Nikdy nebolo v kníhkupectvách toľko kníh o fotografovaní ako teraz. Sú plné ľúbivých obrázkov, ktoré majú nalákať začiatočníka na to, že po prečítaní knihy, bude aj on fotografovať rovnako krásne. Rady sú praktické, použi takýto objektív, tento filter, statív, foť počas zlatej hodinky a pod. Fungujú dobre, ale keď čítam x-tú knihu, napísanú rovnakým štýlom, už mi nič neprináša. Len ma utvrdzuje v tom, že si mám kúpiť dobrú výbavu, našprtať sa základné pravidlá fotografie a isť na nejaké pekné miesto.
Je to akoby ma učil čerstvý inštruktor fotografie, pomôže mi sa zlepšiť, ale tajomstvo tej skutočnej podstaty dobrej fotografie mi zostane neodhalené. Veď ho neovláda ani väčšina autorov spomínaných kníh.
Kniha Michaela Frya je ale iná. Tí čo, hľadajú pod každou fotografiou výpis z Exifu, lebo si myslia, že s rovnakými hodnotami nafotia rovnako dobre, ho v tejto publikácii nenájdu. Tí, ktorí ale hľadajú podstatu krajinárskej fotografie, nájdu v nej svoju fotobibliu.
Aj keď je kniha tenká a zdá sa, že 150 strán s obrázkami zhltnem za podvečer, trvalo mi niekoľko dní, kým som ju prečítal. Každý odstavec som čítal niekoľkokrát a nechal ho rozpitvať svojou šedou kôrou mozgovou. Neustále som sa utvrdzoval, že autor pojednáva o tých podstatných veciach, o ktoré má skutočne zmysel sa zaujímať. Veď za väčšinou múdrosti v tejto knihe stoja velikáni krajinárskej fotografie Ansel Adams, Edward Weston a Eliot Porter. Od nich si veru nevypočujete bezduché ,,tliachanie", každé slovo, každá myšlienka je dôkladne zvážená a mnohokrát overená v praxi. Pravdivosť ich názorov je potvrdená ich prácami, ktoré sú aj po desaťročiach od nasnímania ich fotografií stále špičkou, ktorou sa inšpirujú milióny fotografov po celom svete. Kto bol v roku 2009 na výstave A. Adamsa v Bratislave, môže potvrdiť, že aj s terajšou najmodernejšou technikou sa dá len ťažko k vystaveným fotografiám priblížiť. Je to preto, že Ansel dokonale ovládal prostriedky, ktoré mal k dispozícii a mal dokonalú vizualizáciu.
Práve umenie vizualizácie je to najdôležitejšie, čo fotograf má. Je to predstava, ako fotografia bude vyzerať a hlavne ako chce autor, aby vyzerala.
Veľkým prekvapením knihy je, ako staré metódy čiernej komory fungujú v jej digitálnom ekvivalente. Len ma to utvrdilo, že vizualizácia spojená s možnosťami formátu RAW je tá najlepšia cesta, ako sa aspoň trochu priblížiť prácam spomínaných autorov.
Nemusíte sa báť, že kniha je len o filozofovaní o podstate krajinárskej fotografie, nájdete tu aj množstvo praktických technických rád vychádzajúcich zo skúseností Adamsa a spol. s prihliadnutím na digitálne snímanie a spracovanie fotografie. Praktickým radám je venovaná väčšia časť knihy, ale vždy v nich nájdete nejakú tu múdrosť majstrov.
Za nadčasovú múdrosť dostáva táto kniha odo mňa "Řád zlatého expozimetru" a ocenenie Top redakcie ePhoto.