10-12. 5. 2010 sa v chorvátskom Splite konalo predstavenie prelomových noviniek v triede mirrorless fotoaparátov. Po Samsungu je Sony druhá firma, ktorá predstavila fotoaparát bez zrkadla, s výmennými objektívmi a snímačom APS-C. Konštruktéri sa ale vydali úplne iným smerom. Zatiaľ čo Samsung sa dosť podobá na zrkadlovku, modely Sony pripomínajú väčšie kompakty.
Sony naraz predstavilo dva modely, nižší NEX-3 a vyšší NEX-5. Predstavili sme ich v tlačovej správe, preto ich parametre nebudem opäť rozoberať. Mal som tú možnosť vidieť obidva modely naživo a s NEX-5 aj dva dni fotografovať a tu sú moje dojmy z eventu v Splite a prvé skúsenosti s fotografovaním.
Predstavenie
Predstavenie novej rady fotoaparátov Alfa je aj pre takú veľkú spoločnosť, ako Sony, udalosť mimoriadneho významu. Do chorvátskeho Splitu boli pozvaní zástupcovia médií z celej Európy. Odhalenie sa nieslo vo veľkom štýle.
Po krátkom privítani Nicka Sharplesa (Director Corporate Communications) dostal slovo Yoshiyuki Nogami (Vice President, Digital Imaging of Europe), ktorý porozprával niečo o plánoch Sony v Európe a pripravil pôdu pre hlavného aktéra, pána Toru Katsumota (Senior General Manger), ktorý postupne z vreciek svojho saka, vytiahol fotoaparáty NEX-3 a NEX-5, demonštrujúc tak ich "pocket" rozmery. Venoval sa aj technickým parametrom a strategickému smerovaniu nových produktov.
Pán Toru Katsumoto prvý krát verejne predstavuje nový fotoaparát z rady NEX. |
Maketa APS-C kamery s E-bajonetom. Na ňu si ale ešte pár mesiacov počkáme. |
Okrem nových a už funkčných fotoaparátov predstavil aj koncepciu APS-C videokamery s výmennými objektívmi, ktorej maketu sme mali možnosť zhliadnuť. Kameramani sa budú mať na čo tešiť.
Šéfredaktorka poľského National Geographicu vyzdvihla praktickosť nového systému.
Cieľovú skupinu pre nové produkty reprezentovala šéfredaktorka poľského National Geographicu, Martyna Wojciechowska, ktorá na svojich vlastných potrebách demonštrovala výhody novej Alfa triedy. Pri svojich cestách, či už to boli expedície na Mt. Everest, Antraktídu alebo preteky Rally Paríž-Dakar, by ocenila takýto typ prístroja, malý rozmermi ale veľký obrazovou kvalitou.
Priamo z fotoaparátu sa premietala 3D panoráma na nový televízor Sony Bravia.
Jednou z netradičných funkcií nových fotoaparátov je snímanie 3D panorám, ktoré sme si mohli pozerať na nových 3D televízoroch Bravia, stačilo len prepojiť fotoaparát cez HDMI a nasadiť si 3D okuliare. Každý ale netrpezlivo čakal na poslednú časť predstavenia, Country workshop, čo nebolo nič iné, než rozdanie fotoaparátov s inštruktážou o funkciách a ovládaní.
Sony NEX-5, ako ho asi nikdy neuvidíte.
Každý účastník obdržal jeden fotoaparát (väčšina NEX-5) s prídavným bleskom a objektívmi 18-55 a Pancake 16/2,8 (bohužiaľ sme museli všetko na konci vrátiť).
Otestovať fotoaparáty v praxi sme mohli na výlete na ostrov Hvar alebo do mesta Trogir. Čo môže byť na otestovanie lepšie, než reálne nasadenie za podmienok, pre ktoré sú prístroje určené?
Prvé dojmy
Telo obidvoch prístrojov je tenké a malé ale veľmi precízne vyhotovené. Výklopný displej je "papierovo" tenký a má veľmi jemný raster, radosť pozerať. K fotoaparátom je dodávaný externý blesk (smerné číslo 7), ktorý sa zasúva do konektora pre špeciálne príslušenstvo, pretože vstavaný blesk absentuje. Blesk je malý a mal som ho trvalo nasadený. Keď je sklopený, trochu pripomína hranol na zrkadlovke. Pätica pre klasický blesk chýba.
Prekvapujúca je mechanická kvalita objektívov, tie akoby vyšli z dielne Carl Zeiss (možno aj vyšli). Je bezkonkurenčne najlepšia a ako 18-55, tak aj Pancake ďaleko predčia setové objektívy danej cenovej kategórie. Objektív 18-200, ktorý som videl len cez sklo vytrínky vyzerá rovnako kvalitne. Z chystaného príslušenstva som mal možnosť vidieť ešte širokouhlú a fisheye predsádku a redukciu pre zrkadlovkové objektívy Sony/Minolta.
Výhodou objektívov je neotáčajúci sa predný člen s priemerom filtra 49 mm (67 mm u 18-200). K 18-55 som dostal aj účinnú tvarovanú slnečnú clonu, ktorá pasovala aj na Pancake.
Držanie prístrojov je prekvapujúco dobré, čomu vďačí pomerne masivna rukoväť. Držať ich treba samozrejme oboma rukami, ľavou podopierajúc objektív.
Grafické rozhranie menu je veľmi elegantné, ale niektoré kroky by sa dali podstatne urýchliť. Ergonómia je podriadená malým rozmerom a aj cieľovej užívateľskej skupine. Dá sa na ňu zvyknuť, aj keď počas testovania sme si síce občas zašomrali. Ovládanie je skôr podobné kompaktu (napr. Cybershotu HX-5), než zrkadlovke. Pri prechádzke mestom alebo na cestách to ale až tak nevadí. Zrýchleniu obsluhy by prospelo jedno užívateľsky nastaviteľné tlačidlo.
Veľmi príjemne sa pracuje s videom, ktoré je u vyššieho modelu vo Full HD rozlíšení, počas jeho snímania funguje aj automatické zaostrovanie. To je rýchle ako u kompaktov, takže aj keď sa dá snímať frekvenciou až 7 obr./s., na akčné fotografovanie nie sú prístroje stavané.
Všetci účastníci eventu si rýchlo obľúbili tvorbu panorám jednoduchým stlačením spúšte a zároveň "švenkovaním" scény. Pri tom fotoaparát snímal rýchlu sériu záberov, ktoré následne spojil do panorámy. Niekedy to vyzeralo, že zostreľujeme lietadlá v bitve o Britániu, taký rachot sa navôkol ozýval. Panorámy snímané takýmto spôsobom bývajú ale nepresné a kto chce mať istotu, musí ju fotiť klasickým postupom, najlepšie zo statívu. Pre začiatočníkov je ale automatická tvorba panorám ulahčením ich tvorby.
Prekvapujúco dobrá je funkcia HDR, kedy fotoaparát urobí rýchlu sériu troch záberov s rôznou expozíciou a vyskladá z nich fotografiu s väčším dynamickým rozsahom. Fotografie pôsobia prirodzene a snímať idú aj pomalšie pohybujúce sa objekty. Rýchle, funkčné, návykové, bez počítača!
Aj keď mal môj NEX-5 možnosť snímať aj do RAW-u, fotografoval som do formátu JPG. RAW konvertor nie je ešte doladený. "Vrtákov" určite najviac zaujíma miera šumu na vyšších hodnotách ISO. Tá je porovnateľná s konkurenčnými APS-C fotoaparátmi. Niekoľko fotografií nájdete v galérii a keby boli vyvolané z RAW-u, určite by kvalita ešte stúpla.
Na celkovej výbornej obrazovej kvalte majú podiel aj obidva vydarené objektívy, ktorým prakticky niet čo vytknúť. Pancake svojou širokouhlosťou pekne dopĺňal "seťák". Teším sa, až dostaneme na test niektorý z modelov aj s objektívom 18-200.
Galéria
ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 |
ISO 3200 | ISO 6400 | ISO 12800 |
Zhrnutie
Od prvých NEX prístrojov netreba očakávať, že sa stanú náhradou zrkadloviek. Sú to ale veľmi zdatné fotoaparáty, ktorých obrazový výstup uspokojí aj náročných užívateľov. Kvalitné objektívy zvyšujú celkovú úžitkovú hodnotu. Cena je dokonca nižšia než u konkurenčných produktov, kvalita nadštandardná, Panasonic a Olympus majú určite nad čím premýšľať. Oproti Micro 4/3 systému prináša Sony citlivejší snímač s pomerom strán 3:2 a kreatívnejšiu prácu s hĺbkou ostrosti. Najkvalitnejšie kompakty typu Canon Powershot G11, či Panasonic Lumix DMC-LX3 dostali konkurenciu, ktorej sa obrazovo nemôžu rovnať a cenový rozdiel nie je až tak veľký. Leica X1 je pri viac ako dvojnásobnej cene nekonkurencie schopná.
Tí, ktorí očakávali lepšiu ergonómiu podobnú zrkadlovkám, si budú musieť počkať, snáď aj im prinesie Sony vytúžený model.Treba si uvedomiť, že sme len na úplnom začiatku fotoaparátov s E-bajonetom.