Julo Kotus
Autorom tejto náučnej publikácie je Roman Pihan, ktorý napísal aj knihu s podobným názvom - Mistrovství práce s DSLR. Aj keď Majstrovstvo práce so svetlom sa až tak dobre nepredáva (kniha Majstrovstvo práce s DSLR vyšla už trikrát), ide jednoznačne o zaujímavý titul, ktorý je vhodným doplnkom k predchádzajúcemu. Poďme ale pekne po poriadku.
Kniha vás prekvapí svojou veľkosťou a váhou. Pevná a tvrdá väzba, rozmer 29,5 x 29,5 cm a rozsah 240 strán sa podpísali na poctivej váhe knihy takmer 2kg (1900g). Kvalitné viazanie, papier a tlač naznačujú, že vydavateľ nič nepodcenil a uvedomoval si, že kniha je určená fotografom. Neprekvapí to, keď prezradím, že knihu vydal Inštitút digitálnej fotografie v Prahe (IDIF).
Na začiatku a na konci knihy je umiestnená reklama na fotografickú techniku a kurzy ako aj na ďalšie aktivity IDIF-u. Samotný obsah knihy začína na strane 10 a končí na strane 237 (včítane obsahu a slovníka). Teda 227 strán čítania o svetle.
Kniha je delená na päť základných častí.
- Všetko o svetle
- Denné svetlo
- Umelé svetlo
- Fotografický blesk
- Svetlo v ateliéri
Takmer každá strana má hlavnú časť textu na vnútornej strane listu (bližšie k väzbe) a zhrňujúce stĺpčeky pri okrajoch listu. Tieto zhrňujúce (aspoň ja som to tak vnímal) stĺpčeky sú nazvané „podrobně".
Všetko o svetle
Veľmi sa mi páči prvá časť knihy, ktorá je skvelým odrazovým mostíkom pre ďalšie pokračovanie. Nie, nenechajte sa odradiť nadpismi a možno naoko zložitejšou terminológiou. Keď sa cez ňu prehryziete, dozviete sa mnoho užitočných informácií. Napríklad aj to, že svetelné zdroje sú nesprávne označované výkonom v jednotkách Watt. Keďže nevnímame celé spektrum žiarenia, ale iba viditeľné svetlo, pre svetelné zdroje nie je smerodajný údaj v jednotkách W. Tá ozajstná jednotka je jeden Lumen, ktorá poukáže na výkon zdroja tak, ako ho bude vnímať ľudské oko a teda aj fotoaparát, ktorý primárne zachytáva viditeľné žiarenie.
Pozor, šokovať vás môžu aj iné veci, napríklad, že farba ako taká neexistuje... :) Skutočne zaujímavé čítanie, ktoré som zhltol na ,,jeden šup" (na ex). Aj keď mi mnohé z vecí boli známe, ani na chvíľu som sa nenudil. Páči sa mi aj štýl písania, že si autor sem tam dovolí menej formálnu formuláciu: „Z mnohaleté praxe všichni víme, že 20W žárovka je slabá, kdežto 300W žárovka (v tomto případě nejspíš halogen) svítí jako blázen."
Táto časť knihy sa zaoberá aj ďalšími veličinami, ktoré popisujú silu svetla (svietivosť, osvetlenie, jas) alebo jeho ďalšie charakteristiky (farba svetla, farebná teplota, odtieň farby, sýtosť farby, farebný kontrast...) ale aj to, ako farby vníma ľudské oko a rozum. Veľmi dobre a názorne je popísaná časť, ktorá vysvetľuje závislosť charakteristiky svetla od veľkosti zdroja. Aké ostré a aké difúzne je svetlo, aký tieň za objektom vytvárajú a ako ho môžeme modelovať.
Nakoniec sa táto časť zaoberá aj farebnými priestormi v digitálnej fotografii, správou farieb a kalibráciou zariadení, ako aj meraním svetla pri fotografovaní. Meranie svetla pri expozícii by mi logicky sedelo skôr v časti popisujúcej modelovanie svetla a jeho charakter vzhľadom na zdroj, ale uvedomujem si aj to, že jeho zaradenie na koniec kapitoly je jej vyvrcholením. Poukazuje to na dôležitosť tejto témy pre fotografov a je to teda legitímne zaradenie.
Denné svetlo
V tejto kapitole sa autor zaoberá charakteristikou svetla, ktoré fotograf zachytáva cez deň a večer. Zreteľne je vysvetlená zmena smeru, charakteristiky a farebnej teploty svetla počas zmeny dennej doby, ale aj ich zmenu pri rôznej oblačnosti alebo zmenách počasia. Spomína prírodné difúzory, odrazné plochy, tiene a ponúka tipy a triky na vyhotovenie fotografií za každých podmienok, aké vás môžu počas dňa postretnúť.
Samostatnú časť kapitoly tvorí tiež fotografovanie počas východu alebo západu slnka a tiež fotografovanie siluet. Nakoniec sa autor dostáva až k súmraku a nočnému fotografovaniu. To som nečakal, keďže kapitola má názov denné svetlo. Ale keď vnímame denné svetlo ako 24 hodín, zaradenie je pochopiteľné. Skôr by som kapitolu nazval ako prirodzené svetlo. Aj o nočnom fotografovaní sa píše hlavne v súvislosti s mesačným svetlom a hviezdami.
Kapitola pokračuje popisom špecifických situácií, ktoré môžu byť pri fotografovaní v prirodzenom prostredí prekážkou alebo ťažkosťou. Fotografovanie v tieni si vyžaduje iný postup ako fotografovanie pod zamračenou oblohou a to zase iný, ako fotografovanie v daždi či v hmle. Na to priamo nadväzuje použitie filtrov, ktoré pomáhajú dosiahnuť kvalitatívne a výrazovo lepšie fotografie. Najdôležitejšiemu filtru (polarizačný) je patrične venovaná najväčšia pozornosť, za ním nasledujú neutrálne filtre a nakoniec špeciálne filtre pre špeciálne efekty (infračervený filter).
Umelé svetlo
V úvode autor trefne pomenúva problémy spojené s fotografovaním pri umelom svetle a vysvetľuje expozičný trojuholník ISO, čas a clona. Rôzne zdroje umelého svetla majú rôznu charakteristiku, hlavne čo sa týka sily svetla a jeho farebnej teploty. Najdôležitejším krokom na správnu interpretáciu farieb pod umelým osvetlením je samozrejme správne vyváženie bielej. Autor sa zaoberá prednastavenými hodnotami WB ale aj vyvážením bielej pomocou šedej tabuľky.
Vyzdvihuje nakoniec fotografovanie do RAW formátu ako najbezpečnejší spôsob doladenia farieb v PC bez nutnosti rozhodovania sa na mieste fotografovania. Kapitola o umelom svetle pokračuje konkrétnymi situáciami, ktoré môžu fotografa postretnúť od horiacich zdrojov svetla, cez ohňostroj, žiarovku, žiarivku, halogén a konkrétne rady, ako na to v tej-ktorej situácii. Páči sa mi, že autor spomína aj to, kedy je posun farby akceptovateľný a kedy by dokonca bezchybné vyváženie bielej pôsobilo neprirodzene.
Fotografický blesk
Vo štvrtej časti knihy sa autor dostáva k blesku, ktorý predstavuje ako bežnú súčasť fotoaparátov, ktorú však málo fotografujúcich vie používať. A má pravdu. Preto sa od začiatku zaoberá základnými problémami, ktoré blesk rieši ale aj spôsobuje. Prepálené miesta, červené oči, zmena charakteru scény a nálady...
Ako v celej knihe, aj tu autor nezostáva iba pri popise a definícii, ale ponúka riešenia a dáva odporúčania na to, aby bol fotografický blesk používaný s citom. Nasledujú ďalšie pojmy a funkcie blesku, ich vysvetlenie a použitie. Už nebude pre vás tajomstvom, čo je synchronizácia na prvú či druhú lamelu alebo synchronizácie s krátkymi časmi. Nakoniec sa táto časť venuje stručne aj bezdrôtovému systému odpaľovania bleskov.
Svetlo v ateliéri
Na posledných 30 stranách autor popisuje zariadenie fotoštúdia, hlavne to, ktoré mení charakter svetla. Nemôžu zostať stranou ani rôzne spôsoby odpaľovania zábleskov a tiež spôsob merania a stanovenie expozície. Na viacerých ukážkach (fotografiách) je predvedený účinok toho ktorého svetla, difúzora alebo iných pomôcok a to všetko vo vzťahu k objektu fotografovania, či už ide o produktovú fotografiu, lesklé predmety, postavy, portréty...
Nakoniec nasleduje čestné priznanie profíka, ktorý odhaľuje aj to, že takmer žiadna dokonalá fotografia neleží hneď na pamäťovej karte. Reálny svet je plný nedokonalostí, ktoré je treba, ak chceme bezchybnú fotografiu, v počítači odstrániť. Pre profesionálny výsledok je treba počítať s hodinami práce na samotnej fotografii.
Je tu záver a s ním aj moja úloha v niekoľkých vetách zhrnúť dojmy a odporúčania, pre koho z vás je táto kniha určená. Píšem tak sebavedomo preto, lebo aj po jej dočítaní mi počiatočné nadšenie z prvej kapitoly ostalo. Roman Pihan je naozaj skúsený autor a má schopnosť ,,polopatisticky" vysvetliť aj naoko komplikované veci a to je pre náučnú knihu najdôležitejšie. Nebojím sa ju odporúčať každému. Určite sa niečo nové dozviete, ak len náhodou nie ste naslovovzatý profesionál alebo Roman Pihan. V rýchlom prehľade sa nedá spomenúť všetko, čo v knihe je, preto bude lepšie, keď si ju kúpite a presvedčíte sa sami. Vrelo ju odporúčam!
Knihu ,,Roman Pihan: Mistrovství práce se světlem" nájdete v ponuke kníhkupectva Martinus.sk.