Hore

Pohľad do minulosti / Gróf Mihály Esterházy II.časť

V minulom článku  Pohľad do minulosti / Gróf Mihály Esterházy I.časť som začal s rozborom 90 ks fotografií grófa Mihálya Esterházyho pochádzajúcich z rokov 1880 a 1881, ktoré objavil Jozef Keppert a neskorším výskumom objasnil okolnosti a podrobnosti života grófa Mihály Esterházyho. (Poznámka: v minulom článku je spomenutých 92 ks. 2 ks sú portréty grófa a jeho manželky)

Naznačil som, ako som sa dostal k úprave týchto fotografií a s akými problémami som sa musel vyrovnať pri ich úprave. Dnes sa pokúsim zhodnotiť fotografie mojím pohľadom na to, ako gróf Mihály fotografoval.

Pri hodnotení fotografie môžeme brať do úvahy rôzne hľadiská, najčastejšie ide o ťažko definovateľný pocit „páči sa mi to“ - teda predovšetkým hľadiská estetické - kompozícia, dojem priestoru, celková údernosť fotografie na naše zrakové zmyslové orgány, pričom   vnem ovplyvňuje aj to, čo je predmetom na fotografii.  Samozrejme, to všetko v nevyhnutnej kvalite technického prevedenia (ostrosť, kontrast, bokeh...).

Kvalita fotografií

Nejde o posúdenie v zmysle dnešných kritérii, ako napríklad  farebná hĺbka, rozlíšenie, ostrosť -  fotografie vznikli úplne inou technológiou, než vznikajú fotografie dnes – s najväčšou pravdepodobnosťou ide o albumín. Tento fakt ma zároveň diskvalifikuje na serióznu analýzu tohto atribútu, pretože jednoducho nemám najmenšie vedomosti o tom, ako majú vyzerať dobré fotografie zhotovené danou technológiou. Jedno však posúdiť viem – rozlíšenie a ostrosť.  A tá je vynikajúca. Samozrejme, nie v porovnaní s dnešnými špičkovými vysledkami. Pravda, nájdu sa výnimky, kde je neostrosť zrejmá, je  však zvyčajne spôsobená nutnosťou dlhšej expozície a tak na niektorých fotografiách badať pohybovú neostrosť spôsobenú napríklad pohybom zvieraťa.  Vzhľadom na fakt, že ostatné parametre bolo možné digitálne upraviť (predovšetkým kontrast a tonalitu) a výsledky boli prijateľné, môžeme vysloviť záver, že východiskové fotografie v danom čase spĺňali najprísnejšie technické kvalitatívne nároky.

Na ukážke postavy vo výseku 1:1 z nasledujúcich fotografií.

Rozmery   fotografií sú rôzne, no nepresahujú rozmer 19,2x15,2 cm, pasparty s textami 24x21 cm. Fotografie sú skenované v takom rozlíšení, že samotná fotografia (teda bez pasparty a popiskov) má rozmer cca 2400x1800 bodov. To pri 300 DPI zhruba zodpovedá optimálnemu rozmeru pre zhotovenie fotografie 20x15 cm vo fotolabe (informácia zo stránok fujifoto.sk). No napríklad pre spoločnosť CEWE je dostatočné rozlíšenie pre bezchybnú kvalitu tlače 126 DPI (pomocník programu Môj CEWE fotosvet/Tipy a triky/Kvalita a rozlíšenie obrázku), čo by znamenalo, že rozmer fotografie by mohol byť cca 48 x 36 cm a to je vo výsledku 2x väčšia fotografia, než východisková. Nepochybujem o tom, že takto zhotovená fotografia by obsahovala dostatok detailov. Pre zaujímavosť, výsek 1:1 z 200% zväčšenia fotografie.

Aj na základe praktickej skúsenosti získanej počas retuše fotografií môžem povedať, že aj pri zväčšení 200 % bolo možné celkom zreteľne identifikovať detaily, ktoré pri bežnej mierke (polovica, prípadne 1:1) jednoducho zanikali. Bez kvality pôvodnej fotografie by to nebolo možné.

Príkladom pohybovej neostrosti je nasledujúca fotografia:

Predovšetkým dieťa úplne vpravo patrilo medzi neposedné. Jedno dieťa stojí aj pri kmeni stromu a ani ono nezvládlo expozíciu bez pohnutia. Pre úplnosť, výsek z fotografie 1:1.

Mierka

K fotografickému rukopisu grófa Esterházyho patrila schopnosť vniesť do fotografie mierku, najčastejšie človeka.

Občas som s úžasom objavoval ľudí skrytých v najrôznejších miestach fotografie (označené červenou šípkou).

Výsek z uvedenej fotografie 1:1.

Účasť ľudí

Účasť ľudí v podobe mierky som zmienil vyššie. V tomto odseku mám na mysli komponovanie snímkov za účastí ľudí, ktorí šľachticov sprevádzali na africkom safari. Gróf Mihály ich využíval ako modely.

Na fotografii s hrochom je zachytená štvorica domorodcov, ktorí sa zjavujú na rôznych miestach na rôznych fotografiách. Dá sa dedukovať, že išlo o pomocníkov, sprievodcov, alebo otrokov, ktorí karavánu sprevádzali po celej ceste po Afrike.  Rád by som poukázal na rôznorodosť účesov a upriamil pozornosť na vlasatého mládenca úplne vľavo a na poloplešatého muža druhého sprava.

Najzaujímavejším objavom v tejto súvislosti bola nasledujúca fotografia

Dlho som bol tej mienky, že ide o „street“ fotografiu z trhoviska v Kassale a zaujali  ma skôr rozmazané postavy zúčastnených záujemcov o obchod, než dve postavy označené šípkou.  Až pri vysokom zväčšení pri retuši fotografie som si uvedomil, že dve tvárou k fotografovi stojace postavy sú vlastne dvaja zo štvorice domorodcov jeho sprievodu.

Vo výseku 1:1:

Vo výseku vľavo - žeby vlasatý a plešatý z fotografie s hrochom ? Napravo vidno „duchov“ – pohybové rozmazanie osoby, ktorá evidentne pozerala smerom k fotografovi, čakala, no potom sa pohla a to v čase, keď expozícia ešte nebola dokončená. Možno  išlo o muža stojaceho bokom, možno o ženu, ktorú už vo výseku nevidno.

Kompozícia

Z hľadiska kompozície by  som len veľmi ťažko našiel fotografiu, ktorá by bola hodná kritiky. S veľkou úctou k majstrovstvu grófa Esterházyho môžem napísať, že fotografie sa takmer bez výnimky (aj v prípade evidentne dokumentárnych záberov) vyznačujú ľahkou obrazovou čitateľnosťou a čistou, jasnou voľbou prvkov bez zbytočných „mŕtvych“ plôch, ktoré by bolo možné orezať bez výraznejšieho vplyvu na kvalitu fotografie. Na mnohých, zvyčajne krajinárskych a popisných fotografiách, je zrejmý prvý plán, druhý plán a pozadie. Pri portrétovaní významných ľudí na jednej strane, bezvýznamných otrokýň - domorodkýň na strane druhej, gróf Esterházy často používal pasparty a tváre alebo postavy vsadil do nich. Vcelku zaujímavý a prekvapujúci prvok tvorby. Každopádne – niet najmenších pochýb, že išlo o postupy vyzretej fotografickej osobnosti a myslím si, že gróf Esterházy mal hlboké znalosti nielen fotografického remesla, ale i výtvarného umenia.

Na predošlých štyroch ukážkach vidno predovšetkým fotografie prírody. Tieto fotografie som vybral s dôrazom na prácu s horizontom, ktorý je na každej fotografii iný a, samozrejme, podriadený fotografickému zámeru.

Na ďalšej sade štyroch fotografií uvádzam príklady paspartovaných portrétov.

Orez

Veľmi zaujímavé bolo zistenie, že gróf Esterházy sa nijako neobmedzoval „štandardným“ rozmerom.  V čase, keď fotografie vznikli, skvelá budúcnosť fotografovania a zhotovovania fotografii dostupná komukoľvek s ochotou zvládnuť technológiu a investovať určité peniaze,  ešte len mala prísť. Generácie fotografov  odchovaných na (štandardnom) filme, kam sa radím aj ja, uvažovali v intenciách 3:2, 1:1, 4:3 – to podľa druhu filmu. Prípadne podľa veľkosti fotografického papiera – napríklad  9x13cm, 18x24 cm, 24x30 cm, ktoré sme brali viac-menej ako hotovú vec, na ktorú sme obraz vtesnali. Málokto svoju fotografickú tvorbu realizoval v iných rozmeroch, hoci to technicky nebol problém. Napokon, aj v dnešných časoch je najčastejší výstavný formát fotografie v rozmere 30x45cm (2:3). Gróf Esterházy nijaké takéto obmedzenie nepoznal a jeho fotografie majú najrôznejšie rozmery a pomery a to vždy podľa objektu a zámeru fotografie.


Fotografia 1:2


Štvorec


Panoráma na výšku


Panoráma na šírku

Fotografie grófa Estarházyho by sa samozrejme dali skúmať aj z iných hľadísk, ja som sa dotkol kvality fotografii, mierky,  účasti ľudí – modelov, kompozície a orezu – pretože tie mi prišli najzaujímavejšie.  Zaujímavé bolo aj skúmanie, kam by sme, žánrovo, fotografie zaradili dnes.  O tom však v samostatnom článku nabudúce.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
stefansk
2011-03-24 14:01:05
Super fotky, super práca, super článok.

PS: nebolo by od veci zmapovať kde vlastne gróf bol a v ktorých lokalitách fotil, ak sa teda dochoval nejaký osobný denník grófa.
 
dusant
2011-03-24 14:40:18
Záujemcom o staré fotografické techniky a spôsoby reštaurovania fotografií doporučujem navštíviť Stredoeurópsky dom fotografie - do 3.apríla trvá výstava http://www.sedf.sk/article.aspx?c=21&a=4144
 
panpriatel
2011-03-24 15:00:45
Krasne fotky! Ta druha od vrchu kde su tie 3 deti je dokonala!
Neviem to tu najst. Aka je to technika?
 
rasto
2011-03-24 19:24:38
pekne fotecky
 
lu_boss
2011-03-24 21:46:47
príspevok od: panpriatel
Krasne fotky! Ta druha od vrchu kde su tie 3 deti je dokonala!
Neviem to tu najst. Aka je to technika?
Malo by ist o albumin.
 
lu_boss
2011-03-24 21:58:04
príspevok od: stefansk
Super fotky, super práca, super článok.

PS: nebolo by od veci zmapovať kde vlastne gróf bol a v ktorých lokalitách fotil, ak sa teda dochoval nejaký osobný denník grófa.
Dakujem
Podrobny dennik - nemame informaciu, ze by existovali podrobne zapisky, no z popiskov k fotografiam sa miesta pobytu daju vymedzit. Islo o severovychodnu Afriku, najpavdepodobnejsie dnesny Sudan.
 
stefansk
2011-03-24 22:43:20
príspevok od: lu_boss
Dakujem
Podrobny dennik - nemame informaciu, ze by existovali podrobne zapisky, no z popiskov k fotografiam sa miesta pobytu daju vymedzit. Islo o severovychodnu Afriku, najpavdepodobnejsie dnesny Sudan.
No keď som si len tak zo srandy pozeral jeden popis (konkretne Keren) , tak sa zdá že minimálne táto fotka je z územia dnešnej Eritrei (ale volakedy to bola súčasť Sudánu, ale v čase grófovej návštevy dokonca súčasť Egypta resp. hranica s Egyptom). Na fotke je egypstká pevnosť Tug v meste Keren.
 
lu_boss
2011-03-25 00:10:52
príspevok od: stefansk
No keď som si len tak zo srandy pozeral jeden popis (konkretne Keren) , tak sa zdá že minimálne táto fotka je z územia dnešnej Eritrei (ale volakedy to bola súčasť Sudánu, ale v čase grófovej návštevy dokonca súčasť Egypta resp. hranica s Egyptom). Na fotke je egypstká pevnosť Tug v meste Keren.
Moze byt, prisli do pristavu Suakin (dnesny Sudan), isli cez Kassalu (mesto na hranici so Sudanom, a Eritreou), potom robili obluk cez vnutrozemie Sudanu (napr. dedina Wad el Hag) a Eritrei a koncili v Massaue (pristav v dnesnej Eritrei).
 
julo kotus
2011-03-25 08:40:52
Vysoko záslužná a dobre odvedená práca Ľuboš, knihu som vďaka Tebe videl. Super!
 
atiart
2011-03-25 20:08:39
... fantázia !!!
 
b.a.f.o.a.r.t.
2011-03-25 22:19:20
llubi sa mi to celle nechce sa mi citat komentare ci ti tu niekto honi eggo ci ti naklada je mi to uplne ....... Dobra praca luboš
 
Cerberus
2011-03-26 12:04:17
Veľmi dobrá robota.
 
slavmiro
2011-03-26 20:47:48
well done!
 
staleusmiaty
2011-03-26 21:49:56
Proste paráda!
Ľuboš, chcem vidieť tú knihu! Nedáme "tradičný" obed v Avione?
 
lu_boss
2011-03-26 23:17:51
príspevok od: staleusmiaty
Proste paráda!
Ľuboš, chcem vidieť tú knihu! Nedáme "tradičný" obed v Avione?
No, v pondelok, utorok, aj ajs by isiel. V pondelok zrana si dajme vediet
 
lu_boss
2011-03-26 23:19:26
Vsetkym vdaka za uznanie
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2011-04-04 11:41:19
Oba články veľmi zaujímavé. Dal si si s tým riadne roboty. Okrem samotných fotiek ma zaujal aj font popiskov. Chcela by som také písmo do wordu.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované