Hore

Využitie vlastností teleobjektívov

Mnoho začiatočníkov vníma teleobjektív len ako prostriedok na fotografovanie z väčších vzdialeností. Pokiaľ však vieme využiť ďalšie jeho vlastnosti, môžeme vyťažiť maximum z tohto, pomerne drahého, skla a rozšíriť si tak "plejádu" svojich fotografických výrazových prostriedkov.

Poďme sa teda spoločne pozrieť na to, čo všetko nám teleobjektív ponúka a ako to môžeme byť pre nás prospešné.

Výrez z reality

Najobligátnejšie - ako už bolo v úvode spomínané - je „približovanie" teleobjektívu, čo umožňuje fotografovať z väčších vzdialeností. Na tento jav sa však môžeme pozerať aj tak, že nám vlastne umožňuje „vystrihnúť" a izolovať konkrétny námet od okolia. Vyberieme časť z reálnej scény, ktorá nám vyplní celé obrazové pole a zbavíme sa tak „zbytku". Je to často využívaná technika v rôznych žánroch od reportáže, cez portréty až po krajinky.

Áno, krajinky! Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že krajinárska fotografia je doménou širokouhlých, prípadne krátkych teleobjektívov. V skutočnosti sa teleobjektív môže výborne uplatniť aj pre výrezy krajinných detailov a často sú to omnoho lepšie zábery, ako mnohokrát videné celkové pohľady. Aj tu sa často osvedčuje známe príslovie „menej je niekedy viac".

Údaje o ohniskovej vzdialenosti pri fotografiách v tomto článku sú priame číselné hodnoty pri použití fotoaparátu, ktorého snímač má crop-faktor 1,5 (koeficient zmenšenia snímača oproti veľkosti kinofilmu). Ekvivalentnú ohniskovú vzdialenosť pre 35mm filmové políčko (v „digitálnej reči" pre full-frame) je možné získať ich vynásobením koeficientom 1,5.

Na obrázku je ukážka použitia teleobjektívu na výrez z krajiny. Pokiaľ by som v tomto prípade použil širokouhlý záber, táto časť scény by bola vcelku nevýrazná. Ohnisková vzdialenosť 125 mm.

Výrezy zo scény a detaily sa pomerne často vyskytujú vo fotografii architektúry, ale v podstate ich nájdeme v každom fotografickom žánri. Napríklad v športovej fotografii, alebo vo fotografii zvierat vo voľnej prírode je prevažná väčšina záberov vyhotovená s teleobjektívom, niekedy aj extrémneho ohniska (300 mm a viac).

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
kucerawa
ocenenie redakciou 2009-10-19 12:15:47
výborná ukážka práce s teleobjektívom, hlavne príklad s autom a hradom sa mi páči...amatér dostane iný pohľad pri riešení otázky ´aký objektív si kúpim?´
 
ustalovač
2009-10-19 12:33:08
len pre upresnenie: ohnisko je bod a teda nemôže nastať situácia ´...chcem použiť dlhšie ohnisko...´
 
wayne
2009-10-19 12:52:21
príspevok od: ustalovač
len pre upresnenie: ohnisko je bod a teda nemôže nastať situácia ´...chcem použiť dlhšie ohnisko...´
myslim, ze fotografie znali chapu, ze je to slang pre ohniskovu vzdialenost, rovnako ako pod pojmom sklo, si fotograf predstavi objektiv, kdezto taky pivar, si moze zas predstavit oroseny krigel :)

samozrejme mas pravdu, ale obcas je fajn sa zamysliet, ci poucovanie ma nejaky prinos, najma v komunite kde sa podobny slang pouziva ako na beziacom pase ;)
 
wayne
2009-10-19 12:53:37
a k clanku, super, dlhsi cas rozmyslam ako a ci by som vobec teleobjektiv vyuzil, malokedy idem nad 50mm, 70mm, resp 105mm pouzivam na objektivoch len pre zabery zblizka, no tento clanok ma celkom navnadil ;)
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2009-10-19 13:05:57
Trochu jednoduchsia kalkulacka DOF, kde si staci vybrat model fotaku
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
 
ustalovač
2009-10-19 13:52:14
...myslím, že to má prínos, pokiaľ to autor uzná a vníma to pozitívnym pohľadom. pokiaľ však autor článku vníma moju pripomienku inak, tak sa mu touto cestou ospravedlňujem. je to článok odborný a určený pre začiatočníkov a preto zastávam názor nedeformovať ich odbornú úroveň v ich začiatkoch.

moja rekcia, ako som uviedol, nebola určená tebe ale autorovi. preto ťa prosím aby si nevstupoval viac do mojej komunikácie takýmto spôsobom...
 
cvongel
2009-10-19 14:02:17
dobrý článok s informáciami na premýšľanie ... veď práve kôly DOF som prešiel z kompaktu a ultrazoomu na DSLR.
 
wayne
2009-10-19 14:15:47
bude mi ctou Tvojej prosbe vyhoviet :)))))))))))
 
Ultra TXF
2009-10-19 14:21:10
:) trochu neustálený ty budeš :) načo taká reakcia :)
 
Gino
2009-10-19 14:27:13
zaujalo, uz len ten teleobjektiv :-)
 
Dominik Bugár
redakcia ephoto.sk 2009-10-19 14:34:13
V podstate máte obaja (ustalovač, wayne) pravdu.
Ustalovač v tom, že ako terminus technicus ´ohnisko´ označuje striktne vzaté niečo iné, než ´ohnisková vzdialenosť´. Wayne zas v tom, že ´ohnisko´ je akási hovorovo bežne používaná skratka pre ´ohniskovú vzdialenosť´ medzi fotografmi.
Z môjho pohľadu je to aj istá štylistická záležitosť: nezdá sa mi vhodné v každej vete opakovať ten istý pojem, tak aj týmto spôsobom používam synonymá, aby sa to ´hladšie´ čítalo.
V tomto prípade si osobne myslím, že nemá význam sa hrať na nejaké slovíčka. Z kontextu je podľa mňa aj začiatočníkovi dosť jasné, že mám na mysli ´ohniskovú vzdialenosť´ - preto sa mi nezdá, že by to malo nejaký dezinformačný účinok alebo že by to vznášalo nejakú nejednoznačnosť. Keďže sa na tomto mieste nepohybujeme v akademickej oblasti optiky, ale zaoberáme sa každodennou praxou fotografa, tak pre začiatočníkov je vhodné, aby sa naučili aj bežne zaužívané slengové pojmy (aj to patrí k základnému fotografickému vzdelaniu, aj keď tie pojmy nie sú de jure celkom presné). Tým samozrejme nenamietam voči tvojej poznámke a súhlasím s tebou, čo je ´ohnisko´ (striktne vzaté).
 
wayne
2009-10-19 14:34:50
príspevok od: Ultra TXF
:) trochu neustálený ty budeš :) načo taká reakcia :)
priznam sa, ta reakcia ma prekvapila, ak to bolo vyslovene autorovi, preco nepouzit sukromnu spravu? pokial je moznost na forach reagovat na prispevky je logicke ze sa najde niekto s inym nazorom, resp. logickym vysvetlenim, teraz som to bol na (ne)stastie ja ;) ale ved nevadi, sme len na internetoch, tu nejde o zivot ;)
 
wayne
2009-10-19 14:37:16
vdaka za zhrnutie, vzal si mi to z prstov, akurat som si pripravoval podobny prispevok :) dufam ze uz bude klud a mozme ist na pivo :)
 
Ultra TXF
2009-10-19 14:37:29
Táto vlastnosť mi je známa,ale nikdy som to takto neporovnával,nebol by som povedal,že to až tak zásadne mení perspektívu.
 
till1987
2009-10-19 14:42:55
ani sa necudujem, ze na fotoslovakii bolo tak malo oznacenych z ephoto-a, sak by sa tam kopec ludi asi pobilo :-)
 
Horak Martin
2009-10-19 14:53:59
ďakujem za mne poučný článok!
 
duroslav
2009-10-19 15:40:38
Zacínam nadobúdať dojem, že veľa ľudí tu na portáli žije v presvedšení, že perspektívu resp. perspektívne skreslenie spôsobujú objektívy s malou ohniskovou vzdialenostou a málokto si uvedomuje, že jedinú úlohu tu hrá vzdialenost od fotografovaného objektu.
Tieto nesprávne názory podporujú aj niektoré tvrdenia v článku, ako napr.

´Všimnite si, ako s narastajúcim ohniskom „rastie´ hrad pri približnom zachovaní rovnakej veľkosti auta.´

Verím tomu, že autor to myslel dobre, ale veľkosť hradu voči autu narastá v prvom rade so zmenou vzdialenosti fotografa od auta, bez ohľadu na to, aká je ohnisková vzdialenosť objektívu.

To, že k zvýrazneniu perspektívy dochádza pri krátkych ohniskách je sekundárny jav spôsobený tým, že pri fotení z malej vzdialenosti potrebujeme väcší zorný uhol na to, aby sme objekt dostali do záberu a naopak.
 
zajo
2009-10-19 15:51:41
presne tak.. zdoraznenie faktu, ze perspektiva nie je nijak zavisla na ohnisku (ohniskovej vzdialenosti, aby sa niekto nezacal bit) nebolo v clanku dostatocne zdoraznene..
 
hdavid
2009-10-19 15:53:29
Woow, to žasnem čo si dokázal s tými autami... Predpokladám že si stále cúval ďalej od áut a približoval...
 
zuzuliena
externý redaktor 2009-10-19 17:14:12
pre mna fajn clanok - ohnisku som porozumela a to som veru technicky antitalent :-)
 
sese
2009-10-19 17:33:18
kvitujem ukážky hrad a auto....vôbec som to netušila :)))
 
jake
2009-10-19 19:51:37
dobry clanok - teleobjektiv je super!
 
Miro Bartánus
2009-10-19 21:55:22
Prakticky: keby autor ukázal aj foto s f=34mm z miesta kde použil f=170mm, videli by sme, že vzájomný pomer ich veľkostí je rovnaký. Rozdielom by bolo to, že ak na 170mm zaberajú plochu 90% snímky na 34mm by to nebolo ani 9%.

PS: Teraz neviem, f=170mm je ohnisko alebo ohnisková vzdialenosť? ;p)
 
seifi
2009-10-19 22:07:17
Dobré sú takéto články - začínajúci sa naučia, pokročilí si to zopakujú, aby na to v teréne nezabudli. Hodne úspechov.
 
Dominik Bugár
redakcia ephoto.sk 2009-10-19 23:30:55
´Všimnite si, ako s narastajúcim ohniskom „rastie“ hrad pri približnom
zachovaní rovnakej veľkosti auta.´
Dôležitá je aj druhá časť tejto vety, nie len tá prvá. Je to článok pre začiatočníkov o praktickom použití teleobjektívu. V tomto kontexte je to z pohľadu fotografa, ktorý má nejaký obsahový zámer. Zachovať rovnakú veľkosť popredia a zväčšiť pritom rozmery predmetov v pozadí sa prakticky realizuje teleobjektívom – s väčším odstupom a zväčšením ohniskovej vzdialenosti. Áno, isteže skreslenie perspektívy nastáva iba kvôli zmene vzdialenosti od objektu. Preto sa dajú tieto tri fotky z rôznych vzdialeností urobiť rovnakou ohniskovou vzdialenosťou a skreslenie perspektívy bude technicky rovnaké. Ale opticky výrazným sa to stáva vďaka teleobjektívu (t.j. menšiemu zornému uhlu); rovnaký efekt by mal dodatočný brutálny výrez z obrázku urobeného z väčšej vzdialenosti širokáčom, ale to nie je to, čo chceme začiatočníkov naučiť. Inak povedané to bolo myslené tak, že perspektívne skreslenie je praktickým dôsledkom použitia teleobjektívu, keď zarámujem tú istú scénu z väčšej vzdialenosti s väčším ohniskom (rozumej ohniskovou vzdialenosťou).
Na druhej strane je pravda, že v článku nie je striktne zdôraznené, že príčina zmeny perspektívy pochádza technicky vzaté čisto zo zmeny vzdialenosti – takže na tomto mieste to podčiarkujem aj takto sformulované ;-)
 
spam82
2009-10-20 01:40:19
dost chaoticke,skoda, pre zacitocnika skor doporucujem clanok na paladixe

http://www.paladix.cz/clanky/perspektiva-od-teorie-k-praxi.html

zahustovanie - ach jaj . . .

 
Hegi
2009-10-20 06:53:10
Myslím, že mám podobné stromy ako na prvej fotke :)
 
eroscom
2009-10-20 08:34:37
dobrý článok , dakujem
 
ianbbaa
2009-10-20 12:37:46
Ja som dostal 75-300 v sete a vcelku dost ju pouzivam aj na take podobne odpichovanie objektu od pozadia ako je spomenute hore. Spociatku som myslel ze ho ani moc nevyuzijem len na ako ZOOM pre lenive nohy ale postupnym skusanim sa stym daju robit pekne veci na blizsie objekty.
 
Dominik Bugár
redakcia ephoto.sk 2009-10-21 09:25:47
Clanok nevznikol len tak nahodne. Ulohou bolo vytvorit prispevok, ktory zaciatocnici aj precitaju a porozumeju mu. Prax totiz ukazuje, ze mnoho zaciatocnikov sa chce nieco dozvediet, ale vacsina z nich je demotivovana „studovat“ prilis technicky zamerany clanok, potrebuju skor taky, ktory sa da „citat“, nie „studovat“. Je to podobne ako s knihami – su knihy obsahom velmi dobre, hutne a rozsiahle, ale maloktory zaciatocnik sa do ich studovania vrhne. Fotografia sa sklada z techniky a tvorivosti. Kedze mam aj technicke aj fotograficke vzdelanie, uz mam isty nadhlad nad vecou a tvrdim, ze obe tieto zlozky je potrebne rozvijat vyvazene. Samozrejme existuje aj technokraticky a exaktny pristup, ale to je podla mojich skusenosti vo fotografickom vzdelavani nevhodny pristup.
Preto si myslim, ze aj hovorove vyrazy, ktore pomahaju vytvorit predstavu a prispeju k pochopeniu mozu byt uzitocne. Clovek, ktory este nema presnu predstavu o perspektive, tak pojmy samy o sebe ako zvyraznenie, potlacenie a nebodaj komprimacia perspektivy nemusi hned pochopit (aj ked su exaktne).
Nehadam sa a nevnucujem svoj nazor, napisal som len moj pristup v tomto pripade k danej cielovej skupine, ktory nezvnikol len tak z nicoho.
 
spam82
2009-10-22 04:05:36
nic v zlom, ale
1. perspektiva sa meni so zmenou ´stanoviska´ pozorovatela, fotoaparatu ..
2. ´zoom´ umoznuje len vyrez z danej ´sceny´
/poculi ste slovo bozie/

ak si odmyslim hlbku ostrosti /potazmo svetelnost/ tak to su kriteria pri
vybere ohniskovej vzdialenosti objektivu . . inak treba zmenit ´stanovisko/uhol pohladu´ :o)

spominany clanok na paladixe ani netreba podrobne citat .. staci sa pozriet na fotografie aby to ´cielova skupina´ pochopila ..
a je jedno ci mam crop faktor 1.356 alebo fotim na zvitkovy film ..

a technokracia? oche, citujem ,

´Povedzme, že na mojom fotoaparáte s crop-faktorom 1,5 nastavím clonu f/4. Ak skomponujem záber a zaostrím základným objektívom s ohniskom 20mm zo vzdialenosti 70cm, tak hĺbka ostrosti je cca. 20 cm. Pokiaľ na túto istú scénu použijem ohnisko 100mm a pre zachovanie rovnakej veľkosti objektu snímam zo vzdialenosti 2,5m, hĺbka ostrosti klesne na polovicu, teda 10cm.´

co tam sakra roby crop faktor?, ako uz len on ovplivnuje hlbku ostrosti? leda tak uhol zaberu... preto je 35mm pri crop faktore 1,5 ´ina´ ako 52/50 na ´fulframe/24x36´ iked uhol zaberu bude viac menej rovnaky ... a prepocitavat ci sedia tie ostatne cisla? som lenivy . . .

a dovolim poznamenat, co tak zoznamit cielovu skupinu s tym ze objektiv pri ostreni meni svoju ohniskovu vzdialenost,
nech je sranda, nech tam mame este viac cisiel a vacsi chaos,

 
julo kotus
2009-10-22 08:30:17
Myslím si, že z článku každý pochopí, o čo ide. Môžeme sa hádať o slovíčkach. Je zrejmé, že zmenu perspektívy by sme bez daných objektívov nezachytili a preto sa dá v prenesenom zmysle povedať, že ´objektív stláča / rozťahuje perspektívu´. Ak by sme ho totiž nemali a nemohli použiť, bolo by jedno, či zmena perspektívy zmenou polohy nastane, lebo by sme ju nemohli na fotografiu dostať. Dominikove ukážky sú viac než výpovedné a tak teda relaxujte, klídek, ePhoto nie je o šermovaní slovíčkami, je o fotografii a niektorí správne poznamenali, že zmenou ohniska (čo ma následne núti zmeniť polohu alebo naopak) dosahujeme neuveriteľnú zmenu v obraze. To je hlavné posolstvo článku a povzbudenie, aby si to čitatelia vyskúšali... Preto je článok zaradený do sekcie ´začíname s fotografovaním´.
 
Jerry C.
2009-10-22 23:32:37
Skvelý článok,patrím medzi úplných začiatočníkov .
Mám dojem,že som z neho pochopil úplne všetko .Skôr mám problém pochopiť niektoré kritické reakcie prispievateľov :)Možno by mali dostať možnosť tiež niečim prínosným prispieť.Ešte raz vďaka a chvála autorovi.
 
markato1
2009-10-23 09:47:12
najviac zaujal hrad a auto,ale celkovo poucny a zaujimavy clanok
 
slonnick
2009-12-01 21:43:17
dobry clanok. Dik.
 
pongooo
2011-07-21 22:39:31
Vinikajúci článok. Práve som si kúpil nový teleobjektív a už sa neviem dočkať ako tieto rady využijem v praxi. ďakujem
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované