Hore

Obrazové profily Fujifilm II.

V prvej časti sme sa venovali farebným obrazovým profilom, teraz si preberieme profily monochromatické. Ich popularitu výrazne zvýšil nový profil Acros, napodobňujúci reálny film Fujifilm Neopan Acros.

Hneď na začiatku musím spomenúť veľký rozdiel medzi fotením na film a na digitál pri čiernobielej fotografii. Klasické čiernobiele filmy nepoužívajú na zaznamenanie obrazu farebné, svetlo citlivé materiály. V prípade digitálnych fotoaparátov Fujifilm je aj monochromatický obraz tvorený tromi základnými farbami RGB. Pri filmoch tvoria výnimku monochromatické materiály, napr. Ilford XP2 400, ktoré využívajú farebné vrstvy pre záznam monochromatického obrazu. Monochromatické fotografie, i keď vyzerajú ako čiernobiele (prípadne tónované čiernobiele), sú v skutočnosti farebné s farebnou paletou redukovanou na odtiene šedej, alebo monochromatickú (jednej farby). Preto majú profily označenie Monochrome a nie napr. Black & White.

Pri farebných profiloch Fujifilm má väčšina vzor v konkrétnych filmových materiáloch (Provia, Astia…). U monochromatických sa s reálnym vzorom stretávame len u profilu Acros, ktorý naviac nájdete len v top modeloch Fuji. Prečo, to si povieme nakoniec.

Prv ako sa pustíme do predstavenia jednotlivých profilov, musíme si niečo povedať o prevode farieb do odtieňov šedej. Kedysi to ovplyvňoval výber filmu a filtrácia pomocou farebných filtrov. Digitálna fotografia je v tomto oveľa pružnejšia a pri prevode farieb na odtiene šedej dovoľuje oveľa viac ako film. Preto, aby ste dokázali monochromatické profily maximálne využiť, je dobré, ak ovládate základy filtrácie z analógovej fotografie.

Farebná fotografia pracuje s tonálnym a farebným kontrastom. Čiernobiela však farby neobsahuje, pracuje len s tonálnym kontrastom. Stáva sa, že scéna, ktorá má výrazný farebných kontrast, je zachytená čiernobielo - šedivo bez kontrastu. Spôsobuje to prevod farieb do odtieňov šedej. Napr. červená voči zelenej pôsobí vysoko kontrastne. Pri prevode do odtieňov šedej sa však môže kontrast stratiť, ak červená i zelená budú prevedené do podobných odtieňov šedej. Pomocou farebných filtrov (žltý, oranžový, červený, modrý, zelený, žltozelený) sa dá prevod výrazne ovplyvniť. Nie je to nič komplikované na pochopenie. Stačí si zapamätať, že ak chceme nejakú farbu zosvetliť, použijeme filter rovnakej farby. Naopak ak chceme farbu stmaviť, použijeme filter komplementárnej farby.

Príklad: Ak fotíte červenú ružu a chcete, aby bola na fotografii takmer biela, použijete sýtočervený filter. Ak chcete aby bola takmer čierna, použijete filter sýtozelený. Pri fotení na film ste obmedzený tým, že môžete použiť len jeden filter. Pri spracovaní farebnej digitálnej fotografie môžete naraz použiť filtrovanie všetkých farieb. To však neplatí, ak necháte prevod na fotoaparát. Tam sú obmedzenia, ako u filmu. Aj keď tu nie sú také možnosti ako v postprodukcii, vo väčšine prípadov to nevadí.


Spektrálny kruh je dobrou pomôckou pri určovaní filtrácie do odtieňov šedej. Ak chcete niektorú z farieb zachytiť ako šedú s vysokým jasom, použijete filter rovnakej farby. Ak chcete farbu zachytiť ako šedú s nízkym jasom, použijete filter farby, ktorá leží na kruhu presne oproti.


Pri vyvolávaní farebného RAW-u máme najširšie dostupné možnosti ovplyvnenia prevodu farieb do odtieňov šedej. Žiadne z nastavení vo fotoaparáte sa im nevyrovná. O to precíznejšie musíte voliť vo fotoaparáte správne nastavenie.


Náš starý známy Colorchecker nám poslúži pre demonštráciu toho, ako je dôležité vedieť, aký vplyv má filtrácia farieb pri prevode do odtieňov šedej. Vo farbe je pestrý ako amazonský papagáj.


   
Záleží na nastavení monochromatického profilu, aký výsledok dostanete. Dve rôzne filtrovania, niektoré farby sú interpretované výrazne odlišne.

Obrazové profily sú dostupné cez Menu alebo Quick Menu. Aplikujú sa na fotografie vo formáte JPG, spolu s ostatnými funkciami vplývajúcimi na spracovanie obrazu vo fotoaparáte. Do určitej miery sa dá efekt všetkých týchto nastavení dosiahnuť aj pri spracovaní RAW, záleží od toho, aký RAW konvertor používate.

Monochrome

Základný profil, prevod do ČB je postavený na farebnej Provii. Pri jeho aktivovaní je to ako keby ste do fotoaparátu vložili film, ale nepoužili žiadne farebné filtre. To nie je chyba, je to to najuniverzálnejšie nastavenie. My si ukážeme, že základné nastavenie niekedy nestačí. Všetky ilustračné fotografie sú JPG priamo z fotoaparátu bez akýchkoľvek úprav.


Vysoký farebný kontrast daný červenou a zelenou farbou. Lupene ruže krásne vyniknú na zelenom pozadí.


Štandardný profil Monochrome, farebný kontrast je preč. Tak výrazne rozdielne farby boli prevedené do takmer rovnakých odtieňov šedej.

Monochrome+Ye

Simulácia použitia žltého filtra. Ten mierne zvyšuje kontrast. Pri fotení na film sa zvykol používať aj trvale nasadený.


Monochrome+Ye, žltý filter pomohol odlíšiť červenú ružu od pozadia. Výsledok by sa zlepšil po úpravách v počítači.

Monochrome+R

Simulácia použitia červeného filtra. Červený filter výrazne zvyšuje kontrast. Používa sa na dramatické zábery krajiny, kde stmavuje modrú oblohu. Pri fotení portrétov potláča pehy, žilky, škvrny na pleti.


Monochrome+R, červený filter potvrdzuje pravidlo filtrovania farieb. Červená ruža je výrazne svetlejšia.

Monochrome+G

Simulácia použitia zeleného filtra. Príde vhod, ak chcete zosvetliť zeleň, alebo stmaviť červenú a oranžovú. Zvýraznite ním pehy a výrazný červený rúž.


Monochrome+G, zelený filter červenú ružu naopak stmavil.


Zelený filter tu zafungoval výborne.

Acros

A sme pri profile, ktorý ma svoj predobraz vo filme Neopan Acros. Tiež tu máme možnosť filtrovať prevod farieb (Ye, R, G). Monochromatický profil Acros má výsadné postavenie medzi všetkými monochromatickými profilmi aj v porovnaní s fotoaparátmi iných značiek. Acros simuluje nielen prevod farieb do odtieňov šedej, ale aj filmové zrno. No počkať, zrno možno pridať napr. aj u Olympusu. Možno ho pridať aj vo fotoaparátoch Fujifilm, ktoré Acros neponúkajú. Dokonca aj do farebných profilov. Acros je však iný. “Filmové zrno” je jeho pevnou súčasťou, nedá sa vypnúť. Čo je však najvýnimočnejšie, že zrno nie je generované celoplošne, ale mení sa podľa jasu na obraze, tak ako je tomu u skutočného filmu. Výsledok je prirodzenejší. Oproti základnému monochromatickému profilu je tu inak navrhnutá gradačná krivka. Použitý je tu aj odlišný algoritmus pre odšumovanie. Sila prirodzeného filmového zrna sa naplno prejavuje pri vyšších citlivostiach.

Najprv sa pozrieme, ako si Acros viedol pri našej fotografii ruže. Bude to samozrejme veľmi podobné profilom Monochrome s mierne odlišnou gradáciou a hlavne pridaným efektom filmového zrna. Fotografie sú opäť JPG priamo z fotoaparátu, bez akýchkoľvek úprav.


Acros v štandardnom nastavení, bez filtrácie.


Acros+Ye, žtý filter.


Acros+R, červený filter.


Acros+G, zelený filter.

Acros profil nájdete len vo fotoaparátoch X-Pro2 a X-T2. Nie je to preto, že by ho Fujifilm vyhradilo len pre najvyššie modely, ale preto, že majú rozlíšenie 24 Mpx, ktoré je potrebné pre tento efekt, zároveň je pre jeho aplikovanie potrebný vysoký výkon procesoru X-Processor Pro.  Zatiaľ sa nedá Acros profil úplne simulovať v počítači, to isté čo z fotoaparátu nedostanete.





Efekt filmového zrna profilu Acros sa aplikuje aj na fotografie snímané s nastavenou nízkou citlivosťou ISO. Na fotografiách architektúry, či krajiny, môže pôsobiť pridané zrno rušivo.


Efekt filmového zrna dnes pridáte v každom lepšom RAW konvertore, alebo špeciálnom plugine pre Photoshop. Vľavo RAW vyvolaný v Lightroome, prevedený do ČB pomocou obrazového profilu Acros a s efektom Grain, vpravo originál JPG priamo z fotoaparátu.




Dve fotografie s profilom Acros pri základnej citlivosti ISO 200.


ISO 1250.


ISO 2500.

Sepia

Posledným monochromatickým profilom, jediným s farebným tónovaním, je Sepia. Monochromatická fotografia tú má hnedý odtieň. Na môj vkus je efekt prisilný. Pamätám sa, keď som si vo fotopotrebách kupoval sadu na tónovanie ČB fotografií s rovnakým efektom.

Sepia profil neumožňuje filtrovanie, má len jednu voľbu.


Ruža, tentokrát s profilom Sepia. Bez možnosti filtrovania nie je možné riadiť prevod farieb do odtieňov hnedej.


Pre pomerne výraznú saturáciu treba profil Sepia používať opatrne, najmä presne exponovať.

Náš článok by nebol kompletný, keby som nespomenul nastavenia ovplyvňujúce spracovanie obrazu. Pri ČB fotografii sú obzvlášť dôležité funkcie ovplyvňujúce dynamický rozsah kontrast, najmä ak fotíte do formátu JPG, kde na záchranu prepalov a neprekreslených tieňov niet priestoru.

Prvou funkciou, ktorá ovplyvňuje dynamický rozsah je rozšírenie dynamického rozsahu DR. Má štyri nastavenia, jedno automatické a tri pevné (DR 100/200/400). Funkcia ovplyvňuje prekreslenie svetiel a tieňov, má zabrániť vzniku prepalov a neprekreslených tieňov.

Ďalej tu máme nastavenie svetiel a tieňov, H Tone a S Tone. Tiež vplývajú na prekreslenie svetiel a tieňov, ale individuálne. Podľa toho, či nastavíte plusové alebo mínusové hodnoty, riadite prekreslenie svetiel alebo tieňov. Spracovanie obrazu ovplyvňuje aj nastavenie doostrenia (Sharp) a odšumenia (NR). K týmto funkciám sa najrýchlejšie dostanete cez Quick Menu.


K nastaveniam ovplyvňujúcim spracovanie obrazu sa najrýchlejšie dostanete cez Quick Menu (tlačidlo Q).


K akémukoľvek obrazovému profilu môžete pridať efekt zrna v dvoch stupňoch. Platí to pre monochromatické aj farebné profily. Tento efekt nájdete v menu nastavenia obrazovej kvality a formátu. U novej X-T2 je to záložka IQ. Funkcia má názov Efekt zrnitého filmu.


Nastavenie efektu filmového zrna nájdete v menu.

Záver

Je škoda, že profily sa aplikujú len na fotografie vo formáte JPG. Chýba tu kvalitnejší formát TIFF. Programy ako Silkypix alebo Lightroom majú tiež možnosť voliť profily, ktoré nájdete vo fotoaparáte, ale výsledok nie je úplne ten istý.

Monochrome profil je univerzálnejší. Bude vyhovovať tým, ktorí chcú fotografie bez pridaného efektu filmového zrna. Acros je pre tých, čo sa chcú priblížiť reálnemu filmu. Musia si však uvedomiť, že zrno je pridávané do fotografie aj pri najnižších citlivostiach. Nič pre tých, ktorým vadí aj najmenší šum.

Môj tip pre použitie monochromatických profilov:

Acros - portréty, reportáž, mestské zátišia

Monochrome - krajina, architektúra

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
JohnNewton
2016-10-12 07:37:47
Zrozumiteľne obsažne popísané. Kde že sú už časy nasadzovania farebných filtrov na objektív v ČB fotografii...
 
Roman Point
2016-10-12 08:08:12
príspevok od: JohnNewton
Zrozumiteľne obsažne popísané. Kde že sú už časy nasadzovania farebných filtrov na objektív v ČB fotografii...
Ty čo máš podmienku? bežkaj von dačo pofotiť
 
blahoslav J B Art
2016-10-12 08:16:41
príspevok od: Roman Point
Ty čo máš podmienku? bežkaj von dačo pofotiť
kludne by mohol ist aj na nejaky foto workshop s Fuji X fotografom aby videl, ze aj s Fuji sa da nieco dobre nafotit
ja prave vyrazam k rybniku s fotakom Fuji X-E1 s nastavenym profilom na fotenie prirody
 
Hanigal
2016-10-12 09:09:33
Ahoj Karol,
vďaka za článok. No na rozdiel od iných si myslím, že si sa mohol tejto oblasti trošku viac venovať. H tone, S tone a DR si preletel. Veľmi by ma zaujímalo, aké máš ty skúsenosti s týmito nastaveniami. Či ich používaš alebo nie a ak áno, ako máš nastavený foťák pri ich používaní. Fotíš do JPG alebo RAWu a prevádzaš v LR? Tiež ma zaujímajú rozdiely v Acros pri snímaní do RAW a JPG. Čítal som článok nejakého fotografa, že fotí do RAW a využíva tento profil... Aj pri snímaní do RAW a prevode v LR je zachovaný algoritmus - svetlé plochy menej zrna a tmavé viac?
Poteší ma (a možno nielen mňa) ak by si si našiel čas a mal chuť odpovedať na tieto otázky alebo rozšíriť článok o tieto témy.
Pekný deň prajem.

Th
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2016-10-12 09:39:10
príspevok od: Hanigal
Ahoj Karol,
vďaka za článok. No na rozdiel od iných si myslím, že si sa mohol tejto oblasti trošku viac venovať. H tone, S tone a DR si preletel. Veľmi by ma zaujímalo, aké máš ty skúsenosti s týmito nastaveniami. Či ich používaš alebo nie a ak áno, ako máš nastavený foťák pri ich používaní. Fotíš do JPG alebo RAWu a prevádzaš v LR? Tiež ma zaujímajú rozdiely v Acros pri snímaní do RAW a JPG. Čítal som článok nejakého fotografa, že fotí do RAW a využíva tento profil... Aj pri snímaní do RAW a prevode v LR je zachovaný algoritmus - svetlé plochy menej zrna a tmavé viac?
Poteší ma (a možno nielen mňa) ak by si si našiel čas a mal chuť odpovedať na tieto otázky alebo rozšíriť článok o tieto témy.
Pekný deň prajem.

Th
H Tone a S Tone som vyskusal pri testovani X-T2 a priprave podkladov na seriu o profiloch. STandardne fotim do RAW, JPG som pouzil len kvoli recenzii a clankom. Preto ma osobne DR a Tone nejak vlastne nezaujimaju. Vysvetlil som ich v prvej casti. Kto u Fuji foti do JPG, mal by si vyskusat, ake nastavenie mu vyhovuje, Niekto chce bohate poltony, iny ma rad vyssi kontrast. Poucil som sa ale, ze ked sa to s Tone prezenie, tak to na fotkach narobi riadnu galibu. Odporucam pouzivat opatrne.
 
JohnNewton
2016-10-12 09:39:25
príspevok od: Roman Point
Ty čo máš podmienku? bežkaj von dačo pofotiť
Nemám, a som rád, že tie filtre sú za nami, a neprovokuj, lebo Blaho z Fuji sekty nás zase posiela na wokshop a k rybníku. Veď ja musím aj robiť. Nebývam u mamy
 
Roman Point
2016-10-12 10:47:22
príspevok od: blahoslav J B Art
kludne by mohol ist aj na nejaky foto workshop s Fuji X fotografom aby videl, ze aj s Fuji sa da nieco dobre nafotit
ja prave vyrazam k rybniku s fotakom Fuji X-E1 s nastavenym profilom na fotenie prirody
Aha to má fuji niečo ako automatický režim pre laikov a prolaikov?
Bež von fotiť som prebral. Budeš to čítať častejšie, ale nemá to s tebou nič spoločné. Dúfam že nebudeš smutný keď som ta takto obišiel
 
Roman Point
2016-10-12 10:48:59
príspevok od: JohnNewton
Nemám, a som rád, že tie filtre sú za nami, a neprovokuj, lebo Blaho z Fuji sekty nás zase posiela na wokshop a k rybníku. Veď ja musím aj robiť. Nebývam u mamy
som rád že si späť
 
Roman Point
2016-10-12 10:51:36
príspevok od: Hanigal
Ahoj Karol,
vďaka za článok. No na rozdiel od iných si myslím, že si sa mohol tejto oblasti trošku viac venovať. H tone, S tone a DR si preletel. Veľmi by ma zaujímalo, aké máš ty skúsenosti s týmito nastaveniami. Či ich používaš alebo nie a ak áno, ako máš nastavený foťák pri ich používaní. Fotíš do JPG alebo RAWu a prevádzaš v LR? Tiež ma zaujímajú rozdiely v Acros pri snímaní do RAW a JPG. Čítal som článok nejakého fotografa, že fotí do RAW a využíva tento profil... Aj pri snímaní do RAW a prevode v LR je zachovaný algoritmus - svetlé plochy menej zrna a tmavé viac?
Poteší ma (a možno nielen mňa) ak by si si našiel čas a mal chuť odpovedať na tieto otázky alebo rozšíriť článok o tieto témy.
Pekný deň prajem.

Th
Na toto : " Aj pri snímaní do RAW a prevode v LR je zachovaný algoritmus - svetlé plochy menej zrna a tmavé viac? "
Si stačí kúpiť canon zrkadlo zo starším chipom a podexponovať o 0,5-1EV už pri fotení. Pri vyťahovaní tieňov vybehne zrno v tmavých častiach fotky. Canon to ale nijak nenazval Fuji by to mohlo nazvať Canon filter ak teda také niečo poskytuje ako si písal
 
blahoslav J B Art
2016-10-12 13:04:44
profil Velvia (zmeneny pre tuto fotku z Astie), DR100, auto WB, NR 0, H tone -1, S tone -2, Sharp +1, fotene pocas dnesnej zlatej hodinky ... a takyto paradny JPEG vypadne priamo z fotaku ... netreba nic upravovat, babrat sa v pocitaci s nejakymi surovinami ... o to viac casu ostane na fotenie ... pre moje (zatial) amaterske fotenie mi to plne postacuje

suroviny planujem upravovat az ked budem fotit na Fuji stredoformat ... samozrejme za prachy

pokym som bol fotit pri jazierku, mama mi medzitym upratala izbu, pripravila ranajky
dopoludnia som trochu triedil a upravil par fotiek ... teraz po dobrom obede zajdem za spolupartajnikom pre balik bankoviek zabalenych do alobalu ... ak vsetko pojde spravnym smerom, uz len pockat na podvecernu zlatu hodinku
 
Krtko fotografom
2016-10-12 13:21:59
Na internete som nasiel predvolby acros do LR. Porovnat nemam ako, preto by mohli majitelia Fuji aparatov vyskusat (resp. ti, ktori maju skusenost s filmami Fuji acros), ci sa to aspon trochu podoba analogu. Jedna predvolba prave funguje tak, ze svetle plochy menej zrna, a tmave viac zrna.
 
JohnNewton
2016-10-12 17:06:29
príspevok od: blahoslav J B Art
profil Velvia (zmeneny pre tuto fotku z Astie), DR100, auto WB, NR 0, H tone -1, S tone -2, Sharp +1, fotene pocas dnesnej zlatej hodinky ... a takyto paradny JPEG vypadne priamo z fotaku ... netreba nic upravovat, babrat sa v pocitaci s nejakymi surovinami ... o to viac casu ostane na fotenie ... pre moje (zatial) amaterske fotenie mi to plne postacuje

suroviny planujem upravovat az ked budem fotit na Fuji stredoformat ... samozrejme za prachy

pokym som bol fotit pri jazierku, mama mi medzitym upratala izbu, pripravila ranajky
dopoludnia som trochu triedil a upravil par fotiek ... teraz po dobrom obede zajdem za spolupartajnikom pre balik bankoviek zabalenych do alobalu ... ak vsetko pojde spravnym smerom, uz len pockat na podvecernu zlatu hodinku
Som mal šťastie že si neprišiel za mnou pred r 1989, počas zlatej hodinky, v jednej ruke Fuji (film) a vstupenka na workshop, v druhej mama s obedárom . Asi by si ma zlomil na vstup do KSČ...
 
Šedivec
2016-10-12 17:36:36
Profily na fuji sú super ale na fotky ktoré chcem mať top používam osvedcenu kombinaciu softov: raf - capture one 9 - Nik Software Silver Efex Pro 2.
 
Šedivec
2016-10-12 17:37:46
Inak fajn článok.
 
Paulie
2016-10-12 23:23:56
príspevok od: Krtko fotografom
Na internete som nasiel predvolby acros do LR. Porovnat nemam ako, preto by mohli majitelia Fuji aparatov vyskusat (resp. ti, ktori maju skusenost s filmami Fuji acros), ci sa to aspon trochu podoba analogu. Jedna predvolba prave funguje tak, ze svetle plochy menej zrna, a tmave viac zrna.
Neviem ci je chyba v matrixe, ale na acrose (filme) akosi nebadam zrno v tienoch ani svetlach, a to som volal acros aj v rodinale.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2016-10-13 00:02:54
príspevok od: Paulie
Neviem ci je chyba v matrixe, ale na acrose (filme) akosi nebadam zrno v tienoch ani svetlach, a to som volal acros aj v rodinale.
Potom je to jasne. Vyvolal si nenaexponovany film, pretoze u filmu je obraz tvoreny zrnom.
 
JohnNewton
2016-10-13 06:36:51
príspevok od: Karol Srnec
Potom je to jasne. Vyvolal si nenaexponovany film, pretoze u filmu je obraz tvoreny zrnom.
Zásah !
 
matwey
2016-10-20 23:30:55
príspevok od: Hanigal
Ahoj Karol,
vďaka za článok. No na rozdiel od iných si myslím, že si sa mohol tejto oblasti trošku viac venovať. H tone, S tone a DR si preletel. Veľmi by ma zaujímalo, aké máš ty skúsenosti s týmito nastaveniami. Či ich používaš alebo nie a ak áno, ako máš nastavený foťák pri ich používaní. Fotíš do JPG alebo RAWu a prevádzaš v LR? Tiež ma zaujímajú rozdiely v Acros pri snímaní do RAW a JPG. Čítal som článok nejakého fotografa, že fotí do RAW a využíva tento profil... Aj pri snímaní do RAW a prevode v LR je zachovaný algoritmus - svetlé plochy menej zrna a tmavé viac?
Poteší ma (a možno nielen mňa) ak by si si našiel čas a mal chuť odpovedať na tieto otázky alebo rozšíriť článok o tieto témy.
Pekný deň prajem.

Th
len tip, ak máš rád kontrastné bw fotky, tak na inšpiráciu jedno video Teda Vieiru, ktorý tu hovorí o svojich nastaveniach... mne sa jeho čb fotky veľmi pozdávajú a podobné nastavenia pri bw obrazových profiloch /BW-R a BW-G/ používam keď fotím do JPG...

https://www.youtube.com/watch?v=OxBvjdgsTBQ
 
Hanigal
2016-10-21 11:00:55
príspevok od: matwey
len tip, ak máš rád kontrastné bw fotky, tak na inšpiráciu jedno video Teda Vieiru, ktorý tu hovorí o svojich nastaveniach... mne sa jeho čb fotky veľmi pozdávajú a podobné nastavenia pri bw obrazových profiloch /BW-R a BW-G/ používam keď fotím do JPG...

https://www.youtube.com/watch?v=OxBvjdgsTBQ
Vďaka. Pozriem na to.

Th
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia