Ešte raz vo svete medúz

Ešte raz sa vraciam do Světa medúz, do ktorého som vás pozval pred týždňom. Teraz sa ale budem venovať tomu, ako som fotografie upravoval tak, aby nevyzerali rovnako, ako u ostatných fotografov.

V pražskom Světe medúz nie je veľa priestoru pre kreativitu. Objekty i svetlo sú dané. Fotograf má na starosti, okrem nastavenia expozície a zaostrenia, len zakomponovanie pomaly sa pohybujúcich medúz. Je to o trpezlivosti a pohotovosti. Fotografie rôznych fotografov sú si podobné a ľahko zameniteľné. Záleží vlastne len na tom, komu medúzy lepšie zapózovali. Menšie rozdiely môžu byť vo vyvážení bielej, ale ako som si na internete všimol, väčšina preferuje modrofialové sfarbenie, v prípade medúz fotených na čiernom pozadí a žlto-oranžové medúzy na sýtomodrom pozadí.

Takmer všetci fotografi nafotia medúzy na čiernom pozadí podobne. Fotografie sa líšia len podľa toho, ako medúzy zapózovali.

Jedno akvárium má modré pozadie, menšie odlišnosti vo farebnosti fotografií rôznych fotografov môže spôsobovať rôzne vyváženie bielej a použité obrazové profily. I tak sú si fotografie podobné.

Editácia

Nebudem popisovať každý krok úprav, toto je skôr tip pre stredne pokročilých užívateľov editačných programov, nielen Lightroomu a Photoshopu, ktoré používam ja.

Medúzy na čiernom pozadí

Ak ste správne exponovali, veľa práce nebudete mať. Môžete zvýrazniť svetlá, zlepšiť prekreslenie tieňov, ale tak, aby čierna ostala čierna. Celkovú farebnosť ovplyvníte nastavením vyváženia bielej. Ak chcete zvýrazniť dvojfarebnosť, použite v Lightroome funkciu Split Toning. Ja som do svetiel pridal ružovú a do tieňov modrú. Drobné detaily na medúzach zvýraznite pomocou Texture a Clarity. Nezabudnite pomocou Spot Removal (Q) vyretušovať nečistoty vo vode a na skle. Ak na to Lightroom nebude stačiť, použite Photoshop a jeho pokročilé retušovacie nástroje.

V Lightroome Classic som použil funkciu Split Toning, aby som zvýraznil kontrast farieb.

Prišiel čas prejsť z Lightroomu classic do Photoshopu, stačí na to klávesová skratka CTRL+E/CMD+E.

Čierne pozadie nemusí byť úplne čierne a vôbec si to nemusíte všimnúť, práve tu sa ukáže, aký máte monitor a ako je nastavený. Pri tlači by sa na tmavých plochách mohli ukázať fľaky. Je niekoľko spôsobov, ako to skontrolovať. Môžete použiť pipetu, ktorá vám ukáže RGB farby (0,0,0). Alebo použijete krivky (Curves) a dočasne celú fotografiu preexponujete.

Ak zistíte, že pozadie nie je úplne čierne, alebo niektoré jeho časti, môžete použiť funkciu Levels a orezať čiernu. Alebo použite štetec Burn tool (O) a stmaviť pozadie lokálne, napr. okolo medúz.

Plochu ľahko prekontrolujete pomocou pipety a panelu Info, čierna farba má hodnoty 0,0,0.

Dočasná vizuálna kontrola pomocou funkcie Curves (krivky). Stred krivky som potiahol smerom hore a doľava.

Ja som chcel nafotiť zábery na veľkoformátové fotografie. Vzhľadom na to, že som fotil s vysokou citlivosťou ISO 4000 až 12 800, nemohol som naplno využiť 50 Mpx rozlíšenie Fujifilmu GFX 50S, s ktorým som fotografoval. Zábery som musel odšumiť a zmenšiť. Aby som nebol obmedzený rozlíšením a aby som mal aj iné zábery ako ostatní, rozhodol som sa vytvoriť koláže z viacerých fotografií. Urobil som tri, každá je z dvoch fotografií.

Ak máte čierne pozadie, je kolážovanie veľmi jednoduché. Vrstvy s fotografiami medúz nemusíte maskovať, stačí vrchné vrstvy preľnúť v režime Lighten.

Hotové koláže.

Medúzy na modrom pozadí

U medúz na čiernom pozadí som vás chcel len upozorniť, aby ste si skontrolovali pozadie. Teraz sa zahráme na grafikov. Fotografie medúz pôsobia, akoby boli robené v nejakom 3D programe, tak trochu ako z inej planéty, kde žijú prapodivné tvory prapodivných tvarov a farieb. Nápad zmeniť farebnosť prišiel, keď som kolážoval viacero fotografií medúz do jednej a nastavoval som režim vrstiev.

Aj tu som začal v Lightroome Classic. Pokiaľ je to možné, všetko sa snažím urobiť v Lightroome a Photoshop používam len vtedy, ak potrebujem funkcie, ktoré Lightroom nemá. Pri fotografii som nastavil expozíciu a saturáciu.

V paneli HSL som znížil jas (Luminace) pre modrú farbu, aby na nej presvietené medúzy vynikli.

Najprv sa pozrime na triviálnu úpravu, ktorá jedným potiahnutím myši výrazne zmení farebnosť. Použijeme Photoshop, či iný program s funkciou Hue.

Veľmi jednoduchým spôsobom zmeny farieb je použiť funkciu Hue (posun farieb) z Hue/Sturation. Jedným potiahnutím myši tu máme psychodelické pop-art dielo.

Poďme teraz už na moju fotku v štýle z titulného obrázku. Pred samotnou premenou najprv vyretušujte nečistoty, prípadne rušivé vlákna.

V prvom kroku zduplikujte vrstvu Background (CTRL+J/CMD+J). Potom pipetou (I) naberte modrú farbu pozadia. V druhom kroku vymažte vrstvu Background a pomocou Paint Bucket Tool (G) ju vyplňte modrou farbou, ktorú ste si v prvom kroku nabrali pomocou pipety.

Pod vrstvou s medúzami musíte mať vrstvu čistého modrého pozadia, farbu si naberte pipetou priamo z obrázku medúz.

V treťom kroku vyberte vrstvu s medúzami a nastavte preľnutie na Difference. Zmení sa farba medúz a pozadie bude čierne. Osobne som s farbami nie úplne spokojný, ale to ľahko napravíme.

Hornú vrstvu som preľnul v režime Difference.

Vo štvrtom kroku upravíme farby. Použijeme funkciu Hue/Saturation (CTRL+U/CMD+U) a pomocou Hue upravíme farbu medúz. Mne stačilo posunúť Hue na -9. Teraz môžete vrstvy zlúčiť (Flatten Image).

Pomocou Hue/Saturation som jemne posunul farby.

Predposledným krokom je doladiť kontrast, použiť môžete Levels (Úrovne), alebo Curves (Krivky). Ostáva už len skontrolovať homogénnosť pozadia, či je skutočne celé čierne. To už sme si ukázali vyššie.

Pomocou Úrovní (Levels) som doladil kontrast.

Hotovo. Kto chce, môže ešte použiť nejaké filtre.

Záver

Toto nebol plnohodnotný tutoriál. Dúfam ale, že vám moje tipy pomôžu, aby ste sa vyhli chybám, prípadne vás inšpirujú pre vytvorenie vlastného štýlu úprav. Aby ste si mohli vyskúšať úpravu, ktorú som vám naznačil, alebo experimentovať s vlastnými, tu si môžete stiahnuť fotografiu vo vyššom rozlíšení. Budem rád, ak do komentov pridáte vlastné vydarené úpravy.

Komentáre

Krtko fotografom
2020-03-09 07:57:11
Aj keď sú to nebezpečné potvory, pôsobia na mňa upokojujúco . Karol, použil si aj statív, či si fotil len z ruky?

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2020-03-09 08:03:37
príspevok od: Krtko fotografom
Aj keď sú to nebezpečné potvory, pôsobia na mňa upokojujúco . Karol, použil si aj statív, či si fotil len z ruky?
Ln z ruky. Kedze sa hybu, nemozes pouzivat dlhsi cas.

matpi
2020-03-09 10:36:06
Hmmm...pekne.

majster333
2020-03-10 08:41:18
takto spraviť čierne pozadie by ma nenapadlo super díky