V siedmom ročníku prestížnej súťaže Foto roka 2014, ktorú na podporu mladých talentových fotografov organizuje Nadácia VÚB, zvíťazil Tomáš Halász. Jeho záber s názvom „Pred mítingom“ uspel v silnej konkurencii takmer 1 300 snímok, ktoré do súťaže prihlásilo viac ako tristo autorov. Víťazné fotografie ako aj diela všetkých finalistov súťaže nájdete vo veľkoformátovej podobe inštalované na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave do konca septembra.
Siedmy ročník súťaže Foto roka sa môže pochváliť doteraz najvyšším počtom prihlásených účastníkov. Tí si mohli zvoliť tému svojej súťažnej série podľa vlastného výberu. Organizátori otvorenou témou rozšíriť priestor pre vyjadrenie kreativity a originality každého z prihlásených autorov. „Do druhého kola sa dostalo 15 finalistov. Ich tvorba mala vyrovnanú kvalitu, aj napriek rôznorodosti žánrov a techník súčasnej fotografie,“ hodnotí predseda poroty Pavel Vančát, kurátor a teoretik fotografie z Českej republiky. Spolu s ním rozhodovali aj taliansky fotograf a pedagóg Elio Piazza, Bohunka Koklesová, odborníčka na teóriu a históriu fotografie z Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a fotožurnalista Maňo Štrauch. Porotcovia nakoniec za víťaza súťaže určili Tomáša Halásza, na druhom mieste skončil Denis Kozerawski a tretie ocenenie si odniesol Juraj Starovecký. „Víťazná fotografia z reportážnej série Tomáša Halásza nás zaujala najmä autorovou dlhodobou sústredenosťou venovanou jednému z kandidátov na prezidenta. V čase vzniku série ešte nebolo jasné, kto sa stane hlavou štátu. Autorova osobná zainteresovanosť na tomto projekte, bez mediálnej podpory či fotografovania na objednávku, vyústila do mimoriadneho vizuálneho a obsahového výkonu. Psychologický dokument o politikovi sa vymyká obvyklým mediálnym klišé postaveným na pátose alebo heroizovaní. Ocenený na druhom mieste Denis Kozerawski sa prezentuje sériou zátiší, ktorá sa obracia k samotnému fundamentu fotografickej praxe. Jeho pokusy v ateliéri skúmajúce základné predpoklady fotografického obrazu vynikajú premyslenou hrou vizuálnych ilúzií, ale aj zmyslom pre jemný sebaironický humor. Juraj Starovecký, ktorý získal tretie miesto, prezentuje vo svojej sérii „Guten Tag“ súčasné Nemecko neobvyklým spôsobom, kombinujúcim sociologickú sondu s postrehom pre nečakané absurdné kontrapunkty bežného dňa,“ dodáva Pavel Vančát.
Zľava predseda poroty Pavel Vančát, víťaz súťaže Tomáš Halász a generálny riaditeľ VUB Alexander Resch.
Zľava Denis Kozerawski, generálny riaditeľ VUB Alexander Resch, Tomáš Halász, Juraj Starovecký.
Víťazi Foto roka 2014 získali od Nadácie VÚB okrem prestížneho ocenenia aj finančné odmeny v celkovej výške 10 000 eur a možnosť prezentovať svoje diela na výstave inštalovanej pod holým nebom na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave. Spolu s nimi tu svoje diela vystavuje aj zvyšných dvanásť finalistov. „Úspech súťaže Foto roka je dôkazom, že investícia do rozvoja talentov je ten najlepší spôsob, ako môžeme podporiť vizuálne umenie na Slovensku. Verím, že výstava bude nielen úspešným štartovacím bodom ich profesionálnej kariéry, ale aj príjemným miestom na stretnutie s umením pre každého návštevníka centra Bratislavy,“ dodal na margo súťaže Alexander Resch, generálny riaditeľ VÚB banky.
Kolekciu sedemdesiatich najlepších fotografií súťaže Foto roka 2014 uvidíme na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave do konca septembra. Galériu finálových snímok si môžete pozrieť aj na www.fotoroka.sk.
1. Tomáš Halász
"Je prezidentský kandidát len produkt, ktorý treba predať naučenými frázami? Osobným pohľadom som nazrel do zákulisia prezidentskej kampane, aby som zaznamenal, čo zostáva bežne skryté. Za pozlátkom debát či víťaznej noci boli každodenné porady, súkromné chvíle pred mítingami či vzácne minúty odpočinku. Fotoesejou som zblízka nazrel na kandidáta a človeka Andreja Kisku."
2. Denis Kozerawski
"Obsah a téma fotografií vychádzajú z mojej fascinácie ilúziami. Pri práci na tomto projekte som nepristupoval k fotografii ako k médiu, ktoré zachytáva realitu. Snažil som sa využiť jej potenciál vytvárať ilúzie."
3. Juraj Starovecký
"Prvé, čo ma v Nemecku prekvapilo, bolo, že „Guten Tag“ je vraj „old school“. Čím viac času som tam strávil, tým viac stereotypov o tak trochu nudných, chladných a večne „pünktlich“ Nemcoch sa predo mnou rúcalo. Moje fotografie sú o Nemecku, ako ho vnímam ja, ale možno sú ešte viac o tom, ako som si ako Slovák typického Nemca predstavoval, než som sa do Nemecka naozaj pozrel."