Hore

Používame EXIF a IPTC

Keď som fotografoval na film a chcel som vedieť, aké parametre fotoaparátu som mal pri fotení nastavené, musel som si všetko zapisovať. Každé jedno políčko. Moja vrodená lenivosť sa radšej spoliehala na pamäť (márne), nič som si samozrejme nezapisoval. Keď Minolta predstavila Dynax 7, asi najlepšie vybavený filmový fotoaparát všetkých čias, svitalo na lepšie časy (pritom to bola labutia pieseň a filmové fotoaparáty v krátkej dobe nahradili digitálne). Dynax 7 mala zabudovanú pamäť na expozičné údaje zo 7 filmov, dokonca sa dali cez čítačku a Smart media kartu preniesť do počítača. Ako správne tušíte, nikdy som tu funkciu nepoužil. Fotografie zvlášť, údaje o expozícii zvlášť, kto by to pároval?

Digitálna fotografia priniesla vyslobodenie. Niekoho inteligentného napadlo, že by informácie o epozičných údajoch mohol vložiť priamo do súboru s fotografiou. A nielen expozičné údaje, aj mnoho ďalšieho. Týmto údajom hovoríme metadata. Pre ich zápis sa vytvorila norma EXIF (Exchanged image file format). Podrobnejšie sme o ňom už v našej Fotoškole písali. Teraz si povieme viac o tom, ako ho využiť.

http://sk.wikipedia.org/wiki/Exchangeable_image_file_format http://en.wikipedia.org/wiki/Exchangeable_image_file_format http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/zaciname-s-fotografovanim/exif-tajomstvo-fotografa/

Ako sa dostať k EXIFU

EXIF obsahuje veľa informácií a záleží od programu, v ktorom si fotografiu prezeráme, koľko z týchto informácií uvidíme. Niektoré informácie si môžeme prečítať ihneď po odfotení, priamo vo fotoaparáte. Už to nám môže pomôcť hneď pri ďalšom zábere. EXIF ale častejšie čítame v počítači. V niektorých programoch ho vidíme prakticky stále, inde ho musíme nechať zobraziť.

Adobe Photoshop CC poskytuje množstvo informácií o fotografii. Dostanete sa k ním po stlačení kombinácie CTRL+ALT+SHIFT+i. Prístup k ním je trochu ťažkopádny, zato v nich vyčítate úplne všetko.

Adobe Lightroom 5 zobrazuje informácie z EXIF-u takmer neustále.

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Daniel Urban
2013-12-10 09:13:18
Ďalšie skvelé čítanie Karol.
 
fomist
2013-12-10 10:50:35
ponechanim exifu pri zverejnení pomáhate aj konkurencii
 
Marcel Rebro
2013-12-10 11:54:48
príspevok od: fomist
ponechanim exifu pri zverejnení pomáhate aj konkurencii
A ako prosim Ta? Myslis ze ked by si vedel (napr.) Adamsove expozicne parametre, budes fotit ako Adams?
 
rasto.tn
2013-12-10 12:07:25
príspevok od: fomist
ponechanim exifu pri zverejnení pomáhate aj konkurencii
Mnoho začiatočníkov by práve ocenilo u každej, aj na tomto portály pridanej fotke, aby obsahovala Exif.
 
balazovic.lubos
2013-12-10 12:11:06
príspevok od: rasto.tn
Mnoho začiatočníkov by práve ocenilo u každej, aj na tomto portály pridanej fotke, aby obsahovala Exif.
A mnoho z nás sa vďaka tomu i fotiť učilo, že študovalo, ako to robili tí ľudia na tých fotkách, čo sa nám páčia.
 
SkyVessel
2013-12-10 12:12:35
príspevok od: fomist
ponechanim exifu pri zverejnení pomáhate aj konkurencii
Díky za kompliment, ale za konkurenci se ještě nepovažuji
 
kuchar
2013-12-10 12:24:07
príspevok od: balazovic.lubos
A mnoho z nás sa vďaka tomu i fotiť učilo, že študovalo, ako to robili tí ľudia na tých fotkách, čo sa nám páčia.
Len ze ti ludia robili tie fotky pri urcitych podmienkach ,ktorym prisposobili cas,clonu,atd...Lenze bezny clovek pri pohlade na fotografiu moze mat velmi skreslene predstavy o tom ake tam v skutocnosti boli podmienky.Hlavne, ked tu fotku uz vidi "vyblyskanu" (upravenu) niekde na webe.
 
balazovic.lubos
2013-12-10 12:25:51
príspevok od: kuchar
Len ze ti ludia robili tie fotky pri urcitych podmienkach ,ktorym prisposobili cas,clonu,atd...Lenze bezny clovek pri pohlade na fotografiu moze mat velmi skreslene predstavy o tom ake tam v skutocnosti boli podmienky.Hlavne, ked tu fotku uz vidi "vyblyskanu" (upravenu) niekde na webe.
To je jasne, ale ked nevies, ako to odfotit, nemas sancu ju potom vyblyskat
 
kuchar
2013-12-10 12:30:38
Ale to,ze si precitas exif niejakej top fotky neznamena,ze taku fotku nasledovne aj spravis. Zastavam nazor,ze na miesto citanie exifov fotiek by mal clovek skusat pokus omyl v terene.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-12-10 12:36:15
Kazda informacia, ku ktorej sa pri uceni dostaneme, nam moze pomoct, ak ju vieme zuzitkovat. Zakladom je premyslat a nie slepo kopirovat. Exif cudzich fotiek nam moze napovedat, ako bola fotka nasnimana. Je na nas, aby sme si tieto znalosti prisposobili nasej konkretnej situacii a zameru.
Kto nevie fotit, tak vdaka exifu sa ihned nenauci fotit. Kto vie fotit, tak ten exif nepotrebuje, ale rad sa na neho pozrie.
 
rasto.tn
2013-12-10 12:40:06
príspevok od: kuchar
Ale to,ze si precitas exif niejakej top fotky neznamena,ze taku fotku nasledovne aj spravis. Zastavam nazor,ze na miesto citanie exifov fotiek by mal clovek skusat pokus omyl v terene.
Ono by som to možno zhrnul tak, že Exif - napr. u nejakého foťáku ukáže, že pekné ostré fotky sa dajú urobiť aj napr. pri clone f/2,8 a dajú sa stým nafotiť krajinky, čo je teoreticky (a iste, vo veľa prípadoch prakticky) zlá hodnota na fotenie krajiny. Takýto človek keď uvidí, že pekná ostrá fotka sa dá spraviť pri predmetnej clone, ak bude v nejakej krízovej situácii (nemá statív a i), môže použiť clonu f/2,8 bez obáv, lebo má defacto kvalitatívny precedens.
___
Ale aj prípady, že mnoho starých foťákov (Canon 40d) podáva veľmi dobre výsledné fotky aj na vyšších ISO (1600a i). A netreba sa báť ich použiť, len to následne dobre SW upraviť. Záleží to vždy na individuálnom pojatí. Ale taktiež súhlasím, že metóda pokus-omyl je tiež veľmi funkčná.
 
kuchar
2013-12-10 12:48:56
príspevok od: Karol Srnec
Kazda informacia, ku ktorej sa pri uceni dostaneme, nam moze pomoct, ak ju vieme zuzitkovat. Zakladom je premyslat a nie slepo kopirovat. Exif cudzich fotiek nam moze napovedat, ako bola fotka nasnimana. Je na nas, aby sme si tieto znalosti prisposobili nasej konkretnej situacii a zameru.
Kto nevie fotit, tak vdaka exifu sa ihned nenauci fotit. Kto vie fotit, tak ten exif nepotrebuje, ale rad sa na neho pozrie.
Napovedat moze,ale moze to byt aj klamna informacia.Exif trebars neobsahuje taku dolezitu informaciu,ako je pouzitie tripodu, co ma velmi zasadny vplyv na clonu a cas.Co moze hlavne zaciatocnikov dost pliest,ked budu potom fotit krajinku z ruky s 2 sekundovym casom.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-12-10 12:53:27
príspevok od: kuchar
Napovedat moze,ale moze to byt aj klamna informacia.Exif trebars neobsahuje taku dolezitu informaciu,ako je pouzitie tripodu, co ma velmi zasadny vplyv na clonu a cas.Co moze hlavne zaciatocnikov dost pliest,ked budu potom fotit krajinku z ruky s 2 sekundovym casom.
Tak to uz je ich problem a vlastny nerozum. Naviac ak ich pri tej mazanici nenapadne, ze nieco urobili zle. EXIF a IQ nie su to iste.
 
kuchar
2013-12-10 12:54:20
príspevok od: rasto.tn
Ono by som to možno zhrnul tak, že Exif - napr. u nejakého foťáku ukáže, že pekné ostré fotky sa dajú urobiť aj napr. pri clone f/2,8 a dajú sa stým nafotiť krajinky, čo je teoreticky (a iste, vo veľa prípadoch prakticky) zlá hodnota na fotenie krajiny. Takýto človek keď uvidí, že pekná ostrá fotka sa dá spraviť pri predmetnej clone, ak bude v nejakej krízovej situácii (nemá statív a i), môže použiť clonu f/2,8 bez obáv, lebo má defacto kvalitatívny precedens.
___
Ale aj prípady, že mnoho starých foťákov (Canon 40d) podáva veľmi dobre výsledné fotky aj na vyšších ISO (1600a i). A netreba sa báť ich použiť, len to následne dobre SW upraviť. Záleží to vždy na individuálnom pojatí. Ale taktiež súhlasím, že metóda pokus-omyl je tiež veľmi funkčná.
Lenze tak isto,nemoze vediet ci dotycny na 2.8 nepouzil predsa len stativ.Proste fotil trebars sport pri horsich svetelnych podmienkach.Clovek by si mal skor nastudovat niejake zaklady a jednoducho ist a fotit,fotit a fotit.A ked uz bude pokrocilejsi,tak ten exif mu vie viac pomoct,pretoze dokaze urcite informacie predpokladat na zaklade ziskanych skusenosti.
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2013-12-10 13:45:16
CTRL+ALT+SHIFT+i .. ficim natom odkedy ručne dopisujem exif tu na efoto
 
total empty
2013-12-10 15:59:24
príspevok od: fomist
ponechanim exifu pri zverejnení pomáhate aj konkurencii
Ak dvaja robia to isté, nie je to to isté !
Kľudne ti napíšem aj postup pri úprave fotky, aj tak to nespravíš tak isto.
Tie dáta sú len orientačné, každý má iný foťák, iné sklo, iné schopnosti (IQ a umelecké sklony)
 
kuchar
2013-12-10 17:07:32
príspevok od: Karol Srnec
Tak to uz je ich problem a vlastny nerozum. Naviac ak ich pri tej mazanici nenapadne, ze nieco urobili zle. EXIF a IQ nie su to iste.
"EXIF a IQ nie su to iste"....To sa tu snazim cely cas naznacit.Aby sa ludia naucili pouzivat hlavne vlastny rozum a nie "Durovej" foto dna exif.
 
DuriKe
2013-12-10 23:29:34
príspevok od: kuchar
Napovedat moze,ale moze to byt aj klamna informacia.Exif trebars neobsahuje taku dolezitu informaciu,ako je pouzitie tripodu, co ma velmi zasadny vplyv na clonu a cas.Co moze hlavne zaciatocnikov dost pliest,ked budu potom fotit krajinku z ruky s 2 sekundovym casom.
tak ale uz do extremu nechodme
 
b.a.f.o.a.r.t.
2013-12-11 07:35:05
príspevok od: Karol Srnec
Tak to uz je ich problem a vlastny nerozum. Naviac ak ich pri tej mazanici nenapadne, ze nieco urobili zle. EXIF a IQ nie su to iste.
tak to ten exif som nasiel ale de si nastavujem na fotaku to iq ??
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-12-11 08:12:45
príspevok od: b.a.f.o.a.r.t.
tak to ten exif som nasiel ale de si nastavujem na fotaku to iq ??
Ak vas fotak tuto funkciu nema, nastavte si vo vasom pripade najvyssie clonovo cislo a najvyssie ISO.
 
lu_boss
2013-12-11 12:19:31
...fotka nic moc, ale ten EXIF !
Alebo opacne, paraaadna fotka, pritom EXIF nic moc.

Osobne exify odstranujem. Vysledna fotka je predsa vysledkom aj postprocesu, ktory parametre casto meni.

Nemam nic proti exifu, ale obcesivna posadnutost citanim exifov sposobuje neschopnost vnimat fotku.
 
badboys
2013-12-11 13:46:27
Ponevač tu treba aplikovať photo protection a žiadny exif sa nekoná.
 
blahoslav J B Art
2013-12-11 13:56:41
príspevok od: b.a.f.o.a.r.t.
tak to ten exif som nasiel ale de si nastavujem na fotaku to iq ??
na novsich fotakoch je to tlacitko oznacene nie 'iq' ale 'i' - znamena inteligentna automatika
 
b.a.f.o.a.r.t.
2013-12-11 14:50:54
príspevok od: blahoslav J B Art
na novsich fotakoch je to tlacitko oznacene nie 'iq' ale 'i' - znamena inteligentna automatika
jaaaj tak to neviem ci mam lebo mne sa seci smeju ze to mam daky lacak ked to nema ani blesk
 
MiskoMacka
2013-12-12 19:40:23
Super článok
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia