Hore

Čiernobiele filmy I – formáty a spektrálna citlivosť

Čiernobiely film je „senzorom" klasických fotoaparátov. A to je ich nevýhoda a výhoda zároveň. Nevýhoda v tom, že je potrebné ho neustále dokupovať a náklady zvyšuje aj jeho vyvolanie alebo digitalizovanie.

Výhoda v tom, že ak sa mi nepáči určitý typ filmu, či už pre charakter zrna, citlivosť, prechody..., jednoducho ho vymením. Výhod i nevýhod samozrejme existuje viac. Písali sme o nich v predchádzajúcich dieloch čiernobielej klasickej fotografie.

V dnešnej časti sa budeme zaoberať druhmi filmov, ktoré sú u nás dostupné a povieme si základné rozdiely medzi nimi. Článok je zameraný na bežného fotografa, ktorý využíva dve najčastejšie veľkosti filmu - kinofilm s políčkom o veľkosti 24x36mm a zvitkový film 120 / 220 do strednoformátových fotoaparátov. Veľkosť políčka sa v tomto prípade určuje fotoaparátom, ktorý je pri fotografovaní použitý a môže byť 6x4,5cm, 6x6cm, 6x7cm, 6x9cm alebo aj 6x12cm či v špeciálnych panoramatických fotoaparátoch dokonca 6x17cm a 6x24cm.

Veľkoformátový fotoaparát dnes už používa málokto. Pre porovnanie veľkosti s digitálnou APS-C zrkadlovkou.

Porovnanie veľkosti kinofilmu a veľkoformátového listového filmu. Teraz je jasné, koľko informácií zachytí veľký formát v porovnaní s kinofilmom alebo digitálnou zrkadlovkou. Napriek tejto kvalite sú veľkoformátové filmy na ústupe. Používa ich niekoľko fotografov, ktorí sa zaoberajú hlavne krajinárskou fotografiou.

Nebudeme sa zaoberať veľkými plan-filmami (listy filmu veľké aj niekoľko desiatok centimetrov) a ďalšími filmami pre veľkoformátové a iné špeciálne fotoaparáty. Dnes už upadli do zabudnutia aj menšie filmy určené pre miniatúrne fotoaparáty alebo filmy umiestnené v plastových kazetách (110mm, 126mm). V tomto článku nebudeme…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
haplo602
2010-05-03 10:19:52
fajn clanok ... jedna drobnost: entuziastov - trha mi to oci ... co tak pouzit ´nadsencov´ alebo nieco ekvivalentne ??? lepsie sa to potom cita ...
 
martinkaluza
2010-05-03 10:58:05
Super clanok. V dobach digitalnych fotoaparatov maju taketo informacie cenu zlata pre ludi ktory nezanevreli na film. Sam si popri foteni na digital natiahnem film do zrkadlovky.
 
lacoslav
2010-05-03 12:46:31
Filmy vyrába ešte aj česká FOMA. Zastúpenie na Slovensku je v Skýcove.
 
Marcel Rebro
2010-05-03 13:01:13
príspevok od: lacoslav
Filmy vyrába ešte aj česká FOMA. Zastúpenie na Slovensku je v Skýcove.
www.foma.sk - jednoduchy a vystizny web. ale co, kde a za kolko je asi obchodne tajomstvo ...
 
haplo602
2010-05-03 13:51:46
zaujimalo by ma ci su aj IR filmy pre format 120 ... doteraz som videl len 135kove ...
 
Mishike
2010-05-03 14:17:10
neviete mi pls niekto povedat, ci sa da dat v slovenskych fotolaboch dat vyvolat 220 zvitkovy film. Viem, ze sa na Slovensku nepredava, ale cez ebay by sa dal zohnat za velmi dobru cenu.
 
juraj-jakubik
2010-05-03 14:33:34
príspevok od: Mishike
neviete mi pls niekto povedat, ci sa da dat v slovenskych fotolaboch dat vyvolat 220 zvitkovy film. Viem, ze sa na Slovensku nepredava, ale cez ebay by sa dal zohnat za velmi dobru cenu.
skúšal si fotoservis s.r.o.? +421 2 434 23257 ja u nich dávam robiť kinofilm diáky aj BW aj C41 filmy. pokial si pamätam rozhovor s tým pánom, tak diák 120/220 robia, ale zavolaj si a opýtaj sa. Poštou pošleš film, poštou príde. Hassle free, mám len dobré skúsenosti. Odporúčam.
 
juraj-jakubik
2010-05-03 14:38:33
Julovi ďakujem za článok, držím palce pri ďalších ´filmových´ článkoch a teším sa na ne. Sám som pred cca 2 rokmi konvertoval z digitálu na film a neviem si vynachváliť. A to mi dnes prišli z labáku moje prvé BW filmy čo som nafotil, teším sa na ne.
 
Mishike
2010-05-03 14:41:27
príspevok od: juraj-jakubik
skúšal si fotoservis s.r.o.? +421 2 434 23257 ja u nich dávam robiť kinofilm diáky aj BW aj C41 filmy. pokial si pamätam rozhovor s tým pánom, tak diák 120/220 robia, ale zavolaj si a opýtaj sa. Poštou pošleš film, poštou príde. Hassle free, mám len dobré skúsenosti. Odporúčam.
Dakujem za radu.Skusim sa im ozvat. Ja CB vyvolam doma (35.120). pride mi to urcite lacnejsie a asopn sa sa potesim, ked otvaram tank a vidim, ze tam nieco vyslo:)Dia a c 41 tiez nehcavam vyvolavat v obchodoch.
 
Mishike
2010-05-03 14:43:32
Nespravite aj nejake ´instruktazne´ video ako vyvolavat doma CB filmy? Mozno by to ludi oslovilo a skusili doma, lebo to nie je vobec narocne
 
juraj-jakubik
2010-05-03 14:45:26
príspevok od: Mishike
Dakujem za radu.Skusim sa im ozvat. Ja CB vyvolam doma (35.120). pride mi to urcite lacnejsie a asopn sa sa potesim, ked otvaram tank a vidim, ze tam nieco vyslo:)Dia a c 41 tiez nehcavam vyvolavat v obchodoch.
No ja sa na samo vyvolávanie ešte necítim, teraz ma to len chitilo, teda BW film, a zatiaľ si dávam filmy robiť u nich, zrovna dnes prišli, cenovo to je veľmi prijateľné,aspoň na začiatok, ak sa BW fotografií budem venovať serióznejšie určite sa do vyvolávania duchov pustím. A to potešenie pri otváraní tanku poznám, ja to mám ale pri otváraní pošty, to je pocit: film reálne v rukách, fyzická existencia mojej práce...
 
mutino
2010-05-03 17:50:49
Pravda.Ale náročné to nebude pre toho kto vie.Správne vyvolať a celkove spracovať BW film nie je až také jednoduché.Treba vedieť správne časy,teploty správne chemikálie,pranie a sušenie filmu.Ale keď sa vydarí tak to stojí za to.
 
mutino
2010-05-03 17:53:35
príspevok od: Mishike
Dakujem za radu.Skusim sa im ozvat. Ja CB vyvolam doma (35.120). pride mi to urcite lacnejsie a asopn sa sa potesim, ked otvaram tank a vidim, ze tam nieco vyslo:)Dia a c 41 tiez nehcavam vyvolavat v obchodoch.
Ak si máš dávať vyvolať do servisu ČB filmy.Tak foť radšej na digitál.
 
Mishike
2010-05-03 18:08:30
príspevok od: mutino
Ak si máš dávať vyvolať do servisu ČB filmy.Tak foť radšej na digitál.
to video nemalo byt pre mna..ja si to doma CB vyvolavam. myslel som pre inych, ktori by mali potencialny zaujem o domacu fotokomoru.
 
Maxx818
ocenenie redakciou 2010-05-03 18:48:47
take pekne porovnanie ilford fp4 a ortho
http://www.flickr.com/photos/photos_by_bruce/2087526691/
 
annabella
2010-05-04 01:19:20
Kvitujem, že v dnešnom, digitálom presýtenom svete sa niekto venuje takejto téme ale nedá mi neuviesť na pravú mieru niektoré nesprávne údaje a fakty z článku. Ťažko asi mohol Eastman v roku 1834 vynájsť zvitkový film (dokonca hneď kinofilm), keď sám prišiel na svet až v roku 1854 ;o). Písal sa rok 1877, keď si ako bankový úradník najal súkromného učiteľa aby ho zasvätil do tajov fotografovania. A cesta k zvitkovému filmu z hlavy tohto ´východniara´ (Eastmana) bola ešte pomerne dlhá. História sa ho dočkala až v roku 1895 v tzv. Pocket kamere vo formáte políčka 3,8 x 5 cm.
Čo sa kinofilmu týka, tak ten s Eastmanom nemá nič spoločné. Jeho šikovné, ľahko obsluhovateľné Brownie foťáky mali celkom iný rozmer.
Kinofilmový formát popularizovala vo svojich fotoaparátoch až Leica (ktorú v prototype v roku 1913 zostrojil Oscar Barnack) od roku 1823. Barnackovým heslom bolo: ´Malý formát, veľká fotka!´ ;o)


 
julo kotus
2010-05-04 13:22:03
1934 samozrejme, za preklep sa ospravedlňujem. Opravené.
 
julo kotus
2010-05-04 13:33:22
No a to, že Leica spopularizovala kinofilm si neodporuje, že bol vyrábaný Kodakom, však? :) Neviem o tom, že by Leitz vyrábal kinofilmy, alebo?
 
julo kotus
2010-05-04 16:21:45
príspevok od: haplo602
zaujimalo by ma ci su aj IR filmy pre format 120 ... doteraz som videl len 135kove ...
Ilford SFX 200 určite ale aj Efke či Rollei. IR filmy sa vyrábajú aj 120-ky, nedajú sa však hocikde kúpiť. Skús internetové vyhľadávače.
 
annabella
2010-05-04 19:13:11
príspevok od: julo kotus
1934 samozrejme, za preklep sa ospravedlňujem. Opravené.
netreba sa ospravedlňovať, stačilo by poďakovať za upozornenie ;o)
 
annabella
2010-05-04 19:14:44
oprava: Kinofilmový formát popularizovala vo svojich fotoaparátoch až Leica (ktorú v prototype v roku 1913 zostrojil Oscar Barnack) od roku 1923
 
haplo602
2010-05-04 22:02:29
príspevok od: julo kotus
Ilford SFX 200 určite ale aj Efke či Rollei. IR filmy sa vyrábajú aj 120-ky, nedajú sa však hocikde kúpiť. Skús internetové vyhľadávače.
daka za tip, pohladam ...
 
julo kotus
2010-05-05 09:56:10
príspevok od: annabella
netreba sa ospravedlňovať, stačilo by poďakovať za upozornenie ;o)
za upozornenie samozrejme ďakujem :)
 
keko
2010-05-05 14:43:01
príspevok od: julo kotus
No a to, že Leica spopularizovala kinofilm si neodporuje, že bol vyrábaný Kodakom, však? :) Neviem o tom, že by Leitz vyrábal kinofilmy, alebo?
To si samozrejme neodporuje, ale kym Eastman Kodak vyrabal ´kinofilmy´ pre kinematografiu, pre fotografovanie mal svitkace teda filmy rozmerov ´6x6´, alebo ´4x4´. George Eastman bol american a kamosil s Edisonom. Ked sa spolu bavili o sirke pripravovaneho filmu pre siroku verejnost, tak za prijatelny rozmer povazovali vzdialenost medzi ukazovakom a palcom. Odmerali a odvtedy tu mame svitkove filmy.
Dolezitejsie ako samotne rozmery vsak bol ten fakt, ze Eastman ako inventor, vizionar a podnikavec vymyslel a do praxe uviedol nieco, co bolo dovtedy domenou alchimistov a pokutnych fotografiezanlych podnikatelov. Dalo by sa povedat, ze svitok (teda zmotany film) vznikol zamenou podlozky: zo skla sa pri vrstveni emulzii preslo na v tom case revolucny material - celuloid. Dalej stacilo iba na trh uviest niekolko jednoduchych fotoaparatov a priliehave filmy. Dodnes znamy slogan ´Vy stlacite spust, my urobime ostatne!´ sa stal pouckou v najznamejsich ucebniciach o marketnigu a obchodnej strategii.
Oskar Barnack bol konstrukterom vo firme Leitz vo Wetzlare. Vsimol si, ze velke aparaty na sklenene dosticky, ako aj velke aparaty na svitok neumoznuju pohotove fotografovanie, zmenu uhlu snimania, su robustne a tazko sa nosia takreceno na pase. Preto po vzore vtedajsich kameramanov, ktori si robili exozicne skusky na akesi krabicky, kde vkladali kinematgraficky film a exponovali pomocou jednoduchej zavierky, zhotvil na tu dobu odvaznu konstrukciu. Fotograficky pristroj, ktory na rozdiel od kamery exponoval dlhsiu stranu v smere navijania. Vymyslel kinofilmovu kazetu, ktora sa do dnesneho dna zmenila iba nepatrne. Z povodneho tvaru, kde vyustenie filmu cez zamatkovu strbinu bolo blizsie k tetive pretinajucej stred na tangencialnu. To sa udialo pocas prechodu na tzv DX oznacovanie filmov. Dalsou zmenou bol prechod z drevenej spulky na plastovu. Pozoruhodna predvidavost bola uzita aj v navrhu ukoncenia filmu tak, aby bolo mozne upnut film v aparate na unasaciu cievku a po dokonceni filmu tento zvinut naspat do cievky. Myslim, ze povodny film by sa dal bez problemov pouzit aj v dnesnych aparatoch. A kto bol najvacsi popularizator kinofilmoveho fotografovania: novovzniknuvsi Sovietsky zvaz na cele s kulturnou avantgardou reprezentujucou A. Rodcenkom. Pozrite si jeho tvorbu. Zmenil dovtedy zauzivany uhol pohladu z brusnej perspektivy na nadhlady, podhlady, diagonalne kompozicie a vela ineho, ktore umoznovalo fotografovanie z ruky. Oskar Barnack je autorm aparatu - predchodcu znamej Leca M.
A co sa tyka filmu samotneho. Jediny rozdiel, ktory je medzi rydzo kinematografickym filmom a kinofilmom na fotografovanie je v tvare perforacie. Kym foto-film ma povodny tvar (iba miermne zaokruhlene kuty dierky perforacie), kinematgraficky film sa dalej vyvijal a dostal sudkovity tvar dierky. Sudkovity tvar mierne rozovrel uhly hran dierky a tym sa zmensilo napatie okolo nej - film sa trha ovela menej, ako predtym .
Co sa tyka IR filmov: Nie je mozne zachytit teploty bezne okolo nas na IR film, jednoducho fyzika nepusti, predmety beznych teplot totiz vyzaruju ziarenie s ovela dlhsou vlnovou dlzkou, ako je mozne zachytit i tym najlepsim IR filmom na svete. Teda presnejsie: ak v (IR)tme mame dva rovnake predmety rovnakej velkosti - jeden 50 stupnov Celzia, druhy 100 stupnov Celzia, nebude na filme zachyteny ani jeden, nieto ze by bol ten teplejsi vo vysledku svetlejsi. Tuto vlastnost filmy nemaju. Preto v termovizii zvitazila elektronika. Ci uz analgova, alebo digitalna. To co IR filmy zachytia je odrazene vlnenie ziarica, ktory ziari aj svetlo z oblasti pre filmy viditelneho IR spektra. Co ale zachyti film spolu s IR je aj pre cloveka viditelene spektrum. Preto je vo vacsine pripadov potrebne pouzit aj IR film.
 
julo kotus
2010-05-05 15:02:51
Fíha, tak toto je na celý nový článok o uvádzaní a spopularizovaní kinofilmu v histórii. :) Dík za exkurz. Aký si mal zdroj?
 
julo kotus
2010-05-05 15:12:29
Myslím, že to, že IR film zachytáva aj pre človeka viditeľné spektrum je jasné, vidieť to aj na grafa citlivosti filmov. Preto je potrebné použiť IR filter, aby sa toto vlnenie eliminovalo a väčší účinok na obraz nadobudlo vlnenie za hranicou viditeľnosti.
 
keko
2010-05-05 15:19:04
príspevok od: julo kotus
Fíha, tak toto je na celý nový článok o uvádzaní a spopularizovaní kinofilmu v histórii. :) Dík za exkurz. Aký si mal zdroj?
8 rokov som bol sef predaja profesionalnych materialov v Kodaku. Takze skolenia v zahranici.
 
julo kotus
2010-05-05 15:33:49
príspevok od: keko
8 rokov som bol sef predaja profesionalnych materialov v Kodaku. Takze skolenia v zahranici.
Super!
 
lu_boss
2010-05-05 19:38:40
príspevok od: keko
8 rokov som bol sef predaja profesionalnych materialov v Kodaku. Takze skolenia v zahranici.
Vyborny dovetok k clanku, tie informacie z historie. O filmovych materialoch sa dost zaujimavo pise aj v knihe Jak cist film (autor:James Monaco). Aj o alternative ku Kodaku, slabinach Kodaku, preco Kodak uspel ako dodavatel kinematografickych filmov a podobne.
 
lacoslav
2010-05-05 19:47:20
príspevok od: keko
8 rokov som bol sef predaja profesionalnych materialov v Kodaku. Takze skolenia v zahranici.
Prehľad máš, nedá sa uprieť. Ale ak môžeš doplniť: kinofilmové políčko v kamerách bolo 24x18mm (4:3)- prečo ho Barnack zväčšil na 24x36mm (3:2)a nie pomerne na 24x32mm (4:3)? Hoci aj také foťáky sa vyrábali. Určite to bude aj ostatných zaujímať, lebo tento dôvod som nikde nenašiel. Ďakujem.
 
annabella
2010-05-05 23:28:11
skvelé a aj dobre písané, dík :)
 
annabella
2010-05-05 23:51:37
príspevok od: lacoslav
Prehľad máš, nedá sa uprieť. Ale ak môžeš doplniť: kinofilmové políčko v kamerách bolo 24x18mm (4:3)- prečo ho Barnack zväčšil na 24x36mm (3:2)a nie pomerne na 24x32mm (4:3)? Hoci aj také foťáky sa vyrábali. Určite to bude aj ostatných zaujímať, lebo tento dôvod som nikde nenašiel. Ďakujem.
ja viem tak, že kým v kamerách je políčko kolmo na perforáciu a je teda 24x18 - ak ho uložíme paralelne s perforáciou dostaneme 24x36(18x2). Barnack to kinofilmove (kamerove) políčko teda len zduploval, nad pomerom stran sa nezamyslal. On sa vlastne pôvodne v tom prototype Leicy len nádejal vynájsť akýsi šikovný ´expozimeter´.
No ale Keko bude iste vediet info aj s nejakým dôvetkom.
 
keko
2010-05-06 12:44:09
Kodak od zaciatku venoval pozornost kinematografickym materialmom preto, lebo pri nakrucani filmov sa spotrebuju 100-ky metrov. Po tom, co najlepsou obchodnou strategiou sa dostal na jedno z poprednych miest vo vyrobe, skupil konkurenciu tam, kde sa to dalo. Myslim, ze jednou z najvacsich akvizicii bol nakup tovarne Pathe v Chalon sur Saone. Ako plynul cas, treba povedat, ze vdaka neuveritelnemu invencnemu pretlaku (dodnes Kodak vlastni absolutne najvacsi pocet platnych patentov, z vynimkou patentov tykajucich sa vypoctovej techniky a telekomunikacie) sa dostal Kodak na neotrasitelne prve miesto. Zavedenim teplych procesov (vo fotopriemysle obdoba C-41) zvysil kvalitu filmov tak velmi, ze konkurencii neostalo ine len nakupovat od neho licencie, alebo napodobnovat. Dnes vieme, kto vysiel z tohto boja vitazne. V sucasnosti sa na Kodak kruti mozno 95 percent vsetkych filmov, ktore vznikaju tradicnou cestou. Jedinym konkurentom zostava Fujifilm.
Ako to teda bude do buducnosti? Televizne inscenacie na jedno pouzitie - digitalny zaznam, celovecerne filmy - Kodak negativ/pozitiv. Mozno este desatrocia. Z tohto dovodu sa pre Kodak stalo to, ze poprehadzoval jednotlive obchodne oddelenia tak, ze vzniklo oddelenie ´entertaiment´, ktore zlucilo foto i kino oddelenia, podla vzniku produktu. Preto si myslim, ze farebne negativy tak rychlo nevymiznu a urcite nevymiznu vdaka spolocnosti ADOX ani filmy CB. Ale to je len moj osobny postreh.
Co sa tyka Oskara Barnacka - naozaj otocil kinematograficke policko o 90 stupnov a zdvojnasobil plochu. Dnes tazko opisat inak tuto snahu, ktora predpokladam netrvala jednu bezsenu noc. Fakt je ale, ze onen expozimeter tu bol o cosi skor a projekt Leica Oskara Barnacka - kinofilmovy pristroj prisiel az o cosi neskor...
 
cufaj
2010-05-06 23:40:58
príspevok od: keko
8 rokov som bol sef predaja profesionalnych materialov v Kodaku. Takze skolenia v zahranici.
klobuk dolu, takychto ludi si vazim. aj to ze si najdu cas z podelia sa s nami o vedomosti
 
lacoslav
2010-05-07 15:56:47
Čo sa týka Oskara Barnacka-...neotočil kino políčko, ale spojil dve políčka nad sebou a otočil film. To bolo to, čo som sa pýtal-či vieš prečo to urobil takto a neponechal pomer 4:3, vtedy by bol rozmer 32x24mm. Tým skutočne zdvojnásobil plochu, vytvoril formát 3:2(36x24mm), ktorý sa ale už používal pri svitkových filmoch - rozmer 9x6cm (mám taký foťák po svokrovi-Voigtländer). A možno sa nad tým ani moc nezamýšľal, jednoducho zdupľoval a punktum. :-) Toto je to, čo som zatiaľ nenašiel v žiadnej literatúre a ani na internete a to mám už rokov požehnane. Ak to vieš, napíš, ak nie, nič sa nedeje. Vďaka.
 
keko
2010-05-10 14:56:37
príspevok od: lacoslav
Čo sa týka Oskara Barnacka-...neotočil kino políčko, ale spojil dve políčka nad sebou a otočil film. To bolo to, čo som sa pýtal-či vieš prečo to urobil takto a neponechal pomer 4:3, vtedy by bol rozmer 32x24mm. Tým skutočne zdvojnásobil plochu, vytvoril formát 3:2(36x24mm), ktorý sa ale už používal pri svitkových filmoch - rozmer 9x6cm (mám taký foťák po svokrovi-Voigtländer). A možno sa nad tým ani moc nezamýšľal, jednoducho zdupľoval a punktum. :-) Toto je to, čo som zatiaľ nenašiel v žiadnej literatúre a ani na internete a to mám už rokov požehnane. Ak to vieš, napíš, ak nie, nič sa nedeje. Vďaka.
Preco sa Barnack rozhodol pre 2:3, neviem. Ale zdvojnasobit policko sa rozhodol potom, co vyhlasil, ze taketo ´velke´ policko uz musi profesionalovi stacit. Ked sa tak zamyslis, ak spojis dve policka kinematografickeho rozmeru, tak ten da presene rozmey toho fotografickeho...
Treba este dodat, ze ani v tom case, ani potom, neboli rozmery kinematgrafickych policok ustalene. Dokonca ani 24x36 nebol od zaciatku jasnou volbou pre fotografiu, ked este v r. 1960 sa experimentovalo s rozmerom 18x24 mm a 24x24 mm, pripadne naopak 24x58 az 65 mm pre panoramy.
Ani v sucasnosti hlad po novych formatoch neuticha, len lomografisti nosia filmy -co policko to iny format :-).
Ale fakt je, ze neviem.
 
zapask
2010-09-28 16:43:10
Dajú sa na Slovensku zohnať tie spomenuté IR kinofilmy?
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované