ktoréhokoľvek miesta. Na vás zostáva len nastavenie primeraného času uzávierky, aby bolo auto ostré, pozadie „mázlé“ a bonusom, ktorý tomu dodá šťavu naviac, sú roztočené kolesá auta.
Problémom je meniaca sa vzdialenosť jednotlivých častí auta počas snímania, čo sa prejavuje na ich neostrosti. Pomôže väčší odstup od trate a snímanie na väčšiu ohniskovú vzdialenosť. Ak sa odstúpiť nedá a snímate so širokáčom, snažte sa mať ostrú aspoň nejakú dôležitú časť vozidla (predná maska, štartové číslo) alebo tvár pilota s jeho charakteristickým výrazom (vďačný objekt je Petter Solberg s pootvorenými ústami).
Fotky, ktoré dostanete za pomoci panningu budú dynamické, ale ich kvalita a použiteľnosť je vždy lotériou. Je len na vás, či si dovolíte pri prejazde Sebastiena Loeba riskovať neistý panning, alebo vsadíte na osvedčenú kartu - snímanie
s teleobjektívom na väčšiu vzdialenosť.
Atkinson/Prévot, SS Horssjön, 2C Benes/Wannenacher, SS Mangen, 1C
Väčšinou sa snažíte zachytiť auto prichádzajúce spredu alebo odchádzajúce od vás v nejakom atraktívnom momente.
Na švédskej rally je takýchto momentov neúrekom, keďže sa veľmi často jazdí šmykom a zákruty sa prechádzajú štýlom „na dvere“. Korením takýchto snímok je odletujúci sneh a kamene spod kolies auta, ktoré je vhodné odpichnúť od pozadia nízkou clonou.
Ideálne je zachytiť hlavné objekty na fotke ostré a zmrazené (auto, odletujúce kamene) a zároveň tam mať pohybom rozmazané časti (sneh priamo spod kolies, kolesá).
Østberg/Unnerud, SS Mangen, 1C Latvala/Anttila, SS Bjälverud, 2C
Záludnosťou fotografovania rally na snehu je správna expozícia. Vďaka množstvu jasov v scéne musíte takmer vždy korigovať expozíciu smerom do +. V prípade Mark III som často korigoval aj o 1 EV. Keď si potom pred prejazdom auta nastavíte správne expozíciu a následne v správnom čase nacvakáte želané zábery, pri kontrole zistíte, že auto malo zapnuté svetlá, ktoré dokonale pomýlili expozimeter a fotografie sú tmavé.
Popri spŕške šťavnatých slov, ktoré vám mimovoľne uniknú, si zároveň uvedomíte, že bolo treba fotiť na plne manuálny režim, ktorý vám ako jediný, zaručí správne naexponované auto aj pozadie. Obetovať samozrejme musíte svetlá auta, ktoré budú vypálené, fotke to však väčšinou veľmi na kráse neuberie.
Mikkelsen/Floene, SS Mangen, 1C Aava/Sikk, SS Vargåsen, 3A
Pri hľadaní atraktívnych miest pre záber je dobré všímať si aj okolité prvky, ktoré sa v krajine vyskytujú a pokúsiť sa ich vložiť do obrazu. Prvky sa snažte vyberať také, ktoré súvisia s rally a dopĺňajú hlavný objekt (auto) alebo naopak veci, ktoré dokonale kontrastujú s dianím na trati. To už je pravda vyššia fotografická liga, ktorú výborne reprezentujú fotky Martina Trenklera z tejto rally.
Kapitolou samou o sebe je fotografovanie v servise. Mám na mysli hlavný večerný servis v Karlstade. Vo Švédsku sa
v zime stmieva o niečo skôr než u nás a ak chcete nafotiť autá, pilotov a atmosféru servisu, bez kvalitného externého blesku budete mať problémy. Pravdou je, že takýto blesk vám veľmi nepomôže, ak ho neviete poriadne ovládať, to je už ale iný príbeh.
Na WRC rally je perfektné to, že aj bez vesty akreditovaných fotografov sa môžete v servise dostať k vydareným záberom. Jazdci, po odstavení auta vo svojom stane, často zamieria k divákom „na kus reči“ a práve toto môže byť vaša chvíľka. Keď sa takto znenazdajky predo mnou objavil vysmiaty Petter, tak som síce fotil ako divý, ale nastavenie blesku bolo proti. Od PG Anderssona som neskôr dostal možnosť reparátu, ale už to nebolo ono.
P. Solberg, Service park Karlstad PG Andersson, Service park Karlstad
Čo dodať na záver? Fotografovanie rally je o skúsenostiach. S fotkami, ktoré som na tejto rally urobil som nadmieru spokojný, aj keď je tu stále priestor kam sa možem posunúť. Vidím však sám na sebe, že sa s každou absolvovanou rally zlepšujem. Faktom je, že som tentokrát mal k dispozícii naozaj dokonalú techniku, myslím si však, že by som podobné zábery doniesol aj s mojím 20D-éčkom (akurát by som nemal až také problémy s výberom správnych fotiek :)).
Tri dni vo víre svetovej WRC rally vám dá vo fotografovaní strašne veľa, aj keď samotnú súťaž si veľmi neužijete.
Už teraz sa teším na ďalšie súťaže. Grécko, Fínsko, Nemecko alebo Katalánsko sú relatívne dostupné a každá rally
má svoju neopakovateľnú atmosféru. Verím, že sa na niektorej z nich stretneme s foťákmi v ruke.
Aava/Sikk, SS Mangen, 1C Svedlund/Nilsson, SS Hagfors, 4A
Atkinson/Prévot, SS Lesjöfors, 2C Galli/Bernacchini, SS Hagfors, 4A
Atkinson/Prévot?, SS Horssjön, 2C Hirvonen/Lehtinen, SS Lesjöfors, 2C
Sordo/Marti, SS Horssjön, 2C Gardemeister/Tuominen, SS Hagfors, 4A
No. 47??, SS Hagfors, 4A P. Solberg/Mills, SS Ullen, 1B
Van Merksteijn/Van Beek, SS Vargåsen, 3A P. Solberg/Mills, Service park Karlstad
Subaru tent, Service park Karlstad Latvala/Anttila, SS Hagfors, 4A
Galli/Bernacchini, SS Mangen, 1C Andersson/Andersson, SS Bjälverud, 2C
Wilson/Martin, SS Hagfors, 4A Rautenbach/Senior, SS Hagfors, 4A
Loeb/Elena, SS Horssjön, 2C Østberg/Unnerud, SS Hagfors, 4A
Mikkelsen/Floene, SS Bjälverud, 2C Sandell/Axelsson, SS Vargåsen, 3A
Al Qassimi/Orr, SS Rämmen, 4B