Fotoaparáty Panasonic Lumix G

Panasonic ponúka CSC fotoaparáty v 5-tich modelových radoch. Pomôžeme vám vyznať sa v širokej ponuke.

Fotoaparátom, ktorý definoval žáner CSC, bol v roku 2008 Panasonic Lumix DMC-G1. I keď to nie je úplne pravda, pretože v tom čase mala už Leica radu M svoju digitálnu verziu. Manuálna a extrémne drahá Leica však nemohla osloviť masy a stať sa alternatívou k digitálnym zrkadlovkám. Bol to Panasonic v tesnom závese za ním Olympus, ktoré spustili malú revolúciu. Ďalej to už dobre poznáme. Od roku 2008 prešli CSC fotoaparáty rýchlym vývojom a dnes sú plne konkurenčné zrkadlovkám. Panasonic predstavil už množstvo modelov, zrkadlovky nevyrába a preto je pre neho segment CSC nesmierne dôležitý. Žiadna iná značka nemá v kategórii CSC takú širokú ponuku, až je problémom sa v nej vyznať. Za 8 rokov sme boli svedkami predstavenia 23 modelov v 5-tich modelových radoch. A práve tie si priblížime, zoradil som ich podľa histórie, tak ako ich Panasonic postupne predstavoval. Najprv si xšak všeobecne predstavíme triedu CSC fotoaparátov.

Všetky modelové rady sa neustále vyvíjajú a čo platí dnes, nemusí byť zajtra pravdou. Pred kúpou si preto dobre preštudujte špecifikáciu vytipovaných modelov.

Fotoaparáty radu G sú bezzrkadlovky Micro 4/3 formátu. To znamená nielen použitie snímača typu 4/3 (17.3 x 13 mm), ale aj použitie bajonetu Micro 4/3 štandardu. Micro 4/3 štandard používajú aj iné značky, najznámejšou je Olympus. Nedávno sa do konzorcia pridala aj Xiaomi. Výhodou otvoreného štandardu je, že fotoaparáty a objektívy rôznych značiek môžete navzájom kombinovať. Zákazník tak ťaží z veľmi širokej ponuky.

CSC fotoaparáty, preto že nemajú systém zrkadlo/matnica/hranol/okulár, môžu mať rôznu konštrukciu. Najjednoduchšie modely sú vybavené len displejom a na prvý pohľad vyzerajú ako kompakty. U modelov s hľadáčikom sa stretávame s dvomi základnými dizajnami:

SLR-style - dizajn je inšpirovaný zrkadlovkami, kým sa nepozriete do hľadáčika, môžete si ich kľudne so zrkadlovkami pomýliť. Výhodou tejto koncepcie je umiestnenie hľadáčika nad osou objektívu. Toto umiestnenie je výhodnejšie, ak používate teleobjektívy, ľahšie zameriate objekt, ktorý chcete odfotiť. Naviac tu máme rozloženie ovládacích prvkov tak, ako to poznáme zo zrkadloviek.

K niektorým modelom môžete pripojiť vertikálny grip, ktorý zlepšuje ergonómiu držania a ovládania, naviac slúži aj ako zásobník pre ďalšiu batériu.

Vľavo fotoaparát SLR-style s pripojeným vertikálnym battery gripom. Dizajn je prevažne účelný. Vpravo Rangefinder-style fotoaparát, dizajn tu zohráva dôležitú úlohu.

Rangefinder-style - fotoaparáty inšpirované hľadáčikovými fotoaparátmi typu Leica M. Optický priehľadový hľadáčik ja samozrejme nahradený elektronickým displejom. Niekomu vyhovuje táto koncepcia z hľadiska dizajnu, ktorý je odlišný od zrkadloviek a CSC fotoaparátov nimi inšpirovaných. Hľadáčik umiestnený v rohu fotoaparátu má však aj praktické využitie. Tvár fotografa nie je prekrytá fotoaparátom a môže tak ľahšie komunikovať s fotografovanou sobou/osobami. Tieto fotoaparáty sú naviac menej nápadné.

Týmto fotoaparátom všetko začalo, nielen že je to prvý CSC fotoaparát značky Panasonic, ale je to úplne prvý CSC fotoaparát modernej konštrukcie vôbec.

G - SLR-style

Prvý CSC Panasonic mal označenie G1. Písmeno G nájdete v označení všetkých CSC fotoaparátov značky. Modelový rad G zastupujú fotoaparáty pre pokročilých amatérov, výbavou a parametrami na úrovni strednej triedy zrkadloviek.

V tomto rade sa môžete stretnúť s modelmi s jedno a dvojčíselným označením. Vyššie modely sú tie s jednočíselným označením. Majú o niečo lepšie parametre i keď to nemusí byť vždy pravdou, keďže modely nie sú predstavované súčasne. Novší model nižšieho podradu tak môže mať lepšie parametre, ako starší vyšší model. Dôkazom toho je najnovší model G80, ktorý je dokonca utesnený a má 4K video. Prekonáva o rok starší model G7. Uvidíme, či v roku 2017 bude predstavený model G8, ktorý parametrami a spracovaním podel G80 prekoná.

Panasonic Lumix DMC-G7 (2015).

Panasonic Lumix DMC-G80 (2016).

GH - SLR-style, zamerané na video

Najvyšší modelový rad pre najnáročnejších amatérov a poloprofesionálov. Veľkú popularitu tomuto radu priniesol model GH4, vďaka výbornému 4K videu a bohatej funkčnej výbave spojenej s videom. Rad GH preto môžeme považovať za video nadstavbu základného radu G i keď aj u neho sa už udomácnilo kvalitné video. Možnosti GH-čiek sú však predsa len profesionálnejšie.

Najvyšší model Panasonic Lumix DMC-GH4 je využívanejší viac ako kamera.

V roku 2017 príde na trh GH5.

GF - najlacnejšie

Historicky je rad GF tretím, ktorý Panasonic predstavilo. Zákazníkom bolo treba ponúknuť aj lacnejší model. U CSC fotoaparátov má výrazný vplyv na cenu elektronický hľadáčik. Stačí ho vypustiť a hneď máte nižšie výrobné náklady. Modely GF sa stali základom ponuky CSC fotoaparátov Panasonic. V roku 2015 s modelom GF7 sa výrazne zmenil dizajn, ktorý je viac retro a  výrobca sa zameral aj na jednoduchšie fotenie selfie.

Panasonic Lumix DMC-GF8 (2016), jeho predchodca priniesol retro dizajn, eleganciu a zameranie na selfie.

GX - rangefinder-style

V roku 2011 bol predstavený prvý zástupca nového radu GX. V tomto rade nájdete modely pre náročných fotografov, ktorým však vyhovuje viac koncepcia rangefinder-style s hľadáčikom v rohu fotoaparátu. I v tomto rade máme dva podrady, podobne ako v základnom rade G. Ponuka sa rozčlenila len nedávno.

Najvyšší model má jednočíselné označenie a v mnohom si nezadá ani s najvyšším modelom radu GH. Model s dvojčíselným označením má len o málo slabšie parametre a stále je to pokročilý model s výbornou výbavou. Od vrcholného modelu ho odlišuje najmä to, že nie je utesnený a EVF hľadáčik nie je výklopný.

Panasonic Lumix DMC-GX8 (2015), najvyšší model Rangefinder-style koncepcie, oproti predchodcovi narástol, jeho nástupcom je preto skôr nižší model GX80.

Panasonic Lumix DMC-GX80 (2016), nižší, avšak stále veľmi dobre vybavený fotoaparát.

GM - najmenšie

Najmladším radom je rad GM, prvý model bol predstavený v roku 2013. Tento rad má fotografom ponúknuť čo najmenší fotoaparát s Micro 4/3 snímačom a výmennými objektívmi. Nie je to teda rad ponúkajúci najnižšiu cenu. Už v roku 2014 bol predstavený novší model, ktorý bol vylepšený o zabudovaný EVF hľadáčik. Uvidíme, či sa dočká nástupcu, alebo výrobca predstaví podobne veľký fotoaparát s Micro 4/3 snímačom, ale nevýmenným objektívom.

Najmenší CSC fotoaparát Panasonic so vstavaným hľadáčikom, model Lumix DMC-GM5.

Z druhej ruky

Na koniec malý tip, ak sa rozhodnete kupovať CSC Panasonic z druhej ruky. Tip je zameraný na obrazovú kvalitu. Všetky fotoaparáty používajú rovnako veľký snímač. Pri jeho vývoji môžeme sledovať tri etapy:

  1. Snímače s rozlíšením 12 Mpx nájdete v modeloch vyrobených do roku 2012. Táto prvá generácia má malý dynamický rozsah len okolo 10EV, fotografie snímané s vysokou citlivosťou sprevádza vysoká miera šumu. Z tohto dôvodu by som sa kúpe najstarších modelov vyhol.
  2. Oveľa lepšie sú na tom fotoaparáty so snímačom druhej generácie, ktorý sa používa aj v aktuálnych modeloch. Snímač má rozlíšenie 16 Mpx. Dynamický rozsah narástol o zásadných viac ako 2EV a nižšia je aj úroveň šumu pri vysokých citlivostiach. Samozrejme aj tu sú rozdiely medzi jednotlivými modelmi, podľa toho ako sa vyvíjalo spracovanie obrazu. Rozdiely však nie sú veľké. Po fotoaparáte s 16 Mpx snímačom môžete smelo siahnuť.
  3. Najnovší snímač má rozlíšenie 20 Mpx. Okrem vyššieho rozlíšenia prináša ešte malé vylepšenie dynamického rozsahu i šumu.

Roky Panasonic používal stabilizáciu v objektívoch, od roku 2015 sa vo vyšších modeloch začala používať aj stabilizácia pohybom snímača. Pre vyššie modely platí, že aktuálne už ponúkajú video v 4K rozlíšení.

Kompletný zoznam aktuálnych  a niektorých starších modelov nájdete na stránkach panasonic.sk.

Komentáre

krispin.pucinko
2016-12-13 08:19:14
Uz len skoda ze Panasonic je tak v uzadi u zakaznikov v porovani s Olympusom. Pritom sa zda ze nie je o moc horsi

marcus_labeo
2016-12-13 08:46:49
príspevok od: krispin.pucinko
Uz len skoda ze Panasonic je tak v uzadi u zakaznikov v porovani s Olympusom. Pritom sa zda ze nie je o moc horsi
Presne to som chcel napísať: okolo Olympusu je dosť veľký hype (aj tu na ephoto), pritom Panasonic má v podstate identickú techniku, rovnako široké portfólio CSC a aktuálne aj lepšie ceny. Kupovať dnes M4/3 foťák, volím Pana G80, jasne najlepšia value for money z celého M4/3 systému.

z80
2016-12-13 10:02:09
príspevok od: marcus_labeo
Presne to som chcel napísať: okolo Olympusu je dosť veľký hype (aj tu na ephoto), pritom Panasonic má v podstate identickú techniku, rovnako široké portfólio CSC a aktuálne aj lepšie ceny. Kupovať dnes M4/3 foťák, volím Pana G80, jasne najlepšia value for money z celého M4/3 systému.
Treba si pozriet ake CSC predava ephoto obchod (Olympus a Fuji) a odpoved je jasna
Co sa tyka najlepsieho pomeru cena/vykon v m43, osobne si myslim, ze pri sucasnej cashback akcii je E-M10 Mark II na tom lepsie ako Panasonic fotaky.

Jubi
2016-12-13 12:43:31
Strááášne dávno som kúpil Panasonic Lumix LX2 za 10.000 Sk z druhej ruky (cena bola vtedy 17.000Sk), neskutočne šikovná mašinka to bola, malo to A M S P režimy a snímanie do RAW a tuším aj video , neviete poradiť nejakú alternátívu z dnešných strojov?

marcus_labeo
2016-12-13 13:02:55
príspevok od: Jubi
Strááášne dávno som kúpil Panasonic Lumix LX2 za 10.000 Sk z druhej ruky (cena bola vtedy 17.000Sk), neskutočne šikovná mašinka to bola, malo to A M S P režimy a snímanie do RAW a tuším aj video , neviete poradiť nejakú alternátívu z dnešných strojov?
Rada LX u Panasonicu stále je, dokonca až dva modely: menší, novší LX10 s 1" senzorom a väčší LX100 s 4/3" senzorom.

seifi
2016-12-13 15:32:19
príspevok od: Jubi
Strááášne dávno som kúpil Panasonic Lumix LX2 za 10.000 Sk z druhej ruky (cena bola vtedy 17.000Sk), neskutočne šikovná mašinka to bola, malo to A M S P režimy a snímanie do RAW a tuším aj video , neviete poradiť nejakú alternátívu z dnešných strojov?
ponúkam LX7 s 2 batériami; ako nový 24-90 / 1,4-2,3 ; cenu dohodneme

Sugho
2016-12-13 16:36:17
príspevok od: Jubi
Strááášne dávno som kúpil Panasonic Lumix LX2 za 10.000 Sk z druhej ruky (cena bola vtedy 17.000Sk), neskutočne šikovná mašinka to bola, malo to A M S P režimy a snímanie do RAW a tuším aj video , neviete poradiť nejakú alternátívu z dnešných strojov?
Kašli na Pana a cely 4/3 systém. Ak chceš veľa muziky za málo peňazí, tak si zožeň nejaky Fujifilm. Napr. X-M1, X-E2. Slušné telo z druhej ruky kúpiš za cca 180e (240e). Hlavne to má väčší APSc snimač a .... a teraz použijem slovné spojenie ktoré odznelo priamo tu na ephoto: "najanalógovejší výstup".

Jubi
2016-12-13 17:53:47
príspevok od: Sugho
Kašli na Pana a cely 4/3 systém. Ak chceš veľa muziky za málo peňazí, tak si zožeň nejaky Fujifilm. Napr. X-M1, X-E2. Slušné telo z druhej ruky kúpiš za cca 180e (240e). Hlavne to má väčší APSc snimač a .... a teraz použijem slovné spojenie ktoré odznelo priamo tu na ephoto: "najanalógovejší výstup".
Z fuji je problem vytiahnuť RAWy

Jubi
2016-12-13 17:57:10
príspevok od: seifi
ponúkam LX7 s 2 batériami; ako nový 24-90 / 1,4-2,3 ; cenu dohodneme
to už je staroba

seifi
2016-12-13 20:23:49
príspevok od: Jubi
to už je staroba
máš pravdu; chodí so mnou do kúpeľov

mikkael
2016-12-15 17:12:06
Opat sa tu meraju pipiky a kvalita semena tusim

seifi
2016-12-15 20:27:34
príspevok od: mikkael
Opat sa tu meraju pipiky a kvalita semena tusim
šak sa pridaj, čítam, žiadne fotografie na obzore

musicman
2016-12-15 21:49:47
príspevok od: Sugho
Kašli na Pana a cely 4/3 systém. Ak chceš veľa muziky za málo peňazí, tak si zožeň nejaky Fujifilm. Napr. X-M1, X-E2. Slušné telo z druhej ruky kúpiš za cca 180e (240e). Hlavne to má väčší APSc snimač a .... a teraz použijem slovné spojenie ktoré odznelo priamo tu na ephoto: "najanalógovejší výstup".
zabudol si na video a zaostrovanie/autofocus, ktore maju tieto modely otrasne ktore degraduju fuji do suterenu.. a prave tebou spominanych modelov sa to najviac tyka.. prave preto idu za taku nizku cenu lebo majitelia sa ich teraz nevedia zbavit, je sice pravda ze najnovsie a najvyssie fuji modely uz maju zaostrovanie aj video zvladnute, ale za csc system chcu vesmirne sumy..