Hore

Pohľad do minulosti / Gróf Mihály Esterházy III.časť

V predošlých častiach rozprávania o vzácnych dobových fotografiách gófa Esterházyho som v prvom článku písal o retušovaní a v druhom o všeobecnej fotografickej zručnosti autora.

V tejto časti venujem pár slov fotografickým žánrom, ktoré možno na fotografiách grófa Esterházyho nájsť. Pochopiteľne, členenie žánrov ako ich poznáme dnes - napríklad glamour, reklamná fotografia, produktová fotografia, šport, wildfoto – bolo koncom 19-ho storočia v nedohľadne, minimálne kvôli technickej nemožnosti zhotovovať fotografie krátkymi časmi, nehovoriac o neexistujúcom trhu pre žánre, ktorých boom prišiel o 60-70 rokov neskôr, no rozhodne by sme si nemali myslieť, že v čase vzniku týchto fotografií autor nevedel, ako sa k tomu-ktorému zámeru, žánru, postaviť.

Je zrejmé, že gróf Esterházy sa snažil predovšetkým zdokumentovať svoju cestu po Afrike – karavána začala svoju cestu po čiernom kontinente v prístave Suakin (dnešný Sudán), urobila oblúk cez vnútrozemie Sudánu (napr. dedina Wad el Hag) a Eritrei,  určite prešli cez Kassalu (mesto na hranici so Sudánom, a Eritreou), až napokon svoju púť ukončili v Massaue (prístav v dnešnej Eritrei).

Ako vidno z mapky, karavána prešla rozsiahly kus územia. Červeno sú zvýraznené miesta, ktoré karávana s istotou navštívila, pričom uvádzam prvý dátum, kedy sa popisok na prvej fotografii v poradí týkal daného miesta. Na niektorých miestach karavána zotrvala pár dní. Čiernymi šípkami je zase načrtnutý približný smer a pohyb karavány.

Veľmi hrubým odhadom prešla karavána 1100 km vzdušnou čiarou a to v čase od 31.12.1880  (prvá fotografia z prístavu Suakin) do 3.5.1881 (prvá fotografia z prístavu Massaua).

Pochopiteľne, karavána mohla kľučkovať a reálne mohla prejsť významne viac kilometrov.


Miesto začiatku Afrického putovania – Prístav Suakin.


Miesto konca putovania po Afrike – prístavne mestečko Massaua.

Veľmi zaujímavou skutočnosťou je detail týkajúci sa dediny Wad el Hag - celej skupine cestovateľov trvalo prejsť z prístavu Suakin do dediny Wad el Hag (cca 450 km vzdušnou čiarou) takmer tri mesiace, no do Kassaly to potom z Wad el Hag „odšprintovali“ za 7 dní ! (cca 300 km vzdušnou čiarou). Pričom ešte aj 7 dní sa dá dôveryhodne spochybniť, pretože gróf fotografoval vo Wad el Hag aj dňa 25.3.1881 – ale dobre, pripusťme, že fotografoval ráno a predpokladajme, že ešte toho dňa nasadli na ťavy smerom na Kassalu.


Dňa 24.3.1881 – gróf Esterházy fotografuje Abysinských hudobníkov vo Wad el Hag.


Fotografia zo dňa 25.3.1881 v dedine Wad el Hag.


... a dňa 31.3.1881 má gróf Esterházy fotoaparát rozložený v uliciach Kassaly.

Môžeme len špekulovať, prečo karavána práve na trase Wad el Hag – Kassala značne pridala do kroku – nebezpečné územie ? nezaujímavé územie ? časový sklz oproti plánu ?

Alebo som urobil chybu a identifikoval dedinu teritoriálne nesprávne ?

Nech už je akokoľvek, karavána nezaháľala a vo svojej fotografickej aktivite sa gróf Esterházy tiež nenechal zahanbiť a hoci išlo predovšetkým o cestopisné fotografie, aj na cestách ďaleko od domova bolo možné vybadať  rôzne objekty, ktoré možno žánrovo vymedziť – fotografie sídel – miest a dedín, okolnej prírody – napríklad detailov v podobe stromov, polocelkov – stromy a rieka, celkov – pohľad na celkový obraz okolnej prírody od detailov v popredí, až po pohoria v diaľke, a v neposlednom rade ľudí – ľudí, ktorí mali to šťastie, že sa stali objektom fotografického záujmu grófa Esterházyho. Vo svete roku 1881 asi nebolo percento fotografovaných ľudí nijako vysoké.

Krajinárske fotografie

,

Ako vidno, kompozične fotografie nijako nezaostávajú za dnešnými kritériami. A to do narodenia Ansela Adamsa zostávalo 21 rokov.

Dokumentárne fotografie / zvieratá

Séria fotografií dokazuje, že zmraziť pohyb zvierat vtedajšou technikou nešlo a objektami sú výhradne nepohyblivé, mŕtve zvieratá.

Dokumentárne fotografie / karavána

Séria fotografií typu „tak takto nám tam bolo“. Opäť však treba zdôrazniť, že nejde o cvaky, naopak, kompozícia je dôkladne premyslená.

Tu ma zaujala jedna vec – tento typ fotografie – dokumentácia karávany prevažuje na sklonku expedície – akoby spočiatku gróf šetril fotografický materiál a potom zistil, že našetril dosť a tak sa rozšupol aj v tomto smere. Alebo si ku koncu cesty uvedomil, že vlastne tento typ fotografií mu bude chýbať a tak tento deficit dohnal. Kto vie. Každopádne, hneď 4 fotografie zo šiestich na danú tému su z apríla, jedna z januára a jedna z februára.

Fotografie sídiel a miest

Karavána prešla dedinou Algeden dňa 19.4.1881. O tejto dedine som našiel zmienku v The New Yourk Times tu:

http://query.nytimes.com/gst/abstract.html?res=FB0611FD3A5D10738DDDA80994D0405B8584F0D3 a popisovené udalosti sa stali štyri roky potom, čo dedinu navštívila cestovateľská skupina, presne 11.8.1885. Pre mňa však bolo zaujímavé teritoriálne určenie dediny – 50 míľ východne od Kassaly – čo zodpovedá náčrtku trasy na mapke a logicky sedí aj časový údaj.

Niekoľkokrát som si kládol otázku, do akej miery sú tieto fotografie unikátne a jedinečné. Predsa len, byť vybavený fotoaparátom a cestovať 4 mesiace po krajine vzdialenej tisíce kilometrov od domova nie je každodenným zážitkom ani dnes.

A tak som skúsil pátrať po internete, až som našiel túto fotografiu:


(zdroj: http://it.wikipedia.org/wiki/Massaua)

Skúsme ju porovnať s nasledujúcimi dvomi:

Tvrdím, že ide o jedno a to isté miesto, zobrazené v približne rovnakom období – iba uhol zobrazenia je iný.  Wikipedia má z toho odbobia rytinu. My máme fotografiu. Vlastne dve. Vlastne, plný album.

...nedá mi, napadlo ma hľadať fotografie prírodných zaujímavostí na dnešných fotografiách a porovnať ich s fotografiami z albumu. Najúspešnejší som bol s fotografiou Kassaly s pohorím v pozadí.


(zdroj: http://members.virtualtourist.com/m/20ab6/fd6/)

To pohorie sa za 125 rokov ani nehlo.

Portréty ľudí

Predmetom fotografického záujmu grófa boli jednak oni sami ako účastníci expedície, potom sprievodný personál a samozrejme, významné osobnosti a predstavitelia miestnej moci a  politického vplyvu.

Samostatnou skupinou sú fotografie domorodkýň, o ktorých môžeme usudzovať všetko možné, len nie to, že by šlo o náhodné fotografovanie. Tejto skupine fotografií venujem celý budúci článok.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Jastojan
2011-05-11 10:48:35
tie fotky maju neiveritelny nadych, rozhodne dobra podivana, klobuk dolu
 
dedo Milan
2011-05-11 13:32:09
a potom tu niektoré indivídua točia, že "zákony" kompozície sú skostnatelým výmyslom, ktorý treba porušovať. prečo je v tých obrázkoch taký kľud, pokoj, poriadok, nuž lebo i pred rokom 1900 to možno ani netušili, ale vyzeralo to tak nejak najlepšie. hlboký archív poučenia
 
slavmiro
2011-05-11 16:37:40
Lubos super, s tvojim textom to dostava dalsiu, nepoznanu dimenziu. Well done!
 
Marcel Rebro
2011-05-11 17:23:41
opat smekam
 
Big Lebowski
2011-05-11 18:50:33
Táto "problematika" ťa ako vidím začala baviť. Porovnania fotografií a všetky informácie ktoré si predložil... no skrátka, dobre sa na to pozerá a rovnako dobre číta. Kiež by bolo takých článkov viac.
Teším sa na pokračovanie a držím palce pri hľadaní odpovedí.
 
zuzuliena
externý redaktor 2011-05-12 13:42:31
krasna praca
 
lu_boss
2011-05-12 15:14:38
Dakujem
Cim dlhsie sa tymi fotografiami zaoberam, tym viac suvislosti,detailov a zaujimavosti na nich nachadzam.
 
Azimut
2011-05-12 18:09:05
Veľmo,veľmo zaujímavé čítanie a pozeranie..
 
slavmiro
2011-05-13 23:10:29
príspevok od: zuzuliena
krasna praca
hodna minimalne externeho redaktora, ci?
 
zuzuliena
externý redaktor 2011-05-14 11:36:37
príspevok od: slavmiro
hodna minimalne externeho redaktora, ci?
tato otazka je naozaj adresovana mne? .-)
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované