Hore

Jan Sucharda – Fotografický ateliér

„Z pohľadu nezasväteného diváka by mohol ľahko vzniknúť dojem, že fotografický ateliér a jeho vybavenie je pre bežného smrteľníka, teda nadšeného alebo veľmi náročného amatéra, či začínajúceho komerčného fotografa absolútne nedostupná záležitosť. Áno, vybavenie náročného profesionálneho štúdia je záležitosť rozsiahlych investícií a dlhodobého plánovania. Aj napriek tomu väčšina z dnes uznávaných profesionálnych tvorcov začínala v omnoho skromnejších podmienkach, o ktorých „ekonomickom“ pozadí možno ani netušíme. Každý musel raz začínať...“

...a ja som sa rozhodol začať recenziu nového knižného prírastku z edície ENCYKLOPEDIE GRAFIKA A FOTOGRAFIE od vydavateľstva Zoner Press práve týmto povzbudivým citátom z prvej kapitoly. Musím sa priznať, že hneď po prvom zbežnom prelistovaní zo mňa vyhŕklo „konečne“! Kniha je podľa mňa presne cielená na fotografov, ktorí čo i len trošíčka koketujú s myšlienkou zariadiť si vlastné fotoštúdio, či zakúpiť si prvotné komponenty. Pre túto cieľovú skupinu ma publikácia cenu zlata. Rovnako bude prínosom pre pokročilejších ateliérových fotografov, zvažujúcich rozšírenie svojho technického vybavenia, alebo hľadajúcich nové prostriedky, ktorými by vdýchli svojim fotografiám iné svetlo. Avšak pozor! Publikácia nemá ambíciu vás naučiť pracovať v ateliéri, hoci v nej nájdete aj niekoľko rád a ilustračných fotografií, zobrazujúcich účinky jednotlivých typov svetelných zdrojov,  ako aj spôsobov nasvietenia konkrétnej scény či objektu.

Plnofarebná 284 stranová kniha, formátu 3:4, je zostavená z piatich kapitol a štyroch dodatkov označených písmenami A, B, C, D. Hneď úvodom sa začítate do predslovu od významného českého vysokoškolského pedagóga, publicistu, kurátora a fotografa skla, prof. Miroslava Vojtěchovského.

Nasleduje prvá kapitola, venovaná základným úvahám o dispozičnom riešení a vybavení ateliéru. Nájdete v nej množstvo tipov a rád, napríklad, aké zvoliť pozadie a prečo, dočítate sa o možných spôsoboch jeho uchytenia a s tým súvisiacich doplnkov. Samostatná časť je venovaná výberu správneho statívu a statívovej hlavy. Avšak nosným prvkom tejto kapitoly je definovanie a využitie rôzneho svetla v ateliéry. Dočítate sa o fotostanoch, odrazových paneloch, ale aj o využití bleskov ako lacnejšej alternatívy štúdiového svietenia. Menej zorientovaných iste poteší aj zopár relevantných webových odkazov na stránky, zaoberajúce sa touto problematikou.

Zábleskovým systémom je venovaná druhá, najobšírnejšia kapitola. V podstate je to podrobný výpočet všetkých možných regulárnych, ale aj alternatívnych svetelných zdrojov, ich kombinácií (napr. s denným svetlom). Spoznáte základné, ale aj rozšírené príslušenstvo pre modeláciu svetla, dozviete sa o svetelných účinkoch softboxov, lightboxov, megalightov, flashboxov, ale aj Fresnelových šošoviek. Mne osobne už dávnejšie učarovali parabolické veľkoplošné reflektory, preto som sa úprimne potešil stati, v ktorej sú bližšie špecifikované. Na konci tejto kapitoly vám autor prináša prehľad najväčších svetových výrobcov zábleskovej techniky spolu so stručnou charakteristikou ich produktového portfólia.

Krátka, tretia kapitola sa zaoberá bezdrôtovými odpaľovacími zariadeniami. Okrem prvých troch strán, pojednávajúcich o samotnej bezdrôtovej technológii a spôsoboch odpaľovania bleskov na diaľku, je zvyšok kapitoly venovaný ukážkam jednotlivých typov rádiových vysielačov a prijímačov od všetkých známych výrobcov na trhu. Až v tomto bode som si intenzívnejšie uvedomil na prvý pohľad skrytý nedostatok predstavovanej publikácie – a síce, že mnoho vecí sa v nej opakuje a navyše od konca druhej kapitoly nadobúdate pomaly ale iste dojem, akoby ste čítali tlačové správy jednotlivých výrobcov.

Nosný obsah štvrtej kapitoly, nazvanej „Light systém“, tvorí charakteristika a typológia svetelných statívov, stropných systémov a rôznych konštrukčných doplnkov, rámov, montážnych svoriek, predlžovacích kĺbových ramien a hláv, ktoré vám vyriešia takmer akýkoľvek problém s uchopením čohokoľvek. Jedna dvojstrana je venovaná fotografickým stolom, čo sa domnievam je málo, nakoľko ide o celkom frekventovaný doplnok produktovej fotografie.

Posledná piata kapitola sa nesie v duchu jej názvu – Kamera. Pri čítaní sa dozviete veľmi veľa o stredoformátových a veľkofmátových fotoaparátoch, ich príslušenstve a využití v ateliéri. Fajn! Ale ak si uvedomíme, že kniha je primárne určená začiatočníkom a pokročilým fotografom, tak práve na tomto mieste trochu zarážajúco absentuje zmienka o možnostiach využitia digitálnych zrkadloviek. Na rovinu - v našich geografických šírkach si aj mnohí profesionáli sotva môžu dovoliť investovať do stredoformátov od Mamyie, Leafu alebo Hasselbladu.

Nasledujú dodatky a hneď prvý rieši problematiku tak zriedkavú a opomínanú, a síce transportné prostriedky pre fotografické príslušenstvo. Hoci aj tu sa autor venuje viac-menej produktom jednej firmy, získate aspoň prehľad o možnostiach bezpečne a skladne prepraviť výbavu. Nechýbajú odkazy na kompetentné internetové stránky a e-shopy. Druhý dodatok obsahuje niekoľko adries štúdií a fotoateliérov na prenájom, bohužiaľ iba v Českej republike. Profesionáli je názov tretieho dodatku a v podstate ide o promo šiestich profesionálnych fotografov, predstavenie ich životopisu, práce a výbavy. Kritéria, podľa ktorých sa do publikácie dostali je len ťažko určiť – najmä v niektorých prípadoch, keď prezentované portfólio autora je na míle vzdialené od ateliérovej tvorby. Záverečný dodatok predstavuje pár slovami a fotografiami fotografické školy (ITF Opava, FAMU Praha, UTB Zlín, FUD Ústí nad Labem a AVU Praha).

Na záver mi prináleží knihu zhodnotiť pár slovami.  Aj keď je pravda, že mnohé kapitoly majú charakter tlačových správ firiem, ktoré v publikácii inzerujú a nepochybne tak prispeli k jej vzniku, tí čo sa dokážu od tohto odosobniť v nej nájdu dostatok potrebných informácií a inšpirácií pre zriadenie si vlastného štúdia, ateliéru. Pomôžu aj mnohé dobre mienené tipy a rady. Myslím si, že kniha „Fotografický ateliér“ je dobrou investíciou a odrazovou rampou pre všetkých, ktorí rozmýšľajú podniknúť prvé kroky v tomto smere a ocenia skutočnosť, že v nej nájdu všetky potrebné informácie na jednom mieste.

 

Knihu Fotografický ateliér si môžete kúpiť v našom predajnom štúdiu www.ephotoshop.sk.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
zuzuliena
externý redaktor 2011-05-09 10:36:42
posledna fotka je super. Dik za clanok.
 
martinkoegres
2011-05-09 12:01:35
. Mne osobne už dávnejšie učarovali parabolické veľkoplošné reflektori, ...... píše sa to s tvrdým
ale inak fajn
 
haplo602
2011-05-09 12:18:05
tuto knizku mam. v podstate to je reklamny katalog vybavenia ateliery s nekolkymi rozumnymi radami/uvahami.

len asi 1/3 knihy za nieco stoji.
 
Matúš Lago
redakcia ephoto.sk 2011-05-09 12:32:21
príspevok od: martinkoegres
. Mne osobne už dávnejšie učarovali parabolické veľkoplošné reflektori, ...... píše sa to s tvrdým
ale inak fajn
samozrejme. dik, opravene
 
kozakm
2011-05-09 12:38:57
Mně osobně se kniha ani trochu nelíbila, informace v ní zjistím za hodinu brouzdáním po webech výrobců nebo návštěvou prodejny... zbytečná publikace:
http://www.fotoaparat.cz/article/10948/1
 
lu_boss
2011-05-09 16:42:32
...ja uz som asi treti mesiac niekde na strane 30...
Zle sa mi to cita.
 
Marcel Rebro
2011-05-09 18:33:33
príspevok od: lu_boss
...ja uz som asi treti mesiac niekde na strane 30...
Zle sa mi to cita.
malo obrazkov?
 
PiXeL_
2011-05-09 22:00:30
v pohode kniha, dnes som kupil a vyzera fajn ...
 
lu_boss
2011-05-09 22:03:01
príspevok od: Marcel Rebro
malo obrazkov?
obrazkov habadej... skor to tmelivo je divne... ale je celkom mozne, ze by tam aj bear nasiel vec, ktoru nepozna
 
NIKON D666
2011-05-10 07:19:12
príspevok od: lu_boss
...ja uz som asi treti mesiac niekde na strane 30...
Zle sa mi to cita.
MAM HU DOMA UZ NEAKY TEN CAS A FAKT SA DOST TAKO CITA
ALE ZAS NA DRUHU STRANU NAJDEM V NEJ NEAKE TIE INFOSKY A NEMUSIM PUSCAT PC
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované