Hore

Majstri kompozície v dokumentárnej fotografii

Dokumentárna, reportážna fotografia, fotožurnalizmus, street fotografia. Sú to žánre do ktorých môžme zaradiť najznámejšie fotografie v dejinách, najuznávanejších autorov minulých, ale aj súčasných. Dokument hrá vo svetovej fotografií prím. Poznáte mená ako Henri-Cartier Bresson, Bruce Davidson, Alex Webb? Viete, akými fotografiami sú známi René Burri, Elliot Erwitt alebo Martine Franck? Ako sa volá pán, ktorý má odvahu odfotiť najdrsnejšie vyzerajúce typy ľudí na ulici, bleskom priamo do tváre, alebo iný pán, ktorý na farebných fotografiách z celého sveta zachytáva turistov v ironických situáciách? Možno som na vás vypustil príliš veľa impulzov naraz, ale je pravdepodobnejšie, že spomínaných fotografov zatiaľ nepoznáte.  Naozaj, napriek svojej pozícií  je povedomie o dokumentárnej fotografií medzi novými nadšencami fotografie, nízke. A to je aj motiváciou pre moje články, kde vám spomínaných (a mnoho iných) autorov a ich dielo predstavím čo najpraktickejšou cestou, ktorá vás dúfam inšpiruje k hlbšiemu záujmu o žáner a ktovie, možno aj vlastnému foteniu.

Tento žáner využíva priamu, nezinscenovanú fotografiu. Fotograf sa snaží, prostredníctvom zachytávania reálnych momentov zo života, sprostredkovať svoj názor na spoločenské témy, nastaviť ľuďom zrkadlo, či zachytiť atmosféru miesta, udalosti, alebo zhmotniť svoje pocity alebo nálady do fotografie. Dôraz sa kladie na výpovednú hodnotu. Práve v tom vidím najväčšiu výzvu, ale aj kúzlo priamej fotografie. Zachytený moment sa už nezopakuje, a o to cennejší je vydarený výsledok.

Foto: (c) Thomas Hoepker/ Magnum Photos; New York, USA 2001.

Ako hodnotiť nezinscenovanú fotografiu? Aj tu prispieva ku konečnému impaktu zo snímky vydarená kompozícia, zaujímavé svetlo, či unikátny moment. V mojom prvom článku začneme pri kompozícií a na príkladoch známych fotografií si ukážeme, na čo sa zamerať pri komponovaní tak, aby bol náš záber ľahšie čitateľný, či zaujímavejší. O formálnej kompozícií nás môže veľa naučiť zakladateľ agentúry Magnum, starý otec fotožurnalizmu, francúzsky fotograf Henri Cartier-Bresson (1908-2004). Cartier Bresson sa narodil do bohatej rodiny a od malička bol vychovávaný ako umelec, pôvodne sa mal stať maliarom. Síce jeho život nabral iný smer, ale k maľovaniu sa na záver svojej kariéry napokon vrátil. Ako maliar sa naučil, že pre diváka musí byť obraz zrozumiteľný, musí byť jasné, čo…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
panpriatel
2013-03-11 14:06:30
pekny clanok.
fajn fotky.
aspon je vidno ze watermark zo zlej dobru fotku neurobi ale naopak ano!
 
panpriatel
2013-03-11 14:07:23
príspevok od: panpriatel
pekny clanok.
fajn fotky.
aspon je vidno ze watermark zo zlej dobru fotku neurobi ale naopak ano!
v preklade s trollštiny...
ocenujem inspirativny clanok...
 
helmiczka
2013-03-11 14:11:48
Áno! Prestaňte fotiť žblnkajúce kvapky a bežte von Tento článok je ako svieži vietor.
 
total empty
2013-03-11 14:58:07
Mňa osobne zaujalo len málo,neni to môj štýl, chcelo by to niečo lepšie.
 
istvic
ocenenie redakciou 2013-03-11 15:17:32
príspevok od: total empty
Mňa osobne zaujalo len málo,neni to môj štýl, chcelo by to niečo lepšie.
netrep
 
istvic
ocenenie redakciou 2013-03-11 15:17:59
konecne nieco co ma zaujalo naplno,aj ked autorov aj tie prace poznam
 
polal
2013-03-11 15:20:55
príspevok od: total empty
Mňa osobne zaujalo len málo,neni to môj štýl, chcelo by to niečo lepšie.
Je sa z toho čo učiť, napr:

http://www.adammarelliphoto.com/2011/09/henri-cartier-bresson/
 
polal
2013-03-11 15:22:42
+++
 
dur0
2013-03-11 15:23:32
Robert Capa - Cina 1938 teraz v leica galerii vo Viedni http://www.leicastore-wien.at/galerie-wien.html
 
JohnNewton
2013-03-11 15:26:31
Pre mňa tiež asi to najzaujímavejšie z toho čo môžu rôzne foto žánre poskýtnuť, veľa obsahu s minimom softu
 
total empty
2013-03-11 15:50:06
príspevok od: polal
Je sa z toho čo učiť, napr:

http://www.adammarelliphoto.com/2011/09/henri-cartier-bresson/
Mňa to neoslovuje,nemá to šťavu.
 
beholder
2013-03-11 16:04:35
...a vyskytli sa tu fotografie..........veruže sa je z čoho učiť....
 
ZuzannaH
2013-03-11 16:40:42
vdaka za nahliadnutie do sveta dokumentu, uz sa tesim na pokracovanie...
 
RadovanŠkohel
2013-03-11 16:44:49
náučné. dík .
 
stefansk
2013-03-11 17:40:12
Pre mňa absolútna esencia fotografie - Henri Cartier Bresson/ Magnum Photos; Aschaffenburg, Bavorsko, Západné Nemecko 1962. V podstate tam nie je nič mimoriadne zaujímavé ani ľúbivé, avšak tá hra tieňov a geometrických tvarov .... . Super článok - super galéria.
 
Napster050
2013-03-11 18:22:16
dokumentárna fotografia nepatrí zrovna medzi moje obľúbené, ale tá s tým cyklistom a schodiskom ma vždy dostane.
 
brki
2013-03-11 19:01:04
výborný článok, takéto články mi chýbajú, nielen technika, postprocess...viac sa treba baviť o samotnej fotografii
 
zolec
ocenenie redakciou 2013-03-11 19:11:53
..fajn clanok..
 
ivanda
2013-03-11 19:48:23
výborný, inšpiratívny článok...ďaľší dôkaz, že všetko je o videní a nie o patlaní
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2013-03-11 20:11:03
Niektore Cartierove fotografie sa skutocne radia medzi kompozicne lahodky.
René Burriho som nepoznal. Zbezne som si pozrel jeho veci na webe a naparadu. Urcite si o nom pozistujem toho viac. Vdaka.
 
istvic
ocenenie redakciou 2013-03-11 20:21:24
co sa tyka kompozicie,okrem spominanych panov,je tu moja najoblubenejsia fotografka,,Mary Allan Mark..http://www.maryellenmark.com/books/titles/seen_behind_scene/index001_sbs.html

 
milosm
2013-03-11 21:15:54
boris, dakujem za prievan v hale plnej trblietok.
(v poslednej dobe si rad pozeram knihy elliotta erwitta)
 
Marek Vančo
2013-03-11 21:28:17
Priznám sa že polovici fotografiám nerozumiem. Polal, ďakujem za tento odkaz: http://www.adammarelliphoto.com/2011/09/henri-cartier-bresson/
ktorý analyzuje fotografie!
 
seifi
2013-03-11 21:41:33
fajn článok, vďaka;
takí chlapi to majú v sebe, vedia kde sa postaviť a vedia predvídať; tu niekde je tá fotografia, ktorá bola dôkazovým materiálom zachytávajúcim moment, udalosť, mihnutie oka, toho, čo po cvaknutí bolo nenávratne preč bez nádeje na reparát
 
rk.
2013-03-11 21:49:37
ukážková tolerancia plurality názorov ...
 
zola
2013-03-11 22:03:28
pekny clanok
 
Marcel Rebro
2013-03-11 22:42:43
príspevok od: rk.
ukážková tolerancia plurality názorov ...
Nuž súhlasím s Tebou ale musím dodať : ak mám rád taliansku kuchyňu, nepôjdem na obed do číny, frflajúc že mi tam nechutí ...
 
Patrik Stedrak
externý redaktor 2013-03-11 22:50:14
vdaka za inspirativny clanok...skoda, ze na ephote takych nie je viac
 
rk.
2013-03-11 23:41:26
príspevok od: Marcel Rebro
Nuž súhlasím s Tebou ale musím dodať : ak mám rád taliansku kuchyňu, nepôjdem na obed do číny, frflajúc že mi tam nechutí ...
Jasné, voči tomu nemám čo namietať
 
Lukáš Ildža
2013-03-11 23:52:46
skvely clanok..dik
 
panpriatel
2013-03-12 00:00:32
príspevok od: milosm
boris, dakujem za prievan v hale plnej trblietok.
(v poslednej dobe si rad pozeram knihy elliotta erwitta)
pocuvaj trblietka...
to akoze toto pisal nas boris? s komory?
ten boris? hmm?
ak ano tak dobra praca kamo! ak nie tak dobra praca iny kamo.
 
zdq
2013-03-12 00:06:02
príspevok od: panpriatel
pocuvaj trblietka...
to akoze toto pisal nas boris? s komory?
ten boris? hmm?
ak ano tak dobra praca kamo! ak nie tak dobra praca iny kamo.
Thx! Taky je zivot ... ked sa mi neuslo fotenie dinosaura ... musim pisat clanok. ... ale nie, pisem ho preto aby to tu bolo, lebo to tu chyba!
 
milosm
2013-03-12 00:06:41
príspevok od: panpriatel
pocuvaj trblietka...
to akoze toto pisal nas boris? s komory?
ten boris? hmm?
ak ano tak dobra praca kamo! ak nie tak dobra praca iny kamo.
ano. Z komory
 
zdq
2013-03-12 00:08:07
Inac ma trochu prekvapilo mnozstvo reakcii na tuto moju prvotinu, co ma tesi, a bude pokracovanie ... v podobnom kontexte, nejaka tema na pozadi ktorej budu nejaki fotografi predstaveni ... teda nie nejaki ale svetovi. :!)
 
Koma
ocenenie redakciou 2013-03-12 00:35:02
Výborný počin toto..........už neviem koľký krát sa k tým fotkám a Tvojmu textu dnes stále a stále vraciam....a ochkavo mľaskám
Vďaka.
 
Pospo
2013-03-12 09:14:48
Paradny clanok, tesim sa na pokracovania.
 
panpriatel
2013-03-12 09:42:31
príspevok od: zdq
Inac ma trochu prekvapilo mnozstvo reakcii na tuto moju prvotinu, co ma tesi, a bude pokracovanie ... v podobnom kontexte, nejaka tema na pozadi ktorej budu nejaki fotografi predstaveni ... teda nie nejaki ale svetovi. :!)
ides boris
bude s teba hviezda ephota.
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2013-03-12 11:04:33
príspevok od: istvic
co sa tyka kompozicie,okrem spominanych panov,je tu moja najoblubenejsia fotografka,,Mary Allan Mark..http://www.maryellenmark.com/books/titles/seen_behind_scene/index001_sbs.html

tvoje odkazy si vzdy rad pozriem, dikes
 
walde
ocenenie redakciou 2013-03-12 15:34:19
...super článok...
Prvá fotografia (Thomas Hoepker, New York) ktorá zobrazuje zlatú americkú mládež zabávajúcu sa v čase keď horia Dvojičky má aj zaujímavú históriu. Dlho nemohla byť zverejnená, nebola v súlade s americkou predstavou o spoločnosti, pre ktorú by bolo asi ťažko straviteľné, ak by videla že mládež má na háku to že práve sa bortí symbol americkej nezávislosti, prosperity a sily.
 
Bruce
2013-03-12 15:50:33
príspevok od: walde
...super článok...
Prvá fotografia (Thomas Hoepker, New York) ktorá zobrazuje zlatú americkú mládež zabávajúcu sa v čase keď horia Dvojičky má aj zaujímavú históriu. Dlho nemohla byť zverejnená, nebola v súlade s americkou predstavou o spoločnosti, pre ktorú by bolo asi ťažko straviteľné, ak by videla že mládež má na háku to že práve sa bortí symbol americkej nezávislosti, prosperity a sily.
Na druhej strane uvazme, ze spolupatricnost je s touto fotografiou niekde inde ako sa u Usa-cikov prezentuje... No ale zahadou zostava pre mna fakt ako by sa zachoval hociktory iny narod. Z urcitej vzdialenosti sa pocit spolupatricnosti akosi straca, dokonca to plati aj v nasi velhorach, kde od istej nadmorskej vysky s tebou prejavuju sucit vsetci okoloiduci svojim pozdravom. Nikedy je to az otravne a z poctom vyskovych metrov to potom klesa az na uroven , ze ten kto ta hore pozdravy, dole ti nevie prist na meno...
 
dalay-lamma
2013-03-12 17:39:17
príspevok od: Bruce
Na druhej strane uvazme, ze spolupatricnost je s touto fotografiou niekde inde ako sa u Usa-cikov prezentuje... No ale zahadou zostava pre mna fakt ako by sa zachoval hociktory iny narod. Z urcitej vzdialenosti sa pocit spolupatricnosti akosi straca, dokonca to plati aj v nasi velhorach, kde od istej nadmorskej vysky s tebou prejavuju sucit vsetci okoloiduci svojim pozdravom. Nikedy je to az otravne a z poctom vyskovych metrov to potom klesa az na uroven , ze ten kto ta hore pozdravy, dole ti nevie prist na meno...
Neviem, ci je to sposobene len nadmorskou vyskou
 
werdza
2013-03-12 18:20:16
Skvelé, treba ísť do ulíc a viac ši všímať príbehy ľudí, momenty, využitie reálneho svetla, hry s tieňmi, siluetami, odrazmi... To by som radila hlavne djgorgovi.
A ak fotograf ide po ulici s tým, že pozerá do zeme, tak aspoň nech si všíma tiene, alebo nejakých smajlíkov, srdiečka a iné niečo pripomínajúce tvary...
 
keko
2013-03-12 20:31:14
Bresson - MÓŽEM
 
Marek Vančo
2013-03-12 21:17:54
príspevok od: walde
...super článok...
Prvá fotografia (Thomas Hoepker, New York) ktorá zobrazuje zlatú americkú mládež zabávajúcu sa v čase keď horia Dvojičky má aj zaujímavú históriu. Dlho nemohla byť zverejnená, nebola v súlade s americkou predstavou o spoločnosti, pre ktorú by bolo asi ťažko straviteľné, ak by videla že mládež má na háku to že práve sa bortí symbol americkej nezávislosti, prosperity a sily.
Na mňa tá fotografia pôsobí aj trošku inak. Čo má tá mládež na fotke robiť? Možno diskutujú o politike v USA. Občas sa tam znovu pozrú a pokračujú v rozhovore. Sirény asi nehúkali, aby sa ľudia schovali do krytov a žiadna panika na okraji mesta sa nekonala. Tí čo práve okopávali záhradku, tak sa o tom dozvedeli až keď prišli domov a pustili rádio či televízor.

To že CNN to dávala 24h stále dokola, ešte neznamená že celá amerika sa v tom momente zastavila, aj keď to tak mohlo zo CNN vyznieť.

Takže mne tá fotografia pripadá prirodzená, pekný kontrast bezstarostnosti, dvoch svetov, ktorá ma však nešokuje, naopak pripadá mi prirodzená.
 
walde
ocenenie redakciou 2013-03-12 21:43:37
príspevok od: Marek Vančo
Na mňa tá fotografia pôsobí aj trošku inak. Čo má tá mládež na fotke robiť? Možno diskutujú o politike v USA. Občas sa tam znovu pozrú a pokračujú v rozhovore. Sirény asi nehúkali, aby sa ľudia schovali do krytov a žiadna panika na okraji mesta sa nekonala. Tí čo práve okopávali záhradku, tak sa o tom dozvedeli až keď prišli domov a pustili rádio či televízor.

To že CNN to dávala 24h stále dokola, ešte neznamená že celá amerika sa v tom momente zastavila, aj keď to tak mohlo zo CNN vyznieť.

Takže mne tá fotografia pripadá prirodzená, pekný kontrast bezstarostnosti, dvoch svetov, ktorá ma však nešokuje, naopak pripadá mi prirodzená.
...čítal som o tom článok, údajne to bolo odfotené v čase, keď nikto nevedel čo sa presne stalo...a tiež sa tam písalo o tom, že nikto nemal gule zverejniť tú fotku v obave, že by mohla vzbudiť pobúrenie...
 
Neil
2013-03-14 09:57:44
príspevok od: zdq
Inac ma trochu prekvapilo mnozstvo reakcii na tuto moju prvotinu, co ma tesi, a bude pokracovanie ... v podobnom kontexte, nejaka tema na pozadi ktorej budu nejaki fotografi predstaveni ... teda nie nejaki ale svetovi. :!)
tak to tvoj pocin toto vyborne, dobre si vybral fotky, A. Webb a fotky zo suffering of light su absolut top aj ked dnes su top snezienky, "maju stavu.."

cau zatial

 
b0baz
2013-03-14 12:02:17
Vďaka za fajn článok.
 
Wombat
2013-03-14 12:46:25
dobry clanok,taketo tu treba...len tak dalej
 
zdq
2013-03-14 13:42:23
príspevok od: Neil
tak to tvoj pocin toto vyborne, dobre si vybral fotky, A. Webb a fotky zo suffering of light su absolut top aj ked dnes su top snezienky, "maju stavu.."

cau zatial

ked pozriem tvoje farebne streetfoto je mi jasne ze sa ti alex paci
 
quaq
2013-03-15 21:27:05
príspevok od: zdq
Inac ma trochu prekvapilo mnozstvo reakcii na tuto moju prvotinu, co ma tesi, a bude pokracovanie ... v podobnom kontexte, nejaka tema na pozadi ktorej budu nejaki fotografi predstaveni ... teda nie nejaki ale svetovi. :!)
ja by som odporúčal pekne od "A" a teda Abbas by mohol byť v ďalšom pokračovaní
 
majik
2013-03-19 09:44:33
výborný článok, streed fotografia sa nedá naplánovať
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2013-03-26 00:19:23
výborný článok, veľmi pekne ďakujem pánko dokumentarista
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované