Chytanie pavúčích pokladov
Ako sa správne vysporiadať s fotografovaním pavúčích sietí.
Prvý článok seriálu Ročné obdobia v makrofotografii a v detailoch. Jar nám končí a tak je najvhodnejší čas zhodnotiť ju z pohľadu makrofotografa.
Na blízky detail (close up záber) naozaj nepotrebujete žiadne špeciálne vybavenie. Ak si však zvolíte extrémne malé objekty, určite využijete špecializovaný makroobjektív, ktorý má mierku reprodukcie obrazu na senzore 1:1 alebo dokonca ešte väčšiu.
Štvordielny cyklus makrofotografovania podľa ročných období zakončíme ako ináč zimou. Medzi fotografmi detailov a makra prírody panuje názor, že sezóna končí prvými mrazmi, keď už hmyz nebehá, motýle nelietajú a rastliny nekvitnú.
Mierka zväčšenia u fotoaparátov s vymeniteľnými objektívmi. Je 1:1 skutočne 1:1?
Makroobjektívy sú objektívy skonštruované pre snímanie v mierke 1:1 a viac. Niektoré poskytujú mierku zväčšenia len 1:2.
Makrofotografii sa venujem, odkedy som si kúpil prvú AF zrkadlovku, vtedy ešte filmovú.
Medzikrúžky za menej ako 30€ vám umožnia snímať makrodetaily aj s portrétnymi objektívmi. My sme ich otestovali s M.Zuiko 45/18MSC a M.Zuiko 75/1,8 MSC.
Najmä majitelia zrkadloviek Nikon sa sťažujú, že ich makro objektívy “strácajú” svetelnosť. Zaplatil som si z f/2.8, tak prečo tam mám zrazu f/5.6?
Na Zemi žije viac než miliónov druhov hmyzu, ale aj veľa iných článkonožcov. Mnohé z týchto, väčšinou drobných stvorení, stretnete hneď pred dverami svojho domu a ešte väčšia rozmanitosť vás čaká, keď vyrazíte do prírody, či už na lúky, do lesa alebo pocestujete za exotikou.
Aj keď sa to u nás na severe ešte nezdá, mám pre vás vynikajúcu správu. Jar je už za rohom! S ňou sa nám konečne začína prebúdzať po dlhej zime príroda. Pre nás, ktorí radi fotografujeme krásy prírody, je to vynikajúca správa. A ktorým motívom najlepšie začať?
Pozrime sa bližšie na ponuku Nikonu pre potreby makrofotografie. Pomôžem vám pri výbere makroobjektívu pre DX aj FX zrkadlovky.
K jeseni neodmysliteľne patrí dobrá hubačka. Aj keď na druhej strane sa vraví, že dobrý hubár nájde vhodné huby počas celého roka. My sa dnes na ne vyberieme nie s hubárskym košíkom, ale s fotoaparátom.
Každé ročné obdobie má svoje čaro a svoje typické námety. Jeseň je pre fotografa prírody extra trieda. Príroda sa lúči s uplynulou sezónou a dáva to najavo tým najpestrejším a najviditeľnejším spôsobom. Tento jesenný zážitok mne osobne umocňuje aj fakt, že to nebude dlho trvať. Jeseň je tu len pár týždňov, kým vietor a mráz nesfúknu celú tú nádheru na zem. Preto netreba s fotoaparátom otáľať.
Etické zásady pri fotografovaní prírody, fotografovanie vs. ochrana prírody.
Tvorenie makrofotografií a fotografií detailov so zakomponovaným západom slnka.
Fotografovanie rastlín a kvetov patrí snáď k najpopulárnejšiemu žánru vo svete fotografovania prírody. Venujú sa mu začiatočníci, amatéri i profesionáli. Pred časom som sa rozhodol prispieť do tejto záplavy vlastným dielom. Avšak zvolil som trochu iný prístup ako „klasickú“ floristickú fotografiu.
Tohtoročná zima je svojimi výkyvmi bláznivá ako miešané karibské koktaily. Raz je mráz, že až okná praskajú, potom napadne meter snehu a o dva dni sa všetko roztopí a máme pocit, že je tu jar .
Denné svetlo pri fotografovaní prírody je taká esenciálna záležitosť, že bez neho by fotografia nebola fotografiou. Väčšina článkov o dobrom a kvalitnom svetle pri fotografovaní makra a detailov rieši jeho nedostatok.
Mám rád, keď z fotografie cítiť atmosféru, za akej fotografia vznikala. Z niektorých mojich fotografií, na ktoré sa pozerám aj po rokoch, znova prežívam ten daný okamih. Cítim pot v tvári, vyprahnutú zem pod nohami, či od komárov doštípané ruky. Mnohé tieto pocity mi pripomínajú leto.
Neznesiteľné júnové vysoké čísla na teplomeroch a vyprahnutú prírodu vystriedali júlové dažde, v niektorých prípadoch až prietrže. Človek je tvor večne nespokojný.
Orchidey, tieto pestrofarebné drahokamy lákajú už storočia svojou krásou nie len mnohých prírodovedcov, ale aj dobrodruhov. Predstava tisícky kilometrov vzdialených a v neprístupných výškach kvitnúcich rastlín odradí však od ich krásy mnohých fotografov.
Vietor vie byť nepríjemným protivníkom makrofotografa. Naučte sa zvládnuť tento živel.
V predchádzajúcej časti nášho seriálu o makrofotografii sme sa zaoberali rôznymi spôsobmi zaostrovania. Tým najprecíznejším je zaostrovanie pomocou makrosánok.
Snáď v žiadnom inom žánri fotografie sa nepoužívajú tak rôznorodé spôsoby zaostrovania. Makrista musí zvládať prakticky všetky metódy a vyberať ich podľa toho, čo fotografuje.
Jsou letní prázdniny a tím také čas, kdy jsou opravdové žně na focení hmyzu.
Oproti digitálnym zrkadlovkám majú kompakty a ultrazoomy jednu výhodu, možnosť snímania detailov v dobrej mierke zväčšenia bez drahého makropríslušenstva.
Veľmi veľa ľudí sa zaujíma o techniku skladaných záberov. Pokúsim sa pridať nejaké moje postrehy k tejto téme.
Technické vybavenie pre snímanie makrozáberov s digitálnou (ale aj nedigitálnou) zrkadlovkou.
Jaro je v plném proudu, začíná období, kdy snad každého majitele fotoaparátu láká vyfotit nějaký ten květ nebo brouka.
Nafotit kapku rosy někde na konci listu nebo uprostřed květu - na tom opravdu není nic těžkého.
Druhý diel obľúbenej makrofotografie sa zaoberá svetlom a clonou.
Úvod do makrofotografie. Čo je to makrofotografia a akými prostriedkami či príslušenstvom ju môžeme robiť.
ČLÁNKY - aktuálne diskutované