Šedivý RAW

Otázky začiatočníkov sa neustále recyklujú, aj keď bolo na ne už veľakrát odpovedané. V poslednom čase sa na fórach a FB objavili otázky ohľadom rozdielneho zobrazenia fotografií vo formáte RAW vo fotoaparáte a v počítači. 

Fotografie sú pri prezeraní na displeji fotoaparátu kontrastné a saturované, jednoducho pekné a po naimportovaní do počítača sú šedivé a nevýrazné. Prv ako si vysvetlíme, prečo tomu tak je, si v skratke povieme niečo o formáte RAW.

RAW vo fotoaparáte

RAW je súborový formát, do ktorého sa ukladajú dáta zo snímača. Nie je to bitmapový (obrázkový) formát, ako JPG alebo TIFF. RAW nie je fotografia!!! Sú to spomínané dáta zo snímača, ku ktorým sú pridané doplňujúce informácie o nastavení fotoaparátu a pozor aj náhľad. Keď si pozeráte vo fotoaparáte, čo ste nafotili, zobrazujú sa náhľady. To sú vlastne JPG-y vložené do RAW. Slúžia len pre náhľad. Tieto náhľady sú spracované fotoaparátom na základe nastavení, ktoré ste urobili. Typicky je to aplikovanie vybraného obrazového profilu, doostrenie, odšumenie, korekcia chýb objektívu, vyváženie bielej, rozšírenie dynamického rozsahu, prípadne ešte ďalšie úprav.

Posudzovanie fotografií na displeji fotoaparátu je vždy ošemetné. Pozeráte sa na fotografie vo vysokom rozlíšení na malej ploche displeja. Fotografie vyzerajú preto ostrejšie. Displeje fotoaparátov nie sú tak kvalitné ako displeje grafických monitorov. Fotografie pozeráme za rôznych podmienok, od priameho slnka, až po úplnú tmu. Náhľad je preto len orientačný, pomáha nám zistiť, či sme pri fotení neurobili chybu.

Displej fotoaparátu nám ukazuje spracovaný náhľad RAW-u. Nastaveniami parametrov spracovania obrazu môžete meniť to, ako bude náhľad vyzerať. Osobne to príliš neodporúčam, ak fotíte len do formátu RAW. Je dobre si nájsť jeho nastavenie, ktoré vám vyhovuje pre väčšinu situácií. Napr. obrazový profil “standard” alebo jeho ekvivalent. Odporúčam vypnúť doostrovanie a odšumovanie, radšej nastavte menšiu saturáciu aj kontrast. Náhľady nebudú tak ľúbivé, ale to vás nemusí trápiť. Veď fotografie spracujete v počítači a tam kontrast a saturáciu ľahko pridáte.

RAW v počítači

Po importe do počítača si začiatočníci všimnú, že ich fotografie, tak pekné na displeji fotoaparátu, sú zrazu šedivé a neatraktívne. Či sa tak stane, záleží na konkrétnom programe, v ktorom sa RAW spracuje.

Dnes väčšinou spracovávame RAW v tzv. RAW konvertoroch. Medzi najobľúbenejšie patria Lightroom, Zoner, Capture One, Luminar… Spracovaniu RAW hovoríme aj vyvolanie (ako pri vyvolávaní fotiek z filmu). Povedali sme si, že RAW nie je fotografia. To platí aj po importe do počítača. Čo sa teda stane pri spracovaní RAW?

RAW konvertory po otvorení súboru RAW vytvoria náhľad, alebo použijú náhľadový obrázok obsiahnutý v RAW-e. Musia, aby ste videli obrazové informácie, keďže RAW fotkou nie je. Sú programy, ktoré dokážu z RAW prečítať informácie o nastavení spracovania obrazu a automaticky ich použijú. V takom prípade uvidíte náhľad veľmi podobný tomu z fotoaparátu a nemusíte robiť kroky vysvetlené neskôr. Veľa programov však funguje inak, na spracovanie RAW-u použije vlastné univerzálne nastavenie, ktoré je nastavené neutrálne, čiže skôr šedivo. A to je kameň celého úrazu, ktorý začiatočníci berú ako problém a pokročilí ako štandardnú súčasť spracovania fotografií nasnímaných do RAW.

RAW naimortovaný do programu Adobe Lightroom Clasic CC, program použil svoj vlastný obrazový profil Adobe Standard. Keďže je to fotografia z fotoaparátu Olympus, sú automaticky korigované chyby objektívu už priamo v RAW-e. Profil Standard je univerzálny, nevyniká ale živými farbami. Fotografia je pre začiatočníka, po tejto stránke, sklamaním.

Ak sa chcete priblížiť tomu, ako fotografia vyzerala na displeji fotoaparátu (prípadne JPG záber pri súčasnom snímaní RAW+JPG), musíte nastaviť vyvolanie rovnako alebo podobne ako vo fotoaparáte. K 100% zhode nedospejete, môžete sa im priblížiť. Osobne si myslím, že fotograf by mal vycítiť potenciál fotografie a individuálne ju upraviť. K tomu dospejete až vtedy, keď budete mať za sebou stovky hodín za počítačom.

Základné kroky editácie

Skôr ako si ukážeme, ako RAW priblížiť JPG spracovanému priamo vo fotoaparáte, musím vás upozorniť na to, že tento návod je len orientačný. Vzhľadom na veľké množstvo programov, nie je možné napísať presný univerzálny návod.

Obrazový profil

Základ spracovania každej digitálnej fotografie. Obrazový profil určuje základný kontrast, saturáciu a spracovanie farieb. Ponuka obrazových profilov nemusí byť v programe rovnaká, ako vo fotoaparáte. Niekedy máte k dispozícii len jeden profil a k výsledku sa budete musieť dopracovať použitím iných nástrojov.

Aj keď ponúka program rovnaký profil, aký ste použili vo fotoaparáte, výsledok nebude rovnaký. Musíte nastaviť aj ostatné parametre spracovania obrazu.

Stačilo použiť obrazový profil Camera Vivid a farby sú hneď živšie.

Kontrast

Fotografie snímané do formátu JPG bývajú kontrastnejšie, preto môžete pridať trochu kontrastu. Ale pozor, môže sa pri tom zhoršiť kresba vo svetlách a tieňoch.

Pridaný kontrast tiež pomôže farby oživiť.

Saturácia

Začiatočníci majú radi výraznejšie farby. Ak ich chcete aj pri RAW, zvýšte saturáciu. V niektorých programoch nájdete aj výborne fungujúcu funkciu Vibrance.

Po pridaní saturácie sú už farby výrazné, tak ako sa to začiatočníkom páči.

Doostrovanie - sharpening

Doostrovanie nie je povinné. Ak máte kvalitné objektívy, budú fotografie ostré. Ak musíte doostrovať, robte tak citlivo. Keď to preženiete, objavia sa na fotografii artefakty, napr. viditeľné linky okolo objektov.

Odšumovanie - denoising

Pre odšumovanie platí to isté, čo pre doostrovanie. Ak to preženiete, vytratia sa jemné detaily a fotografie vyzerajú ako namaľované vodovkami. Odšumujte menej zašumené fotografie, tam je to účinné.

Korekcia chýb objektívu - lens correction

Dokonalý objektív neexistuje a najmä tie lacnejšie majú veľa optických chýb. Typicky sú to vinetácia, sférické skreslenie a chromatická chyba. Tieto chyby vieme softvérovo korigovať. Bežne to vedia fotoaparáty, ale len niektoré korigujú chyby aj vo formáte RAW. V počítači záleží na konkrétnom programe, ktorý používate. Niektoré majú databázu objektívov a korigujú ich automaticky. U iných musíte chyby korigovať manuálne.

Rozšírenie dynamického rozsahu

Veľmi dôležitá funkcia, ktorá pomáha vysporiadať sa s veľkým dynamickým rozsahom svetla. Nájdete ju vo fotoaparáte pod rôznymi názvami, napr. Active-Dlightning, DRO optimizer, DR??? atď. V počítači používame iné funkcie pre dosiahnutie rovnakého účinku. Je to preto, že tak máme proces pod väčšou kontrolou. Funkciami, ako Blacks, Whites, Shadows, Highlights, ovplyvňujeme kresbu vo svetlách a tieňoch. Niekedy je potrebné pridať aj korekciu expozície.

Použitím funkcií Blacks, Whites, Shadows a Highlights som zlepšil kresbu vo svetlách aj tieňoch.

Presety

Nemusíte upravovať každú fotografiu individuálne. RAW konvertory ponúkajú niekoľko spôsobov, ako fotografie upravovať hromadne. Najčastejšie je to synchronizáciou úprav podľa vzorovej upravenej fotografie. Najpraktickejšie je však využívať presety. Presety sú vlastne uložené úpravy, ktoré potom jedným kliknutím aplikujete na fotku alebo viacero fotografií naraz. Každému odporúčam urobiť si niekoľko základných presetov. Prvý, ktorý si urobíte, môže obsahovať úpravy, ktoré sme si popísali. Začnite výberom obľúbeného obrazového profilu, dodajte nastavenie kontrastu a saturácie, jemné vylepšenie dynamického rozsahu a korekciu chýb objektívu. Doostrovanie a odšumovanie odporúčam nastavovať pre každú fotografiu individuálne. Ale aj na to si môžete vytvoriť presety.

Na úpravu fotografie som potreboval 8 krokov. Tie stačí uložiť ako preset a ďalšiu fotografiu/e upravíte jedným kliknutím myši.

Export

Už poslednýkrát prízvukujem, že RAW nie je fotka. To čo pri nastavení vyvolania vidíte, je len náhľad, aby ste mali podľa čoho pracovať. Ani po nastavení spracovania sa z RAW-u fotka nestane, ten zostane nepozmenený. Fotografiu, čiže súbor bitmapového formátu, dostanete z RAW tak, že ho vyexportujete. Vtedy počítač spracuje dáta v ňom obsiahnuté, použije nastavenia spracovania obrazu a nastavenia výstupného formátu. Výsledkom je nový súbor vo formáte JPG, TIFF, PSD. To je vaša hotová fotografia. A prečo sme sa toľko trápili? Pretože RAW obsahuje maximum obrazových dát, ktoré vieme spracovať. Naviac máme vždy k dispozícii originálne nespracované dáta (digitálna obdoba negatívu). Po rokoch, keď budete vedieť lepšie pracovať s RAW konvertorom a aj sa vylepší jeho funkcionalita, sa k najlepším fotografiám môžete vrátiť a upraviť ich lepšie.

Záver

V tomto článku sme si povedali, ako sa dopracovať k podobným výsledkom, aké máte pri spracovaní priamo vo fotoaparáte. Pokročilí fotografi si však vytvoria vlastný štýl úprav.

Pomocou presetov si môžete základné úpravy výrazne zjednodušiť. V niektorých programoch sa dajú presety aplikovať už pri importe. Spracovanie RAW-u tak nemusí byť o nič zložitejšie ako fotografovať do obmedzeného formátu JPG.

2019-01-02 08:03:52
"RAW je súborový formát, do ktorého sa ukladajú dáta zo snímača. Nie je to bitmapový (obrázkový) formát, ako JPG alebo TIFF."
V skutocnosti je aj RAW bitmapovy format, vacsinou vo forme mierne upraveneho TIFFu, rozdiel je v tom, ze v RAW nie su data demosaicovane (konvertovane kvoli Bayerovej maske) a zobrazuju naozaj len to, co priamo "lezie" zo snimaca.

mishik
2019-01-02 08:12:26
TIP: Ak mám v LR naimportovaných viac fotiek a chcem použiť rovnakú úpravu ako na prvej z nich, nemusím hneď vytvárať preset, stačí klávesová skratka Ctrl+Alt+V, ktorá prenáša nastavenie z predchádzajúcej fotky na aktuálnu.

mishik
2019-01-02 08:12:55
TIP: Ak mám v LR naimportovaných viac fotiek a chcem použiť rovnakú úpravu ako na prvej z nich, nemusím hneď vytvárať preset, stačí klávesová skratka Ctrl+Alt+V, ktorá prenáša nastavenie z predchádzajúcej fotky na aktuálnu.

Marcel Rebro
2019-01-02 08:57:36
Ja vždy začínam tým, že v RAW konvertore stlačím "auto". Ako základ je spravidla to dobré. Potom väčšinou ešte pohýbem šupátkami tak aby mi to vyhovovalo a idem ďalej. Ale nespracovávam veľké objemy fotiek a nie v LR. Robím kus po kuse a vždy rovno v PS.

pa10
2019-01-03 04:40:04
Capture One:

1. Import (vratane zakladneho presetu)
2. CTRL-L
3. (ak treba): +/-
4. CTRL-D

A po 12 verziach vie konecne v nahlade spravne zobrazit sRGB farby, nie len "sedivy" RAW