Hore

Najlepšie CSC fotoaparáty II.

Čo sa zmenilo v segmente bezzrkadloviek od roku 2014? Darí sa bezzrkadlovkám konkurovať roky zavedeným zrkadlovkám?

Moju prvú výberovku toho najlepšieho zo sveta CSC som napísal v roku 2014. Bezzrkadlovky sú najrýchlejšie rozvíjajúcim sa segmentom fotoaparátov a od roku 2014 sa v ňom udialo veľa zásadných zmien. Nemyslím tým len samozrejmé predstavovanie nových modelov. Za posledné roky čoraz viac akceleruje switcherstvo, prechod od zrkadloviek k bezzrkadlovkám. Platí to aj pre profesionálnych fotografov. Výrobcom sa darí rýchle odstraňovať nedostatky bezzrkadloviek, najmä pomalšiu rýchlosť zaostrovania. Neboja sa výraznejších inovácií. Naproti tomu zrkadlovky v mnohých ohľadoch stagnujú. Niet sa čo čudovať, koncept zrkadlovky začína zastarávať. Budúcnosť patrí prístrojom bez sklopného zrkadla. Pár rokov budú zrkadlovky a bezzrkadlovky priateľsky koexistovať.

Nebudem opakovať to, čo som napísal v prvom prehľade. Sústredím sa na to, čo sa od vtedy zmenilo.

Fujifilm - stále smer retro

Fujifilm naďalej pokračuje vytýčeným smerom a ponúka fotoaparáty v dvoch radoch. Modelový rad T je charakteristický dizajnom inšpirovaným zrkadlovkami. Zvyšné modely sú inšpirované hľadáčikovými prístrojmi. Fujifilm už takmer kompletne prezbrojil na najnovší X-Trans CMOS s rozlíšením 24 Mpx. Ruku v ruke s tým ide aj upgrade procesoru, vďaka čomu dokážu fotoaparáty rýchlejšie zaostrovať. Pribudli dnes už obľúbené obrazové profily Classic Chrome a Across. Pomaličky však iste začínajú fotoaparáty Fujifilm zvládať aj video, niektoré modely dokonca v 4K rozlíšení. Pokiaľ v minulosti patrili k najobľúbenejším modely X-E1/X-E2, teraz sú to modely X-T10/X-T20. Zdá sa, že väčšej skupine fotografov vyhovuje koncepcia inšpirovaná zrkadlovkami.

Podobne ako u iných značiek, aj vo Fujifilme sa sústredili na to, aby ich modely dokázali konkurovať zrkadlovkám úplne vo všetkom. Skvelou ukážkou je model X-T2, ktorý svojho predchodcu výrazne prekonáva v rýchlosti zaostrovania a aj vo výdrži batérie.

Prejdime ale k najvýraznejšej novinke, ktorou je stredoformátová bezzrkadlovka GFX s rozlíšením 50 Mpx. Tento fotoaparát je najlacnejším stredoformátovým digitálom na trhu. I tak tromfne konkurenčný Hasselblad vo všetkých ohľadoch. Skvelá výbava, ergonómia, špičkové objektívy.


Vo Fujifilme preskočili FF kategóriu a predstavili rovno stredoformátový systém. Nielenže sa im to podarilo, ale navyše za najnižšiu cenu na trhu.

Charakteristickým znakom bezzrkadloviek Fujifilm je inšpirácia klasickými mechanickými prístrojmi.  To mnohým vyhovuje, pomáha im to sústrediť sa na samotnú podstatu fotografického procesu. Na druhú stranu to však obmedzuje pridávanie moderných funkcií, aké nájdeme u konkurencie. Fanúšikom Fujifilmu však príliš nechýbajú. Tí by prijali najmä zabudovanie stabilizácie obrazu pohybom snímača.

Pre

Fujifilmu sa dobre darí odstraňovať nedostatky. Vyslovene počúva, čo od nich fotografi chcú. Zrýchľuje, zlepšuje ergonómiu ovládania, pridáva WiFi, výklopné displeje a dotykové ovládanie. Široké portfólio kvalitných objektívov vzorovo dopĺňa. Konečne sa zlepšuje aj funkcionalita práce so systémovými bleskami. Ak sa zaobídete bez zbytočných funkcií, radi fotíte pevnými objektívmi a túžite po tom, aby digitál fotil takmer ako na film, je Fujifilm pre vás najlepšou značkou.

Proti

Stále platí, že charakteristický výstup snímačov X-Trans nemusí sadnúť každému. Rovnako aj “príliš” mechanické ovládanie fotoaparátov.

Môj tip

Najnovšie modely sú veľmi vydarené, ale ja mám tip na už dosluhujúci fotoaparát X-E2s, ktorý sa predáva za výbornú cenu, čo ocenia najmä začínajúci fotografi. Pritom je to fotoaparát, ktorý uspokojí aj skúsených fotografov. Hlavne mu nechýba hľadáčik.

https://www.fujifilm.eu/sk/produkty/digitalne-fotoaparaty

Olympus - OM-D rastie, PEN stagnuje

Aj Olympus inovoval, postupne sa do fotoaparátov dostáva novší 20 Mpx snímač. Neustále sa vylepšuje stabilizácia obrazu.

Prvou bezzrkadlovkou Olympus bol prístroj modelového radu PEN, ktorý je inšpirovaný hľadáčikovými fotoaparátmi. U aktuálne najnižšieho modelu však citeľne chýba práve hľadáčik. Ten nájdete na nádhernom modeli PEN-F. Mnohých od kúpy odrádza vyššia cena a fakt, že prístroje radu OM-D sú univerzálnejšie. Rovnako ako u Fujifilmu, v popularite víťazia modely koncepčne inšpirované zrkadlovkami.

Modelom, o ktorom sa najviac hovorí a ktorý zaútočil na žáner wildlife a zdal sa nezdolateľnou baštou profi zrkadloviek, je OM-D E-M1 Mark II. Výkonný procesor výrazne zrýchlil kontinuálne zaostrovanie a sériové snímanie. Naviac je tu najúčinnejšia stabilizácia obrazu na trhu a množstvo inovatívnych funkcií, ktoré u konkurencie nenájdete. To by však na úspech v profi triede nestačilo, museli prísť aj objektívy radu PRO, z nich pre wildlife je najdôležitejší M.Zuiko 300/4 PRO OIS. Prekvapujúco je fotoaparát dobrý aj vo videu, nie je tak vybavený ako konkurenčný model od Panasonicu, ale 4K video vo výbornej kvalite snímať vie.


Objektív M.Zuiko 300/4 PRO OIS “prinútil” mnohých wildliferov k prechodu na ľahší a menší systém.


Peter Bambousek je jedným z fotografov, ktorí vymenili zrkadlovku za CSC-čko.

Pre

Olympus je charakteristický veľmi bohatou funkčnou výbavou, niektoré vychytávky nikde inde nenájdete. Špičková stabilizácia obrazu v spojení s kvalitnými objektívmi mení spôsob, akým sa fotografuje. To dokazuje aj úspech najvyššieho modelu v žánre wildlife fotografie. Nenechajte sa odradiť menším snímačom. Dobre dokáže konkurovať aj APS-C.

Proti

Micro 4/3 snímač má obmedzené použitie za veľmi zlých svetelných podmienok. Olympus sa to snaží kompenzovať špičkovou stabilizáciou a vysokou svetelnosťou objektívov. F1,2 objektívy sú však drahé. V portfóliu chýbajú kvalitnejšie základné zoomy. Najlacnejší PEN by mohol mať konečne zabudovaný hľadáčik.

Môj tip

Ponúknuť začínajúcemu fotografovi digitálnu zrkadlovku nevidím ako najrozumnejšiu radu. Bezzrkadlovky sa ľahšie ovládajú, majú viac funkcií, práca so živým náhľadom je intuitívnejšia a začiatočník skôr vnikne do tajov fotografie. Plusom sú aj menšie rozmery a nižšia hmotnosť. Mojim tipom pre začiatočníkov je OM-D E-M10 Mark II, pre mňa je Nikonom D90 súčasnosti. Už čoskoro sa dočkáme Mark III, ktorý bude mať niektoré prvky prebrané z vlajkovej lode E-M1 Mark II. Ako prvé pevné sklo vyskúšajte M.Zuiko 45/1,8 MSC. Dokáže vám, že aj Olympus vie pracovať s malou hĺbkou ostrosti.

https://www.olympus.sk/site/cs/c/cameras/

Panasonic - 4K video je štandardom

Panasonic spolu s Olympusom používa Micro 4/3 snímače. U vyšších modelov tiež prechádza na rozlíšenie cez 20 Mpx. Po vzore Olympusu pridáva aj stabilizáciu pohybom snímača, ktorú dokáže kombinovať so stabilizáciou v objektívoch a tým zvyšovať jej účinnosť.

Všetkým novým modelom nechýba bohatá výbava, chcelo by to ale zatraktívniť dizajn. Možno viac retra. Najväčšej pozornosti sa aj tu teší najvyšší model Lumix GH5, špecialista na profesionálne video v 4K rozlíšení. Asi nenájdete na trhu fotoaparát s lepšou video výbavou, ktorý je zároveň aj výborným univerzálnym fotoaparátom pre náročných fotografov. 4K zvládajú aj nižšie modely. Tam, kde sa iní výrobcovia s videom trápia, Panasonicu akoby to išlo samé od seba.


Panasonic Lumix GH5 je špičkovou kamerou bez toho, aby tým utrpela fotografická stránka prístroja.

Pre

Panasonic je výbornou značkou pre amatérskych filmárov, 4K rozlíšenie je tu štandard. K tomu rýchle ostrenie a výborná stabilizácia a máte tu veľmi dobre ovládateľné kamery. Ďalšou výhodou je široká ponuka modelov hľadáčikovej, aj zrkadlovkami inšpirovanej koncepcie. V ponuke objektívov nájdete dostatok kvalitných objektívov aj pre amatérov.

Proti

Neviem, či brať ako nedostatok to, že Panasonic robí fotoaparáty tak trochu dizajnovo nemastné-neslané. Ale aj u fotoaparátov často platí, že dizajn predáva. Rovnako ako u Olympusu, je limitovaná schopnosť Micro 4/3 snímača fotiť za veľmi zlých svetelných podmienok. Menší je aj potenciál výraznejšie rozostriť pozadie, najmä u širokouhlejších objektívov.

Môj tip

Od Panasonicu mám tipy dva. V prvom rade je to Lumix GH5, pretože je nielen špičkovou 4K kamerou, ale aj vynikajúcim fotoaparátom. Pozrime sa však aj na niečo lacnejšie. Príjemným prekvapením je pre mňa Lumix G80, najmä v spojení s objektívom G 12-60/3,5-5,6 Power OIS.

http://www.panasonic.com/sk/consumer/fotoaparaty-a-videokamery/fotoaparaty-lumix-g-dslm.html

Sony - odďaľuje sa od hlavného prúdu

Sony dupe na plyn a to riadne ťažkou nohou. K snímačom pripojil rýchlu pamäť, vďaka čomu láme rekordy v počte záberov za sekundu. Táto technológia je ale veľmi drahá a výrazne zvyšuje cenu oproti predchádzajúcim modelom, pričom u niektorých to ani nie je nutné. Slušne sa rozrastá portfólio profesionálnych objektívov. Na druhú stranu Sony zanedbáva amatérsku kategóriu.

Ako jediná značka ponúka APS-C aj FF modely. U modelového radu A7 sa podarilo odstrániť takmer všetky detské choroby. Druhá generácia je lepšia, o čom svedčia aj jej úspechy, bohužiaľ v bohatšej cudzine. Najnovším počinom, do veľkej miery revolučným, je plnoformátový Sony A9. Tento model je cielený na šport a v niektorých parametroch prekonáva vlajkové lode Canonu a Nikonu. Druhýkrát bohužiaľ, vyrovná sa im cenou. Zvyšovanie rýchlosti a preferencia profi segmentu spôsobujú, že sa Sony odďaľuje od hlavného prúdu.

V segmente APS-C fotoaparátov sa už dlho nedeje nič v kategórii tých najlacnejších, Sony sa sústreďuje len na vylepšovanie top modelu A6XXX.


S modelom A9 sa Sony púšťa do boja s profi zrkadlovkami v žánroch, ktoré boli bezzrkadlovkám nedostupné.

Pre

Sony má v ponuke, ako jediná z veľkých značiek, plnoformátové bezzrkadlovky, aktuálne 4 modely. Má tak konkurenčnú výhodu, ak hľadáte fotoaparát s potencionálne najlepším obrazovým výstupom. Asi nenájdete fotoaparáty, pre ktoré by sa vyrábalo viac adaptérov na objektívy iných značiek. Sony kladie dôraz na video a neplatí to len pre špecialistu A7s II.

Proti

Okrem rastúcich cien je najväčším argumentom proti nesystematické budovanie portfólia objektívov. Naviac niektoré dôležité ktoré už v portfóliu sú, nie sú tak kvalitné akoby mali byť. Ak si nemôžete dovoliť tie najdrahšie objektívy, možno by ste mali dopredu zvážiť, objektívy akých parametrov budete potrebovať a či ich má Sony alebo Zeiss v portfóliu a sú aj dostatočne kvalitné.

Môj tip

Akokoľvek je A9 raketovo rýchla, môj tip patrí osvedčenému modelu A7R II. Obrazový výstup je fenomenálny. A ak vám v portfóliu Sony/Zeiss chýbajú objektívy, neváhajte použiť adaptér pre objektívy Canon EF. Robí to veľa majiteľov bezzrkadloviek Sony.

https://www.sony.sk/electronics/snimatelne-objektivy-fotograficke-produkty/t/zamenitelne-objektivy-fotoaparaty?cameramount=e-mount

Canon - začína sa sľubne rozbiehať

Rovnako ako Nikon, ani Canon nie je zatiaľ nútený výraznejšie sa zaoberať bezzrkadlovkami. Fujifilm, Panasonic, Olympus, to sú výrobcovia, ktorí zrkadlovky neponúkajú a musia byť v bezzrkadlovkách inovatívni, inak by im hrozil krach. Canon, na rozdiel od Nikonu, vsadil na perspektívnejší APS-C formát. Zatiaľ nemôžeme hovoriť o vybudovanom systéme. K tomu má Canon ďaleko. Absolútne chýbajú modely bezzrkadlovkiek pre pokročilých a profesionálov, rovnako aj objektívy. Canon má však na čom stavať, ABS-C snímač a Dual Pixel technológia zaostrovania sú do budúcna dobrými stavebnými kameňmi.


Pomocou adaptéra môžete na Canone EOS M5 (a ostatných modeloch) používať objektívy s bajonetom EF/EF-S.

Pre

Canon konečne začína predstavovať zaujímavejšie CSC fotoaparáty aj objektívy. Začiatočníci a mierne pokročilí už majú z čoho vyberať. Dlhoročný zrkadlovkár si môže bezzrkadlovku vyskúšať vďaka adaptéru pre EF/EF-S objektívy, takže nemusí investovať do EF-M objektívov.

Proti

Canon nemá čo ponúknuť náročným fotografom. Aj keď smutne malé portfólio natívnych objektívov môžete kompenzovať pomocou adaptéru pre EF/EF-S objektívy, nie je to najelegantnejšie riešenie.

Môj tip

Najvydarenejší je model EOS M5. Viem, v recenzii som ho zrovna neospieval, ale bolo to najmä kvôli vyššej cene, ako má konkurencia u obdobných modelov. Ak vám cena neprekáža a hľadáte slušný amatérsky prístroj s rýchlym zaostrovaním a dobrým snímačom, budete spokojní. EOS M5 má ako jediný zabudovaný EVF hľadáčik, čo by malo byť dnes už samozrejmosťou.

https://www.canon.sk/cameras/mirrorless-cameras/

Leica - nie je pre každého

Do môjho výberu som pridal aj Leicu. Nikdy to nebola, nie je a ani nebude značka pre široké masy. Nielen kvôli cene, ale aj kvôli filozofii, akou tento tradičný nemecký výrobca pristupuje k návrhu a výrobe. Leica často ani nemá to najnovšie a najmodernejšie na trhu. Je to vysoko konzervatívna značka. Výnimka potvrdzuje pravidlo, čoho dôkazom je ultramoderný, vysoko nekonzervatívny rad TL. Dizajnovo čisté fotoaparáty s minimom mechanických ovládacích prvkov, zato s veľkým dotykovým displejom. Jeden by povedal, že také fotoaparáty navrhne skôr Samsung, či Xiaomi. TL-ká sú osadené snímačom veľkosti APS-C. Skromnejšia je ponuka objektívov, je ich len 6.

Leica, to je hlavne modelový rad M. Profesionálne hľadáčikové fotoaparáty s plnoformátovým snímačom. Výbava je sparťanskejšia, zaostrovanie je manuálne. Fanúšikovia značky však nepotrebujú najnovšie vychytávky. Fotiť s Leicou je jednoducho iné. U radu M sa na nedostatok objektívov sťažovať nemožno, podporované sú aj desiatky rokov staré objektívy. Okrem Leicy vyrábajú kompatibilné objektívy aj iní výrobcovia.


Jednou z najzaujímavejších bezzrkadloviek na trhu je Leica Monochrome, snímajúca výhradne ČB.

Pre

Ak si chcete kúpiť Leicu, mali by ste presne vedieť, do čoho idete, aj keby ste boli multimilionári. M-kové bezzrkadlovky sú pokračovateľom silnej tradície, ktorú započala už Leica Oskara Barnaca. Tieto fotoaparáty vám nič neuľahčia, dokonca ani v digitálnej podobe. Pre mnohých to môže byť mínus, ale to robí z Leicy to, čím je. Ide si svojou vlastnou cestou, využívajúc pritom nadčasové konštrukčné a dizajnové prvky, veľký podiel manuálnej výroby, samozrejme aj legendárne objektívy.

Proti

Pre väčšinu bude hlavným protiargumentom cena. Odhliadnuc od ceny, je pre mňa mínusom zbytočné zotrvávanie na niektorých tradičných prvkoch a pomalšie zaraďovanie nových technológií. Pritom nie sú zdôvodnené žiadnou logikou. Modelový rad TL spĺňa požiadavky na moderný CSC, ale nie je to typická Leica.

Môj Tip

Ten bude asi trochu prekvapujúci. Nebude to fotoaparát ani radu T, ani radu M. Je to kompakt, ktorý nesie všetky znaky bezzrkadlovky, až na vymeniteľný objektív. Niektorí už tušia, že je to Leica Q. Plnoformátový snímač, automatické zaostrovanie, 4K video, EVF hľadáčik s aktuálne najvyšším rozlíšením, WiFi atď. Najlepšie v sebe spája všetky moderné technológie s filozofiou Leica.

https://en.leica-camera.com/

Záver

Oproti článku z roku 2014, som do výberu pridal aj značky Canon a Leica. Nenájdete tu Nikon, ktorý s veľkou pravdepodobnosťou s neúspešným systémom Nikon 1 končí. Rummory hovoria aj o tom, že Nikon intenzívne pracuje na lepšom systéme. Pentax v tejto kategórii nejaví žiadnu aktivitu. Sigma stále nevie dotiahnuť potencionálne vynikajúci snímač Foveon X k využiteľnosti bez trápenia. A tak k jej najväčším úspechom na poli CSC fotoaparátov sú napokon adaptéry pre objektívy s bajonetom EF a Sigma, ktoré sú určené pre CSC Sony. Medzičasom trh opustil Samsung, ktorý to s fotoaparátmi úplne vzdal. Niektorí možno čakali, že to prevezme Pentax, ktorý so Samsungom roky spolupracoval, ale nestalo sa tak.

Svet CSC fotoaparátov sa v poslednom čase niesol v znamení zrýchľovania. Zatiaľ prevažne v profi kategórii, pretože zrýchlenie si vyžaduje výkonnejšie a drahšie komponenty. V tomto trende sa bude pokračovať, postupne aj u lacnejších fotoaparátov. Celkovo sa tempo inovácií zvoľní, ponuka fotoaparátov a objektívov je bohatá, prekotné uvádzanie noviniek už nie je nutné. Bezzrkadlovky dospeli. Fotograf si môže vybrať zo systémov postavených na rôzne veľkých snímačoch, od 1” po stredný formát. Vo svete pravých zrkadloviek takú variabilitu nenájdete.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
krispin.pucinko
2017-08-07 10:32:10
Ak Nikon alebo Canon postavi Csc s aspon aps-c snimacom tak aby mal vybavenie podobne m4/3 telam tak predaj zrkadla padne do 5 rokov velmi hlboko. Fuji a Sony maju svojich specifickych zakaznikov a m4/3 ma maly snimac. Medzi csc chyba vacsi snimac, ktory by mal prijatelnu cenu a dostatocne siroku ponuku objektivov.
 
PeCh
2017-08-07 10:45:43
Bezzrkadlovky sú nevynutým evolučným krokom vo vývoji fotoaparátov. Fotoaparáty so zrkadlom jednoducho jedného dňa zmiznú úplne (možno na exotické výnimky). V minulosti tu boli podobné skoky (prechod na AF, prechod na digitál), teraz je to prechod na bezrkadlovky a v budúcnosti to bude odstránenie mechanickej uzávierky, ako zavŕšenie digitalizácie.
 
bobo222
2017-08-07 12:55:42
Nepovedal by som že na olouša je málo základných zoomov, ak tam teda zarátam aj všetky Panasonic sklá. Hlavne 12-60/3,5-5,6 je dobrý v kategórii cena výkon. Škoda že neexistujú kombinované sety. tento panák sedí k M-10 jak zadok na nočník.
 
Lukáš Podracký
2017-08-09 15:21:41
presne tak, pri Sony ma stve, ze zacali kaslat na APS-C Emount objektivy a robia vsetko len FF....
 
PeCh
2017-08-11 12:43:02
príspevok od: Lukáš Podracký
presne tak, pri Sony ma stve, ze zacali kaslat na APS-C Emount objektivy a robia vsetko len FF....
No Sony má nečitateľnú stratégiu. Telá a senzory sú fajn, ale objektívy robia akoby náhodne.
 
MagickVamp
2017-08-11 12:56:13
príspevok od: Lukáš Podracký
presne tak, pri Sony ma stve, ze zacali kaslat na APS-C Emount objektivy a robia vsetko len FF....
V FF nemaju konkurenciu....apsc im asi nejdu tak dobre
 
marcus_labeo
2017-08-11 13:27:06
príspevok od: MagickVamp
V FF nemaju konkurenciu....apsc im asi nejdu tak dobre
A ono sa to začína prejavovať. Kým v minulosti som u turistov veľmi často videl Sony radu 5xxx a 6xxx, dnes už takmer žiadne a ak má niekto (na 99% Japonec) Sony, je to a7.
Btw. tiež som pokukoval po a7, mať fullframe vo veľkosti strednej APSC zrkadlovky je fajn, ale potom je otázka, čo sklá? Teda základný, štandardný zoom? Seťák 28-70/3,5-5,6 nemá zmysel (to si nemusím kupovať FF), 24-70/2,8 je zase hebedo pomaly väčšie ako zrkadlovkové zoomy (28-135 ani nehovoriac, to je úplná obluda), takže prichádza do úvahy len 24-70/4, čo je min. 1200 eur a to je za furt nie svetelné sklo sakra veľa. A celkovo sú ceny FE skiel nehorázne, hlavne rady GM a Zeissov.
Chcelo by to skrátka nejaké slušné zoomy pre APSC radu a6xxx a a5xxx, napr. 16-50/2,8 alebo 16-70/2,8-4, inak im APSC rada padne dolu.
 
MagickVamp
2017-08-11 14:03:32
príspevok od: marcus_labeo
A ono sa to začína prejavovať. Kým v minulosti som u turistov veľmi často videl Sony radu 5xxx a 6xxx, dnes už takmer žiadne a ak má niekto (na 99% Japonec) Sony, je to a7.
Btw. tiež som pokukoval po a7, mať fullframe vo veľkosti strednej APSC zrkadlovky je fajn, ale potom je otázka, čo sklá? Teda základný, štandardný zoom? Seťák 28-70/3,5-5,6 nemá zmysel (to si nemusím kupovať FF), 24-70/2,8 je zase hebedo pomaly väčšie ako zrkadlovkové zoomy (28-135 ani nehovoriac, to je úplná obluda), takže prichádza do úvahy len 24-70/4, čo je min. 1200 eur a to je za furt nie svetelné sklo sakra veľa. A celkovo sú ceny FE skiel nehorázne, hlavne rady GM a Zeissov.
Chcelo by to skrátka nejaké slušné zoomy pre APSC radu a6xxx a a5xxx, napr. 16-50/2,8 alebo 16-70/2,8-4, inak im APSC rada padne dolu.
Ano, ceny skiel na FF CSC Sony su hrozne vysoke. Ale inak to uz maju pekne vymakane. Co sa tyka APSC Sony, tak kamarat ma narpiklad A6000....posobi strasne lacne, je to az prilis male, zle sa to ovlada a chyba tomu taky image ako ma Fuji alebo Olympus. FF su tiez strohe, ale v tomto segmente su sami a maju ich fakt dobre.
 
marcus_labeo
2017-08-11 14:47:16
príspevok od: MagickVamp
Ano, ceny skiel na FF CSC Sony su hrozne vysoke. Ale inak to uz maju pekne vymakane. Co sa tyka APSC Sony, tak kamarat ma narpiklad A6000....posobi strasne lacne, je to az prilis male, zle sa to ovlada a chyba tomu taky image ako ma Fuji alebo Olympus. FF su tiez strohe, ale v tomto segmente su sami a maju ich fakt dobre.
Ja tiež chápem prístup Sony, že silno tlačia radu a7 (resp. teraz i a9), keďže tu je jednak podstatne väčšia marža/zisky, jednak nemajú konkurenciu a teda kto chce FF mirrorless, musí kúpiť Sony. Kdežto medzi cropovými CSC sú len jedni z mnohých a nemajú image/dizajn ako Fuji či Oly OM-D, sú skrátka také nudné, naviac k tomu slabé portfólio skiel. Ale napriek tomu všetkému sa v minulosti dobre predávali a toto zanedbávanie sa Sony môže vypomstiť. Ostatne Sony celkovo lavíruje od jedného systému k druhému (DSLR, SLT, CSC;APSC aj FF) a vyzerá to, akoby nemali dlhodobú stratégiu a plán, čo s ktorým systémom do budúcna. Podľa mňa by mali zarezať SLT a sústrediť sa len na mirrorlessy, APSC i FF.
 
fatality
2017-08-11 21:04:48
príspevok od: marcus_labeo
A ono sa to začína prejavovať. Kým v minulosti som u turistov veľmi často videl Sony radu 5xxx a 6xxx, dnes už takmer žiadne a ak má niekto (na 99% Japonec) Sony, je to a7.
Btw. tiež som pokukoval po a7, mať fullframe vo veľkosti strednej APSC zrkadlovky je fajn, ale potom je otázka, čo sklá? Teda základný, štandardný zoom? Seťák 28-70/3,5-5,6 nemá zmysel (to si nemusím kupovať FF), 24-70/2,8 je zase hebedo pomaly väčšie ako zrkadlovkové zoomy (28-135 ani nehovoriac, to je úplná obluda), takže prichádza do úvahy len 24-70/4, čo je min. 1200 eur a to je za furt nie svetelné sklo sakra veľa. A celkovo sú ceny FE skiel nehorázne, hlavne rady GM a Zeissov.
Chcelo by to skrátka nejaké slušné zoomy pre APSC radu a6xxx a a5xxx, napr. 16-50/2,8 alebo 16-70/2,8-4, inak im APSC rada padne dolu.
nielen zoomy im chybaju,ale aj male pevne sklicka za rozumnu cenu..napr 23/1.8(2)..keby nieco take mali,taku a6000ku by som uz mal doma(takto som uprednostnil fuji)..hladacik,vyklopny a dotykovy display za tie prachy nema ani jedno konkurencne csc..
 
Lukáš Podracký
2017-08-14 15:54:25
príspevok od: marcus_labeo
A ono sa to začína prejavovať. Kým v minulosti som u turistov veľmi často videl Sony radu 5xxx a 6xxx, dnes už takmer žiadne a ak má niekto (na 99% Japonec) Sony, je to a7.
Btw. tiež som pokukoval po a7, mať fullframe vo veľkosti strednej APSC zrkadlovky je fajn, ale potom je otázka, čo sklá? Teda základný, štandardný zoom? Seťák 28-70/3,5-5,6 nemá zmysel (to si nemusím kupovať FF), 24-70/2,8 je zase hebedo pomaly väčšie ako zrkadlovkové zoomy (28-135 ani nehovoriac, to je úplná obluda), takže prichádza do úvahy len 24-70/4, čo je min. 1200 eur a to je za furt nie svetelné sklo sakra veľa. A celkovo sú ceny FE skiel nehorázne, hlavne rady GM a Zeissov.
Chcelo by to skrátka nejaké slušné zoomy pre APSC radu a6xxx a a5xxx, napr. 16-50/2,8 alebo 16-70/2,8-4, inak im APSC rada padne dolu.
presne tak, na APSC mi chybaju svetelnejsie skla standartneho zoomu mozno sa raz dockame, len zas aby neboli dost velke lebo potom to pre mna nema zmysel. Momentalne mam novy objektiv Sony 16-70 F4 zeiss (maly standart zoom objektiv na cestovanie) ku mojmu sirokacu samyangu 12mm F2 - pre mna idealne kombo na krajinku, cestovanie, astrofoto
 
marcus_labeo
2017-08-14 16:01:28
príspevok od: Lukáš Podracký
presne tak, na APSC mi chybaju svetelnejsie skla standartneho zoomu mozno sa raz dockame, len zas aby neboli dost velke lebo potom to pre mna nema zmysel. Momentalne mam novy objektiv Sony 16-70 F4 zeiss (maly standart zoom objektiv na cestovanie) ku mojmu sirokacu samyangu 12mm F2 - pre mna idealne kombo na krajinku, cestovanie, astrofoto
Áno, Zeiss 16-70mm je asi jediný slušný zoom a ak niečo vidím nasadené na APSC Sony (okrem seťáku), je to práve tento zoom. Rozsah je super, svetelnosť už menej a zabíja to cena, cez 1000 eur za nesvetelný zoom je silné kafe. Ale Sony iba využíva situáciu, že si to môže dovoliť, byť k dispozícii Sigma či Tamron zoomy s f2,8 ako je to pri zrkadlovkách, takú cenu by za Sony nik nezaplatil.
 
Lukáš Podracký
2017-08-14 16:29:20
príspevok od: marcus_labeo
Áno, Zeiss 16-70mm je asi jediný slušný zoom a ak niečo vidím nasadené na APSC Sony (okrem seťáku), je to práve tento zoom. Rozsah je super, svetelnosť už menej a zabíja to cena, cez 1000 eur za nesvetelný zoom je silné kafe. Ale Sony iba využíva situáciu, že si to môže dovoliť, byť k dispozícii Sigma či Tamron zoomy s f2,8 ako je to pri zrkadlovkách, takú cenu by za Sony nik nezaplatil.
Ten rozsah mi velmi vyhovuje, clona mi az tak neprekaza ale za tu cenu by tam uz mala byt 2.8 ale zas by bol ten objektiv vacsi, takze kompromis pre mna radsej slabsia clona a mensi obejktiv. Ja som ho kupil za dobru cenu aj teraz s cashbackom za 729eur (novy) kebyze mam dat zaň 1000eur tak doteraz by som ho stale nemal.
Tak mohli by sa v zoomoch s lepsou svetelnostou zobudit Tamron, Sigma (Emount, bez redukcii)
 
PeCh
2017-08-14 21:23:41
príspevok od: fatality
nielen zoomy im chybaju,ale aj male pevne sklicka za rozumnu cenu..napr 23/1.8(2)..keby nieco take mali,taku a6000ku by som uz mal doma(takto som uprednostnil fuji)..hladacik,vyklopny a dotykovy display za tie prachy nema ani jedno konkurencne csc..
https://www.sony.sk/electronics/objektivy-fotoaparatu/sel24f18z

Len tá cena...
 
fatality
2017-08-14 22:42:31
príspevok od: PeCh
https://www.sony.sk/electronics/objektivy-fotoaparatu/sel24f18z

Len tá cena...
"male pevne sklicka za rozumnu cenu" 😊
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované