Hore

Nekradnime duše! Fotografovanie, náboženstvo a rešpekt.

Po svete sa spolu túlajú nerozluční parťáci cestovateľ a fotograf . V batohu okrem bedekru nechýba ani fotoaparát, ktorý zachytáva cudzí svet v zamrznutých momentkách.

Každá krajina má svoje náboženstvo, zvyklosti, kultúru, pravidlá a zákony. Rešpektovať ich by malo byť mottom každého cestovateľa a fotografa. Je preto dôležité naštudovať siinformácie o krajine, ktorú sa chystáme navštíviť, ako aj postoj miestneho obyvateľstva k fotografovaniu. Niektoré domorodé kmene veria, že odfotením im fotograf ukradne dušu. Takýto zločin predsa my mierumilovní človiečikovia nechceme spáchať kvôli jednej fotke. To, čo sa nám javí ako banálnosť, je pre iných životne dôležité. Moslimky v arabských krajinách či Amiši si neprajú byť fotografovaní. Majú na to rôzne dôvody, ktoré by sa mali ľudsky rešpektovať.

Ja smerujem do Indie. Do krajiny mnohých farieb, úsmevov a ceremónií. Posvätný rituál na brehu rieky Gangy je pre každého turistu lákavá a silná káva. Tisícky hinduistov prevádzajú očistu ,,puju“ a stovky fotografov sa ich snažia zvečniť. Mohli by ste si povedať, že tak ako má hociktorý človek právo pohybovať sa voľne na verejnosti, máte aj vy právo slobodne fotiť  čo vidíte. Tu na brehu rieky Gangy sú ľudia šťastní,  že sa sem dostali. Častokrát je to po dlhej pútnickej ceste a sú hrdí na svoje tradície. Vypýtate si pred fotením kúpajúcej sa Indky povolenie na urobenie snímky? Alebo sa zatajíte a teleobjektívom nasnímate citlivé momentky? Rozhodnutie závisí od vášho štýlu a charakteru fotografie, ktorú chcete nafotiť.

Ak je osoba hlavným objektom fotografie, súhlas si vypýtam. Nemusí to byť podpis, stačí gesto hlavou, poukázať na fotoaparát, palec hore, niekedy stačí úsmev. Môže sa stať, že nahý svätec nebude mať žiadne námietky a ochotne vám zapózuje. kdežto o pár metrov vedľa hnedá kráska v ligotavom sári bude silne namietať voči vášmu záujmu ju odfotiť.

Každú situáciu treba riešiť individuálne, ale…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
kulkovsky
2012-04-11 14:39:10
super článok páči sa mi myslím že toto by si mal prečítať každý...
 
hombreee
2012-04-11 15:28:24
Super, tesim sa na ten fotopoint.
 
istvic
ocenenie redakciou 2012-04-11 15:34:03
krasne fotky,fajn clanok,ale dovolim si zapolemizovat ..vsetko napúisane plati pri portretroch ludi..co sa tyka pravej dokumentarnej tvorby,bohuztial tam to nejde bez toho v uvodzovkach kradnutia dusi,pretoze v tom momente ako oslovim objekt,straca sa prirodzenost cloveka ,nehovoriac o momente,,neviem si predstavit pytat si povoleniena fotenie od asi 11 milionov ludi ,ktori sa zhluknu na brehoch Gangy vo sviatok Kumbh Mela
 
b.a.f.o.a.r.t.
2012-04-11 15:38:20
klobuk dolu
 
Matúš Koprda
2012-04-11 15:57:59
Katka ako vždy, krásne slová dopĺňajú ešte krajšie fotky. Vďaka (o;
 
Nameless
2012-04-11 16:14:27
Velmi pekny clanok a tiez sa tesim na fotopoint
 
Sanfu
2012-04-11 16:19:42
Súhlasím s istvicom. V dokumentárnej fotografii niekedy treba byť aj zdravo drzý. No má to myšlienku a často by sme sa tým mali riadiť. Fotky pekné, hlavne tá prvá je super.
 
VEKTOR
2012-04-11 16:43:38
Vyborny clanok
 
ventura
2012-04-11 19:08:08
velmi pekny clanok i fotografie. Tie poslende dva portrety su prisvetlovane i bleskom, vsak ? Vdaka
 
zuzuliena
externý redaktor 2012-04-11 19:29:56
mica toto chce vystavu - bez debaty!!!
 
brki
2012-04-11 19:30:40
Katka, Tvoje články a fotky sú vždy prínosom (nezabudnem na Tvoju prezentáciu v Terchovej . Foť a píš ďalej.
 
lie
2012-04-11 19:55:36
mám rada tvoje fotky a článok sa mi moc páči.
 
walde
ocenenie redakciou 2012-04-11 20:07:18
Katka, parádne fotečky + článok veľmi užitočný a k veci...
 
lilbunny
2012-04-11 21:00:18
Veľmi pekne napísaný článok aj fotky sú nádherné ale myslím si, že treba zvážiť aj druhú stránku veci a to, že niektoré skvelé a svetoznáme zábery by bez drzosti fotografa a "narušenia sukromia" nikdy nevznikli (ak odfotím daku super street foto a osoba na fotke by začala namietať, ťažko povedať či by som fotku vymazal =D) toť moj názor =)
 
jaza
2012-04-11 21:32:01
Katka, velmi putave citanie doplnene nemenej zaujimavymi foteckami...gratulujem!
 
nvs
2012-04-11 22:08:49
Katka, veľmi pekne, páči sa mi Tvoj prístup.
 
martinez
2012-04-11 22:13:43
Katka, môžem potvrdiť z vlastných cestovateľských skúseností, že máš úplnú pravdu.
Je to vždy na cite fotografa, aby dokázal zvážiť delikátnosť situácie a miestne odlišnosti v spoločenských a religióznych konvenciách. Bohužiaľ tak ako v bežnom živote stretneme rôznych ľudí, tak isto je to medzi fotografmi. Ďakujem za pekný článok a krásne fotečky.
 
b0baz
2012-04-11 22:56:33
Fajn článok aj fotky. Pekné babeny tie moslimky, myslím, že nemali nič proti tomu keď si ich fotila ni ? By bola škoda neodfotiť také princezné.
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 00:22:20
príspevok od: istvic
krasne fotky,fajn clanok,ale dovolim si zapolemizovat ..vsetko napúisane plati pri portretroch ludi..co sa tyka pravej dokumentarnej tvorby,bohuztial tam to nejde bez toho v uvodzovkach kradnutia dusi,pretoze v tom momente ako oslovim objekt,straca sa prirodzenost cloveka ,nehovoriac o momente,,neviem si predstavit pytat si povoleniena fotenie od asi 11 milionov ludi ,ktori sa zhluknu na brehoch Gangy vo sviatok Kumbh Mela
Polemizacia vítaná Máš samozrejme pravdu, moment trvá sekunu či dve a na oslovenie nie je čas.Ja si tiež pri každej dokumentke nepýtam povolenie. A ak sa mi to zdá podstatné že chcem súhlas mať, počkám kým dotyčný zabudne že som tam a s čistým svedomým si potom vystriehnem moment( napr pri kúpaní v Gange).
Mne šlo v článku skôr o to poukázať na skupiny ľudí ktoré vyslovene nechcú byť fotení a tým ich žiadosť rešpektovať. Ani ty by si asi nešiel fotiť dokument medzi Arabky bez manželov ktoré by ťa pri sebe nechceli a tobôž by nechceli byť fotené.
V Indii si bol takže vieš akí su ľudia pohoďáci. S fotením vo väčšine prípadov nemajú problém. Skôr je problém s tým že pózujú až príliš.
Vo Varanasi si tiež bol. Fotil si burning ghats aj napriek zákazu? Ja by som si netrúfla.

A naraz odfotiť 11 mil ľudí,to by muselo byť riadne sklo
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 00:24:44
príspevok od: Sanfu
Súhlasím s istvicom. V dokumentárnej fotografii niekedy treba byť aj zdravo drzý. No má to myšlienku a často by sme sa tým mali riadiť. Fotky pekné, hlavne tá prvá je super.
Ištvič má tiež svoju pravdu, zamyslieť sa však nad tou problematikou rešpektovania fotografovanej osoby nie je na škodu aj pre dokumentaristov vďaka za koment
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 00:25:57
príspevok od: ventura
velmi pekny clanok i fotografie. Tie poslende dva portrety su prisvetlovane i bleskom, vsak ? Vdaka
vďaka, nie blesk nie, iba odrazka na solar power
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 00:26:44
príspevok od: zuzuliena
mica toto chce vystavu - bez debaty!!!
ale čo si, veď to len také ilustračné fotky
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 00:28:23
príspevok od: brki
Katka, Tvoje články a fotky sú vždy prínosom (nezabudnem na Tvoju prezentáciu v Terchovej . Foť a píš ďalej.
Vďaka Boris za podporu , a gratulujem k vystavovaniu, škoda že nemôžem prísť kuknúť.
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 00:29:04
príspevok od: lie
mám rada tvoje fotky a článok sa mi moc páči.
AHoj Lenka, ďakujem.
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 00:39:02
príspevok od: lilbunny
Veľmi pekne napísaný článok aj fotky sú nádherné ale myslím si, že treba zvážiť aj druhú stránku veci a to, že niektoré skvelé a svetoznáme zábery by bez drzosti fotografa a "narušenia sukromia" nikdy nevznikli (ak odfotím daku super street foto a osoba na fotke by začala namietať, ťažko povedať či by som fotku vymazal =D) toť moj názor =)
To je už na zváženie každého z nás ako ďaleko potrebuje ísť. Videla som fotky rôznych autorov ktorý používajú dosť drzé metódy pri fotení ľudí. Klamala by som keby som povedala že sa mi nezdali niektoré zaujímavé. Ale keď sa vžijem do situácie fotografovaného tak sa mi to nepáči.
Mne sa dá tažko predstaviť že ako ty píšeš odfotím super streetku, človek bude namietať a ja ju zakvačim na web. Zakaždým keď by som sa na tú fotku pozrela by som cítila hnev toho človeka a cítila by som sa vinne. Preto to nerobím. Každý sme iný a to sa odrzkadľuje aj v našich fotkách čo je koniec koncov skvelé.

 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 00:41:31
príspevok od: martinez
Katka, môžem potvrdiť z vlastných cestovateľských skúseností, že máš úplnú pravdu.
Je to vždy na cite fotografa, aby dokázal zvážiť delikátnosť situácie a miestne odlišnosti v spoločenských a religióznych konvenciách. Bohužiaľ tak ako v bežnom živote stretneme rôznych ľudí, tak isto je to medzi fotografmi. Ďakujem za pekný článok a krásne fotečky.
rado sa stalo, a pochopenie vždy poteší
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 00:44:39
príspevok od: b0baz
Fajn článok aj fotky. Pekné babeny tie moslimky, myslím, že nemali nič proti tomu keď si ich fotila ni ? By bola škoda neodfotiť také princezné.
Tým že som ženská som mala výhodu . Keby si na ne brúsil zuby taký zarastený kavboj ako ty neveim neviem či by sa tak usmievali
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 00:50:02
príspevok od: istvic
krasne fotky,fajn clanok,ale dovolim si zapolemizovat ..vsetko napúisane plati pri portretroch ludi..co sa tyka pravej dokumentarnej tvorby,bohuztial tam to nejde bez toho v uvodzovkach kradnutia dusi,pretoze v tom momente ako oslovim objekt,straca sa prirodzenost cloveka ,nehovoriac o momente,,neviem si predstavit pytat si povoleniena fotenie od asi 11 milionov ludi ,ktori sa zhluknu na brehoch Gangy vo sviatok Kumbh Mela
A pri fotení skupiniek si je nereálne pýtať povolenie. To už clovek musí usúdiť sám čo je vhodné a čo nie. Ono táto téma je veľmi rozsiahla, ja som chcela poukázať na ďoležitosť rešpektovania akýchsi humanitných pravidiel. Napíš článok z tvojho pohľadu, určite by to bolo zaujímavé
 
zuzuliena
externý redaktor 2012-04-12 06:27:32
príspevok od: wildkat
ale čo si, veď to len také ilustračné fotky
prehnana skromnost je niekedy na zavadu cica .-))), je to na vystavenie a basta, takze dufam ze do skoreho videnia /nielen osobneho nas dvoch, ale tentokrat najma vystavenych fotiek/ .-)
 
robon
2012-04-12 07:15:41
Veľmi pekný článok! Raz som niekde čítal že u niektorých kultúr je fotenie "miesta posledného odpočinku" - neprípustné a rovná sa to trestnému činu v tej danej krajine.

Priatelia, kamaráti, dámi a páni fotografi, nemusíme chodiť do "tretieho sveta" cestovať tisíce kilometrov všetko to čo sa týka fotografie či už z pohľadu foteného objektu v tomto prípade ľudskej bytosti alebo toho kto sa pozerá do hľadáčika je to všetko v ĽUĎOCH!!!

Prechádzal som sa jedno trochu chladné doobedia Bratislavskými uličkami starého mesta a oproti nám chalanisko zo zrkadlovkou a keďže som bol s priateľkou a mala zo sebou syna tak sa opýtal či ho môže odfotiť ako sa s nami prechádza, mamina dovolila tak má drobec niekde na svete fotku. Pravdu povediac ma časom mrzelo že som si na fotografa nevypýtal kontakt, aby som tú "prechádzkovú" založil do archívu.
 
b0baz
2012-04-12 08:11:44
príspevok od: wildkat
Tým že som ženská som mala výhodu . Keby si na ne brúsil zuby taký zarastený kavboj ako ty neveim neviem či by sa tak usmievali
Tak ja som to myslel tak nadľahčene. Samozrejme ako píšeš Katka, určite by som si prevetral krajinu do ktorej by som išiel. Hlavne tie moslimské štáty, ich zvyky, kultúra, život atď. Ide hlavne o to, aby človek nedostal do problémov seba aj domácich. Mne sa veľmo ľúbi tá fotka holky čo číta korán a tá hore s kvetmi ma krásne oči. Mňa priam fascinujú tieto babeny, krásna tvár, hnedé oči, wau, pod habitom krásny človek, zakrývajú sa, škoda, ale také sú tam pravidlá. Kde si spravila takéto pekné zábery ? Nemyslím tým les samozrejme, v ktorom štáte ?
 
lilbunny
2012-04-12 08:52:21
príspevok od: wildkat
To je už na zváženie každého z nás ako ďaleko potrebuje ísť. Videla som fotky rôznych autorov ktorý používajú dosť drzé metódy pri fotení ľudí. Klamala by som keby som povedala že sa mi nezdali niektoré zaujímavé. Ale keď sa vžijem do situácie fotografovaného tak sa mi to nepáči.
Mne sa dá tažko predstaviť že ako ty píšeš odfotím super streetku, človek bude namietať a ja ju zakvačim na web. Zakaždým keď by som sa na tú fotku pozrela by som cítila hnev toho človeka a cítila by som sa vinne. Preto to nerobím. Každý sme iný a to sa odrzkadľuje aj v našich fotkách čo je koniec koncov skvelé.

To je pravda ja som myslel, že táhranica medzi zdravou drzosťou a neúctou je véľmi polemická =)
Napadlo mi to prave keď som pozeral fotky z Beslanu 2004 na Czech press a celkovo reportáž často zachytáva najintímnejšie okamihy života ktoré sa bez tej drzosti ťažko fotia
 
DjLuke9
2012-04-12 10:59:56
Paradne fotky, pekne napisane.... Suhlasims myslienkami. Je neskutocne tazke fotografovat v exotike, hlavne co s atyka miestnych pomerov, ktore castokrat aj napriek nastudovaniu cestovatel nepozna.... Som zvedavy na tvoj pohlad na Varanasi, ja som o nom uz psal: www.ephoto.sk/photopointy/photopointy-svet/india/varanasi/ , ale napisal som to nezaujato a nadnesene
 
noik
ocenenie redakciou 2012-04-12 11:19:25
Tesim sa na "fotopojnt"...a ako kazda minca ma dve strany, tak aj objektiv dve skla...pred a za...cloveka pred a cloveka vzad, co foti. Ide o chrbtovu kost, ze kde je konkretna osoba az schopna ist...
Mas fotky dokumentarne z ulic "vyspeleho" sveta, kde B. Gilden priamo namieri aj blesk do tvare foteneho. Tam to uz hrozi inzultaciou. Bol som pritomny fotenia so Zdenkom Lesovskym v Londyne. Az som sa sam cudoval, ze som dokumentoval jeho sposob fotenia. Viac z toho najdes tu:
www.ephoto.sk/uzivatel/uzivatel-491193331730/blog/56/7-statocnych-v-londyne/
Bez kradnutia dusi by Erwitt nebol Erwittom atd.
Nevzniklo by vela fotiek, ktore by ukazali ludsku biedu, odhalenu az na kost...viz Salgado. A o tom je tiez fotografia. Posobi na to, aby sa ludia zastavili a zamysleli...
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 11:30:18
príspevok od: zuzuliena
prehnana skromnost je niekedy na zavadu cica .-))), je to na vystavenie a basta, takze dufam ze do skoreho videnia /nielen osobneho nas dvoch, ale tentokrat najma vystavenych fotiek/ .-)
Keď si taká akčná tak zohnaj sponozrov a spravme výstavu spoločných travel photo
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 11:32:26
príspevok od: robon
Veľmi pekný článok! Raz som niekde čítal že u niektorých kultúr je fotenie "miesta posledného odpočinku" - neprípustné a rovná sa to trestnému činu v tej danej krajine.

Priatelia, kamaráti, dámi a páni fotografi, nemusíme chodiť do "tretieho sveta" cestovať tisíce kilometrov všetko to čo sa týka fotografie či už z pohľadu foteného objektu v tomto prípade ľudskej bytosti alebo toho kto sa pozerá do hľadáčika je to všetko v ĽUĎOCH!!!

Prechádzal som sa jedno trochu chladné doobedia Bratislavskými uličkami starého mesta a oproti nám chalanisko zo zrkadlovkou a keďže som bol s priateľkou a mala zo sebou syna tak sa opýtal či ho môže odfotiť ako sa s nami prechádza, mamina dovolila tak má drobec niekde na svete fotku. Pravdu povediac ma časom mrzelo že som si na fotografa nevypýtal kontakt, aby som tú "prechádzkovú" založil do archívu.
Pekný kometár, mám radosť
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 11:38:24
príspevok od: b0baz
Tak ja som to myslel tak nadľahčene. Samozrejme ako píšeš Katka, určite by som si prevetral krajinu do ktorej by som išiel. Hlavne tie moslimské štáty, ich zvyky, kultúra, život atď. Ide hlavne o to, aby človek nedostal do problémov seba aj domácich. Mne sa veľmo ľúbi tá fotka holky čo číta korán a tá hore s kvetmi ma krásne oči. Mňa priam fascinujú tieto babeny, krásna tvár, hnedé oči, wau, pod habitom krásny človek, zakrývajú sa, škoda, ale také sú tam pravidlá. Kde si spravila takéto pekné zábery ? Nemyslím tým les samozrejme, v ktorom štáte ?
Tá krásnoočka je pôvodom Pakistanka a žije v Anglicku kde som ju aj fotila. Narodila sa tam ale žije podľa tradícií a zvyklosti jej národa. Takto chodí zahalená všade, do práce aj medzi ľudí. Je veľmi inteligentá a oddaná moslimka. Keby som bola chlap, nafotitť by som ju mohla len za prítomtosti aj jej brata alebo otca.
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 11:44:28
príspevok od: DjLuke9
Paradne fotky, pekne napisane.... Suhlasims myslienkami. Je neskutocne tazke fotografovat v exotike, hlavne co s atyka miestnych pomerov, ktore castokrat aj napriek nastudovaniu cestovatel nepozna.... Som zvedavy na tvoj pohlad na Varanasi, ja som o nom uz psal: www.ephoto.sk/photopointy/photopointy-svet/india/varanasi/ , ale napisal som to nezaujato a nadnesene
Určite tvoj fotopoint nie je napísaný nezaujímavo, daj si trochu kreditu Každá info o inom svete je čítania hodná. Mne sa na tvojich fotkách páči to že si tam bol asi po období daždov, voda bola vysoko a aj tá zelená burina v rieke vyzerala zaujímavo. My sme tam boli v najväčšej horúčave,ťakže len skoro ráno a neskoro večer sme vyliezli do ulíc a k rieke.
 
DjLuke9
2012-04-12 11:51:03
príspevok od: wildkat
Určite tvoj fotopoint nie je napísaný nezaujímavo, daj si trochu kreditu Každá info o inom svete je čítania hodná. Mne sa na tvojich fotkách páči to že si tam bol asi po období daždov, voda bola vysoko a aj tá zelená burina v rieke vyzerala zaujímavo. My sme tam boli v najväčšej horúčave,ťakže len skoro ráno a neskoro večer sme vyliezli do ulíc a k rieke.
Ty si tam pravdpodobne bl ked chodia vsetci normalny ludia, my sme boli v obdobi monzumov, co bola tak nejak chyba .

ale spat k tomu Zivotu, Varanasi je proste ,,zahul,, kazdy kdo tam bol to potvrdi. Fakt ale je ze Indovia su otvorenejsi k fotografovani ako arabi. Cestovna fotografia je podla mna najtazsia a u nabozenstva to je uz uplne hrozne, su to velmi haklive temy. Clovek sa ale otrka a casom uz vie co si moze dovolit... apriklad v Turecku sa ludia fotia uplne v pohode, na Sahatre Berbery tiez, ale napriklad v Atlase v AMroku bolo vyfotit nejake dieta problem jendoducho mali s tym dost velky problem... A india bola na fotografovani ludi uplna nadhera...

Ja ale moc ludi nefotim je mi to neprijemne , z dovodov co pises vyssie v clanku...
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-12 11:56:20
príspevok od: noik
Tesim sa na "fotopojnt"...a ako kazda minca ma dve strany, tak aj objektiv dve skla...pred a za...cloveka pred a cloveka vzad, co foti. Ide o chrbtovu kost, ze kde je konkretna osoba az schopna ist...
Mas fotky dokumentarne z ulic "vyspeleho" sveta, kde B. Gilden priamo namieri aj blesk do tvare foteneho. Tam to uz hrozi inzultaciou. Bol som pritomny fotenia so Zdenkom Lesovskym v Londyne. Az som sa sam cudoval, ze som dokumentoval jeho sposob fotenia. Viac z toho najdes tu:
www.ephoto.sk/uzivatel/uzivatel-491193331730/blog/56/7-statocnych-v-londyne/
Bez kradnutia dusi by Erwitt nebol Erwittom atd.
Nevzniklo by vela fotiek, ktore by ukazali ludsku biedu, odhalenu az na kost...viz Salgado. A o tom je tiez fotografia. Posobi na to, aby sa ludia zastavili a zamysleli...
Mýslím si že ľudia v biede a utrpení nemusia mať problém s tým byť fotený. Išlo my skôr o to aby sa ľudia vzdelávali a tej ktorej etnike ktorú idú fotoť a rešpektovali ich pravidlá (ako som spomínala v článku Amiši, moslimky). Saldago si myslím poznal tých ktorého fotil vďaka jeho práci. To mu umožnilo dostať sa tak blízko a nevyrušoval ich pretože mal s nimi akési spojenie.
 
b0baz
2012-04-12 12:17:47
príspevok od: wildkat
Tá krásnoočka je pôvodom Pakistanka a žije v Anglicku kde som ju aj fotila. Narodila sa tam ale žije podľa tradícií a zvyklosti jej národa. Takto chodí zahalená všade, do práce aj medzi ľudí. Je veľmi inteligentá a oddaná moslimka. Keby som bola chlap, nafotitť by som ju mohla len za prítomtosti aj jej brata alebo otca.
Ďakovala za informáciu. Prajem veľa ďaľších dobrých záberov.
 
zuzuliena
externý redaktor 2012-04-12 13:35:26
príspevok od: wildkat
Keď si taká akčná tak zohnaj sponozrov a spravme výstavu spoločných travel photo
nuz uvidim, co sa mi podari v tejto veci .-), sponzorom svojich vystav som bola ja sama .-)))))))))))
 
Minoslav
2012-04-12 16:00:52
Nemozem nereagovat
"Fotenie spaľovania tiel je zakázané, ale asi sa nebudete čudovať, že sa nájdu drzé duše, ktoré tento zákaz nerešpektujú . Stačí sa vžiť do situácie trúchliacich pozostalých. Keby ste boli na ich mieste chceli by ste, aby si vás a horiace telo vášho blízkeho fotili turisti? Nerobme iným to, čo nechceme aby oni robili nám."

>>Ano, bol som. Ano maju verejne popravy a ano bolo mi povedane aby som to nefotil. Avsak stala sa mi taka situacia, ze tipek si vypytal odomna peniaze na oplatku ze si to mozem odfotit. Odmietol som, nakolko sme nemali dobre miesto na fotenie..ale aj z inych dovodov. Ale chcel som hlavne reagovat na "Keby ste boli na ich mieste chceli by ste, aby si vás a horiace telo vášho blízkeho fotili turisti..." MY ale svojich blizkych nepalime na verenosti. Smrt v azii nie je az take TABU ako u nas alebo v amerike.
 
istvic
ocenenie redakciou 2012-04-12 16:31:17
príspevok od: Minoslav
Nemozem nereagovat
"Fotenie spaľovania tiel je zakázané, ale asi sa nebudete čudovať, že sa nájdu drzé duše, ktoré tento zákaz nerešpektujú . Stačí sa vžiť do situácie trúchliacich pozostalých. Keby ste boli na ich mieste chceli by ste, aby si vás a horiace telo vášho blízkeho fotili turisti? Nerobme iným to, čo nechceme aby oni robili nám."

>>Ano, bol som. Ano maju verejne popravy a ano bolo mi povedane aby som to nefotil. Avsak stala sa mi taka situacia, ze tipek si vypytal odomna peniaze na oplatku ze si to mozem odfotit. Odmietol som, nakolko sme nemali dobre miesto na fotenie..ale aj z inych dovodov. Ale chcel som hlavne reagovat na "Keby ste boli na ich mieste chceli by ste, aby si vás a horiace telo vášho blízkeho fotili turisti..." MY ale svojich blizkych nepalime na verenosti. Smrt v azii nie je az take TABU ako u nas alebo v amerike.
nuz ,po oravde povedane.i mne sa stalo to iste..ako som sa blizil k Manikarnike,cely rozochvely,zaclona stiplaveho dymu sa rozostrela a ja som len tak,skor impulzivne ako racionalne zobral jeden obrazok ,tak na dialku,cele to okolie..v tom krik ,nadavky a do zorneho pola hladacika vyskocil rozmazany chlap a rutil sa ku mne..vedel som ,ze som nieco prepiskol,ludi sa zastavovali,pozerali obvinujuco na mna,akoby som spachal najtazsi zlocin,neskor som tam bol este zopar krat,miestne zamilovane pariky sa potlkali nedaleko, obdivovali pozehnanost miesta a v jednej ruke ruka partnerky a v druhej sialene tele,teda objektiv ,na konci ,ktoreho bolo akesi telo..teda chlap sa ruti.vo vztahu ku mne skor chlapicek,ale jeho srdnatost akrik ma zahnali na ustup..preskocil som akusi kopu dreva,kozich bobkov,zahol do najblizsej ulicky rovno okolo kravy,co vyzerala ako rebrinak,uhanal som v presvedceni ,ze mu sa mu stratim..misteeer.misteeer,krical,wejt pliis..chlapa zlomilo v pase,oprel sa rukami o kolena a v tej uzkej ulicke ztazka dychal..zastavil som,podisiel k nemu a on na mna spustil ze to nie je mozne ,aby som fotil na tom mieste,rozculene hatlal medzi nadychmi..nemal som s tym problem hovorim,ze ok,ze ma to mrzi..a on ze ma zoberie za dvadsat rupii na prehliadku.postupne sa rozhovoril,opisoval,rukami hadzal coraz viac,sprevadzal ma mozno aj hodinu..vosli sme do uzkej brany osumtelej budovy priamo nad miestom pohrebisk,vsade naokolo sa vznasal ten pach smrti a niecoho,co tu nebudem rozpisovat ...oci,pajsel,stipali ma z toho ,urcite som tym nasiakol komplet..tmave uzucke schodisko nas vyplulo na balkon ,odkial som mal cely spalovaci ghat ako na dlani..fascinovane som pozoroval toto divadlo,splnenie detskeho sna sa vo mne divoko mlatilo s prudkou realitou bez prikras..poklepanie na plece.otocim sa,chlapove kludne plne pokory na mna hladia ..mister,ak chces,dam mi 50 rupii a mozes si to tu nafotit,teda nie nejako napadne,ale on sa otoci a nebude akoze nic vidiet..v hlave sa mi ozval huronsky rehot,vyrazena poistka zo soku sa vymenila za novu,pozrel som na neho,kyvol som rukou a zbehol dole schodmi ,s fotkom pod koselou,predsa len steny su tu moc nauzko a nemam zaujem o dalsi takyto biznis..
 
robon
2012-04-12 19:56:22
príspevok od: wildkat
Pekný kometár, mám radosť
No to je len jeden z mnohých príbehov života fotografa, chodím medzi ľudí na poľovačky a na turistiku po lese. Tam sa toho udeje ajajáááááááááááááááááááj!
 
seifi
2012-04-12 22:12:17
príspevok od: kulkovsky
super článok páči sa mi myslím že toto by si mal prečítať každý...
určite každý, kto to nevie, a chce vedieť
 
Anena
2012-04-12 23:30:21
Krasne fotky a dobry clanok. Radost pozerat.
 
hombreee
2012-04-13 08:39:02
Mna by zaujimalo ci si na podobne cesty beriete aj stativ. Aku cast fotovybavy si beriete. Ci si beriete vybavu so sebou do lietadla v prirucnej batozine... atd.
 
verconika
2012-04-13 23:29:41
Ten chlapec s kuriatkom je uzasny...
 
Patrik Stedrak
externý redaktor 2012-04-16 23:02:15
Inšpiratívny článok, fotky názory autorky krásne dopĺňajú.
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-17 10:35:39
príspevok od: Minoslav
Nemozem nereagovat
"Fotenie spaľovania tiel je zakázané, ale asi sa nebudete čudovať, že sa nájdu drzé duše, ktoré tento zákaz nerešpektujú . Stačí sa vžiť do situácie trúchliacich pozostalých. Keby ste boli na ich mieste chceli by ste, aby si vás a horiace telo vášho blízkeho fotili turisti? Nerobme iným to, čo nechceme aby oni robili nám."

>>Ano, bol som. Ano maju verejne popravy a ano bolo mi povedane aby som to nefotil. Avsak stala sa mi taka situacia, ze tipek si vypytal odomna peniaze na oplatku ze si to mozem odfotit. Odmietol som, nakolko sme nemali dobre miesto na fotenie..ale aj z inych dovodov. Ale chcel som hlavne reagovat na "Keby ste boli na ich mieste chceli by ste, aby si vás a horiace telo vášho blízkeho fotili turisti..." MY ale svojich blizkych nepalime na verenosti. Smrt v azii nie je az take TABU ako u nas alebo v amerike.
SOm rada že reaguješ, avšak všetky tieto veci čo si popísal nemenia nič na tom že ľudia si zaslúžia rešpekt a zákazy by sme mali dodržiavať. Či už si chce na tebe niekto zarobiť alebo smrť v Inidii nie je tabu. Koľko ľudí toľko chutí a toľko názorov.
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-17 10:39:55
príspevok od: istvic
nuz ,po oravde povedane.i mne sa stalo to iste..ako som sa blizil k Manikarnike,cely rozochvely,zaclona stiplaveho dymu sa rozostrela a ja som len tak,skor impulzivne ako racionalne zobral jeden obrazok ,tak na dialku,cele to okolie..v tom krik ,nadavky a do zorneho pola hladacika vyskocil rozmazany chlap a rutil sa ku mne..vedel som ,ze som nieco prepiskol,ludi sa zastavovali,pozerali obvinujuco na mna,akoby som spachal najtazsi zlocin,neskor som tam bol este zopar krat,miestne zamilovane pariky sa potlkali nedaleko, obdivovali pozehnanost miesta a v jednej ruke ruka partnerky a v druhej sialene tele,teda objektiv ,na konci ,ktoreho bolo akesi telo..teda chlap sa ruti.vo vztahu ku mne skor chlapicek,ale jeho srdnatost akrik ma zahnali na ustup..preskocil som akusi kopu dreva,kozich bobkov,zahol do najblizsej ulicky rovno okolo kravy,co vyzerala ako rebrinak,uhanal som v presvedceni ,ze mu sa mu stratim..misteeer.misteeer,krical,wejt pliis..chlapa zlomilo v pase,oprel sa rukami o kolena a v tej uzkej ulicke ztazka dychal..zastavil som,podisiel k nemu a on na mna spustil ze to nie je mozne ,aby som fotil na tom mieste,rozculene hatlal medzi nadychmi..nemal som s tym problem hovorim,ze ok,ze ma to mrzi..a on ze ma zoberie za dvadsat rupii na prehliadku.postupne sa rozhovoril,opisoval,rukami hadzal coraz viac,sprevadzal ma mozno aj hodinu..vosli sme do uzkej brany osumtelej budovy priamo nad miestom pohrebisk,vsade naokolo sa vznasal ten pach smrti a niecoho,co tu nebudem rozpisovat ...oci,pajsel,stipali ma z toho ,urcite som tym nasiakol komplet..tmave uzucke schodisko nas vyplulo na balkon ,odkial som mal cely spalovaci ghat ako na dlani..fascinovane som pozoroval toto divadlo,splnenie detskeho sna sa vo mne divoko mlatilo s prudkou realitou bez prikras..poklepanie na plece.otocim sa,chlapove kludne plne pokory na mna hladia ..mister,ak chces,dam mi 50 rupii a mozes si to tu nafotit,teda nie nejako napadne,ale on sa otoci a nebude akoze nic vidiet..v hlave sa mi ozval huronsky rehot,vyrazena poistka zo soku sa vymenila za novu,pozrel som na neho,kyvol som rukou a zbehol dole schodmi ,s fotkom pod koselou,predsa len steny su tu moc nauzko a nemam zaujem o dalsi takyto biznis..
Nie si len dokumentarista ale aj humorista, a z toho zadýchania usudzujem že asi budeš aj fit
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-17 10:50:26
príspevok od: hombreee
Mna by zaujimalo ci si na podobne cesty beriete aj stativ. Aku cast fotovybavy si beriete. Ci si beriete vybavu so sebou do lietadla v prirucnej batozine... atd.
Prepáč že reagujem s oneskorením.Statív si vždy beriem. Fotovýbavu nosím celú, našťastie je skromná pre mňa úplne vyhovujúca. Fotím telom Canon 5D II a mám k nemu 2 objektívy, Canon 24-105 L f/4 a Canon 35 L F/1,4. K tomu nejaké filtre, baterky, karty, sampspúšť, odrazku.Blesk na cesty nenosím. Toto ide do príručnej do lietadla a statív do batožiny. Hlavu zo statívu vždy odmontujem a zabalím do nejakých handier aby sa nepoškodila. Ešte máš nejaké otázky?
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-17 10:51:09
príspevok od: verconika
Ten chlapec s kuriatkom je uzasny...
priznám sa že je aj môj obľúbený, vďaka
 
hombreee
2012-04-19 17:31:00
príspevok od: wildkat
Prepáč že reagujem s oneskorením.Statív si vždy beriem. Fotovýbavu nosím celú, našťastie je skromná pre mňa úplne vyhovujúca. Fotím telom Canon 5D II a mám k nemu 2 objektívy, Canon 24-105 L f/4 a Canon 35 L F/1,4. K tomu nejaké filtre, baterky, karty, sampspúšť, odrazku.Blesk na cesty nenosím. Toto ide do príručnej do lietadla a statív do batožiny. Hlavu zo statívu vždy odmontujem a zabalím do nejakých handier aby sa nepoškodila. Ešte máš nejaké otázky?
Myslim ze dalsie otazky nemam Coskoro idem na mesiac do Indie a stale sa neviem rozhodnut ci zobrat aj stativ. Nie je zrovna najmensi a najlahsi.
 
hombreee
2012-04-19 17:32:18
Alebo ist nalahko, len telo + dva objektivy (35mm a 85mm).
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2012-04-19 19:41:09
príspevok od: hombreee
Myslim ze dalsie otazky nemam Coskoro idem na mesiac do Indie a stale sa neviem rozhodnut ci zobrat aj stativ. Nie je zrovna najmensi a najlahsi.
Je to na tebe. Ja nosim stavim pretozehodime vela po horach a pri krajinkarskej fotke sa stativ zide. A aj dlhocasovky rada fotim to sa tiez bez stativu neda. Budes ho pouzivat ked ho budes trepat so sebou?
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované