Hore

Alan Hyža - bleskový rozhovor

Známy fotograf Alan Hyža sa pri príležitosti diskusie k SLOVAK PRESS PHOTO vyskytol na chvíľu v našej redakcii. Samozrejme, že som si nenechal ujsť príležitosť urobiť s ním krátky rozhovor. Výraz „vyskytol“ som použil zámerne, pretože je to veľmi vyťažený a rozcestovaný človek, ktorého nie je ľahké len tak zastihnúť a vyspovedať. Na ePhoto.sk už bol sním publikovaný jeden rozhovor. Tento krátky je jeho pokračovaním.

V poslednom rozhovore sme sa už opýtali takmer všetko, tak ja by som sa chcel opýtať či sa nič nezmenilo? Stále fotíte na film alebo už aj digitálom?

Nie nič sa nezmenilo, všetko je tak isto, s digitálom som už úplne skončil.  Väčšina ľudí začína fotiť len na digitál alebo skôr už dávno začala a fotí naň. Ja som skončil, táto éra je už za mnou.


Ani komerčné veci nefotíte na digitál?

Nie, lebo ja nie som až tak vyťažený komerčnými vecami. Mám síce tri digitálne fotoaparáty, ale nefotím na ne.

Stále vás viac baví čiernobiela fotografia?

Áno ale robím aj farebné.

Obľúbené filmy ešte vyrábajú? Je na čo fotiť, dajú sa stále používať?

Áno dajú sa používať, myslím, že k tomuto určite niečo povie aj Tomász Gudzovaty. On fotí totiž všetko na film a nie na kinofilm, ale rovno na veľký formát. Videl som skvelé športové fotky, ktoré si neviem predstaviť ako urobil. Ale on si to očividne vie predstaviť a aj zrealizovať. S Linhofom fotí šport, neuveriteľné...


Čo si myslíte o súčasnom stave slovenskej fotky, jej postavenie v médiách?

V prvom rade ja nie som kompetentný aby som to posudzoval. Druhá vec je, že ja už ani nepozerám naše noviny a časopisy, lebo ma to nezaujíma a som na to priam už alergický. Ale keď to môžem tak globálne povedať, tak celkovo fotografia, tak ako všetky ostatné umelecké odvetvia sú postihnuté určitým druhom globalizácie. Myslím aj digitalizáciu a na to, že tento stav nie je dobrý.

Zhruba pred týždňom som čítal rozhovor s ruským režisérom Andrejom Tarkovskim. Kde sa ho pýtali na to ako digitalizácia poznačila svet filmu. On povedal, že ho poznačila tak, že nie je problém s materiálom. Vôbec sa netreba pozerať na to či miniem 5km alebo 10km filmu, to už nie je problém. Natočím si koľko chcem. Zároveň kamera už neváži tridsať kíl, ale má pol kila, a držím ju v jednej ruke. V tomto ohľade digitalizácia svet filmu poznačila pozitívne. Ale zas na druhej strane odpadla, a to platí aj pre fotografiu, tá prezieravosť, alebo povedomie, ktoré mal každý človek v hlave a ja ho mám stále, pretože fotím na film, že koľko tam mám ešte záberov, musím šetriť nemusím šetriť, kedy musím vymeniť film. Jednoducho toto zmizlo, čo na jednej strane považujú mnohí za krok dopredu. No pre mňa je to nevýhoda, považujem to za obmedzenie a za cestu k povrchnosti a lajdáckosti. Pretože ak nemusím šetriť, nemusím sa sústrediť nemusím nad tým rozmýšľať. Lebo je jedno či urobím 10 alebo 10 000 záberov, mám to tam na karte. A potom budeme 10 hodín z toho vyberať pred monitorom, veď niečo sa už v tom množstve nájde. A toto je na digitalizácii zlé.

A takisto čo mnohí považujú za výhodu, je možnosť okamžitej kontroly. Hneď ako niečo odfotím, tak to aj vidím na displeji. No pre mňa je to nevýhoda, lebo ma to len rozptýli a stratím kontinuitu. A už nič poriadne nenafotím.


Na čom teraz práve robíte?

Ja teraz robím na dvoch veciach. Jedna je tá, z ktorej som na nervy, to je kniha pre Slovenskú advokátsku komoru. Fotím portréty advokátov po celom Slovensku a som z toho na nervy...

Prečo?

Lebo samozrejme termín je šibeničný, polovica advokátov je práve na dovolenke, takže sa nič nestíha...

A ten druhý projekt?

Druhá vec na ktorej robím, tak to je projekt o arabskom kulinárstve. Chodím po arabských krajinách a fotím všetko čo súvisí s jedlom. A v týchto krajinách s jedlom súvisí všetko. Bežný život, náboženstvo, trhy, práca. Všetko tam súvisí, buď s jedlom, alebo aj s náboženstvom. Čiže je to veľmi široká a aj zaujímavá a náročná téma. Pretože fotiť v arabských krajinách a ešte k tomu v súčasnosti, keď sú stále nejaké vojny, konflikty a povstania, to naozaj nie je ľahké.


Bude z toho kniha?

Mala by z toho byť kniha, ale to nie je už v mojej réžii. Ja som bol vlastne oslovený aby som to obrazovo zdokumentoval.

Aký máte najzaujímavejší zážitok z ciest po arabských krajinách?

Zážitkov je veľa, ale veľmi ma teší, že som mohol ísť na ostrov Sokotra, čo je ostrov ktorý patrí Jemenu a sídlia na ňom okrem iných aj obávaní somálski piráti. Tí čo prepadávajú tankery. Takže toto bolo super, a z tejto cesty som sa veľmi tešil.

Čo robia takíto piráti?

Tak to nie sú piráti ako Captain Hook, na ktorých by to bolo nejako vidieť. To sú ľudia ktorí chodia ráno na trh predávať ryby a zeleninu. A len vtedy keď príde tá správna chvíľa (alebo loď), tak vtedy sa stávajú pirátmi. :-)

Ďakujem za rozhovor a teším sa na ďalšie stretnutie!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
velecky
2012-09-03 08:35:49
pekný rozhovor, zaujímavé názory
 
velecky
2012-09-03 08:40:03
trochu mi to pripomína roky, keď počítače vtrhli do ambulancií a (mnohí) lekári sa prestali pozerať na pacienta (len ho počúvali), ale sledovali len monitor a klávesnicu. Priznám sa, že aj ja po expozícii vždy pozerám na displej a najmä pri takej reportáži je to asi chyba.
 
Kamil Škvarka
2012-09-03 08:58:24
Je doba digitalizacie,tak sa prisposobime. Aj kazety nahradili CD, videokazety DVD a zijeme. PC hru nemam na 5disketach,ale na dvojvrstvovom DVD. Ako komu podla chuti. Ja som zacal digitalnou zrkadlovkov,tak si ani neviem predstavit fotit na film,zial ani netuzim.
 
sese
2012-09-03 09:02:57
idem si kúpiť film
 
velecky
2012-09-03 09:12:29
a ešte mi napadlo spýtať sa Alana, čo robí s filmom po vyvolaní? Naskenuje a ďalej robí v digitálnej forme? Alebo klasika - tmavá komora, zväčšovák, vyvolanie...
 
slavmiro
2012-09-03 10:03:30
príspevok od: velecky
trochu mi to pripomína roky, keď počítače vtrhli do ambulancií a (mnohí) lekári sa prestali pozerať na pacienta (len ho počúvali), ale sledovali len monitor a klávesnicu. Priznám sa, že aj ja po expozícii vždy pozerám na displej a najmä pri takej reportáži je to asi chyba.
staci si vypnut review zaberu po expozicii a celkom dobre sa da potom na to odvyknut. Slusna DSLR potom vydrzi fotit aj tyzden co evokuje poctive mechanicke SLR.
 
transporti686
2012-09-03 10:13:23
príspevok od: slavmiro
staci si vypnut review zaberu po expozicii a celkom dobre sa da potom na to odvyknut. Slusna DSLR potom vydrzi fotit aj tyzden co evokuje poctive mechanicke SLR.
ale to príde aj o histogram, ako potom bude vedieť, že to dobre odfotil?
 
velecky
2012-09-03 10:33:34
príspevok od: slavmiro
staci si vypnut review zaberu po expozicii a celkom dobre sa da potom na to odvyknut. Slusna DSLR potom vydrzi fotit aj tyzden co evokuje poctive mechanicke SLR.
to mám, presne kvôli baterke opravujem sa, možno nie vždy, ale veľmi časti si aj tak pozerám náhľad - ani nie tak pre histogram (ad nasledujúci koment), ale najčastejšie pre ostriaci bod, priznám sa, mávam automatický výber ostriaceho bodu a v tej rýchlosti pri exponovaní si nevšimnem, ktorý bod si automatika vybrala.
 
samusko
2012-09-03 10:34:47
príspevok od: transporti686
ale to príde aj o histogram, ako potom bude vedieť, že to dobre odfotil?
bude to vediet tak ze da foto sem a vsetci 7 bodovi onanisti mu daju full-house
 
transporti686
2012-09-03 10:50:34
príspevok od: velecky
to mám, presne kvôli baterke opravujem sa, možno nie vždy, ale veľmi časti si aj tak pozerám náhľad - ani nie tak pre histogram (ad nasledujúci koment), ale najčastejšie pre ostriaci bod, priznám sa, mávam automatický výber ostriaceho bodu a v tej rýchlosti pri exponovaní si nevšimnem, ktorý bod si automatika vybrala.
tak to je dosť blbé, keď nevieš, kde presne ostríš
 
LukiK
2012-09-03 10:56:25
Alan Hyza je fajn fotograf, ale pride mi ten rozgovor ako tazka nostalgia... Ze techika ide dopredu? No ide... ale to sa zastavit neda. Smiali sme sa na japoncoch ako vsade behali s fotakmi... a uz je to aj u nas. Ja by som si z toho tazku hlavu nerobil. Kto vie fotit a rozumie sa tomu, tak moze fotku spravit aj s mydlovou skatulou a aj tak to bude super fotka. A kto nevie, ten moze mat D3, 1D, Leicu... a este neviem co aj tak mu to bude na... Ak Alan foti na film iba preto, ze to je nejaky jeho osobny odboj a protest, tak to je smutne, lebo je to boj s veternymi mlynmi... ak mu to ale viacej vyhovuje, tak OK.
Moja babka mobil nema a ani ho nechce. Ma pevnu linku a to jej staci.
 
transporti686
2012-09-03 11:25:28
príspevok od: LukiK
Alan Hyza je fajn fotograf, ale pride mi ten rozgovor ako tazka nostalgia... Ze techika ide dopredu? No ide... ale to sa zastavit neda. Smiali sme sa na japoncoch ako vsade behali s fotakmi... a uz je to aj u nas. Ja by som si z toho tazku hlavu nerobil. Kto vie fotit a rozumie sa tomu, tak moze fotku spravit aj s mydlovou skatulou a aj tak to bude super fotka. A kto nevie, ten moze mat D3, 1D, Leicu... a este neviem co aj tak mu to bude na... Ak Alan foti na film iba preto, ze to je nejaky jeho osobny odboj a protest, tak to je smutne, lebo je to boj s veternymi mlynmi... ak mu to ale viacej vyhovuje, tak OK.
Moja babka mobil nema a ani ho nechce. Ma pevnu linku a to jej staci.
hlavný problém samozrejme nie je v technike, ale v užívateľoch techniky, nemožno ich však hádzať do jedného vreca

pravda ale je, že s nástupom digitálnej techniky sa rozšíril v tej mase ľudí, ktorí fotia touto technikou dojem, že je možné fotiť neobmedzene, lebo to je vlastne zadarmo, čo síce nie je pravda, ale pri rýchlosti morálneho zastarávania dnešných foťákov to nadobúda reálne kontúry, tu samozrejme tiež nemožno povedať, že to tak je u všetkých, no psychologický efekt fotenia zadarmo je prítomný a nenúti masy ľudí rozmýšľať nad tým, čo fotia

čo je ale horšie ako tento jav, že toto vedomie a psychologické zázemie fotenia "zadarmo" veľké množstvo užívateľov vzdelávať sa v oblasti fotografických skúsenosti, často prikladajú enormne veľkú mieru technike, megapixelom a iným veciam ako tomu, že vlastne nemajú dostatočné znalosti, aby boli schopný urobiť kvalitnú fotku a hlavne fotku, ktorú vytvorili oni sami a nie fotoaparát za nich alebo sa vytvorila výberom niekoľkých podarených fotiek z veľkého počtu cvakov

samozrejme je to všetko o prístupe jednotlivcov a množstvo fotografov sa enormne zvýšilo príchodom digitálnej techniky, ale súhlasím s niektorými výrokmi p. Hyžu, že digitálna technika priniesla aj negatívne stránky pri svojich pozitívach, netreba zatracovať ani film ani digitál, treba ho iba vedieť správne používať a vedieť s ním dosiahnúť, čo autor očakáva a niekedy by bolo dobré spomaliť v tej mašinérii reklám a množstva megapixelov a skúmania akéhokoľvek skoro neexistujúceho šumu a žehlenia ksichtov a vytvárania enormne presaturovaných obrázkov, ale každému ako je po chuti a pánom nad svojím výsledkom sme my sami.

dobré svetlo.
 
transporti686
2012-09-03 11:27:27
veľké množstvo užívateľov nenúti vzdelávať sa

vypadlo mi v predošlom príspevku slovo
 
atlantel
2012-09-03 11:51:38
príspevok od: slavmiro
staci si vypnut review zaberu po expozicii a celkom dobre sa da potom na to odvyknut. Slusna DSLR potom vydrzi fotit aj tyzden co evokuje poctive mechanicke SLR.
Presne tak. A staci si vziat na akciu jednu staru 256 MB kartu na ktoru ulozi 30-40 fotiek (ostatne nechat doma) a hned bude v tvorivom "tlaku" premyslat nad kompoziciou, dejovou liniou a povrchnost bude hned prec.
 
rica
2012-09-03 12:06:17
Nie je tá predposledná foto náhodou z Černobyľu?
 
LukiK
2012-09-03 12:30:16
príspevok od: rica
Nie je tá predposledná foto náhodou z Černobyľu?
tiez mi to napadlo ked som ju videl.
 
istvic
ocenenie redakciou 2012-09-03 12:36:40
ano.je z Cernobylu
 
velecky
2012-09-03 14:35:00
príspevok od: rica
Nie je tá predposledná foto náhodou z Černobyľu?
nie je, je to Pripiať, mesto duchov, celé ho po havárii v Černobile evakuovali, je to fotka z roku 1996, z Ríše zla, na konci sna.
 
velecky
2012-09-03 14:52:31
a keďže Ríša zla patrí edzi moje obľúbené, neodolám, a doplním, že
prvá snímka sú Kurilské ostrovy
druhá je z oblasti Černobyľu na Ukrajine, za plotom rádioaktívnej zóny
tretie tiež odtiaľ, mesto duchov Pripiať
a posledná je z Kamčatky
 
istvic
ocenenie redakciou 2012-09-03 14:57:18
príspevok od: velecky
nie je, je to Pripiať, mesto duchov, celé ho po havárii v Černobile evakuovali, je to fotka z roku 1996, z Ríše zla, na konci sna.
no ale je to z oblasti Cernobylu .nie?
 
seifi
2012-09-03 15:17:53
príspevok od: slavmiro
staci si vypnut review zaberu po expozicii a celkom dobre sa da potom na to odvyknut. Slusna DSLR potom vydrzi fotit aj tyzden co evokuje poctive mechanicke SLR.
presne ako píšeš, minulý týždeň mi kolega zobral foťák, že urobí pár záberov z akcie, akosi neveriacky pozeral, že ak sa chce pozrieť na nafotený snímok, musí ísť na tlačítko
 
seifi
2012-09-03 15:22:01
pán Hyža je príjemný vľúdny človek, ale pravdupovediac, dnes sa treba sem tam na...ť a poslať niekoho do pr..le, pretože potom človeka využívajú a tlačia ďalej, bez akejsi spätnej brzdy, čo na to ten človek, to ešte vládze ? vládze, otázkou je dokedy
 
velecky
2012-09-03 16:10:50
príspevok od: istvic
no ale je to z oblasti Cernobylu .nie?
samozrejme je to z tej oblasti, mesto Černobyľ je asi 20 km južnejšie od jadrovej elektrárne a stále žije, mesto Pripjať (Prypjať) budovali špeciálne pre zamestnancov elektrárne, v jej bezprostrednej blízkosti (na severe od nej) a bolo celkom vysťahované. V čase výbucho mohlo mať cca 40-tis. obyvateľov. Nazvali ho podľa rieky, ktorá tade preteká.
 
mato.draho
2012-09-03 16:32:54
Veľmi príjemný článok, doslova jednohubka. Škoda, že tých fotiek nie je viac...
Občas si zvyknem na celodennú túru založiť 2GB kartu, na ktorú sa mi zmestí tak do 70 fotiek, čiže 2 kinofilmy. Je to výborný spôsob, ako sa donútiť premýšľať nad kompo, expo a svetle ešte pred stlačením spúšte. A možno by to chcelo ešte menej, napríklad nejakú gigovku. Ale také sa dnes snáď už ani nevyrábajú
 
rica
2012-09-03 20:46:29
príspevok od: velecky
nie je, je to Pripiať, mesto duchov, celé ho po havárii v Černobile evakuovali, je to fotka z roku 1996, z Ríše zla, na konci sna.
Jasne - Pripjať, nemohol som si spomenúť Ten kolotoč je hádam na každej fotke z Pripjati...
 
Erick
2012-09-04 06:35:26
Mimo témy, ale nedá mi to: Nerozmýšľali ste v redakcii nad prijatím jazykového korektora, ktorý by články pred publikovaním opravil?
 
velecky
2012-09-04 07:30:48
príspevok od: Erick
Mimo témy, ale nedá mi to: Nerozmýšľali ste v redakcii nad prijatím jazykového korektora, ktorý by články pred publikovaním opravil?
Asi rozmýšľali, ale určite rozmýšľali nad tým, z čoho by ho zaplatili. Skôr navrhujem, aby sa dali ľahšie opraviť už publikované príspevky - buď priamo zo strany autora (aj v prípade komentárov v diskusii) alebo formou návrhu na opravu (ako má sme.sk napr.) A takto by sme sa postupne sami stali vnímavejší na prípadné chyby.
 
panpriatel
2012-09-04 08:48:15
Kazdemu vyhovuje nieco ine a od svojho fotaku nieco ine ocakava.
Zijeme v super dobe. Mozeme si vybrat charakter podanie photovost a jednoduchost 35mm filmu.
Rychlost, ostrost a takmer instantny vysledok full frame digi zrkadla.
Uzasnu kvalitu moznost pohybov a neuveritelne tonalne podanie velkeho a este vatsieho formatu.
Dolezite neni ci alan hyza uspokojil honimirske chutky technkratickych digiclapcov a nafotil svoje krasne pribehuplne vnimave fotky normalne d4 alebo 1d ako sa na naozajskeho profi fotografa patri. Dolezite je ci si pre svoj zaner vybral spravnu techniku. Nie ci si vybral spravnu techniku podla najnovsej ponuky ephoto shopu.
Takue okrem toho ze su jeho fotky zaujimave po obsahvej stranke mozeme si plne vychutnat ich podanie, krasny vizual.
 
Maxx818
ocenenie redakciou 2012-09-10 09:40:16
kua tarkovskij umrel v 86tom, moc mi to nesedi s tou digitalizaciou, nie zeby nebol digital uz vtedy ale tie kamery urcite nemali pol kila
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované