Hore

Tlakový tablet áno, či nie

Každý fotograf hľadá spôsob, ako zefektívniť úpravu fotografií. Väčšinou vystrieda niekoľko programov, kým nájde ten, s ktorým je najviac spokojný.

Prvým krokom k efektivite je ovládať programy pre úpravu fotografií a ovládať postupy, vedieť na čo ktorú funkciu použiť.

Výrazné zrýchlenie úprav dosiahnete tým, že sa naučíte používať klávesové skratky. Tým ušetríte aj množstvo “myšokilometrov”. Keď sa učím pracovať s novým programom, vypíšem si najdôležitejšie skratky na papier, to je najefektívnejší spôsob, ako sa ich naučiť.

Pri práci s počítačom ovládame kurzor pomocou myši, alebo touchpadu. Sú to šikovné polohovacie zariadenia, ktoré postačujú pre väčšinu aplikácií. Na ich limity narazíte, keď používate nástroje pre simuláciu kresby a maľby, presné maskovanie, lokálne zosvetľovanie a stmavovanie. Pri týchto nástrojoch by sa zišlo polohovacie zariadenie, ktoré sa intuitívne ovláda ako pero, reaguje na prítlak, prípadne aj na sklon. Takým zariadením je tlakový tablet. V tomto článku sa pokúsim zodpovedať otázku, či amatérsky fotograf potrebuje/využije tablet.

Čo je to tablet?

Tlakový tablet pozostáva z podložky a pera. Plocha podložky reprezentuje najčastejšie plochu monitora. Rohy podložky (jej citlivej časti) reprezentujú rohy monitoru. Je možné to nadefinovať aj inak, ale to býva menej efektívne. Pero tabletu má hrot, ktorý reaguje na prítlak a často sa detekuje aj sklon pera, čo sa využíva napríklad pri nástroji kaligrafického pera. Na pere sú aj tlačidlá, reprezentujúce tlačidlá myši.  Tablet často obsahuje menej, či viac tlačidiel, či iných ovládacích prvkov, ktoré ešte zefektívňujú prácu.

Už roky má takmer monopol firma Wacom. Ponúka amatérske aj profesionálne tablety.

Plocha tabletu reprezentuje plochu monitora. Ak chcete prejsť s kurzorom z jedného rohu monitoru do druhého, musíte prejsť perom z jedného rohu tabletu do druhého.

Citlivosť pera na prítlak využijete dvomi spôsobmi. Prítlakom môžete regulovať veľkosť nástroja, alebo jeho silu (krytie). Tieto parametre tak nemusíte nastavovať pomocou kláves, či v menu. Výhodou pera je aj intuitívny pohyb, ľahšie sa vám s ním kreslia rôzne tvary. Presnejšie dokážete kurzor viesť po rôznych častiach fotografie.

Argumenty pre a proti

Tablet môže nahradiť myš, ale nie každému to musí vyhovovať. Môžete ho s myšou samozrejme…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
babka5r
2020-07-15 08:02:28
Používam Wacom tablet Intuos Pro M s programom Corel Paitner /veľký výber nástrojov a farieb/na prípravné návrhy /kresba ,maľba, fotografia,grafika a pod./.Možnosti prítlaku a citlivosť pera sa nedajú porovnať s prácou s myšou .Skúste sa napríklad podpísať myšou.
 
jozef84
2020-07-15 10:44:33
príspevok od: babka5r
Používam Wacom tablet Intuos Pro M s programom Corel Paitner /veľký výber nástrojov a farieb/na prípravné návrhy /kresba ,maľba, fotografia,grafika a pod./.Možnosti prítlaku a citlivosť pera sa nedajú porovnať s prácou s myšou .Skúste sa napríklad podpísať myšou.
Je to veľmi návykové, zrýchľuje prácu a pokiaľ si človek na to zvykne, tak menej zaťažujúce ruku a chrbát. Ja som ho používal aj na prácu. Nadefinované okraje na spúšťanie programov,akcií, nadefinované dvojité ťuknutie perom na plochu ako enter, písanie s možnosťou využívania tlaku a sklonu na kaligrafiu, atď. Dobre sa s tým robilo vo vektorových programoch. Škoda že odišlo nakoniec pero a po tomto článku asi oprášim zámer znova ho kúpiť.
 
gigapixel
2020-07-15 11:51:15
S autorom článku nesúhlasím, rovnako aj s doporučeným modelom grafického tabletu pre "začínajúcich a pokročilých amatérov." Grafický tablet je plnohodnotná náhrada myši, čo sa týka efektívnosti a je určite lepší z hľadiska ergonómie, takže by som s jeho kúpou vôbec neváhal. Povedal by som, že práca s ním je oveľa rýchlejšia ako s myšou. V čom s autorom článku súhlasím, že je potrebné si na neho dobre zvyknúť. Mne k tomu stačili 2-3 dni, kedy som myš úplne odložil bokom a pracoval som výlučne iba s tabletom. Pred dvomi mesiacmi som si kúpil One by Wacom S za cenu necelých 43 EUR aj s poštovným, takže neviem, či je to investícia, ktorá sa nevyplatí, ako polemizuje autor článku. Ak nie ste profesionálny grafik so zameraním na ilustrácie a digitálnu maľbu, tak veľkosť Small je absolútne postačujúca a rovnako aj rozsah prítlakov tohto základného modelu. Rovnako aj bez bluetooth a ďalších pomocných tlačidiel sa dá v pohode existovať. Ak by som ho používal iba ako náhradu myši na bežné aplikácie, aj tak by sa to oplatilo a nechápal som, ako som mohol predtým bez neho existovať. Takže autor článku odporúča zbytočne drahý a veľký model, ktorý na bežnú prácu s fotkami nie je potrebný. Ja som si ho dokonca nakonfiguroval na výšku (štandard je na šírku, aby korešpondoval s tvarom monitora), aby sa zmestil vedľa mňa, keď ležím na posteli a musím povedať, že je to absolútne bez problémov. Práca v Affinity Photo je oveľa rýchlejšia, páči sa mi napríklad funkcia Pan, keď pri stlačenom tlačidle na styluse sa pohybuje s ním nad tabletom bez dotyku, neviem si to vynachváliť. Funkcia Zoom sa dá nakonfigurovať tiež podobne (aj keď to občas zatiaľ blbne, ale to je skôr chyba Affinity Photo). V prípade RAW konverterov súhlasím s autorom, že samotný tablet neprinesie zvýšenie efektivity, ale to ani samotné používanie myši, takže takéto porovnávanie je trochu zavádzajúce. Pomôžu klávesové skratky, ale prišiel som na ešte lepšie a rýchlejšie riešenie a to sú lacné MIDI kontroléry, takže netreba kupovať ani drahý Loupedeck. Mám vyhliadnutý Behringer X-Touch Mini za nejakých 48 EUR, alebo kto chce viac zainvestovať, tak napríklad Behringer X-Touch Compact s motorizovanými fadermi za nejakých 272 EUR (bohužiaľ pre využitie motorizovaných faderov je zatiaľ podpora iba v Lightroome, ktorý nepoužívam), videl som rýchlosť workflow a Loupedeck a podobné zariadenia sa nechytajú, nie je nič lepšie ako motorizované fadery. Takže zatiaľ si počkám na podporu motorizovaných faderov od Capture One.
 
matpi
2020-07-15 13:31:41
príspevok od: gigapixel
S autorom článku nesúhlasím, rovnako aj s doporučeným modelom grafického tabletu pre "začínajúcich a pokročilých amatérov." Grafický tablet je plnohodnotná náhrada myši, čo sa týka efektívnosti a je určite lepší z hľadiska ergonómie, takže by som s jeho kúpou vôbec neváhal. Povedal by som, že práca s ním je oveľa rýchlejšia ako s myšou. V čom s autorom článku súhlasím, že je potrebné si na neho dobre zvyknúť. Mne k tomu stačili 2-3 dni, kedy som myš úplne odložil bokom a pracoval som výlučne iba s tabletom. Pred dvomi mesiacmi som si kúpil One by Wacom S za cenu necelých 43 EUR aj s poštovným, takže neviem, či je to investícia, ktorá sa nevyplatí, ako polemizuje autor článku. Ak nie ste profesionálny grafik so zameraním na ilustrácie a digitálnu maľbu, tak veľkosť Small je absolútne postačujúca a rovnako aj rozsah prítlakov tohto základného modelu. Rovnako aj bez bluetooth a ďalších pomocných tlačidiel sa dá v pohode existovať. Ak by som ho používal iba ako náhradu myši na bežné aplikácie, aj tak by sa to oplatilo a nechápal som, ako som mohol predtým bez neho existovať. Takže autor článku odporúča zbytočne drahý a veľký model, ktorý na bežnú prácu s fotkami nie je potrebný. Ja som si ho dokonca nakonfiguroval na výšku (štandard je na šírku, aby korešpondoval s tvarom monitora), aby sa zmestil vedľa mňa, keď ležím na posteli a musím povedať, že je to absolútne bez problémov. Práca v Affinity Photo je oveľa rýchlejšia, páči sa mi napríklad funkcia Pan, keď pri stlačenom tlačidle na styluse sa pohybuje s ním nad tabletom bez dotyku, neviem si to vynachváliť. Funkcia Zoom sa dá nakonfigurovať tiež podobne (aj keď to občas zatiaľ blbne, ale to je skôr chyba Affinity Photo). V prípade RAW konverterov súhlasím s autorom, že samotný tablet neprinesie zvýšenie efektivity, ale to ani samotné používanie myši, takže takéto porovnávanie je trochu zavádzajúce. Pomôžu klávesové skratky, ale prišiel som na ešte lepšie a rýchlejšie riešenie a to sú lacné MIDI kontroléry, takže netreba kupovať ani drahý Loupedeck. Mám vyhliadnutý Behringer X-Touch Mini za nejakých 48 EUR, alebo kto chce viac zainvestovať, tak napríklad Behringer X-Touch Compact s motorizovanými fadermi za nejakých 272 EUR (bohužiaľ pre využitie motorizovaných faderov je zatiaľ podpora iba v Lightroome, ktorý nepoužívam), videl som rýchlosť workflow a Loupedeck a podobné zariadenia sa nechytajú, nie je nič lepšie ako motorizované fadery. Takže zatiaľ si počkám na podporu motorizovaných faderov od Capture One.
Ja zase nesuhlasim s tebou. Pokial nerobis zlozite retuse, komplikovane maskovanie alebo grafiku, tak tablet nema zmysel. Na beznu pracu s fotkami je mys najlepsia vec.
 
gigapixel
2020-07-15 14:55:59
príspevok od: matpi
Ja zase nesuhlasim s tebou. Pokial nerobis zlozite retuse, komplikovane maskovanie alebo grafiku, tak tablet nema zmysel. Na beznu pracu s fotkami je mys najlepsia vec.
A používal si niekedy vôbec tablet? Ja som zas nikdy nevidel iný typ reakcie niekoho, kto prešiel na tablet, že sa už nikdy nevráti k myši. Stojím si za svojim tvrdením a ak niekto nesúhlasí, tak iba z dôvodu, že si na neho nezvykol a naozaj to chce niekoľko dní poctivého používania, kedy na myš ani nesiahne, inak sa na tablet nedá zvyknúť. A počas tých pár dní som si tiež trochu zanadával, ale potom sa to už ani nedalo porovnať s myšou. Ja ho používam ako plnohodnotnú náhradu myši a tú som používal vyše 20 rokov, takže viem to porovnať. S myšou sa nikdy nedokážeš tak rýchlo presúvať po pracovnej ploche monitora a to nehovorím, ako príjemne sa pracuje s ľahučkým perom. Po niekoľkých hodinách práce s myšou (pokiaľ nemáš vertikálnu myš) cítiť únavu ruky a niekto môže mať po rokoch problémy s karpálnym tunelom a bolesti. Toto pri používaní pera s tabletom nehrozí, ruka je vo fyziologickom postavení. Zo začiatku som pero držal zbytočne kŕčovito, ale po čase som si vytvoril ergonomický systém práce, kedy ho jemne držím koncami prstov a niekedy stačí robiť pohyby iba prstami a pero z nich vysúvať (pero pridržiavané ukazovákom a prostredníkom a iba ich trochu natiahnuť), keď chcem kliknúť na vzdialenejšie miesto. S myšou by som na rovnakú prácu musel urobiť zbytočné myšokilometre. Treba vyskúšať a hlavne vydržať prvé dni, kedy je tá zmena trochu nepríjemná, kým si mozog zvykne na iný princíp práce s tabletom v porovnaní s myšou. Potom začnú byť pohyby a klikanie presné a nie je dôvod viac používať myš.
 
matpi
2020-07-16 00:06:20
príspevok od: gigapixel
A používal si niekedy vôbec tablet? Ja som zas nikdy nevidel iný typ reakcie niekoho, kto prešiel na tablet, že sa už nikdy nevráti k myši. Stojím si za svojim tvrdením a ak niekto nesúhlasí, tak iba z dôvodu, že si na neho nezvykol a naozaj to chce niekoľko dní poctivého používania, kedy na myš ani nesiahne, inak sa na tablet nedá zvyknúť. A počas tých pár dní som si tiež trochu zanadával, ale potom sa to už ani nedalo porovnať s myšou. Ja ho používam ako plnohodnotnú náhradu myši a tú som používal vyše 20 rokov, takže viem to porovnať. S myšou sa nikdy nedokážeš tak rýchlo presúvať po pracovnej ploche monitora a to nehovorím, ako príjemne sa pracuje s ľahučkým perom. Po niekoľkých hodinách práce s myšou (pokiaľ nemáš vertikálnu myš) cítiť únavu ruky a niekto môže mať po rokoch problémy s karpálnym tunelom a bolesti. Toto pri používaní pera s tabletom nehrozí, ruka je vo fyziologickom postavení. Zo začiatku som pero držal zbytočne kŕčovito, ale po čase som si vytvoril ergonomický systém práce, kedy ho jemne držím koncami prstov a niekedy stačí robiť pohyby iba prstami a pero z nich vysúvať (pero pridržiavané ukazovákom a prostredníkom a iba ich trochu natiahnuť), keď chcem kliknúť na vzdialenejšie miesto. S myšou by som na rovnakú prácu musel urobiť zbytočné myšokilometre. Treba vyskúšať a hlavne vydržať prvé dni, kedy je tá zmena trochu nepríjemná, kým si mozog zvykne na iný princíp práce s tabletom v porovnaní s myšou. Potom začnú byť pohyby a klikanie presné a nie je dôvod viac používať myš.
Mal som dva tablety niekolko rokov. Menit hodnoty na supatkach v LR tenkym hrotom pera je nocna mora. To sa s komfortom a presnostou mysi neda porovnat. Nehovoriac, ze na oboch blbli drivery..nefungoval pritlak alebo funkcie nastavene na tlacidlach...pritom jeden tablet bol stary intuos 3, rok cca 2007 a druhy som mal v cca 2014. Ten druhy bol aj bluetooth a baterka sa mi tiez zdala podpriemerna, kedze som kazdu chvilu hladal kabel, lebo bola vybita. Takze moja volba je jednoznacne stara dobra mys
 
jozef84
2020-07-16 07:28:44
príspevok od: matpi
Ja zase nesuhlasim s tebou. Pokial nerobis zlozite retuse, komplikovane maskovanie alebo grafiku, tak tablet nema zmysel. Na beznu pracu s fotkami je mys najlepsia vec.
Asi si to nemal v ruke. Je to fakt návykové.
 
jozef84
2020-07-16 07:30:37
príspevok od: gigapixel
A používal si niekedy vôbec tablet? Ja som zas nikdy nevidel iný typ reakcie niekoho, kto prešiel na tablet, že sa už nikdy nevráti k myši. Stojím si za svojim tvrdením a ak niekto nesúhlasí, tak iba z dôvodu, že si na neho nezvykol a naozaj to chce niekoľko dní poctivého používania, kedy na myš ani nesiahne, inak sa na tablet nedá zvyknúť. A počas tých pár dní som si tiež trochu zanadával, ale potom sa to už ani nedalo porovnať s myšou. Ja ho používam ako plnohodnotnú náhradu myši a tú som používal vyše 20 rokov, takže viem to porovnať. S myšou sa nikdy nedokážeš tak rýchlo presúvať po pracovnej ploche monitora a to nehovorím, ako príjemne sa pracuje s ľahučkým perom. Po niekoľkých hodinách práce s myšou (pokiaľ nemáš vertikálnu myš) cítiť únavu ruky a niekto môže mať po rokoch problémy s karpálnym tunelom a bolesti. Toto pri používaní pera s tabletom nehrozí, ruka je vo fyziologickom postavení. Zo začiatku som pero držal zbytočne kŕčovito, ale po čase som si vytvoril ergonomický systém práce, kedy ho jemne držím koncami prstov a niekedy stačí robiť pohyby iba prstami a pero z nich vysúvať (pero pridržiavané ukazovákom a prostredníkom a iba ich trochu natiahnuť), keď chcem kliknúť na vzdialenejšie miesto. S myšou by som na rovnakú prácu musel urobiť zbytočné myšokilometre. Treba vyskúšať a hlavne vydržať prvé dni, kedy je tá zmena trochu nepríjemná, kým si mozog zvykne na iný princíp práce s tabletom v porovnaní s myšou. Potom začnú byť pohyby a klikanie presné a nie je dôvod viac používať myš.
Dobre si to popísal.
 
gigapixel
2020-07-16 10:21:51
príspevok od: matpi
Mal som dva tablety niekolko rokov. Menit hodnoty na supatkach v LR tenkym hrotom pera je nocna mora. To sa s komfortom a presnostou mysi neda porovnat. Nehovoriac, ze na oboch blbli drivery..nefungoval pritlak alebo funkcie nastavene na tlacidlach...pritom jeden tablet bol stary intuos 3, rok cca 2007 a druhy som mal v cca 2014. Ten druhy bol aj bluetooth a baterka sa mi tiez zdala podpriemerna, kedze som kazdu chvilu hladal kabel, lebo bola vybita. Takze moja volba je jednoznacne stara dobra mys
Asi to bude tým rokom výroby 2007 a 2014 ("blbli drivery") . Podľa toho čo píšeš "To sa s komfortom a presnostou mysi neda porovnat" neviem, či si tablet používal iba príležitostne a iba na niektoré aplikácie a či si bežne na väčšinu aplikácií používal opäť myš. Lebo pokiaľ to bolo tak, iba potvrdzuješ to, čo som napísal, že myš musíš dať bokom úplne a všetko robiť iba s perom a tabletom. Iba tak si na neho zvykneš do takej miery, že nebudeš mať problém s "presnosťou." Lebo ja mám z používania tabletu úplne opačný dojem ako ty. Je možné aj to, že si pero nedržal optimálnym spôsobom, že si si nevytvoril správnu techniku jeho používania. Neviem, v akom stave boli tablety v roku 2007 a 2014, ale ten, ktorý som kúpil pred dvomi mesiacmi za 43 EUR nemá žiadne problémy s presnosťou, naopak práca s ním je oveľa presnejšia a rýchlejšia ako s myšou. Je to skôr o zvyku a ako dlho a intenzívne sa praxuje. Lebo ako som spomínal, prvé dni práce s ním je ten pocit nepríjemný a máš chuť ho zahodiť, takže ak by som vtedy prestal, tak by som mal presne taký istý dojem z tabletu ako ty. "Mal som dva tablety niekolko rokov." To nehovorí nič o tom, ako často si s ním pracoval. Dva roky môže byť niekde v skrini a môžeš ho použiť 2 krát do týždňa na chvíľu, alebo raz za mesiac na nejakú retuš. To je ale málo. Pokiaľ sa stále budeš vracať k myši a občas siahneš po tablete, tak stále si mozog musí zvykať a je to ako keby si začínal od začiatku. A tiež som písal, že kto často alebo takmer výlučne pracuje v RAW editore povedzme na dennej báze, tak myš a ani tablet nie je primárne riešenie na efektívnu a ergonomickú prácu s RAW editorom pre možstvo posuvníkov a ovládacích prvkov. Treba si zaobstarať MIDI kontrolér alebo Loupedeck a myš alebo tablet používať iba ako doplnok napríklad na lokálne úpravy, kde sa používajú štetce. Takže argument, že tablet nie je dobrý preto, lebo sa "zle triafajú šúpatka v Lightroome" mi nepríde ako správny, lebo mne vadí aj práca s myšou a šúpatkami. To vyrieši v mojom prípade len ten spomínaný Behringer X-Touch Mini a k nemu tablet s perom.
 
gigapixel
2020-07-16 10:32:25
príspevok od: matpi
Mal som dva tablety niekolko rokov. Menit hodnoty na supatkach v LR tenkym hrotom pera je nocna mora. To sa s komfortom a presnostou mysi neda porovnat. Nehovoriac, ze na oboch blbli drivery..nefungoval pritlak alebo funkcie nastavene na tlacidlach...pritom jeden tablet bol stary intuos 3, rok cca 2007 a druhy som mal v cca 2014. Ten druhy bol aj bluetooth a baterka sa mi tiez zdala podpriemerna, kedze som kazdu chvilu hladal kabel, lebo bola vybita. Takze moja volba je jednoznacne stara dobra mys
Toto je riešenie na efektívnu prácu v Lightroome so šúpatkami a nie myš alebo tablet: https://www.youtube.com/watch?v=VFCWoEIgU5Y
https://www.youtube.com/watch?v=N2VtBexJ97w
https://www.youtube.com/watch?v=v-VFWjmWf_Y
 
matpi
2020-07-16 11:10:03
príspevok od: gigapixel
Asi to bude tým rokom výroby 2007 a 2014 ("blbli drivery") . Podľa toho čo píšeš "To sa s komfortom a presnostou mysi neda porovnat" neviem, či si tablet používal iba príležitostne a iba na niektoré aplikácie a či si bežne na väčšinu aplikácií používal opäť myš. Lebo pokiaľ to bolo tak, iba potvrdzuješ to, čo som napísal, že myš musíš dať bokom úplne a všetko robiť iba s perom a tabletom. Iba tak si na neho zvykneš do takej miery, že nebudeš mať problém s "presnosťou." Lebo ja mám z používania tabletu úplne opačný dojem ako ty. Je možné aj to, že si pero nedržal optimálnym spôsobom, že si si nevytvoril správnu techniku jeho používania. Neviem, v akom stave boli tablety v roku 2007 a 2014, ale ten, ktorý som kúpil pred dvomi mesiacmi za 43 EUR nemá žiadne problémy s presnosťou, naopak práca s ním je oveľa presnejšia a rýchlejšia ako s myšou. Je to skôr o zvyku a ako dlho a intenzívne sa praxuje. Lebo ako som spomínal, prvé dni práce s ním je ten pocit nepríjemný a máš chuť ho zahodiť, takže ak by som vtedy prestal, tak by som mal presne taký istý dojem z tabletu ako ty. "Mal som dva tablety niekolko rokov." To nehovorí nič o tom, ako často si s ním pracoval. Dva roky môže byť niekde v skrini a môžeš ho použiť 2 krát do týždňa na chvíľu, alebo raz za mesiac na nejakú retuš. To je ale málo. Pokiaľ sa stále budeš vracať k myši a občas siahneš po tablete, tak stále si mozog musí zvykať a je to ako keby si začínal od začiatku. A tiež som písal, že kto často alebo takmer výlučne pracuje v RAW editore povedzme na dennej báze, tak myš a ani tablet nie je primárne riešenie na efektívnu a ergonomickú prácu s RAW editorom pre možstvo posuvníkov a ovládacích prvkov. Treba si zaobstarať MIDI kontrolér alebo Loupedeck a myš alebo tablet používať iba ako doplnok napríklad na lokálne úpravy, kde sa používajú štetce. Takže argument, že tablet nie je dobrý preto, lebo sa "zle triafajú šúpatka v Lightroome" mi nepríde ako správny, lebo mne vadí aj práca s myšou a šúpatkami. To vyrieši v mojom prípade len ten spomínaný Behringer X-Touch Mini a k nemu tablet s perom.
Prvy tablet som mal este ked som sa venoval grafike a kresleni v programoch Photoshop a Sketchbook. Ten som pouzival intenzivne. Druhy som kupoval, ked som uz fotil, prave z dovodu, aby som zistil, ci to nejako zlepsi a zrychli moje postupy uprav fotiek. To uz bol moderny intuos pen&touch na win10...cize blbnuce drivery urcite neboli vecou roku vyroby. Na upravu fotiek mi tablet jednoducho vobec nesedel...nie preto, ze by som na neho nebol zvyknuty alebo s nim nevedel robit.

Co sa tyka kontrolerov alebo Loupedecku...som minimalista a "skrina" s mnozstvom tocitiek, tlacidiel a supatiek ma odpudzuje uz na pohlad Navyse mam overene postupy a v PS a LR viem pracovat rychlo a efektivne iba s mysou a klavesnicou.
 
gigapixel
2020-07-16 15:06:45
príspevok od: matpi
Prvy tablet som mal este ked som sa venoval grafike a kresleni v programoch Photoshop a Sketchbook. Ten som pouzival intenzivne. Druhy som kupoval, ked som uz fotil, prave z dovodu, aby som zistil, ci to nejako zlepsi a zrychli moje postupy uprav fotiek. To uz bol moderny intuos pen&touch na win10...cize blbnuce drivery urcite neboli vecou roku vyroby. Na upravu fotiek mi tablet jednoducho vobec nesedel...nie preto, ze by som na neho nebol zvyknuty alebo s nim nevedel robit.

Co sa tyka kontrolerov alebo Loupedecku...som minimalista a "skrina" s mnozstvom tocitiek, tlacidiel a supatiek ma odpudzuje uz na pohlad Navyse mam overene postupy a v PS a LR viem pracovat rychlo a efektivne iba s mysou a klavesnicou.
Behringer X-Touch Mini nie je žiadna "skriňa" . Možno tie modely s motorizovanými fadermi pre niekoho môžu pôsobiť "odpudzujúco," ale v porovnaní s myšou a klávesnicou ide o veľmi komfortné a rýchle riešenie a neviem akým "overeným postupom" by mohla myš a klávesnica tromfnúť tieto zariadenia. Množstva tlačidiel a šúpatiek sa netreba báť, dá sa to nakonfigurovať podľa svojich potrieb na mieru a nie všetky sa musia používať. Treba si pozrieť tie videá. Však asi preto sú tak populárne, že zjednodušujú prácu v RAW konvertoroch a práca s nimi je oveľa príjemnejšia ako s myšou a klávesnicou.
 
photox
2020-07-16 18:17:04
príspevok od: gigapixel
Toto je riešenie na efektívnu prácu v Lightroome so šúpatkami a nie myš alebo tablet: https://www.youtube.com/watch?v=VFCWoEIgU5Y
https://www.youtube.com/watch?v=N2VtBexJ97w
https://www.youtube.com/watch?v=v-VFWjmWf_Y
Toto je vyborna vec len skoda, ze to nefunguje v Ps.
 
gigapixel
2020-07-16 22:13:47
príspevok od: photox
Toto je vyborna vec len skoda, ze to nefunguje v Ps.
Nie, funguje to v akejkoľvek aplikácii, teda aj v PS. V niektorých aplikáciách ako napr. Lightroom je priama podpora MIDI cez API, takže je tam obojsmerný tok MIDI dát a preto fungujú aj motorizované fadery. V aplikáciách, kde nie je podpora MIDI, sa to dá tiež dobre použiť cez nakonfigurovanie rôznych výstupov a akcií ako napr. mapovanie klávesových skratiek, pohyby myši a kliknutia, AppleScript a mnohé ďalšie. Takže je to naozaj flexibilné a videl som to používať aj v PS.
 
photox
2020-07-16 22:22:08
príspevok od: gigapixel
Nie, funguje to v akejkoľvek aplikácii, teda aj v PS. V niektorých aplikáciách ako napr. Lightroom je priama podpora MIDI cez API, takže je tam obojsmerný tok MIDI dát a preto fungujú aj motorizované fadery. V aplikáciách, kde nie je podpora MIDI, sa to dá tiež dobre použiť cez nakonfigurovanie rôznych výstupov a akcií ako napr. mapovanie klávesových skratiek, pohyby myši a kliknutia, AppleScript a mnohé ďalšie. Takže je to naozaj flexibilné a videl som to používať aj v PS.
Keby mi to niekto nastavil aby to fungovalo kupil by som to lebo sa mi to paci ako to funguje, to popotahovanie bezcov v Ps alebo v Lr je odveci, okrem toho mam v Ps niekolko pluginov a v nich s tymy bezcami je to este horsie.
 
matpi
2020-07-17 00:44:26
príspevok od: gigapixel
Behringer X-Touch Mini nie je žiadna "skriňa" . Možno tie modely s motorizovanými fadermi pre niekoho môžu pôsobiť "odpudzujúco," ale v porovnaní s myšou a klávesnicou ide o veľmi komfortné a rýchle riešenie a neviem akým "overeným postupom" by mohla myš a klávesnica tromfnúť tieto zariadenia. Množstva tlačidiel a šúpatiek sa netreba báť, dá sa to nakonfigurovať podľa svojich potrieb na mieru a nie všetky sa musia používať. Treba si pozrieť tie videá. Však asi preto sú tak populárne, že zjednodušujú prácu v RAW konvertoroch a práca s nimi je oveľa príjemnejšia ako s myšou a klávesnicou.
Ja upravujem fotky. PS pouzivam takmer patnast rokov, LR asi osem. Tie programy perfektne poznam. Uprava v LR mi trva priemerne dve minuty...vacsinou aplikujem preset, upravim expoziciu, orezem. Ak riesim farby, tak sup do photoshopu a tam je to tiez rychly proces. A najjednoduchsie to ide so starou dobrou mysou a klavesnicou. Naozaj na to nepotrebujem na stole extra krabicu alebo tablet. Tieto zariadenia maju naozaj vyznam iba ak sa s fotkami "piples". Ja ako hovorim, som minimalista a aj svoje upravy robim co najjednoduchsie.
 
gigapixel
2020-07-17 00:51:42
príspevok od: photox
Keby mi to niekto nastavil aby to fungovalo kupil by som to lebo sa mi to paci ako to funguje, to popotahovanie bezcov v Ps alebo v Lr je odveci, okrem toho mam v Ps niekolko pluginov a v nich s tymy bezcami je to este horsie.
Dajú sa zohnať presety, template, ktoré sú zadarmo (konfiguračný súbor) aj s popisom funkcií, šablóny s popiskami, ktoré sa dajú vytlačiť a nalepiť k tlačítkam, knobom, faderom. Takže to netreba pracne nastavovať od podlahy.
 
gigapixel
2020-07-17 01:12:59
príspevok od: matpi
Ja upravujem fotky. PS pouzivam takmer patnast rokov, LR asi osem. Tie programy perfektne poznam. Uprava v LR mi trva priemerne dve minuty...vacsinou aplikujem preset, upravim expoziciu, orezem. Ak riesim farby, tak sup do photoshopu a tam je to tiez rychly proces. A najjednoduchsie to ide so starou dobrou mysou a klavesnicou. Naozaj na to nepotrebujem na stole extra krabicu alebo tablet. Tieto zariadenia maju naozaj vyznam iba ak sa s fotkami "piples". Ja ako hovorim, som minimalista a aj svoje upravy robim co najjednoduchsie.
Však ako vidieť z workflow v LR na videu, myši a klávesnice sa nemusíš takmer ani dotknúť (možno len pri orezoch) a o to ide. Určite je pohodlnejšie otáčať knobami, posúvať fadermi a stláčať tlačítka a to intuitívne v poradí, ako nasledujú na pracovnej ploche za sebou, ako myšou posúvať šúpatká a stláčať (a pamätať si) kombinácie kláves. To je od veci tvrdiť, že je to lepšie. Proste si si iba na to zvykol a ja ti to neberiem, ak máš konzervatívny prístup a nerád experimentuješ, tak kľudne si mysli, že myš a klávesnica je najlepšie riešenie. "Tieto zariadenia maju naozaj vyznam iba ak sa s fotkami "piples"" To je nezmysel, ešte raz si pozri tie videá a robia tam úplne základné úpravy fotiek, žiadne "piplanie." Niektorým tvojim argumentom nerozumiem, však práve najjednoduchšie je odložiť klávesnicu a myš bokom, dať si pred seba malú krabičku a otáčať ovládacími prvkami namiesto softwérových šúpatiek a stláčať tlačítka s presetmi a na presun medzi fotkami. Z hľadiska ergonómie nie je nič jednoduchšie a minimalistickejšie. Navyše sa to dá zvládnuť aj jednou rukou, ale pokiaľ používaš myš a klávesnicu, tak určite potrebuješ pracovať dvomi rukami. To je jednoduchšie a minimalistickejšie? Existujú aj veľmi jednoduché a minimalistické MIDI kontroléry ako napr. spomínaný Behringer X-Touch Mini (na fotke).
 
matpi
2020-07-17 02:01:34
príspevok od: gigapixel
Však ako vidieť z workflow v LR na videu, myši a klávesnice sa nemusíš takmer ani dotknúť (možno len pri orezoch) a o to ide. Určite je pohodlnejšie otáčať knobami, posúvať fadermi a stláčať tlačítka a to intuitívne v poradí, ako nasledujú na pracovnej ploche za sebou, ako myšou posúvať šúpatká a stláčať (a pamätať si) kombinácie kláves. To je od veci tvrdiť, že je to lepšie. Proste si si iba na to zvykol a ja ti to neberiem, ak máš konzervatívny prístup a nerád experimentuješ, tak kľudne si mysli, že myš a klávesnica je najlepšie riešenie. "Tieto zariadenia maju naozaj vyznam iba ak sa s fotkami "piples"" To je nezmysel, ešte raz si pozri tie videá a robia tam úplne základné úpravy fotiek, žiadne "piplanie." Niektorým tvojim argumentom nerozumiem, však práve najjednoduchšie je odložiť klávesnicu a myš bokom, dať si pred seba malú krabičku a otáčať ovládacími prvkami namiesto softwérových šúpatiek a stláčať tlačítka s presetmi a na presun medzi fotkami. Z hľadiska ergonómie nie je nič jednoduchšie a minimalistickejšie. Navyše sa to dá zvládnuť aj jednou rukou, ale pokiaľ používaš myš a klávesnicu, tak určite potrebuješ pracovať dvomi rukami. To je jednoduchšie a minimalistickejšie? Existujú aj veľmi jednoduché a minimalistické MIDI kontroléry ako napr. spomínaný Behringer X-Touch Mini (na fotke).
Co nerozumies? Mam na stole standardne bezdrotovu klavesnicu a mys, ktorymi ovladam pocitac. Ak by som isiel editovat fotky, musel by som vytahovat tablet alebo krabicu, kontrolovat, ci to ma nabitu baterku alebo to pripajat kablom. A uz to je pre mna otrava navyse. Navyse popri praci mam otvorene aj ine veci...internet, hudba atd., na ktore potrebujem klavesnicu a mys. Casto cestujem a editujem na notebooku...opat mi staci do tasky zobrat iba mys a hotovo. A experimentujem praveze velmi rad, skusam rozne veci ale o mojich zlych skusenostiach s tabletom som ti uz pisal.
 
photox
2020-07-17 18:26:03
príspevok od: matpi
Ja upravujem fotky. PS pouzivam takmer patnast rokov, LR asi osem. Tie programy perfektne poznam. Uprava v LR mi trva priemerne dve minuty...vacsinou aplikujem preset, upravim expoziciu, orezem. Ak riesim farby, tak sup do photoshopu a tam je to tiez rychly proces. A najjednoduchsie to ide so starou dobrou mysou a klavesnicou. Naozaj na to nepotrebujem na stole extra krabicu alebo tablet. Tieto zariadenia maju naozaj vyznam iba ak sa s fotkami "piples". Ja ako hovorim, som minimalista a aj svoje upravy robim co najjednoduchsie.
Malo ludi moze tvrdit o sebe, ze perfektne pozna Ps.
 
rjamrich
2020-09-13 18:21:50
príspevok od: gigapixel
Však ako vidieť z workflow v LR na videu, myši a klávesnice sa nemusíš takmer ani dotknúť (možno len pri orezoch) a o to ide. Určite je pohodlnejšie otáčať knobami, posúvať fadermi a stláčať tlačítka a to intuitívne v poradí, ako nasledujú na pracovnej ploche za sebou, ako myšou posúvať šúpatká a stláčať (a pamätať si) kombinácie kláves. To je od veci tvrdiť, že je to lepšie. Proste si si iba na to zvykol a ja ti to neberiem, ak máš konzervatívny prístup a nerád experimentuješ, tak kľudne si mysli, že myš a klávesnica je najlepšie riešenie. "Tieto zariadenia maju naozaj vyznam iba ak sa s fotkami "piples"" To je nezmysel, ešte raz si pozri tie videá a robia tam úplne základné úpravy fotiek, žiadne "piplanie." Niektorým tvojim argumentom nerozumiem, však práve najjednoduchšie je odložiť klávesnicu a myš bokom, dať si pred seba malú krabičku a otáčať ovládacími prvkami namiesto softwérových šúpatiek a stláčať tlačítka s presetmi a na presun medzi fotkami. Z hľadiska ergonómie nie je nič jednoduchšie a minimalistickejšie. Navyše sa to dá zvládnuť aj jednou rukou, ale pokiaľ používaš myš a klávesnicu, tak určite potrebuješ pracovať dvomi rukami. To je jednoduchšie a minimalistickejšie? Existujú aj veľmi jednoduché a minimalistické MIDI kontroléry ako napr. spomínaný Behringer X-Touch Mini (na fotke).
To Tvoje riešenie sa mi neskutočne páči... mám len 1 problém, zrovna som si zakúpil On1 Photo Raw a nikde som pre takýto midi controller nenašiel podporu ani návod na implementáciu. Tá rýchlosť úprav takto otočnými voličmi a posuvníkmi na tom ovládači vyzerá nenormálne rýchle a návykové... Vidím to prvý krát a zaujalo ma to.
 
gigapixel
2020-09-14 09:33:57
príspevok od: rjamrich
To Tvoje riešenie sa mi neskutočne páči... mám len 1 problém, zrovna som si zakúpil On1 Photo Raw a nikde som pre takýto midi controller nenašiel podporu ani návod na implementáciu. Tá rýchlosť úprav takto otočnými voličmi a posuvníkmi na tom ovládači vyzerá nenormálne rýchle a návykové... Vidím to prvý krát a zaujalo ma to.
Skús na nejakom fóre k On1 Photo Raw, či existuje podpora MIDI cez API a k tomu zodpovedajúca aplikácia. Ak nie, tak potom jedine cez mapovanie klávesových skratiek a stlačení tlačidiel myši, grafického tabletu na jednotlivé tlačidlá a knoby MIDI kontroléra. Motorizované fadery sa však v takom prípade nedajú použiť, čo je asi najrýchlejšia a najvizuálnejšia metóda úprav fotiek pomocou MIDI kontroléru (zatiaľ som videl plnú podporu iba pri Adobe Lightroom).
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované