Hore

Moderná architektúra s Fujifilm X100F

Nedávno sme publikovali článok o 35 mm objektívoch. Vyplynulo z neho, že toto ohnisko je pre niektorých fotografov to najzákladnejšie.

Najmä s príchodom bezzrkadloviek sa zvýšila popularita používania pevných objektívov. Nie je už zriedkavosťou, že svadobnému fotografovi stačia dve telá a dva pevné objektívy. Sú dokonca takí, čo svadbu nafotia kompaktom. Nie obyčajným, ale profesionálnym. Synonymom kvalitného profesionálneho kompaktu sú Fujifilmy radu X100, dnes reprezentované štvrtou generáciou. X100-ky sú osadené obľúbeným reportážnym ohniskom. Keďže snímač je veľkosti APS-C, je to 23 mm objektív (ekvivalent 35 mm). X100-ky sú populárne v street a dokumentárnej fotografii. Sú fotografi, ktorí im dávajú prednosť pred systémovými fotoaparátmi s vymeniteľnými objektívmi.

Pevný, nevymeniteľný, objektív vyžaduje od fotografa, aby vedel čo sním. Poznal jeho výhody i obmedzenia. Mať jediný objektív, naviac s pevnou ohniskovou dĺžkou, to vyžaduje byť s ním v harmónii. Ak tomu tak nie je, prichádza nespokojnosť, za ktorú objektív ani fotoaparát nemôžu.

Ja som zvyknutý, že mám k dispozícii objektívy od výmyslu sveta. Ako fotograf som prešiel rôznymi obdobiami, kedy som mal vo väčšej obľube ten, či onen objektív. Ak mi niektorý objektív nie úplne vyhovuje, beriem to ako výzvu, pri ktorej sa môžem niečo naučiť. Na takúto lekciu je kompakt s pevným objektívom ideálny. Kompakt, čo fotí rovnako dobre, ako ktorýkoľvek systémový fotoaparát. Fujifilm X100F takým kompaktom je. Veď je to vlastne skôr APS-C bezzrkadlovka s nevymeniteľným objektívom.

Zlepšovať sa budete, len ak si budete klásť ťažké úlohy. Preto som si k obmedzeniu jedného pevného objektívu pridal ďalšie obmedzenie. 35 mm objektív určite nie je typickým sklom, ktoré by ste si vybrali na fotenie architektúry. Pre celkové zábery je málo širokouhlý. V meste len ťažko nájdete miesto, odkiaľ by sa nejaká budova dala nafotiť celá. Môžete sa s tým zmieriť a architektúru nefotiť alebo zabojovať. Najúčinnejšou zbraňou fotografa je kompozícia podporená fotografickým videním. Výrazné technické obmedzenie môže naštartovať vašu kreativitu a vo výsledku môžete mať oveľa lepšie fotografie, ako keby ste neboli nijako obmedzovaný technikou.

Pre svoj tréning som si vybral moderné budovy v rôznych častiach Bratislavy. Nevyberal som si dennú dobu, ani počasie. Ani som fotením nestrávil veľa času. Chcel som sa vžiť do kože cestovateľa, ktorý sa ocitne v meste, vybavený naľahko, len s obmedzeným časom na prehliadku a fotenie. Na každom mieste som strávil max. 15 minút.

Po technickej stránke je fotenie architektúry nenáročné. Veľkú hĺbku ostrosti zabezpečí priclonený objektív. Citlivosť má byť nastavená na základnú hodnotu, u mňa to je ISO 200. Šum do architektonickej fotografie nepatrí. Často som použil korekciu expozície, aby expozícia zodpovedala môjmu zámeru. V tomto mi bol pomocníkom živý náhľad s monochromatickým obrazovým profilom. Celé budovy sa mi do objektívu nezmestili, preto som sa zameral na polocelky. Veľa som fotil z podhľadu. Preto som sa nemusel trápiť s padajúcimi líniami, ktoré trápia fotografov pri klasickom ponímaní architektúry vo fotografii. Využíval som geometrické tvary a tonálny kontrast. Oboje ešte viac vynikne v monochromatickom prevedení.

Záver

Možno nikdy kompaktom s pevným objektívom fotiť nebudete, dupľovane architektúru. Asi ani ja, mimo svojho povolania redaktora. Čo som sa naučil, to isto využijem, ale s úplne iným fotoaparátom, ktorý má podobné obmedzenia. Je ním samozrejme mobilný telefón.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Marcel Rebro
2018-07-24 17:51:29
Výsledok je nesporne zaujímavý. z fotografického hľadiska. Len si nejak neviem predstaviť cestovateľa, čo by si z mesta doniesol takúto sériu
 
seifi
2018-07-25 21:30:14
je vidieť, že je to trocha "iná" architektúra; vyznie to, ako že sa to dá, ale ... ako bolo Marcelom povedané vyššie, pár fotiek by sa do série zmestilo, ale ako celok nie (mojim laickým hobby pohľadom, samozrejme)
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia