Hore

Fine Art pre každého

Fine Art je magické slovo, všeobecne popisuje výtvarné umenia, vo fotografii ale predstavuje vrchol umeleckého snaženia fotografa.

Fine Art to je spojenie kvality, estetiky a čistoty. Je to vyvrcholenie snaženia fotografa o dokonalosť vo fotografii. S fotografiami kvality Fine Art sa stretávame na výstavách, v galériách, na aukciách.

Fine Art nie je o cene fotografie, ani jej umeleckej hodnote, či popularite. Fine Art je o prístupe k fotografii, dostupná je pre každého. I v archíve bežného fotografa sa určite nájde niekoľko fotografií, ktoré majú Fine Art potenciál. Najdôležitejšia je umelecká zložka, vo väčšine prípadov podporená vysokou technickou kvalitou, doplnená o postprocessing.

Výber

Digitálna technika nám umožňuje zdarma fotiť stovky a tisíce záberov. Ukladáme ich na disky počítačov a väčšina z nich nikdy nie je finálne spracovaná. Šťastnejším fotkám sa podarí aspoň skončiť na sociálnych sieťach. Kvantita prevyšuje kvalitu. Začiatočníkom je ľúto fotografie vymazávať. Archív sa im plní a plní. Pre kvantum fotografií nevidia tie s väčším potenciálom. Niekedy fotograf potrebuje čas, vrátiť sa k fotografiám neskôr a s odstupom posúdiť, ktoré sú dobré a ktoré nie. Ktoré obstoja skúšku časom? Aj u dobrého fotografa je to napokon len pár fotografií. A práve tie majú často Fine Art potenciál.

Teraz som trochu predbiehal, pozrime sa na to, čo vzniku fotografie s Fine Art potenciálom predchádza.


5 Mpx fotka z kompaktu Sony W1. Na dnešnú dobu podpriemerná technická kvalita. Kompozícia sa však vydarila. Dá sa s touto fotografiou niečo urobiť, alebo môžem len plakať, že som vtedy nemal lepší fotoaparát?


Trochu sa s fotkou pohrať v editore, vytlačiť na kvalitný papier (rozumnej veľkosti), zarámovať a aj zo starej, menej kvalitnej, fotky môžete mať Fine Art obrázok.

Námet a jeho spracovanie

Že ste zbadali niečo pekné/zaujímavé, neznamená, že to bude pekné/zaujímavé aj na fotke. Do zaznamenania musíte vložiť vlastný pohľad na vec, zohľadňujúci možnosti fotografie, techniky, postupov a postprocessingu.

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/kompozicia-/zaklady-fotografickeho-videnia/

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/kompozicia-/fotograficke-videnie-kreativnejsie-na-bezne-motivy/

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/kompozicia-/fotograficke-videnie-ked-je-viac-naozaj-viac/

Fotografické videnie a kompozícia

Hovorí sa, že kompozícia je nezávislá na použitej technike. Nie je to pravda. Kompozícia nie je len rozmiestnenie objektov na scéne a zakomponovanie do formátu záberu. Fotografické videnie a kompozíciu technika veľmi ovplyvňuje. Fotograf sa pozerá na svet objektívom. Naviac kalkuluje s prostriedkami fotografie a postprocessingom. Sú tisíce možností, ako pristupovať k spracovaniu toho istého námetu.

Fotograf musí ovládať základné kompozičné pravidlá a skombinovať ich s možnosťami fotografie. Na to potrebuje dobre ovládať aj svoj fotoaparát a postprocessing. Nájdenie námetu je len prvým krokom k vzniku fotografie. Aj tu opäť zohráva veľkú úlohu prax a vzdelávanie. Začiatočník pri pohľade na scénu vidí len námet, skúsený fotograf takmer vidí hotovú fotografiu.

Začiatočníkom odporúčam naštudovať si základné kompozičné pravidlá a starostlivo ich aplikovať. Nebojte sa kompozíciu doladiť orezom v počítači. Kompozíciu môžete mať správnu, aj keď ešte úplne nezvládate technické aspekty fotografovania.

Technická kvalita

Už roky sú digitálne fotoaparáty na takej úrovni, aby sa nikto nemohol vyhovárať, že nemá dostatočne kvalitný prístroj. Ak aj má technika nejaké limity a vždy bude mať, je na fotografovi, aby ich dokázal obísť. Fotograf by mal aj vedieť, kedy je daný motív mimo jeho možností.

Dokonca aj veľa pokročilejších fotografov má problémy s technickou kvalitou fotografií, pretože nezvláda prácu s technikou. Nepresné zaostrovanie, zlá práca s hĺbkou ostrosti, roztrasenie záberov, používanie vysokej citlivosti, keď to nie je nutné, nepresné exponovanie, nevyužívanie filtrov, atď.

Fotoaparát je kreatívny nástroj, ktorý by mal fotograf perfektne ovládať. Tu najviac pomôže prax. Všímať si vlastné chyby a následne sa snažiť o ich nápravu. Neuspokojiť sa s priemernou kvalitou, ale snažiť sa o dokonalosť.

Sú motívy, kde technická kvalita nie je rozhodujúca. I neostrá a zašumená fotografia môže mať vysokú umeleckú hodnotu. Sú žánre, ako napr. Lomografia, kde sa zámerne využíva technická nedokonalosť záberov. Ak ale má byť fotografia technicky kvalitná, tak by taká mala byť.

Trvá roky, kým sa fotografovanie stane rutinou a fotograf bude hravo zvládať všetky jeho aspekty. Bude pohotovejší a bude produkovať oveľa menej odpadu ako v začiatkoch. Vďaka tomu sa už nemusí toľko venovať technickej kvalite, ale viac kompozícii a tomu, ako motív kreatívne spracovať.

Postprocessing

Postprocessing tvorí až 1/3 vzniku fotografie, ak nepočítame nejaké kolážovanie a pokročilé retušovanie. Môžete namietať, že aj priamo z fotoaparátu môže výjsť hotová fotografia vo formáte JPG, s ktorou už netreba nič robiť. To je pravda, ale aj tá fotografia prešla postprocessingom, nastaveným užívateľom alebo tým, čo naprogramoval spracovanie obrazu vo fotoaparáte.

Ignorovať, či zapudzovať postprocessing je veľkou chybou. Postprocessing je ekvivalentom vyvolania fotografie v tmavej komore. Nie je to o tom, z blata urobiť zlato, ale fotografiu zdokonaliť, odstrániť chyby, dodať jej štýl, pripraviť ju pre tlač. U niektorých fotografií stačí máličko, za pár sekúnd je pripravená pre publikovanie. Pri snímaní do formátu RAW treba fotografii venovať viac času, pretože fotograf musí urobiť úpravy, ktoré pri formáte JPG robí fotoaparát. Odmenou sú mu ale širšie možnosti úprav, sloboda spracovania podľa vlastného zámeru od A po Z. Ak niekoľko fotografov nafotí rovnaký motív za rovnakých podmienok, často postprocessing rozhodne, koho fotografia bude najlepšia.

Postprocessing môže zahladiť niektoré technické nedostatky a pritom môže výsledok vyzerať prirodzene. Zámerné rozostrenie, prevod do ČB, pridanie efektu zrna, pridanie vinetácie, to sú prostriedky, ktoré pri citlivom použití môžu zachrániť fotografiu.


Príklad

V roku 2008 som bol ešte predavačom fototechniky. Mal som na tú dobu slušnú výbavu, ale foteniu som sa zďaleka nevenoval toľko, čo teraz, aj keď som už mal nejaké tie skúsenosti. Dnes by som sa zaradil medzi mierne pokročilých začiatočníkov, ktorí už ovládajú základy a začínajú na sebe skutočne pracovať. Jeden daždivý deň som vyrazil s 12Mpx Nikonom D300 a základným objektívom AF-S 50/1,4G fotografovať do uličiek Starého mesta. Snažil som sa zachytiť atmosféru prázdnych uličiek, hral som sa s abstrakciou a malou hĺbkou ostrosti. V "záchvate kreativity” som zaostroval tam, kde by mi to normálne ani nenapadlo. Z celej prechádzky mi po niekoľkoročnom pretrieďovaní ostali len dve fotografie. Tie prežili skúšku časom. A toto je jedna z nich.

Už vtedy som fotografoval do formátu RAW, čo sa ukázalo ako správne rozhodnutie. Dnešné softvéry sú dokonalejšie, majú viac funkcií, vedia lepšie spracovať obraz. I ja som sa vyvíjal, mám iný vkus, lepšie ovládam postprocessing. Môžem teraz zobrať staršiu fotografiu a upraviť v lepšom softvéri a podľa môjho aktuálneho vkusu.

Aj vďaka možnostiam digitálnej fotografie som si obľúbil čiernobielu fotografiu, k motívu upršaných uličiek sa hodí ČB prevedenie viac ako farebné. Veď na fotografii takmer žiadne farby nie sú, lepšie je ich sa preto zbaviť. ČB prevedenie dá vyniknúť atmosfére, textúram a tvarom. Mierne som fotografiu orezal, aby som doladil kompozíciu.


Fotografiu som previedol do ČB a orezom doladil kompozíciu.

Keď som sa na fotografiu lepšie pozrel, vadilo mi na nej niekoľko vecí. V prvom rade “zlievanie” osoby z dáždnikom s odkvapovou rúrou na radnici. Ďalej to boli čiarky spôsobené kvapkami dažďa. Odkvapovú rúru som sa rozhodol odstrániť, stopy dažďa naopak pridať. Urobil som to v Photoshope. Vyžaduje to stredne pokročilé ovládanie bitmapového editoru. Pridanie dažďa som si uľahčil pomocou štetca. Na internete nájdete množstvo štetcov zdarma, aj tých pre napodobnenie dažďa.


Pre retuš som použil Adobe Photoshop CC.


Upravená fotografia.

Tlač a finalizácia

Pojem Fine Art sa spája práve s tlačou fotografií. Ale nie hocijakou. Má to byť špičková archívna tlač na kvalitný materiál. Najlepšie je osloviť printové štúdio, kde majú najkvalitnejšie inkjetové tlačiarne a široký výber rôznych papierov. Poradia vám, aký papier sa hodí pre ten ktorý motív a využitie, ale poradia aj v tom, ako fotografiu upraviť, prípadne vám ju aj upravia. Vedia využiť aj dáta s veľkou farebnou hĺbkou (16-bit) a širokým gamutom (Adobe RGB).

Dobre printové štúdio ponúka aj služby finalizácie výtlačku v podobe lakovania, kašírovania, nalepenia na rôzne podložky a samozrejme rámovania.

Nesnažte sa pri tlači zbytočne šetriť. Tlač na plátno, lacnú kapa dosku, či zo sublimačnej tlačiarne, to nie je kvalita. Radšej zvoľte menší formát, fotografia nutne nemusí byť veľká.

Záver

Fine Art je hlavne o prístupe k fotografii. Necvakať, ale fotografovať s rozmyslom, kvalitne, kreatívne s pridanou umeleckou hodnotou. Je to zapojenie kreatívneho fotografického videnia, technického zvládnutia techniky fotografovania, využitie prvkov fotografie, postprocessing a finalizácia v podobe kvalitnej vytlačenej fotografie.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
juraj07
2020-01-10 11:18:29
A co konkretne vyjadruje tato umelecka fotografia? Ze v dazdi su prázdne lavicky?
 
Ros
2020-01-15 14:27:36
príspevok od: juraj07
A co konkretne vyjadruje tato umelecka fotografia? Ze v dazdi su prázdne lavicky?
Aj mňa by to zaujímalo, pre mňa je to vizuálne klišé ,ktoré vzniklo pravdepodobne nesprávnym výberom z kvanta fotografií.
 
blahoslav J B Art
2020-01-15 14:49:40
príspevok od: juraj07
A co konkretne vyjadruje tato umelecka fotografia? Ze v dazdi su prázdne lavicky?
toto nie je umelecka fotografia, ale fajn art
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované