Hore

CSC fotoaparáty - ideálne na učenie

Digitalizácia fotografie spolu s rozšírením internetu spôsobili obrovský boom fotografie. Dnes sa už pomenej diskutuje o tom, čo je lepšie film, či digitál. Snáď už každý pochopil, že tu nie je rozdiel ani tak v kvalite, ako spôsobe fotenia a vo výsledku. Digitálna fotografia má oproti tej filmovej jednú obrovskú prednosť, ktorá je tiež jednou z príčin jej úspechu a dominancie nad analógovou fotografiou. Digitálne fotoaparáty sú vhodnejšie pre učenie sa. Fotograf si rýchlejšie osvojuje princípy vzniku obrazu.


Ešte pred pár rokmi bola najlepšou voľbou digitálna zrkadlovka. Modulárny fotoaparát s vysokou obrazovou kvalitou, univerzálny, prispôsobiteľný akémukoľvek žánru. Výrobcovia z modelu na model vylepšovali funkcie amatérskych prístrojov, pridali sprievodcov, efekty atď. Je tu však prekážka, ktorá učenie trochu sťažuje. Je to samotný princíp zrkadlovky, to že sa pozeráme cez objektív a vidíme niečo iné, než čo nafotíme. Nie je to neprekonateľná prekážka k tomu, stať sa dobrým fotografom. Nesťažujem sa, som odchovaný na filmových a digitálnych zrkadlovkách. Ako redaktor a lektor hľadám spôsoby, ako najrýchlejšie, najjednoduchšie a najúčinnejšie naučiť iných fotiť. Zjednodušujem a zefektívňujem tým zároveň svoju prácu. Nie je problémom vysvetliť čo je to čas, clona, vyváženie bielej a pod. Začiatočníkom dlhšie trvá, kým si vštepia to, ako nastavenia fotoaparátu vplývajú na výsledok. Problém majú s predstavivosťou. Nech na zrkadlovke nastavíte čokoľvek, v hľadáčiku uvidíte vždy ten istý obraz.

Je tu relatívne nový typ fotoaparátu, ktorý ponúka to čo zrkadlovky, ale v inej forme. Mirrorless/CSC, alebo ak chcete bezzrkadlovka. Tiež ponúka modularitu, univerzálnosť a vysokú obrazovú kvalitu. To, čo spočiatku vyzeralo ako nedostatok, čiže absencia zrkadla, hranola a matnice, na ktoré si nároční fotografi zvykli, sa stáva prednosťou. Prvé modely nemali vôbec hľadáčik a ak aj áno, bol nekvalitný. Rozlíšenie bolo malé, prekreslovanie obrazu pomalé. To spôsobovalo, že obraz v hľadáčiku bol nekvalitný a naviac bolo problematické fotografovať akčnejšie žánre. Pokrok tieto nedostatky eliminoval. Pohľad do hľadáčiku moderného CSC fotoaparátu uspokojí aj náročných fotografov odkojených na zrkadlovkách. CSC fotoaparáty dospeli a tak si môžeme povedať, prečo sú na učenie vhodnejšie ako zrkadlovky.

Stále sú tu predsudky, že väčší fotoaparát je lepší. Roky to platilo. Kto chcel fotiť kvalitne, musel si kúpiť zrkadlovku a tá je o dosť väčšia od kompaktu. K tomu veľké objektívy, statívy, batohy, brašne. Veľké rozmery sa stali symbolom pre fotografa, ktorý to s fotografiou myslí vážne. Teraz je úlohou nás redaktorov, pokročilých fotografov a predajcov techniky, presvedčiť začiatočníkov, že je tu nový typ fotoaparátu, menší a ľahší, ale rovnako dobrý ako zrkadlovka. Alternatíva, ktorá prináša mnoho dobrého.

Menšie rozmery a nižšia hmotnosť

Každému je zrejmé, že na nosenie je menší a ľahší fotoaparát pohodlnejší. Je aj menej nápadný. A to je výhodou, keď sa učíte fotografovať také žánre, akými sú reportáž, či streetphoto. So zrkadlovkou ste oveľa nápadnejší. Veľa CSC fotoaparátov má retro dizajn, ktorý na fotografované osoby pôsobí pozitívne. Nemajú voči fotografovaniu preto tak negatívny postoj. S malým CSC fotoaparátom vás nikto nepodozrieva, že fotíte pre bulvárne noviny.

Výhodou menších rozmerov je, že techniku budete pravdepodobnejšie nosiť so sebou. S fotoaparátom, ktorý necháte doma sa fotiť nedá.

Živý náhľad

Práve to je funkcia, ktorá výrazne uľahčuje proces učenia sa. Základom je to, že vidíte obraz zachytený snímačom, nielen obraz prechádzajúci objektívom. Aj zrkadlovky majú funkciu živého náhľadu, to je ich neprirodzený režim. S výnimkou SLT zrkadloviek Sony, sú zrkadlovky v režime živého náhľadu pomalé. Pomalé je zaostrovanie a aj expozícia. Neustále preklápanie zrkadla a práca uzávierky zdržiavajú. Naproti tomu je práca v režime živého náhľadu, pre CSC fotoaparáty, prirodzená. Vlastne v inom režime ani nepracujú. Absencia zrkadla umožňuje CSC fotoaparátom dosahovať vyššiu snímaciu frekvenciu. Bežné je, aj u amatérskych modelov, snímanie frekvenciou aj okolo 8 obr./s.

Každý model fotoaparátu má inú funkcionalitu. Preto si pozorne naštudujte návod, aby ste zistili, aké možnosti zobrazenia živého náhľadu, má váš konkrétny fotoaparát.





Prv než sa pustím do vymenovania predností práce so živým náhľadom, musím spomenúť, že môže mať dva základné režimy. Či ich má váš fotoaparát si musíte naštudovať v návode. My si ukážeme využitie živého náhľadu na fotoaparáte Olympus OM-D E-M10. Je to malý fotoaparát s dobrou funkčnou výbavou, dobrý na učenie, ale uspokojí aj nároky pokročilého fotografa.

Tento fotoaparát štandardne v živom náhľade simuluje nastavenia fotoaparátu. Zobrazuje preto korekciu expozície, nastavenie obrazového profilu, či vyváženie bielej. Ešte pred stlačením spúšte preto v hľadáčiku, alebo na displeji vidíte, ako bude fotografia vyzerať. To je predsa super. Zlé nastavenia môžete opraviť ešte pred exponovaním. Ďalšie výhody si neskôr vysvetlíme podrobnejšie. V tomto režime môžete naraziť na problém, ktorý poznáme zo zrkadloviek. Keď je tma, v hľadáčiku vidíte tiež tmu. Obraz môže byť tmavý aj pri manuálnom nastavení expozície, napr. pri práci s bleskom. Riešením je prepnúť spôsob zobrazovania živého náhľadu. V mojom prípade v menu aktivujem režim Nočné foto. Fotoaparát bude zobrazovať aj za zlých svetelných podmienok jasný obraz, ale nebude zohľadňovať nastavenie expozície. Je to preto, aby ste vôbec videli to, čo mienite odfotiť.

Zapnite si krátky okamžitý náhľad fotografií, ktoré nafotíte. Na kontrolu stačí chvíľa. Predídete tým tomu, že budete fotografovať so zlými nastaveniami. Čo by za to filmový fotografi dali? Okamžitá kontrola a oprava chýb je jedným z významných prvkov učenia sa.




Používajte pomôcky

Na obrazovkách hľadáčika a hlavného displeja si môžete nechať zobraziť množstvo dôležitých informácií (alebo ich aj vypnúť pre nerušené komponovanie). Štandardne sú zobrazované expozičné údaje, nastavenie WB a ďaľších funkcií vplývajúcich na expozíciu. Zobraziť si môžete aj rôznych pomocníkov, medzi ne patria histogram, zvýraznenie prepalov, vodováha, pomocná kompozičná mriežka. Vďaka ním budete mať pod lepšou kontrolou expozíciu i kompozíciu.

Korekcia expozície a manuálne nastavenie expozície

Technický základ každej fotografie je zaostrenie a správna expozícia. Ta nemusí byť tá, ktorú by zvolil fotoaparát. Fotograf využíva expozíciu kreatívne. Zámerne môže záber exponovať “nesprávne” a dosiahnuť tým zaujímavejší výsledok. Živý náhľad vám umožní korigovať expozíciu vopred, podľa toho, čo vidíte na displeji. Ľahko odskúšate ako môže fotografia vyzerať s rôzne nastavenými expozičnými hodnotami. Rýchlejšie sa naučíte, ako sa meranie expozície správa v rôznych situáciach. Dokážete to predvídať. Naučíte sa rýchlejšie aj kreatívne využívať zmenu expozície pre dosiahnutie špecifického výsledku.

Obrazové profily


Vďaka živému náhľadu môžete vidieť, ako bude fotografia vyzerať, ak sa rozhodnete fotografovať v odtieňoch šedej.


V živom náhľade uvidíte aj ako vplývajú obrazové profily na farby a kontrast. Tu sú aplikované profily fotoaparátu Fujifilm X-T1.

Obrazové profily, ktoré si môžete nastaviť, vplývajú na spracovanie obrazu (podanie farieb, saturácia, ostrosť, kontrast). Živý náhľad zobrazuje ich účinok. Vidíte preto, aký majú vplyv. Obzvlášť zaujímavé je to pri výbere monochromatického obrazového profilu (ČB fotografia). Predstaviť si farebný svet, ako bude vyzerať čiernobielo vyžaduje veľa skúseností. Teraz už ju nepotrebujete. Stačí pohľad na displej a hneď vidíte, ako bude fotografia vyzerať v ČB. Vidíte ako pracuje svetlo, kontrast svetla a tieňov. Fotoaparát vás učí, ako sa na svet pozerať inak. Vďaka náhľadu uvidíte potenciál fotografovanej scény. Ľahšie sa rozhodnete, či záber urobíte alebo nie. Fotoaparát vás dokonca inšpiruje. Možno by vám ani nenapadlo niektoré motívy odfotiť, pretože vy v nich nevidíte potenciál. Náhľad na displeji vás môže presvedčiť, že to za stlačenie spúšte stojí. Aj vďaka tomu si rýchlejšie vypestujete vizualizáciu.

Vyváženie bielej

Živý náhľad ukazuje aj vplyv nastavenia bielej farby. To vás upozorní na zlé vyváženie bielej. Vyváženie bielej môžete využiť aj kreatívne a výrazne ním ovplyvňovať farebnosť. To, že vplyv WB vidíte ihneď vás učí používať ho kreatívne.


Vyváženie bielej má výrazný vplyv na farby. Olympus OM-D E-M10.

Využitie prednastavených hodnôt WB

Efekty

V mnohých modeloch CSC fotoaparátov, ale aj v niektorých zrkadlovkách, nájdete umelecké efekty. Tie napodobňujú obľúbené fotografické techniky, či vplyv špeciálnych objektívov. Efekty vznikajú postprocesingom nasnímaných záberov. Prirovnať ich môžeme k obľúbenemu Instagramu. CSC fotoaparáty tieto efekty dokážu zobrazovať v živom náhľade. Rovnako ako u obrazových profilov tak vidíte, čo budete fotografovať a inšpirujú vás v novom nazeraní na svet.


Fotografia nasnímana s použitím umeleckého efektu fotoaparátu Olympus PEN E-PL5.

Špeciality

Na záver som si nechal špecialitky od firmy Olympus. Doprial by som ich aj majiteľom iných značiek, ale zatiaľ sa tieto funkcie nachádzajú len v niektorých CSC fotoaparátoch Olympus. Sú to funkcie pre experimentálnu fotografiu. Live Bulb je určená pre nočné zábery. Funkciu Bulb má každý pokročilejší fotoaparát. V manuálnom režime nastavíte čas Bulb a po stlačení spúšte bude uzávierka otvorená dovtedy, kým spúšť nepustíte. Na displeji nevidíte nič, pokiaľ expozícia neskončí a obraz sa nespracuje. Nie tak u Live Bulb. Počas exponovania môžete na displeji sledovať, ako svetlo postupne vykresľuje obraz. Spúšť pustíte, keď to uznáte za vhodné. Táto funkcia zjednodušuje fotenie nočných záberov, začínajúci fotograf ľahšie pochopí ako funguje exponovanie fotografií pri dlhších expozičných časoch.

Druhou funkciou je Live Time, tiež je určená pre fotografovanie s dlhšími časmi. Na rozdiel od Live Bulb funguje tak, že sa najprv naexponuje základ fotografie (štandardné nastavenie je 1 sekunda), a potom sa exponujú svetlá. Typicky je využiteľná pri fotení rozmazaných svetelných stôp automobilov.

Obidve funkcie uľahčujú snímanie experimentálnych a dlhočasových fotografií, napríklad aj také maľovanie svetlom, luminografiu a pod.

Olympus OM-D Live Time

Záver

Permanentný živý náhľad je to, čo u CSC fotoaparátov podporuje rýchlejšie učenie sa. A to nielen z hľadiska technických aspektov vzniku fotografie. Podporuje vizualizáciu, fantáziu, kreatívejší prístup k fotografovaniu. Zrkadlovka stále zostáva perfektným fotografickým nástrojom a v niektorých prípadoch je nenahraditeľná. Úlohou tohto článku nie je spochybniť jej funkcionalitu, či vhodnosť. Či si kúpite zrkadlovku, alebo CSC, dostane sa vám do rúk prvotriedny fotografický nástroj. S CSC to budú mať začiatočníci jednoduchšie.

Nezabudnite, že dnes veľa fotoaparátov podporuje prepojenie s chytrými zariadeniami. Živý náhľad tak môžete mať aj na teleóne alebo tablete.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
blahoslav J B Art
2015-03-02 08:06:55
vyborny clanok, hlavne odporucam pre tych, ktori tu zakladaju temy ... doteraz som fotil mobilom/kompaktom, chcem sa posunut dalej, aku zrkadlovku si mam kupit ...

je fajn, ze v sucasnosti si kazdy fotograf (teda okrem Stancoka) moze vybrat ...
 
alexmenti
2015-03-02 10:19:12
to, čo bolo ešte donedávna veľkým mínusom u CSC fotoaparátov sa pokrokom technológií zrazu javí ako ich obrovské plus...môžem len potvrdiť, tiež som prešiel zo zrkadlovky na CSC a hoci fotografovanie je veľká zábava s akýmkoľvek foťákom, s CSC ešte väčšia...
 
Jozi Mačutek
2015-03-02 15:03:52
príspevok od: blahoslav J B Art
vyborny clanok, hlavne odporucam pre tych, ktori tu zakladaju temy ... doteraz som fotil mobilom/kompaktom, chcem sa posunut dalej, aku zrkadlovku si mam kupit ...

je fajn, ze v sucasnosti si kazdy fotograf (teda okrem Stancoka) moze vybrat ...
nedraždi ho zas tu bude spiknutych mafianov spominať
 
seifi
2015-03-02 21:14:33
príspevok od: blahoslav J B Art
vyborny clanok, hlavne odporucam pre tych, ktori tu zakladaju temy ... doteraz som fotil mobilom/kompaktom, chcem sa posunut dalej, aku zrkadlovku si mam kupit ...

je fajn, ze v sucasnosti si kazdy fotograf (teda okrem Stancoka) moze vybrat ...
ja to zase vidím ako politicky prejav; t.j. prejav podľa situácie na trhu a cieľov, aké má firma pred sebou; takéto prejavy s eshopom v portfóliu nemôžu byť nezávisle, hoci je pravda, že za nezávisle ich nikto nevydáva ....
 
blahoslav J B Art
2015-03-02 21:43:42
príspevok od: seifi
ja to zase vidím ako politicky prejav; t.j. prejav podľa situácie na trhu a cieľov, aké má firma pred sebou; takéto prejavy s eshopom v portfóliu nemôžu byť nezávisle, hoci je pravda, že za nezávisle ich nikto nevydáva ....
nech su ciele clanku akekolvek, s napisanym sa stotoznujem, lebo touto cestou som si sam presiel
novy fotak (a jediny) som si kupil v roku 2004 Olympus C-5000 za 13tis. Sk ...
odvtedy len pouzite alebo vratky zakaznikov
... a zatial posledny na Ebayi koncom minuleho roka Olympus E-M10 s palacinkovym setakom 14-42 EZ za 390 eur
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2015-03-03 13:20:53
príspevok od: seifi
ja to zase vidím ako politicky prejav; t.j. prejav podľa situácie na trhu a cieľov, aké má firma pred sebou; takéto prejavy s eshopom v portfóliu nemôžu byť nezávisle, hoci je pravda, že za nezávisle ich nikto nevydáva ....
Moje clanky - moje skusenosti - moj nazor. V prvom rade sa snazim byt hlavne prakticky a zrozumitelny. Nikto mi neplati za to, aby som pisanim ovplyvnoval, co si kto ma kupit. Samozrejme, moj nazor na to ma vplyv, ci chcem alebo nie. Dufam, ze citatelia si kupia na zaklade mojich clankov veci preto, ze su skutocne dobre, pretoze som to overil.
Nepouzivam argumenty, ktore sa nedaju overit. Je tu dostatocny pocet skusenych uziatelov, ktori ma kedykolvek mozu slovne ukamenovat, ak by som tu pisal tendencne nezmysly.
Vzdy sa snazim na veci nazerat komplexne zo vsetkych stran, nie s klapkami na ociach. Co byva aj dovodom, preco si tu s niektorymi nerozumieme.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované