Kniha sa po piatich rokoch od svojho vydania dočkala už tretej reedície. Vzhľadom na vývoj v technike sa môže zdať, že kniha nebude až taká aktuálna, ale opak je pravdou. Kreatívne videnie je univerzálne. Môže sa meniť technika (niekoľko strán o technike by bolo možno aj vhodné aktualizovať), móda, ale zásady, ktoré vás povedú k lepšiemu vnímaniu svojho okolia sú tie isté. O technike čítame každý deň rôzne testy, recenzie, no ak už máme techniku vybratú, treba sa posunúť vpred iným spôsobom. Práve pre vás, fotografovania chtivých je určená táto kniha.
Technické údaje
Autor: Brya Peterson
Preklad: Alena Volná, Petr Volný
Počet strán: 160
Veľkosť: 210mm x 280mm
Väzba: Brožovaná
ISBN: 80-86815-08-0
Kapitoly a podkapitoly
Rozšiřte své vidění
Jak vidíme?
Širokoúhlý objektiv
Full-Frame Fish-Eye - rybí oko
Street zoom
Teleobjektivy
Makrofotografie
Prvky designu
Co činí snímek pozoruhodným?
Linie
Tvar
Forma
Struktura
Vzor
Barva
Kompozice
Vyplnění rámu
Zlatý řez a pravidlo třetin
Bez horizontu
Správná třetina
Úhlopříčky
Rám v rámu
Na šířku nebo na výšku?
Obraz v obraze
Práce s objektem
Porušování pravidel
Kouzlo světla
Dostupné světlo
Směr světla
Barva světla
Mraky a déšť
Digitální fotografie
Obecné klady a zápory digitálu
Jak využívám software pro práci s fotografií
Profesní úvahy
Co je důležité
Trvalá výzva
Volba motivu
Dojmy
Kniha je príjemným občerstvením v dnešnom portfóliu kníh o fotografovaní a pre začiatočníkov a mierne pokročilých je veľkým prínosom. Napriek tomu, že ide predovšetkým o trénovanie videnia, pozornosti... autor nepodceňuje ani techniku, veď práve pomocou nej sa dajú vyfotografovať rôzne motívy. Nezaoberá sa však technikou v zmysle rozlíšenia detailov, nepočíta pixely ani šum či zrno, ale sa zameriava na podstatné veci, ktoré pomáhajú meniť zobrazenie objektu - uhol objektívu (ohnisko), svetelnosť a zaostrenie.
Hneď úvodná kapitola ma fascinovala svojim praktickým cvičením pre pochopenie uhla záberu a perspektívy. Rozšiřte své vidění. Sú to veci, ktoré sme niekoľkokrát z rôznych strán zachytili, ale prakticky som to nikoho takto nevidel cvičiť. Neuveriteľne jednoduchý tréning a aké výsledky! Nie, neprezradím vám aký. :)
V nasledujúcich kapitolách autor predstavuje použitie objektívov s rôznym uhlom záberu (ohniskovou vzdialenosťou) a dopĺňa text názornými fotografiami s popisom použitého objektívu, času a clony. Tento podrobný popis pri fotografiách nájdete v celej knihe, čo pre pozorných čitateľov je tiež veľkým prínosom. Sledovať zmenu v obraze, ktorá nastane zmenou ohniska alebo clony je jedným z dôležitých tréningov a to nielen pri prezeraní ale aj pri praktickom cvičení.
Po tejto časti nasleduje časť o „prvkoch dizajnu". Neviem, či je to najšťastnejší názov, isté je však, že má kvalitný obsah. Aj tu vás prekvapí praktické cvičenie. Navrhuje zo svojich najobľúbenejších fotografií urobiť analýzu toho, čo sa vám na nich páči a prečo sú obľúbené.
Analýza sa robí práve vo vzťahu k prvkom obrazu: línie, tvar, forma, štruktúra, vzor a farba. Pomocou tohto cvičenia zistíte, ktorý prvok vás najviac oslovuje aj to, že každá z obľúbených fotografií má aspoň dva prvky. Je to dobrý štart do ďalšieho skúmania samého seba aj do objavovanie týchto prvkov v každodenných scénach.
Veľmi inšpiratívna je stať o kompozícii. Práve v tejto časti autor píše spôsobom, ktorí u nás môžete vidieť v sekcii príbeh fotografie. Popisuje, ako sa dostane do určitého prostredia, čo ho zaujalo, ako si scénu prispôsobil, ako menil objektívy, stanovište... až sa dopracoval k výslednej fotografii. Opäť fotografie doplnené o základné expozičné hodnoty a údaje o objektívoch. No najpoučnejšie je na tom prekvapujúce zvrtnutie sa výslednej fotografie. Typický príklad na náladovej fotografii z Amsterdamu.
Kúzlo svetla opäť začína zaujímavým cvičením s chronologickým zachytávaním scény v určitých časových odstupoch. Následné vyhodnocovanie dáva opäť poznanie o zmenách a kvalitách svetla počas rôznej dennej doby a v rôznom počasí. Málokto si to takto exaktne vyskúša na jednej scéne a musím naozaj potvrdiť, že ide o mimoriadne efektívne cvičenie.
Stať ďalej pokračuje smerom a farbou svetla. Táto časť je o niečo kratšia ako predchádzajúce, no je doplnená peknými fotografiami, ktoré názorne poukazujú na písané slovo.
Digitálna fotografia je jedna z najkratších statí knihy a je to aj jej najslabšie miesto. Autor uvádza ako kvalitné digitálne fotoaparáty vhodné na profesionálnu prácu také, ktoré sú už dávno „zastaralé" a nahradili ich nové fotoaparáty s lepším výstupom. Dve poučenia si ale aj z tejto state odnesiete. Prvé je, že neplatí pravidlo „len veľa foťte a nerozmýšľajte, v počítači to softvér vyrieši" a druhé to, že dnes už má väčšina fotoaparátov kvalitu obrazu takú, aká bola pred pár rokmi dostupná len v niekoľkých veľmi drahých profesionálnych prístrojoch. Výhovorky teda neexistujú. J To je moje poučenie, ktoré som si z tejto stati vzal.
Poslednou staťou je zamyslenie sa nad výzvami fotografie aj nad podstatným investovaním energie správnym smerom, aby sme sa stali dobrými fotografmi. Autor sa veľmi stručne dotýka aj praktických rád a skúsenosti s profesionálnym zameraním (predajom) fotografií a fotografických služieb. Prekvapujúco je na konci tejto stati aj knihy „voľba motívu". „Prv, než začnete ostriť, bolo by dobré vedieť, na čo zaostríte." No a naozaj to platí. V krásnom svete, ktorý nás obklopuje je motívov toľko, že niekedy pri fotografovaní len zmätene pobiehame. Je dobre si vytýčiť cieľ a ak máme cieľ, môžeme si určiť správnu cestu na jeho dosiahnutie.
Táto kniha mi dala veľa odhodlania a chuti začínať stále znovu. Je plná obrázkov ktoré, keby boli moje, nevadilo by mi to. :) Jedno z najdôležitejších kritérií, ktoré na takú knihu mám, je práve to - či by som chcel niektoré z fotografií nafotiť ja. Pri viacerých som si mohol povedať áno. Kniha je písaná veľmi priateľským a otvoreným štýlom. Autor dáva poznať svoje myšlienkové pochody a jediný nedostatok, ktorý možno na knihe nájsť je slabšia či neaktuálna stať o digitálnej fotografii. No je to iba malá a nepodstatná kapitola, ostatné sú rozsiahle a inšpiratívne.
Upozorňujem čitateľov, že hodnotiť knihu 100% objektívne sa nedá. Je to podobné, ako hodnotiť fotografiu. Aj autor aj pozorovateľ (čitateľ) majú svoj pohľad. Preto aj dojem, ktorý z knihy mám, je subjektívny, ale podložený skúsenosťami z mnohých podobných publikácií a skúsenosťami dlhoročného fotografovania. Pre väčšiu objektivitu prikladám niekoľko fotografií.