Prvý článok s týmto názvom som napísal ešte v roku 2009. Od vtedy sa veľa zmenilo a prišiel vhodný čas ho aktualizovať.
Pred pár mesiacmi sme zmenili titulku. Dali sme väčší priestor fotografiám, nielen tej TOP. Tí, ktorí titul Top dňa považujú za ekvivalent Pulitzerovej ceny, boli asi sklamaní. Ja však vidím, že zmena mala zmysel. Do pozornosti sa dostáva aj viac dobrých fotografií. Prakticky sa vo výbere TOP24 nenájde zlá fotografia.
Chcel by som vám povedať, že aj keď už galériu tak často nenavštevujem, teší ma, že na titulke vidím každý deň super fotky. Lepšie, akoby som nafotil sám. Mám z vás radosť a ticho vám v dobrom závidím. Len tak ďalej! Zlepšili ste sa, inšpirujete ma. Niekedy mám pocit, že tie fotky snáď kradnete z veľkých svetových portálov. :-) Odo mňa máte všetci hromadné ocenenie redakcie.
Fotografie na kritiku
Prečo dávame svoje fotografie do verejných galérií? Niekto sa chce pochváliť, iný je zvedavý na cudzie názory, ktoré mu pomôžu v ďalšom zlepšení, pre ďalšieho je to iná forma komunikácie, spôsob akým môže vyjadriť svoj názor a nakoniec je v tom aj istá miera súťaživosti. Zastavme sa na chvíľu pri rebríčku TOP fotografií.
Všetci, čo sa dostanú do výberu TOP 24, si zaslúžia ocenenie. Veď čo je to vôbec TOP dňa. Ako ma občas niektorí citujú, fotografia dňa je fotka s najväčším počtom bodov (nič menej, nič viac), spravodlivosť tu nehľadajte. Fotografia je na to príliš subjektívne médium. Ak hľadáte objektivitu, fandite atlétom pri behu na 100 metrov, alebo aktuálne Saganovi, kde vyhráva ten najlepší, ktorý prejde cieľom prvý. Málokedy sa stane, že by TOP dňa bola zlá, väčšinou vyhrá veľmi dobrá fotografia. Rovnako dobrých je však aj niekoľko iných, no vyhrať môže len jedna. Opakujem, tá s najväčším počtom bodov. Ktorá fotografia je vlastne najlepšia? O tom rozhoduje každý sám za seba. Jednému stačí, že to je farebné, ostré a s pekným bokehom. Inému stačia veľké prsia a iný hľadá nevšednú kompozíciu a jedinečný okamih.
Neberte preto TOP dňa až tak vážne. Pre autora je určite potešujúce, že jeho fotografia sa páči. Je to akési ocenenie za jeho prácu a povzbudenie k ďalšej práci a publikovaniu a väčšina si titul vybojuje právom. Avšak na stupienku víťazov by v rovnaký deň patrili možno aj iní fotografi.
Ako urobiť hodnotenie objektívnejšie? Dá sa to vôbec? Musíme si uvedomiť, že fotografie hodnotíme do veľkej miery subjektívne.
Možno vyčítať, že venujeme pozornosť obľúbeným autorom? Prečo by sme mali rozdeliť pozornosť rovnomerne na všetky fotografie? Máme čím ďalej menej času a fotografií je viac a viac. Výber je nutný.
Uvedomte si, že tí, čo sú tu dlhšie, už vyrástli. Zlepšili sa a očakávajú od hodnotenia niečo iné ako začiatočníci. Práve tí však stále pribúdajú a pridávajú pod fotky svoje nekvalifikované hodnotenia. Patríte medzi pokročilých fotografov? Ak áno, nečakajte od tých menej zdatných spravodlivé, objektívne a kvalifikované hodnotenie. Veď ho vlastne ani nepotrebujete. Ak nepotrebujete pohladkať vaše ego, viete si fotografie zhodnotiť aj sami. Poteší vás, ak získate foto dňa za to, že ste populárny, pritom je vaša fotografia podpriemerná? Mnohí z vás vyrástli a musia si sily porovnať s rovnocennými a nie s amatérskym základom ePhota. Ak ste skutočne dobrí, nemali by ste od zverejnenia fotografie v galérii očakávať ocenenie. Mali by ste skôr svojou tvorbou inšpirovať ostatných. A ich pochvala bude pekným, ale nie dôležitým bonusom. Ak ste skutočne dobrí, už to aj tak viete, skromnosť bokom. Už si nepotrebujete nič dokazovať.
Pre hodnotiacich
Bodovanie fotografií
Kedysi v galérii fungoval bodový systém hodnotenia. Každá fotografia pridaná na kritiku mohla dostať max. 7 bodov v troch kategóriách: technická kvalita, kompozícia, impakt. Dodnes nám niektorí vyčítajú, že sme systém zmenili na “lajkovanie”. Viedli sa o tom siahodlhé debaty. Naše dôvody som vysvetlil, no nezaškodí si ich zopakovať. Videli sme, že systém je nefunkčný. Využívaná bola len malá bodová škála. Mnohí užívatelia nedokázali bodom priradiť vlastný hodnotový rebríček a naviac sa báli používať nižšie bodové hodnotenie. Priemerné hodnotenie fotografie sa blížilo takmer siedmym. Tomu dnes zodpovedá práve jeden “lajk”. Jednoducho bodovo sa hodnotili len fotky, ktoré sa páčili. Kontinuita bodového hodnotenia zostala zachovaná, aj keď trochu skryto. Hodnotenie sa zjednodušilo a zrýchlilo. Vieme, že takéto hodnotenie nie je ideálne. Vypočuli sme si množstvo návrhov a v budúcnosti na nich založíme nový systém hodnotenia. Avšak ani od neho neočakávajte objektivitu. Nedokázali to ani na 1x.com, či 500px.com.
Takže základom súčasného hodnotenia je “lajk”, ktorý priradí fotke 7 bodov pre zachovanie celkovej kontinuity hodnotenia fotografií od vzniku ePhota.
To, že sa vám fotografia páči nemusíte vyjadriť len tým, že jej dáte svoj hlas, prípadne to vyjadríte v komentári. Ak sa vám páči práca autora komplexne, môžete ho pridať medzi sledovaných. Ich fotografie potom vidíte vyfiltrované vo svojom profile. Fotografiu si môžete dať medzi obľúbené (symbol srdiečka), čím si ju uložíte opäť do svojho profilu. Svojich priateľov môžete na peknú fotografiu upozorniť tak, že ju necháte zdieľať na sociálnych sieťach.
Komentáre
K fotografii môžete napísať svoj komentár, ten je pre niektorých užívateľov dôležitejší než bodové hodnotenie. Môžete aj reagovať na komenty ostatných užívateľov.
Ak máte čas, zhotoviteľa hodnotenej fotografie poteší pár vašich slov. Niekomu stačí ak mu napíšete, či sa vám fotografia páči alebo nie. Iný potrebuje skôr pomoc, preto mu pomôže presnejšie vyjadrenie pozitív a nedostatkov a rada, ako by fotografiu nasnímal lepšie.
Začínajúci, ale aj tí skúsenejší sa nemusia báť požiadať o hodnotenie pokročilých fotografov. Na ephote je viacero ochotných, ktorí si na to čas nájdu.
Hodnotenie fotografie by nemalo fotografa odradiť od ďalšieho zverejňovania a fotografovania. Kto však uverejní svoju fotografiu, musí rátať s kritikou a to niekedy nekompromisnou. Môže sa stať, že skúsený fotograf napíše, že fotografia nespĺňa ani základné kritéria kvality, prípadne je žánrovo nevhodná na uverejnenie (oslava babkiných narodenín, nové tenisky, či skúter, kamarát sa ožral...), pokiaľ svojim spracovaním neprekročí úroveň kvality vhodnej pre domáci album, MMS alebo osobný blog. Fotografiu však nemusíte mazať, pretože môže poslúžiť ako príklad ostatným. Samozrejme, ak nechcete slúžiť ako negatívny príklad, môžete ju kedykoľvek vymazať.
Každý kto dá fotografiu na kritiku, musí počítať s tým, že fotografia sa nemusí páčiť každému, nech by bola akokoľvek dobrá. Všetkým sa nezavďačíte. Sú dokonca žánre a motívy, ktoré vyvolávajú polemiky a búrlivé diskusie. K fotografii sa môže vyjadriť ktorýkoľvek registrovaný užívateľ, má na to právo, ktoré treba rešpektovať. Rešpekt je to, čo v diskusiách najčastejšie chýba. Rešpektujte, že každý má právo na vlastný názor a že slušná kritika, i keď negatívna, nie je dôvodom na blokovanie užívateľa, či nahlásenie jeho príspevku. Mali sme tu užívateľov, ktorí si galériu pomýlili so sociálnou sieťou a nevedeli sa zmieriť s tým, že sa k ich fotografiám niekto vyjadruje aj negatívne (pritom konštruktívne).
- Vyvarujte sa nič nehovoriacich komentárov, rôznych skratiek a cudzojazyčných výrazov, ktoré ostatní užívatelia nemusia ovládať.
- Prideľovať body je možné aj bez komentára a naopak, komentár môžete zverejniť aj bez pridelenia bodov.
- Za určitých okolností sa chyby tolerujú. Ak odfotíte Yetiho v Karpatoch neostro, asi vám to nikto nebude príliš vyhadzovať na oči.
- Iné kritéria sú na fotografie zachytávajúce nejakú akciu (reportáž, street foto, šport) a iné zase na ateliérovú fotografiu, makro, či krajinársku fotografiu, kde sú nároky na kvalitu nekompromisné.
- Do úvahy je treba brať celkovú vyspelosť fotografa, maximálne možnosti techniky, či podmienky, pri ktorých bola fotografia vyhotovená, ale aj vhodný názov a zaradenie do príslušného žánru.
Je nesmierne ťažké hodnotiť a komentovať akékoľvek dielo kreativity, je jedno či ide o fotografiu, maľbu, plastiku, film, dizajn, pesničku, či architektonický návrh. Ako som písal vyššie, do hry vstupuje priveľa subjektívnych kritérií, na to aby sa mohlo jednať o 100% objektivitu. Ak by to bolo možné, asi by sa vytratili emócie a to by bolo zlé.
Niekedy sa nad hodnotením a komentármi rozčúlime i keď boli napísané s dobrým úmyslom. Musíme si uvedomiť, kto fotografie v galérii hodnotí. Je to pestrá zmes fotografov rôznej úrovne, s rôznym vzdelaním. Niektorí majú toho naštudovaného viac ako iní. I tak tu však nemôžeme rozprávať o profesionálnych kritikoch. A i keby takí na ePhoto chodili, ich názory by boli tiež subjektívne i keď podporené vzdelaním v odbore hodnotenia fotografie.
V prípade, že narazíte na urážlivý komentár, kliknite na “nahlásiť nevhodný komentár”. Nevhodný komentár je ten, ktorý porušuje základné pravidla etiky, uráža autora, či jeho dielo. Za nevhodný komentár sa nepovažuje konštruktívna negatívna kritika. Takéto komentáre nemažeme.
Každý sám za seba rozhoduje, akým spôsobom bude hodnotiť a komentovať. Niekto si len pozrie najlepšie fotografie a fotografie priateľov, lajkne ich, prípadne napíše krátky pozitívny komentár typu “páči sa”. Iste, neprinesie to žiaden prospech autorovi fotografie ani ostatným užívateľom. Aj takýto prístup treba rešpektovať.
Ďalšiu skupinu hodnotiacich tvoria tí, ktorí sa k fotografiám vyjadrujú komplexnejšie. Sledujú dobré i zlé fotografie a ak cítia potrebu vyjadria svoj názor obšírnejšie. Väčšina z nich pristupuje k hodnoteniu empaticky a snažia sa pri hodnotení zohľadniť aj úroveň fotografa, jeho techniku, podmienky vzniku fotografie a pod. Nájdu sa aj nekompromisní kati v štýle Paľa Haberu.
Začínajúci fotografi nie sú nároční a väčšinou im stačí, že fotografia je lepšia, ako oni dokážu nafotiť a často sa nechávajú zaslepiť populárnymi motívmi typu západ slnka, krásna krajinka, nahá žena a pod. Pritom prehliadajú iné motívy, často s väčšou umeleckou hodnotou. Tým nechcem povedať, že fotografia západu slnka nemôže byť vynikajúca. Keďže amatéri tvoria jadro takmer každej galérie, je to aj dôvod, prečo populárne motívy často dostanú najviac bodov.
Každý nejako začína a aj tomu ako hodnotiť sa dá naučiť. Vyžaduje to však prax a štúdium. Nemyslím tým, že musíte ísť hneď na vysokú školu. Pod štúdiom myslím skôr sledovanie práce dobrých amatérskych i profesionálnych fotografov.
Začnite tým, že dostanete pod kontrolu svoje emócie. Nechajte ich prehovoriť, ale nenechajte sa nimi zmiasť. Čo pod tým myslím? Že nie všetko čo vás emočne osloví, je aj kvalitné. Fotografia zapadajúceho slnka, i keď je to krásny prírodný úkaz, neznamená, že ho musel fotograf krásne zachytiť. Urobte si domáce cvičenie. Otvorte si váš domáci fotoalbum a pozrite sa naň očami úplne cudzieho človeka, ktorý nie je nijako emočne spätý s fotografiami. Zabudnite na to, kto je na fotkách, kedy a kde boli nafotené. Sledujte ich len po technickej a kompozičnej stránke. Prinúťte sa na nich hľadať chyby. To je prvý krok k objektívnejšiemu posudzovaniu fotografií. Vo fotografii by nemala byť len prvoplánovosť zachytenia nejakej skutočnosti. Fotografia, ktorá sa pridáva do galérie na fotografickom portáli, by mala mať niečo naviac. Pridanú umeleckú hodnotu, osobný vklad fotografa, ktorý nestlačil len spúšť, ale pri tom aj premýšľal a snažil sa do fotografie vložiť aj niečo naviac. Svoje jedinečné videnie sveta. Použil pri tom vyjadrovacie prostriedky fotografie, fantáziu, predstavivosť a kreatívne využil techniku, ktorú mal k dispozícii.
Jedným zo spôsobov ako sa zlepšiť v hodnotení fotografií, je porovnávanie. Porovnávanie s tými dobrými. V našej, ale i iných fotogalériách ich ľahko vyfiltrujete. Zaslúži si fotka, ktorú idete hodnotiť dobré hodnotenie aj v porovnaní s tými najlepšími?
Čo hodnotiť
Technická kvalita
Hodnotenie technickej kvality je asi najjednoduchšie (aj keď nie jednoduché). Na začiatku treba vyhodnotiť ostrosť, expozíciu, mieru šumu, správne nasvietenie, zvolenú rovinu zaostrenia, vyváženie farieb, použitie filtrov... Tieto základné technické podmienky kvalitnej fotografie však môžu byť porušené za účelom kreatívneho vyjadrenia fotografa.
Na počet bodov by negatívne mali vplývať chyby zaostrenia, expozície, zle zvolené ISO, preexponované alebo podexponované časti obrazu, prehnané počítačové úpravy (nie je tým myslené kreatívne spracovanie obrazu), napr. preostrenie, zlá kompresia JPG a pod.
Problémom pri hodnotení kvality je samozrejme fyzická veľkosť fotografie v bodoch a komprimovaný formát JPG.
Osobne pri hodnotení technickej kvality zohľadňujem technické obmedzenia serveru, hlavne fotografie s množstvom drobných detailov (krajina, makro...). Pri úpravách, potrebných pre zverejnenie strácajú ostrosť, prípadne na väčších plochách vznikajú nepríjemné artefakty spôsobené kompresiou obrazu. Ďalej zohľadňujem aj použitú techniku (fotoaparát, objektív, expozičné parametre) a skúsenosti fotografa. Technicky dokonalá fotografia sa nemusí dať vždy prijateľne previesť do formátu daného cieľom - internetové použitie.
Ďalším problémom je posudzovanie farieb a dynamického rozsahu. Len málo prehliadačov podporuje správu farieb. Väčšina návštevníkov pozerá fotografie na nevhodných monitoroch. Koľkí majú kvalitný grafický monitor a naviac skalibrovaný? Ak pozeráte fotografie na notebooku, vidíte len štvrť milióna odtieňov z celkového počtu 16,7 milióna zaznamenaných v 8-bitovom sRGB priestore. Pri každej zmene pozorovacieho uhla sa mení svetlosť, či dokonca farebnosť. Na fotografii je vidno prepaly či "zliate" tiene, pričom tam žiadne nemusia byť. Pri zmenšení rozlíšenia sa dajú schovať chyby. Aj z pomerne neostrého záberu sa dá urobiť rezovo ostrá fotografia.
Sú žánre, kedy technická kvalita nie je až tak dôležitá, napr. reportáž, kde je niekedy nemožné dosiahnuť najvyššiu technickú kvalitu. Sú dokonca žánre, ktoré sú založené na technickej nekvalite, ktorá býva použitá ako vyjadrovací prostriedok. Stačí spomenúť populárny žáner Lomografiu, či čoraz obľúbenejšie používanie starých objektívov so špecifickým podaním obrazu na moderných digitálnych fotoaparátoch. Presýtení technickou dokonalosťou, vyhľadávajú niektorí fotografi iné formy, ktoré im umožňujú odprostiť sa od techniky a zamerať sa viac na umeleckú stránku.
Naopak sú žánre, kde je dôraz kladený na vysokú technickú kvalitu. Na svete sú milióny dobrých fotografov s dobrou technikou, ktorí majú profesionálne výsledky. Ak sa dá fotografia nafotiť v 100% technickej kvalite, tak by taká aj mala byť. Porovnávať treba s tými najlepšími. Samozrejme sú tu objektívne dôvody, prečo to nie je vždy možné. Nie každý si môže dovoliť dostatočne kvalitnú fototechniku a nie každý vie výborne technicky fotiť. Mal by potom však brať kritiku technickej stránky svojich fotografií s rešpektom. Aj kritik by si mal uvedomiť, že nie každý môže dosahovať najvyššiu technickú kvalitu. Je tu niekoľko úrovni fotografov a k tomu treba prihliadať.
Zvážte, kedy je technická kvalita dôležitá a kedy nie. Buďte nekompromisní keď to žáner, či motív vyžadujú. Nezabudnite ale, že technická nedokonalosť môže byť jedným z výrazových prostriedkov fotografa. Skutočná kvalita fotografie sa prejaví pri tlači na veľký formát.
Kompozícia
Prv než začnete kompozíciu hodnotiť, mali by ste mať o pravidlách kompozície aspoň základný prehľad. Do hodnotenia kompozície by malo patriť aj hodnotenie zvoleného formátu, výrezu, využitie optických vlastností objektívu, akými sú perspektíva a hĺbka ostrosti. Jednoducho využitie techniky a rôznych vyjadrovacích prvkov.
Sú prvky kompozície, ktoré sú ihneď zrejmé, ako napr. umiestnenie hlavného objektu, vyváženie horizontu, nesprávne rezanie časti tiel, či konflikt medzi rámom obrazu a niektorými prvkami. Sú však aj drobné nuancie v kompozícii, ktoré dokáže oceniť len skúsený divák.
Aj z hľadiska kompozície sa niektoré veci prejavia len pri prezeraní fotografie v dostatočnej veľkosti. Skúsený divák/fotograf dokáže aj na malej fotke vidieť jej potenciál, ktorý sa prejaví až pri veľkoformátovej tlači, či premietaní na veľkej obrazovke/plátne.
Ak fotografujete relatívne krátko, pričom máte zvládnuté základy kompozície, môžete sa pri hodnotení fotografií skúsenejších fotografov mýliť. Ich repertoár kompozičných pravidiel je širší. Neboja sa experimentovať a porušovať kompozičné pravidlá. Tu je dobré sa nad kompozíciou pozastaviť a neskúmať, či dodržiava alebo porušuje vám známe pravidlá, ale či je pre fotografiu prínosná alebo ju kazí.
Umelecký dojem
Technická kvalita i kompozícia sú dôležité, ale bez umeleckého prvku by bola fotografia sterilná. Nie každá fotografia musí mať v sebe umelecký prvok, stačí spomenúť napr. produktovú fotografiu. Iste, aj tu je možné vniesť kreativitu a umeleckosť. Pri hodnotení fotografie je pridaná hodnota veľkým plusom, ale kritik by mal vedieť, kedy nie je nutná a vtedy hodnotí skôr technickú stránku fotografie a či spĺňa svoj účel.
Súťaže ako World Press Photo dokazujú, že umelecko-emotívna stránka je najdôležitejšia. Často zvíťazí fotografia so silným emocionálnym nábojom a výrazným posolstvom, pričom po stránke technickej kvality a kompozície by sme na nej našli množstvo chýb. Prvoradé je posolstvo a až na druhom je spôsob a technika jeho zachytenia.
Na každého pôsobí fotografia inak. Ak dáte autorovi vedieť, ako pôsobí na vás, je to najcennejšia spätná väzba. Najmä ak je skúsený a technickú stránku a kompozíciu má už v malíčku.
Hodnotenie emotívneho/umeleckého pôsobenia je to, čo z fotografie robí, z hľadiska hodnotenia a vnímania, subjektívny žáner. Na rozdiel od objektívnych prvkov (máš to neostré a prepálené, horizont máš naklonený…), je vyjadrenie emócií obťažnejšie. Máme tu dve základné, páči sa a nepáči sa. To vieme ľahko, ťažšie je definovať prečo. A niekedy to vlastne ani nejde.
Aj umelecko-emotívny dojem spôsobuje to, že nie je možné určiť najlepšiu fotografiu. Zaslúži si byť prvá fotka dokumentujúca srdcervúcu tragédiu, alebo jedinečný športový okamih, či “geniálne” nasvietené sklo?
Nie je niektorá fotografia vašou šálkou kávy? Ohrnujete nos nad “gýčovou” krajinkou a aj tak ste sa ju rozhodli hodnotiť? Preváži vaša “nadradenosť” alebo sa pokúsite byť čo najobjektívnejší? Dôkazom rozhľadenosti je, že sa cez to prenesiete a dokážete vyjadriť svoj názor čo najobjektívnejšie. Na fotografii je to najlepšie, že každý si ju môže poňať ako sa mu páči. A tak aj keď “gýčovky” vás nenaplňujú, pre iných sú dôvodom, prečo zobrali fotoaparát do ruky. S nadhľadom dokážete posúdiť aj kvalitu takýchto záberov v kontexte ostatných fotografií s rovnakým námetom.
Prečo nemôžete, ani pri najlepšej vôli, plnohodnotne posúdiť fotografiu v galérii?
O technickom obmedzení publikovania na internete sme si niečo povedali vyššie. Ale nie sú to len technické obmedzenia, ktoré nám zabraňujú vidieť fotografiou takou ako je.
Posudzovanie v inom kontexte
Myslite, že hodnotenie fotografie môže byť objektívne? Že vy ste objektívny? Urobíme si malý pokus. Predstavte si, že máte komplexne zhodnotiť fotografiu. Vyjadriť sa k tomu, ako na vás zapôsobila, zhodnotiť kompozíciu i technickú kvalitu. Myslíte, že na ňu budete mať len jediný komplexný názor? Verte, že nie. Váš názor ovplyvňuje veľa faktorov. Niekto sa nechá strhnúť názorom iných, lebo vlastný názor ani nemá. To je typické pre nefotografov a začiatočníkov.
No aj skúsený divák môže meniť svoj názor v závislosti na tom, aké informácie má k dispozícii. Inak bude posudzovať fotografiu, ak ju len vidí a nemá k dispozícii žiadne údaje a inak, ak ich má. Veď nehovorte, že váš názor nikdy neovplyvnil EXIF pripojený k fotografii, či profil jej autora. Nemohol by váž názor dopadnúť napr. takto?
Túto fotografiu som nafotil u nás na dvore, potreboval som si v rámci recenzie nového fotoaparátu niečo odskúšať.
Teraz už viete, prečo táto fotografia vznikla. Možno váš názor bude znieť takto: “ Veľmi dobrá technická kvalita, včielka je krásne ostrá, pekné farby. Karol čím si to fotil?”. Čo ak by som však túto fotografiu zaradil do galérie na kritiku, bez popisu toho, prečo vznikla? Asi by sa našlo niekoľko užívateľov, ktorí by sa upriamili na technickú stránku a zaujímalo by ich najmä to, čím som to nafotil a aké boli expozičné údaje. No celkovo by sa asi názor zmenil, napr. takto: “Technicky vydarené, veľmi dobrá ostrosť.“ Karol, ale prijal by som väčší detail, zaujímavejšie svetlo i kompozíciu. Umelecký dojem = 0.”
A čo keby tu fotku nafotil 12-ročný začínajúci fotograf a nie šéfredaktor ePhoto.sk? Keby ste sa to dozvedeli, nezmenilo by to váš názor?
Posudzovanie mimo internetu
Internetové galérie do veľkej miery spopularizovali fotografiu a to globálne. Stačí pár klikov a vidíte najlepšie fotografie z druhého konca zemegule. Tento spôsob publikovania má však svoje nevýhody v spôsobe akým fotografiu prezentuje. Nezaručuje, že fotografiu vidí každý rovnako, keďže záleží na technickom vybavení. Veľa fotografií inak vyznie, ak sú vytlačené. Aj prezentácia ovplyvňuje naše vnímanie. Nie nadarmo sa hovorí, že pravá fotografia je len tá papierová. Preto posudzujte elektronické fotografie s určitým nadhľadom.
Pre hodnotených
Ak ste sa rozhodli publikovať fotografie, je to za určitým účelom. Chcete sa pochváliť, niekoho inšpirovať, alebo získať spätnú väzbu od divákov. Ak vám ide len o zdieľanie vašej tvorby a jediné, čo chcete počuť je, že sa fotografia páči a že ste sa s niekým dlho nevideli a musíte skočiť spolu na pivko, špecializované galérie fotografických portálov nie sú to pravé pre vás.
Fotografická galéria je miesto, kam patria fotografie s pridanou hodnotou. Fotografie, u ktorých chce autor ukázať ako vníma svet on. Fotografie, kde sú aplikované kreatívne postupy a vidno na nich jedinečný pohľad na svet. Hranica medzi “cvakom” a “fotografiou” je nejednoznačná. Ak fotíte niečo bez premýšľania, len preto aby ste to mali na fotke, je to “cvak”. Pokiaľ chcete vyjadriť niečo viac, než je na prvý pohľad zrejmé, ste na ceste k “fotografii” a publikovať v špecializovanej galérii vám odporúčam. Na začiatku je to ťažké, pre skúsenejších budete stále producent “cvakov”, až kým sa nezlepšíte. Preto očakávajte prvé komentáre veľmi kritické. Niekto vám nimi pomôže (konštruktívne), iný len prejaví svoju frustráciu z toho, že zbytočne kazíte úroveň galérie. Nedajte sa odradiť, každý nejako začínal. Nejeden dnešný nafúkanec začínal rovnako, jeho fotografie boli kandidáti na vymazanie, ale dnes sa cíti ako majster svetla. Ak máte aspoň kúsok talentu a veľa snahy, vypracujete sa. A možno o pár rokov budete patriť medzi najobľúbenejších autorov.
Poďme však zlepšiť vaše šance, aby si vás v galérii niekto všimol.
1. Začnite sebakritikou. Snažte sa vyradiť fotografie, na ktorých sa nedá nič vylepšiť. Vyraďte fotografie s hrubými technickými chybami, aj nefotograf vidí, že fotka je rozmazaná alebo preexponovaná. Na to nepotrebujete názor druhých, aby ste to zistili. Začnite fotky pridávať až vtedy, keď si myslíte, že je v nich nejaký potenciál.
2. Ako začiatočník si rozhodne nedávajte na fotografiu vodoznak/podpis a ani ju nedávajte do rámiku.
3. Vyhnite sa počítačovým efektom, tie môžu pomôcť dobrej fotografii, ak ich autor použije s vkusom. Efekty a filtre nie sú na to, aby z nepodarku spravili dobrú fotografiu. Tak to nefunguje.
4. Fotografiu nahrajte v dostatočnej kvalite, aby sa dala skontrolovať technická kvalita. Rozlíšenie okolo 1600 px (dlhšia strana) je optimálne. Štandardom je formát JPG, obrazový profil sRGB. Fotografiu príliš nepreostrujte ani nezvyšujte saturáciu nad únosnú mieru.
5. Údaje o použitej technike a expozícii sú vhod, najmä u začínajúcich fotografov. Tí skúsenejší na ich základe vedia posúdiť, kde robíte technické chyby.
6. Do popisu môžete pripojiť informácie o tom ako fotografia vznikla. Pri dobrej fotografii to bude malý návod pre ostatných, u horšej cenná informácia, doplnok EXIFU. Aby vám mohli užívatelia pomôcť, potrebujú často viac informácií. Ak ich napíšete hneď pod fotku, nemusíte ich postupne dopĺňať v reakciách na komentáre. Ak už fotiť viete, pomôžete tým fotografom, ktorí by váš postup chceli zopakovať.
7. Ak v popise ostatných požiadate o konkrétnu radu, dočkáte sa jej skôr, ako keby ste k fotografii nič nenapísali. Je jednoduchšie odpovedať na konkrétnu otázku, najmä ak vidíte autorov záujem o názor ostatných užívateľov.
8. Nereagujte prehnane na cudziu kritiku, ak je konštruktívna. Len tá vás posunie vpred. Zatnite zuby, sklopte uši, napočítajte do desať a zamyslite sa, či je kritika oprávnená alebo nie.
9. Ak chcete od ostatných, aby vaše fotografie hodnotili a komentovali, buďte aktívni a tiež hodnoťte a komentujte.
10. Nečakajte, že v dnešnej uponáhľanej dobe sa všetci budú venovať všetkým fotografiám v rovnakej miere. Na čele sú vždy tie lepšie fotografie a fotografie obľúbených autorov. Do elitnej skupiny sa musíte prebojovať. Ak ste zvedavý na cudzí názor, skúste cez súkromnú správu poprosiť konkrétnych užívateľov, či by sa nevedeli pozrieť na vaše fotografie. Uvidíte, že niektorí si čas nájdu a vyjadria sa k vašej tvorbe aj podrobnejšie.
Záver
Myslím, že snahou každého užívateľa fotogalérie ePhoto je neustále napredovanie. V tom môže správne hodnotenie a komentár pomôcť. Na prvý pohľad je fotogaléria anonymná a väčšina užívateľov je skrytá pod prezývkami.
Počas fungovania galérie sa však ukazuje, že jednotliví autori sa vyprofilovali svojou prácou a hodnotením. Náhodne sa stretávame na rôznych podujatiach, či len tak v meste alebo prírode, spoznávame sa, dohovárame si spoločné akcie, radíme si navzájom.
Bodovanie fotografií a vyhodnotenie v podobe TOP fotografie dňa/mesiaca, slúži ako motivácia pre užívateľov. Dostať sa do TOP 24, či získať ocenenie TOP dňa, určite poteší autorov víťazných fotografií. Zároveň TOP fotografie inšpirujú ostatných fotografov.
Subjektivita fotografie spôsobuje, že nie každý je s výsledkami spokojný. A je to tak správne, nechceme mať predsa všetci rovnaký vkus. Nemá zmysel sa rozčuľovať nad tým, že nevyhrala fotografia, ktorá je podľa vás najlepšia.
Foto dňa je fotografia s najväčším počtom bodov. Nemusí to byť najlepšia fotografia. Niekedy je to skôr o jej popularite, alebo o popularite autora. Ak si toto uvedomíte, už nebudete z výsledkov rebríčka sklamaní. Vyberte si pre seba fotografie, ktoré sa vám páčia. Cieľom je inšpirovať sa a potešiť oko, nie sa hádať o tom, ktorá fotka je najlepšia. Taká neexistuje. Každý deň pribudne do galérie množstvo skvelých fotografií a mnohé z nich by si zaslúžili ocenenie TOP dňa.
Buďte k sebe tolerantní, rešpektujte cudzie názory a nehľadajte vo fotografii objektivitu, ale kvalitu a krásu.