Každá fotka môže byť portrét

Tento článok venovaný kompozícii a fotografickému videniu nebude príliš konkrétny. Skôr vás ma naviesť, aby ste pri fotografovaní premýšľali kreatívne a vyberali si inšpiráciu aj z na prvý pohľad nesúvisiacom žánri.

Kompozícia k fotografii a iným formám umenia neodmysliteľne patrí. Fotograf sa jej učí neustále, aj keď dosiahne vysokú úroveň. Zo začiatku používa naučené kompozície, neskôr si vymýšľa vlastné, na základe naučeného, videného a na základe individuálnej vizualizácie. Každý fotograf, ktorý sa dostane na pokročilú úroveň, používa kompozíciu do veľkej miery inštinktívne. Rovnako ako inštinktívne karatista použije techniku, tisíckrát natrénovanú.

V určitom okamihu príde pochopenie toho, prečo niečo robíme určitým spôsobom. Tak je to aj s kompozíciou. Od tohto momentu pôjde všetko ľahšie a k naučenému sa pridá kreativita. Vo fotografii poznáme desiatky žánrov. Obsah fotografií môže byť rôzny, ale majú spoločné to, že pri ich zachytení pracoval fotograf s kompozíciou. Je jeden z odborov fotografie, ktorý je nám veľmi blízky. Je ním portrét. Už od počiatkov fotografie patrí portrét k najobľúbenejším žánrom.

Pri portrétovaní využívame vlastnosti objektívov spolu s jednoduchou, ale účinnou, kompozíciou.

Rovnaký “recept” použitý pri odlišnom motíve.

Čo sa pri portréte snažíme zachytiť? Krásu, dušu, výraz, postoj, spojenie s prostredím? To a ešte veľa ďalšieho. Jedno však má väčšina portrétov spoločné. Výrazne sa sústreďujú na fotografovaný objekt a často sa ho snažia odizolovať od okolia. Robíme to preto, aby fotografovaný objekt vynikol a nič nás pri jeho prezeraní nerušilo. Uvedomte si, že je to jedno z najhlavnejších kompozičných pravidiel - odstrihnutie nepotrebného, sústredenie sa na hlavný objekt. Na to používame výrez, lokálne zaostrenie, rozostrenie pozadia, či vyberieme nerušivé pozadie a samozrejme stále pracujeme so svetlom.

Ak niečo robíte dostatočne dlho, prídete na spojitosti, ktoré nie sú na prvý pohľad zrejmé. Všimol som si to na sebe i mojich kolegoch fotografoch. Rozprávate sa o fotografii a zrazu si vymeníte rovnakú myšlienku, o ktorej sa zdá, že tomu druhému to predsa nemohlo napadnúť. Ale napadlo. Napadlo to mne, napadlo to Jožkovi Peniakovi. “Každá fotografia je portrét!” Čo je to za hovadinu. Krajina nie je portrét, ani produktovka nie je portrét. Alebo žeby áno?

Nesmiete to brať doslova, ale prenesene. Pri každom žánre sa môžete snažiť o to, čo v portréte. V prvom rade vyniknúť hlavnému fotografovanému objektu. Je ľahšie, ak sa sústredíte na jeden objekt, ako keď sa budete snažiť dať do kompozície väčšie množstvo objektov.

Portrét v prostredí.

Rovnaké miesto, iný objekt, podobný prístup k fotografovaniu.

Nie je to kompozičné pravidlo, je to prístup ku fotografovaniu. Chcem urobiť portrét včielke na kvete, portrét budovy SND, … Fotografovať iné motívy na spôsob portrétu berte prenesene. Je to o tom, že hlavný objekt povznesiete na niečo významné i keď sa vám to nemusí na prvý pohľad tak javiť. Predstavte si samých seba ako ateliérových fotografov, ku ktorým príde zákazník. Predpokladám, že by ste spravili maximum, aby bol zákazník spokojný.

Portrét s využitím negatívneho priestoru. 
Portrét narcisu s využitím negatívneho priestoru.

Rozdielne motívy, rovnaký prístup k ich zaznamenaniu.

Pre väčšinu portrétov je spoločné, že sú snímané svetelnými krátkymi teleobjektívmi alebo strednými teleobjektívmi. Tieto objektívy nám umožňujú izolovať fotografovaný objekt od pozadia, vďaka úzkemu uhlu záberu a malej hĺbke ostrosti. Naviac sa nám páči aj plochšia perspektíva. Portrétnou fotografiou sa môžeme inšpirovať nielen z hľadiska prístupu k fotografovaniu, ale aj využitím dlhších ohnísk.

Nezaslúži si tento krásny osamelý strom, aby ste mu urobili “portrét”?

Alebo tieto krásne motorizované bicykle?

Nebojte sa používať to, čo funguje u jedného žánru aj u ostatných. Inšpiráciu nájdete všade, keď sa budete pozorne dívať.

Komentáre

jozef84
2021-01-05 08:56:30
Fajné fotky Karol. Rád si pozerám tvoje fotky. Vidím, že tvoja srdcovka sú vysokosvetelné objektívy a zoomy. Ešte by sa dalo pokračovať ďalej a využiť tieto objektívy s pekným boukehom a dosiahnutie ešte väčšieho dojmu priestoru a hľbky. A to využiť orámovanie fotky s využitím blízkych konárov, trávy, kvetov, ktoré by zmäkčili "tvrdý" okraj fotky. Niečo podobné ako je spodné orámovanie narcisu na čiernobielej fotke. Som zvedavý, či prejdeš aj ku ultraširokým objektívom a čo z toho dokážeš vyťažiť.

jozef84
2021-01-05 10:24:50
Inak Jarmila Vymazalová(pseudonym Jarmila V), čo tu na e-photo dáva krásne fotky kvetiniek a inšpirovala mnohých, využila túto svoju techniku na fotenie portrétov a krajiniek. U krajiniek dokonca použila techniku fotenia na otvorených clonách.Dve - tri fotky so zaostrením na blízko, stred, nekonečno a techniku spojenia vo vrstvách, ale s výberom z jednotlivých fotiek, pravdepodobne cez masky. Výsledok sa mi páči, dáva fotke priestor. Rozostrené časti a ostré časti výslednej fotky dávajú fakt pekný výsledok. Je to niečo úplne iné ako fotenie krajinky, kde je všetko ostré.