Hore

Aká je budúcnosť digitálnych zrkadloviek?

Hneď na začiatku vám poviem, že budúcnosť zrkadloviek nie je ružová, aj keď to dnes ešte tak nevyzerá. Zrkadlovka, ako typ fotoaparátu, po roky zohrávala úlohu najuniverzálnejšieho fotoaparátu.

Evolúciou kinofilmovej Leicy vznikol nástroj s najlepším spôsobom zaostrovania, výbornou ergonómiou ovládania a možnosťou konfigurovať zostavu pre všemožné žánre. Elektronizácia a automatizácia spôsobili, že zrkadlovky odsunuli hľadáčikové a stredoformátové fotoaparáty na okraj záujmu. Ak ste pred rokmi chceli pokročilý fotoaparát, volili ste zrkadlovku a bolo by tak dodnes, ak by neprišla digitálna éra. Aj do nej vhupli zrkadlovky naplno, keď ich konštrukcia zlacnela. Napísalo sa o nich veľa a ich konštrukcia a spôsob fungovania sú známe každému, kto sa o fotografiu zaujíma. Aj v digitálnej ére si zachovávajú svoju univerzálnosť. Pokrok v snímačoch a procesoroch možnosti zrkadloviek rozšíril. Aj tie najlacnejšie disponujú špičkovým obrazovým výstupom. Ak dnes niekto plače, že má priveľa šumu na ISO 6400, mal by vyskúšať fotiť na film s ISO 800, hneď by ho nespokojnosť prešla. Dnes môžeme fotografovať hviezdnu oblohu, natáčať cinematické video, šport, wildlife atď. Na výber sú desiatky objektívov pre každú značku. Široká je podpora bleskov, k dispozícii sú desiatky druhov príslušenstva. Problémom nie je ísť ani pod vodu. Aj keď niektorí už pred rokmi tvrdili, že už nie je čo zlepšovať, opak je pravdou. Pokrok tu vždy bude, aj keď možno nie revolučný.

Rok 2017 ukázal, že vylepšiť sa dá aj to, čo sa zdalo byť takmer dokonalé. Nikon D850 dokázal úspešne spojiť najvyššiu obrazovú kvalitu s vysokou rýchlosťou, potrebnou pre akčné žánre. Zároveň je to špičková kamera. Konečne Nikon nezabudol ani na moderné technické vychytávky, akými sú WiFi s BT, podsvietené tlačidlá a dotykové ovládanie. Niet sa čo čudovať, že v niektorých krajinách býva často nedostupný.

Rok 2017, môžeme povedať že už aj rok 2016, viac či menej v tichosti predznamenáva koniec zrkadloviek. Nie zajtra, ani nie do roka, ale za pár rokov sa klasické zrkadlovky prestanú vyrábať. Koľko to bude trvať, to si netrúfam presne hádať. Zabijakmi zrkadloviek budú mobily a bezzrkadlovky.

V budúcnosti sa trh s fotoaparátmi ešte viac vyprofiluje na prístroje pre najširšiu verejnosť a pre prístroje pre aktívnych fotografov s vyššími ambíciami. Väčšina zrkadloviek, ktoré sa dnes predajú, sú lacné amatérske modely. U nás si ich kupujú väčšinou tí, ktorí sa chcú fotografovaniu venovať seriózne. V krajinách, kde si vďaka vyšším platom môže zrkadlovku dovoliť každý, končia amatérske modely v rukách nefotografov. Tí chcú, aby ich fotoaparát lepšie zvládal zlé svetelné podmienky. Vďaka veľkému snímaču sú obrazové výsledky skutočne lepšie ako u mobilov a kompaktov. Naviac je tu aj obľúbený efekt malej hĺbky ostrosti. Mobily sa však zlepšujú, vďaka pokroku v snímačoch a svetelnejším objektívom, fotia po tme lepšie a o malú hĺbku ostrosti sa postará softvér. A bude sa to len zlepšovať, dôvodov prečo si kúpiť lacnú zrkadlovku je stále menej a menej.

Mobily spôsobujú, že sa zrkadloviek predáva menej, ale ich…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
robertondrejovic
2018-01-03 07:38:01
Výborné porovnanie aj ja dlhoročný fanúšik klasických zrkadloviek odkedy vlastním aj Sony RX 10 III už daľšiu zrkadlovku nekúpim. V článku je všetko jasne opísané a ja môžem potvrdiť že je to naozaj tak. Skúste si napríklad expozičný bracketing ,na zrkadlovke kde mláti zrkadlo je ťažie urobiť z ruky tri zábery aby neboli ani trochu pohnuté. Je mi jedno že Sony RX 10 III má dynamický rozsah "len 12,6 "lebo ak treba pomôžem si expozičným bracketingom a tu je to iná rýchlosť, zložiť a vymaskovať tri nepohnuté obrázky je pre znalého otázka minúty .Nikon nech dizajn a ergonómiu nemení sme na ňu roky zvyknutí len preč to zrkadlo ktoré som roky miloval. Ale to ma fakt nenapadlo že elektronický hľadáčik môže mať veľkosť nezávislú na čipe ,veď áno je to v podstate display a ten môžu spraviť hocijaký ak natiahnu priestor, kde bol predtým pentagonálny hranol a mne by to nevadilo nech vytŕča ako kedysi hranol na Pentacon Six, lebo uvidieť presný výsledok okamžite po exponovaní je skutočne dôležitá vec a to aj na slnku a bez okuliarov. Nikon čakám ...
 
seifi
2018-01-03 08:20:19
príspevok od: robertondrejovic
Výborné porovnanie aj ja dlhoročný fanúšik klasických zrkadloviek odkedy vlastním aj Sony RX 10 III už daľšiu zrkadlovku nekúpim. V článku je všetko jasne opísané a ja môžem potvrdiť že je to naozaj tak. Skúste si napríklad expozičný bracketing ,na zrkadlovke kde mláti zrkadlo je ťažie urobiť z ruky tri zábery aby neboli ani trochu pohnuté. Je mi jedno že Sony RX 10 III má dynamický rozsah "len 12,6 "lebo ak treba pomôžem si expozičným bracketingom a tu je to iná rýchlosť, zložiť a vymaskovať tri nepohnuté obrázky je pre znalého otázka minúty .Nikon nech dizajn a ergonómiu nemení sme na ňu roky zvyknutí len preč to zrkadlo ktoré som roky miloval. Ale to ma fakt nenapadlo že elektronický hľadáčik môže mať veľkosť nezávislú na čipe ,veď áno je to v podstate display a ten môžu spraviť hocijaký ak natiahnu priestor, kde bol predtým pentagonálny hranol a mne by to nevadilo nech vytŕča ako kedysi hranol na Pentacon Six, lebo uvidieť presný výsledok okamžite po exponovaní je skutočne dôležitá vec a to aj na slnku a bez okuliarov. Nikon čakám ...
máš pravdu, mňa v živote nenapadlo fotiť pomocou bracketingu, a to fotim digitálom od Canonu D300; pre niekoho je fotenie mať prst na spúšti a čakať na okamih, nie sedieť doma a vylepšovať fotografie cez PS ... takže či kompakt a či zrkadlovku, to by som nechal na užívateľoch;
 
robertondrejovic
2018-01-03 09:00:16
príspevok od: seifi
máš pravdu, mňa v živote nenapadlo fotiť pomocou bracketingu, a to fotim digitálom od Canonu D300; pre niekoho je fotenie mať prst na spúšti a čakať na okamih, nie sedieť doma a vylepšovať fotografie cez PS ... takže či kompakt a či zrkadlovku, to by som nechal na užívateľoch;
Ale ja sa fotoaparátu tvaru zrkadlovky vzdať nechystám , ja potrebujem do ruky poriadny fotoaparát a objektív, oproti Pentagonu Six ktorý som roky vláčil v batohu po horách sú všetky malé, porovnávam len bezzrkadlový systém z klasickým zrkadlom keďže bezzrkadlovka s bajonetom Nikon F neexistuje. Nebyť slušnej zbierky objektívov utekám k Sony plný formát. Sony RX 10 je len na spoločné akcie a situácie kde nie čas sa ihruškať z výmenou objektívov hoci výstup má vynikajúci rozdiel medzi Nikon d7200 vidím len keď zväčším obraz na 100% veľkosť alebo skúsené oko na hĺbke ostrosti.
 
z80
2018-01-03 09:03:36
príspevok od: seifi
máš pravdu, mňa v živote nenapadlo fotiť pomocou bracketingu, a to fotim digitálom od Canonu D300; pre niekoho je fotenie mať prst na spúšti a čakať na okamih, nie sedieť doma a vylepšovať fotografie cez PS ... takže či kompakt a či zrkadlovku, to by som nechal na užívateľoch;
Pokial ma scena vacsi dynamicky rozsah ako dokaze snimac zaznamenat, nic ine ako expozicny bracketing nepomoze (v niektorch situaciach by mozno pomohol gradovany ND filter, ale to je dost neprakticke).
Ja mam na OM-D E-M10 II standartne nastavene zobrazovanie prepalov/podpalov v hladaciku (aj to je jedna z vyhod bezzrkadloviek) a (expozicny) HDR bracketing mam nastaveny priamo na jedno funkcne tlacitko.
 
blahoslav J B Art
2018-01-03 10:41:02
o par rokov bude na Ephote clanok ... Aka bola historia digitalnych zrkadloviek ...
 
Roman Point
2018-01-04 08:22:51
Ja dúfam že zrkadlá neskončia mám rád aj veteránov a bola by obrovská škoda keby prestali jazdiť.
 
seifi
2018-01-04 08:54:46
príspevok od: blahoslav J B Art
o par rokov bude na Ephote clanok ... Aka bola historia digitalnych zrkadloviek ...
to máš ako s´89-tým, síce je to história, ale v srdciach 30% obyvateľstva socializmus večne živý, a niektorí ani nepostrehli udalosti novembra
 
markato1
2018-01-04 15:20:00
mozno zrkadla tak skoro neskoncia,preco by mali?..zato ze momentalne je trend iny..to nieje ako prejst z filmu na digi..tu sa zaznamenava rovnakym sposobom a aj vystup je takmer taky isty...Momentalne trend predajcom vyhovuje,preto aj to masirovanie potencialnych zakaznikov.V kazdom pripade je to jedno co bude..clovek ked bude chciet po case zmenit vyberie si z aktualnej ponuky ktora mu bude vyhovovat a casom moze prist aj nieco ine co naozaj urobi nejaku revoluciu v zaznamenavani,bezzrkadlovy to neurobili..
 
blahoslav J B Art
2018-01-04 16:10:28
príspevok od: markato1
mozno zrkadla tak skoro neskoncia,preco by mali?..zato ze momentalne je trend iny..to nieje ako prejst z filmu na digi..tu sa zaznamenava rovnakym sposobom a aj vystup je takmer taky isty...Momentalne trend predajcom vyhovuje,preto aj to masirovanie potencialnych zakaznikov.V kazdom pripade je to jedno co bude..clovek ked bude chciet po case zmenit vyberie si z aktualnej ponuky ktora mu bude vyhovovat a casom moze prist aj nieco ine co naozaj urobi nejaku revoluciu v zaznamenavani,bezzrkadlovy to neurobili..
bezzrkadlovky nie sú revolúcia, ale evolúcia
 
markato1
2018-01-04 16:58:29
príspevok od: blahoslav J B Art
bezzrkadlovky nie sú revolúcia, ale evolúcia
vsetko novsie je evolucia..mobilne fotoaparaty ponukaju lepsie riesenia,len je to samozrejme tiez obmedzene velkostou pristrojov.Npr huawei snima dvomi sosovkami umiestnenimi vedla seba..to sa mozno az neskor bude vo fotakoch pouzivat..take podsvietenie tlacidiel aka senzacia vo foto..mobili mali podsvietenie na konci doby kamenej..atd..
 
eniel.lorien
2018-01-11 11:44:27
Otázka znie takto : chcem prejst na bezzradlovku sony A7III. A mam min dve skvelé ská od CZ. Dat ich preč alebo kúpiť adaptér a zavesiť ich na to malinke telo A7,,, Má vobec niekto skúsenosť s adaptermi od sony?
 
marianr
2018-10-01 15:37:28
A čo parazitné svetlo z hľadáčika?
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia