Adobe Lightroom CC (multiplatform) III. - jesenné farby

V štvrtej časti nášho seriálu sa budeme venovať aktuálnej téme. Jeseň končí a ja čas poupravovať fotografie.

Adobe Lightroom CC umožňuje upravovať fotografie z mobilného telefónu, ale aj z fotoaparátov, priamo v telefóne, v tablete a aj na počítači. Dôležité je, že dokáže upravovať fotografie aj vo formáte RAW. Pri fotení mobilom je to formát DNG, čo je RAW formát navrhnutý priamo Adobe a je univerzálny.

Postup úprav si ukážeme na verzii pre počítače, ovládanie verzií pre mobily a tablety sa odlišuje, funkcionalita je však rovnaká.

Aj pri fotení mobilom sa hodí, ak má možnosť snímania do RAW. V programe, ako Lightroom CC, dokážete zachrániť aj na prvý pohľad nezachrániteľné fotografie.

Aké máme možnosti úprav, aby sme zvýraznili atmosféru jesene si ukážeme na fotografii z mobilu Huawei P20. Fotografoval som do formátu DNG (RAW). Bolo pod mrakom, popŕchalo, obloha bola šedivá.

Originál fotografie, bez akýchkoľvek úprav. Snímaná bola do formátu DNG, takže pôsobí šedivo a nielen kvôli počasiu.

Presety

Tí, ktorí prácu s RAW konvertorom neovládajú, môžu využiť presety, čo sú prednastavené úpravy. Stačí si vybrať ten, ktorý sa vám páči. Lightroom vám ukazuje náhľady, ako bude fotografia vyzerať po aplikovaní presetu, takže je výber skutočne veľmi jednoduchý. Niektoré presety využívajú LUT tabuľky. Nemusíte vedieť, čo to je, ale tieto presety majú nastaviteľný účinok. Pre doladenie expozície môžete použiť automatiku, v hornej časti pravého panelu Edit, kliknite na “Auto”.

Panel s presetmi sa vysunie, ak kliknete na “Presets” v pravom dolnom rohu. Ak preset používa LUT tabuľku, môžete nastaviť jeho účinok (silu) pomocou posuvníka “Amount”, v hornej časti editačného panelu.