Hore

Ako som sa opäť dostal k analógovej fotke

Pred časom som si prečítal článok Digitalizácia negatívov, ktorý poskytol užívateľom tohto portálu jednoduchý návod ako lacno a efektívne zdigitalizovať svoje negatívy z analógových čias. Doma sa mi povaľovali na poličke zaprášené negatívy ešte z leta minulého roku a čakali na naskenovanie na starom skenery Canon 8000F. Skenovanie na tej lepšej kvalite trvalo približne trištvrte hodiny a bolo to strašne zdĺhavé a nezáživné. To bol vlastne dôvod, prečo som mal takú dlhú dobu nastrihané negatívy na poličke.

Ale vráťme sa úplne na začiatok. V názve článku totiž stojí „ako som sa opäť dostal k analógu“. Najprv vám načrtnem, ako som sa dostal k analógu úplne prvý krát. Tento príbeh sa odohrával ešte na strednej škole. Učil som sa za tlačiara na polygrafických strojoch, a fotografii som sa nijako zvlášť nevenoval. Časom som zistil, že to stláčanie spúšte ma celkom baví a časom som si kúpil môj „profi“ stroj, Fujifilm FinePix S9600, čo bola na tú dobu docela fajn hračka. Začal som sa učiť čo je to ISO, čas a clona, ako to správne kombinovať a s takým „veľkým“ fotoaparátom mi patril celí svet. Fotil som hádam každý žáner čo by vás napadol a fotografovanie ma bavilo stále viac a viac. Časom som sa postretával z viacerými fotografmi, s ktorými som viedol vášnivú debatu o tom, ako začínali, čo by mi poradili a tak podobne. Ich skúsenosti a zážitky som doslova hltal, každý mal niekoľko rozmanitých a zaujímavých príhod či  celých príbehov. Ich rozprávanie sa vždy ale v jednej veci zhodovalo, a to v konštatovaní, „ty si nezažil tú dobu bez digitálov, dobu kedy sa fotilo na filmy a po nociach si ich vyvolával“. Mali pravdu. Toto som nikdy nezažil a z ich rozprávania mi to bolo tak trošku ľúto. Preto som sa rozhodol, že si kúpim filmovú zrkadlovku a vyskúšam si to. Počkal som si na vhodný čas, konkrétne to bola burza v dome kultúry Nové mesto v Bratislave, kde som si kúpil svoj prvý filmový fotoaparát. Bola to Praktica SuperTL, ktorej hádam okrem závierky, expozície a pretáčania filmu nič iné nefungovalo. Ale za tú cenu 200 či 300 korún vrátane základného objektívu Carl Zeiss 50/2.8 to stálo.

Praktica SuperTL, bohužiaľ s iným objektívom ako som mal ja.

Hrdo som si kráčal do mesta, kde som založil film a išiel na vec. Zistil som, že vstavaný expozimeter nefunguje, tak som si na digitále nastavil prioritu clony a meral expozíciu. Takýmto spôsobom som vycvakal prvý 36 obrázkový Fomapan 100. Tu som narazil na…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
i-cube
2011-03-21 13:14:59
kvalitne fotky! asi si zadovazim analog
 
panpriatel
2011-03-21 13:29:14
Len tak dalej, si na zaciatku dlhej cesty. Skor alebo neskor zistis ze ta uspokoji len fotka na papiery a potom uz ta od dlhych hodin stravenych pod cervenym svetlom nic nezachrani.
Otazka: Preco "skenujes" tie filmy aj s perforaciou? Pochopil by som to keby si mal perforaciu osvetlenu a bola by castou fotografie ale len to zbytocne rozptiluje... Vela ludi co skenuju s krabicou od topanok nechava aj perforaciu... Nerozumiem.
Ale inak este raz vela stastia a len tak dalej.
S.
 
noske
2011-03-21 14:01:00
príspevok od: panpriatel
Len tak dalej, si na zaciatku dlhej cesty. Skor alebo neskor zistis ze ta uspokoji len fotka na papiery a potom uz ta od dlhych hodin stravenych pod cervenym svetlom nic nezachrani.
Otazka: Preco "skenujes" tie filmy aj s perforaciou? Pochopil by som to keby si mal perforaciu osvetlenu a bola by castou fotografie ale len to zbytocne rozptiluje... Vela ludi co skenuju s krabicou od topanok nechava aj perforaciu... Nerozumiem.
Ale inak este raz vela stastia a len tak dalej.
S.
aj ja som na zaciatku "priznaval" okraje filmu je to proste taky supen vyvoja
kazdopadne ma tesi, ze dalsi clovek zacina prepadat tomuto momentalnemu fenomenu a drzim mu palce.
Hlavne to dat na papier to je dalsi level a tak isto je to velmi zaujimava etapa, ktora dokaze cloveka dostat
 
istvic
ocenenie redakciou 2011-03-21 14:14:30
sory Romane
http://www.noske.sk/data/krivka.png
 
juraj-jakubik
2011-03-21 14:21:04
Pekný článok, pekné fotky. Filmová fotografia je krásna a stále živá. Tiež som sa z digitálu vrátil k filmu a neľutujem. Okrem krajiny (tam ide človek na istotu a chyby na film sú minimálne) som na film robil aj travel aj street fotografiu, v poslednej dobe posúvam hranice a fotím aj vlastné deti na film. A všetko krásne veci vychádzajú.
 
Big Lebowski
2011-03-21 14:26:47
príspevok od: panpriatel
Len tak dalej, si na zaciatku dlhej cesty. Skor alebo neskor zistis ze ta uspokoji len fotka na papiery a potom uz ta od dlhych hodin stravenych pod cervenym svetlom nic nezachrani.
Otazka: Preco "skenujes" tie filmy aj s perforaciou? Pochopil by som to keby si mal perforaciu osvetlenu a bola by castou fotografie ale len to zbytocne rozptiluje... Vela ludi co skenuju s krabicou od topanok nechava aj perforaciu... Nerozumiem.
Ale inak este raz vela stastia a len tak dalej.
S.
Asi ako napísal noske. Urobil som to tak len pri tom jednom filme a už to ďalej nerobím.
Čo sa týka zväčšovania, možno časom. Teraz hlavne nemám kde a s čím. Mám tak malú kúpeľňu, že sam len tak tak vojdem sám.
Každopádne ma analóg veľmi láka a čím viac info nazbieram, tým zisťujem že som hlúpejší. Som rád že existuje TK, kde som čo to čítal aj od teba. Vinikajúci zdroj informácií.
Film ma veľa naučil. Už dávno som pochopil že komponovať priamo v hľadáčiku je lepšie ako orezávať fotky, tiež som zistil že nemusím cvakať ako blázon a podobne. Je to proste učiteľ ten film.
 
Big Lebowski
2011-03-21 14:29:02
príspevok od: noske
aj ja som na zaciatku "priznaval" okraje filmu je to proste taky supen vyvoja
kazdopadne ma tesi, ze dalsi clovek zacina prepadat tomuto momentalnemu fenomenu a drzim mu palce.
Hlavne to dat na papier to je dalsi level a tak isto je to velmi zaujimava etapa, ktora dokaze cloveka dostat
Ja som tomu prepadol už dávno. Ide o to že je to finančne a časovo náročné a v určitých etapách života som začal a prestal. Teraz som opäť začal, len s tým rozdielom že som si kúpil EOS a nie čisto manuálny fotoaparát, a obrovský krok je aj nová preklápacia vývojnica.
 
noske
2011-03-21 14:51:54
príspevok od: istvic
sory Romane
http://www.noske.sk/data/krivka.png
ja ta chapem .. ona je naozaj pravdiva .. sam som sa tam nasiel )
 
haplo602
2011-03-21 14:55:56
lol ... vitaj spat
 
dedo Milan
2011-03-21 19:57:51
príspevok od: Big Lebowski
Asi ako napísal noske. Urobil som to tak len pri tom jednom filme a už to ďalej nerobím.
Čo sa týka zväčšovania, možno časom. Teraz hlavne nemám kde a s čím. Mám tak malú kúpeľňu, že sam len tak tak vojdem sám.
Každopádne ma analóg veľmi láka a čím viac info nazbieram, tým zisťujem že som hlúpejší. Som rád že existuje TK, kde som čo to čítal aj od teba. Vinikajúci zdroj informácií.
Film ma veľa naučil. Už dávno som pochopil že komponovať priamo v hľadáčiku je lepšie ako orezávať fotky, tiež som zistil že nemusím cvakať ako blázon a podobne. Je to proste učiteľ ten film.
"Lepšie komponovať v hľadáčiku, ako orezávať." Lepšie to zistiť skôr ako vôbec. No nerozumiem tomu pretože tak isto predsa komponujem v hľadáčiku či mám digitál, alebo pred rokmi filmový stroj. Pre mňa sa nezmenilo nič, ibaže výsledok fotenia vidím okamžite a prípadne môžem záber, ak sa dá zopakovať a digi technika je ťažšia.
 
Big Lebowski
2011-03-21 20:15:51
príspevok od: dedo Milan
"Lepšie komponovať v hľadáčiku, ako orezávať." Lepšie to zistiť skôr ako vôbec. No nerozumiem tomu pretože tak isto predsa komponujem v hľadáčiku či mám digitál, alebo pred rokmi filmový stroj. Pre mňa sa nezmenilo nič, ibaže výsledok fotenia vidím okamžite a prípadne môžem záber, ak sa dá zopakovať a digi technika je ťažšia.
Pre teba, čo si aktívne fotil na film, to nie je zmena.
Pre ľudí, ktorý poznajú iba cvakanie bez rozmyslu, lebo mám 32GB kartu a vojde sa mi tam niekoľko tisíc fotiek, je komponovanie v hľadáčiku niečo nepredstaviteľné. Niekedy mi to tiež veľa nehovorilo, našťastie to bolo veľmi dávno a nejako to asi patrí do učenia sa na vlastných chybách.
Neviem či sme sa pochopili, ale každopádne som rád, že som pričuchol ku smradu vývojky a opäť sa začal venovať filmovej fotke. Mňa to veľa naučilo.
PS: Ako som napísal v článku som jeden z tých, čo začínali s digitálom.
 
snowball
2011-03-21 20:27:02
Stale mam rad fotit s moj Mamiya RB 6x7 a čb film. S film a stredny format musiš spomalit a rozmyšlat. Kazdy moze na digital.
 
Fomaman
2011-03-21 20:29:21
Ja mám 15 rokov, raz som fotil na digitál a potom hneď na film. Potom som zistil že filmová fotografia má proste dušu, že je to perfektný učitel, že mi to dáva školu života, že ma v tej komore učí trpezlivosti a mnohým iným veciam, digitálu chýba ľudský faktor, srdce.. a čo sa týka procesu od filmu po papier, zapametaj si že aj cesta môže byť šťastie

Veľa šťastia ti prajem, ale zatiaľ ho bude treba aj mne
 
panpriatel
2011-03-21 20:50:50
Big Lebowski: Neplanujes aj zvierata a prirodu fotit na film? Keby ma bavilo daco take fotit tak si viem predstavit ake fajne by bolo premietat kamaratom fotky s vyletou za zvieratkami s diacikou... Presle diaky sa daju kupit lacno, kupis chemiu na e-6 a ides...? He? :0)
Nuz ak ti mozem poradit tak ked mas priestor a cas tak si urob temnu komoru co najskor. Cim dlhsie budes fotit a nezvatsovat tym horsie sa ti bude potom vyladovat proces.
A este dufam ze tento clanok vsetkych ktory vahaju ci fotit na film posmelil a tak. Najprv som nechapal preco big lebowski tento clanok pisal (co tym chces povedat? Na keru mariu?) ale teraz je mi jasne ze ho proste fotenie na film bavi, dava mu novy rozmer a tesi sa s toho! Kazdy by sme mali napisat takyto clanok!
Leave the digital grind behind.
 
Big Lebowski
2011-03-21 20:55:06
príspevok od: Fomaman
Ja mám 15 rokov, raz som fotil na digitál a potom hneď na film. Potom som zistil že filmová fotografia má proste dušu, že je to perfektný učitel, že mi to dáva školu života, že ma v tej komore učí trpezlivosti a mnohým iným veciam, digitálu chýba ľudský faktor, srdce.. a čo sa týka procesu od filmu po papier, zapametaj si že aj cesta môže byť šťastie

Veľa šťastia ti prajem, ale zatiaľ ho bude treba aj mne
V niečom máš pravdu, v niečom by som nesúhlasil. To čo fotím ja, teda môj hlavný žáner ktorý ma zaujíma, si neviem predstaviť fotiť na film. Digi fotografia má svoje nesporné výhody. Filmom zasa zachytíš to, čo digi nedokáže. Film používam na fotenie v meste, fotenie ľudí a podobne. Digi zasa na fotenie prírody, kde pre zachytenie deju potrebujem fotiť a nie len 36 snímkov a následná výmena.
Aj tebe veľa príjemných hodín v zajatí fotografie.
 
Fomaman
2011-03-21 20:58:51
príspevok od: Big Lebowski
V niečom máš pravdu, v niečom by som nesúhlasil. To čo fotím ja, teda môj hlavný žáner ktorý ma zaujíma, si neviem predstaviť fotiť na film. Digi fotografia má svoje nesporné výhody. Filmom zasa zachytíš to, čo digi nedokáže. Film používam na fotenie v meste, fotenie ľudí a podobne. Digi zasa na fotenie prírody, kde pre zachytenie deju potrebujem fotiť a nie len 36 snímkov a následná výmena.
Aj tebe veľa príjemných hodín v zajatí fotografie.
ver mi že ak budeš ďalej fotiť na film veľmi skoro zmeníš názor, ja som tiež bol toho istého názoru, ale pomaly začneš vidieť čiernobielo a ak raz budeš mať aj komoru tak ťa to komplet celé pohltí
 
paoravec
2011-03-21 21:28:40
a ta komora pohlti aj tvoje groše .....
 
panpriatel
2011-03-21 22:06:42
príspevok od: paoravec
a ta komora pohlti aj tvoje groše .....
Venovat sa fotografii je draha zalezitost. Ci uz klasickej alebo digitalnej. Zaujimave vsak je ze ked dakto zalozi temu "aku digi zrkadlovku si vybrat" tak tam moc casto ludia nepisu: "nekupuj si to. Je to drahe. 1500 eur? kde na to beries peniaze?"
 
segal333
2011-03-22 02:12:46
Super sa to citalo. Hned som lutoval predaj mojej Nikon FM2.
 
dedo Milan
2011-03-22 10:08:33
Tak toto si ja už hovorím 15 rokov, ale stalo sa a už sa neodstane. V každom prípade je digitálna fotografia už tak ďaleko čo sa týka kvality, že to už človek prežije.
 
dedo Milan
2011-03-22 10:23:42
príspevok od: Big Lebowski
Pre teba, čo si aktívne fotil na film, to nie je zmena.
Pre ľudí, ktorý poznajú iba cvakanie bez rozmyslu, lebo mám 32GB kartu a vojde sa mi tam niekoľko tisíc fotiek, je komponovanie v hľadáčiku niečo nepredstaviteľné. Niekedy mi to tiež veľa nehovorilo, našťastie to bolo veľmi dávno a nejako to asi patrí do učenia sa na vlastných chybách.
Neviem či sme sa pochopili, ale každopádne som rád, že som pričuchol ku smradu vývojky a opäť sa začal venovať filmovej fotke. Mňa to veľa naučilo.
PS: Ako som napísal v článku som jeden z tých, čo začínali s digitálom.
Martin, pochopili sme sa veľmi dobre. Tá moja poznámka o tom komponovaní bola o tom, že človek, ktorý fotí už viacmenej vážne má za sebou už preštudovanie nejakej literatúry a medzi ňou sa ocitne sem tam i niečo o kompozícii. Takže takému to nepríde čudné komponovať v hľadáčiku. Ale stále sa mi nezdá, že i keď ide o "cvaky" ako hovoríš, pri pohľade do hľadáčika, alebo na displej, v tej scéne nejak podvedome ukladáš obraz v takom tvare v akom ti "ladí". Ak nie, tak potom je to už o neznalosti základných kompozičných pravidiel, ktoré mnoho ľudí odmieta a zatracuje, alebo to jednoducho nevidí. Cestou klasiky si znova našiel i čaro tých "skostnatelých pravidiel", takže je jednoznačné, že to bola pre Teba škola, naučil si sa niečo nové, čo lahodí tvojmu okua Tvojím zmyslom. A ešte niečo bokom, nie som puritán a to "nedodržiavanie" pravidiel kompozície viedlo už k nejednej výnimočnej fotografii. Ale to "nedodržiavanie" treba ale aj riadne vedieť využiť. Držím palce a dúfam, že som sa Ťa nijako nedotkol.
 
mutino
2011-03-22 10:56:07
Je to tak u každého inak.Ja som fotil dlhé roky na film,skoro výlučne ČB .Ako som začal na digitál tak ma už fotenie na film prestávalo baviť.Hlavne tie nešťastné smietka,chľpky a podobné problémy pri zväčšovaní
z filmu.Priznám sa ale,že tie klasické fotky majú svoje čaro.Celý ten analogový proces má hlavne z emotívnej stránky význam ak sa robí komplet klasicky,t.j.film,zväčšovák,vyvojky a tak.Zo skenovaného filmu je to zase len digitálna fotografia.Budem rád ak ma niekto presvedčí,že to tak nie je.
 
mutino
2011-03-22 11:00:10
k tým fotografiám .Tie okienka sú zbytočné.A zoskenované zábery,by sa patrilo aj vyretušovať.
 
panpriatel
2011-03-22 11:50:10
príspevok od: mutino
Je to tak u každého inak.Ja som fotil dlhé roky na film,skoro výlučne ČB .Ako som začal na digitál tak ma už fotenie na film prestávalo baviť.Hlavne tie nešťastné smietka,chľpky a podobné problémy pri zväčšovaní
z filmu.Priznám sa ale,že tie klasické fotky majú svoje čaro.Celý ten analogový proces má hlavne z emotívnej stránky význam ak sa robí komplet klasicky,t.j.film,zväčšovák,vyvojky a tak.Zo skenovaného filmu je to zase len digitálna fotografia.Budem rád ak ma niekto presvedčí,že to tak nie je.
Ano. Prach a spina na filme je moj odveky nepriatel. O to viac sa vsak tesim ak sa mi podari urobyt fotku ktora je uplne cista.
Co sa skenovania tyka.... Mne to nestaci, a nenaplna ma to. Mam sice skenet a skenujem ale poslednom case len aby som mal rychle nahlady "co je na filme"... Ale zasa mam pocit ze co sa procesu tyka tak ma skener velmi míli. Skener poberie vela aj prevolane filmy na skene budu vyzerat dobre. Na papieri nie.
Poznam par ludi co skenuju a vazne to vedia. Hlavne teraz myslim na jedneho. A nie len vdaka nim je mi jasne ze digitalna fotka nebude mat nikdy taky feeling atd ako filmova. Ani v pocitaci. Takze aj napriek tomu ze sam skenvovanie filmov neuznavam ako "hotovu fotku" (jedine co skenujem a uverejnujem je farba...) by som nepovedal ze ked naskenujes film dostanes rovnaky vystup ako s digi.
btw. uz dlhsie sa mam chut opytat koli tvojej ikonke: fotis s vf kamerkou? :0)
 
dedo Milan
2011-03-22 12:10:54
pre: mutino a panpriatel
chlapci, presne tie nešváry, ktoré spomínate mi u filmu žrali nervy a v konečnom dôsledku i peniaze. Najmä, ak sa robili foto na výstavy /30x40/. Ináč to bolo fajn, ale čím viac nad tým dumám premáha ma dojem či to už náhodou nie je viac o tej nostalgii. Rástli sms s tým a tak sa nám s tým nejak nechce a nedá rozlúčiť. tie naše vtedajšie mašinky boli také naozajstné strojčeky. Prevládala mechanika a bolo to iné, tie detaily na nich ich robili tak inak príťažlivými. Pripadali mi také nejaké dospelejšie, technickejšie, viac aj na potešenie oka. Dnes je ten digitál taký uhladený, moderný stroj a viac menej je všetko ovládanie zverené softvéru. Ono to dnes je predsa za tým stolom, pri svetle, nejak tak pohodlnejšie. A práve naopak tí mladí, ktorí tú éru nezažili majú snahu vyskúšať to nepoznané. A keďže je to také: o mechanickom detaile, o rozmýšlaní, mnohokrát o skúmaní tak to určitú časť foto fajnšmekrov priťahuje.
 
panpriatel
2011-03-22 12:54:20
príspevok od: dedo Milan
pre: mutino a panpriatel
chlapci, presne tie nešváry, ktoré spomínate mi u filmu žrali nervy a v konečnom dôsledku i peniaze. Najmä, ak sa robili foto na výstavy /30x40/. Ináč to bolo fajn, ale čím viac nad tým dumám premáha ma dojem či to už náhodou nie je viac o tej nostalgii. Rástli sms s tým a tak sa nám s tým nejak nechce a nedá rozlúčiť. tie naše vtedajšie mašinky boli také naozajstné strojčeky. Prevládala mechanika a bolo to iné, tie detaily na nich ich robili tak inak príťažlivými. Pripadali mi také nejaké dospelejšie, technickejšie, viac aj na potešenie oka. Dnes je ten digitál taký uhladený, moderný stroj a viac menej je všetko ovládanie zverené softvéru. Ono to dnes je predsa za tým stolom, pri svetle, nejak tak pohodlnejšie. A práve naopak tí mladí, ktorí tú éru nezažili majú snahu vyskúšať to nepoznané. A keďže je to také: o mechanickom detaile, o rozmýšlaní, mnohokrát o skúmaní tak to určitú časť foto fajnšmekrov priťahuje.
:0)
Netrafili ste pan Milan. Mam 20 rokov a ked som zacal trocha vnimat fotografiu ako male decko tak uz moja mama menila vybavenie za digitalne. Takze ja by som povedal ze som eru filmu nezazil.
Ano, skor patrim k tej skupine mladych ktorych to pritahuje.
Myslim si ze co mnohych ludi starych ci mladych pritahuje ku klasickej fotografii nieje nostalgia. Priznavam ze su aj taky ale ty sa tym netaja. Co ludi fascinuje a pritahuje je prave to ako sa tvori obraz. Pre mna je cely ten proces ocarujuci. Cele to zacina expoziciou. Potom pridem domov a vobec mi neprekaza ze to co som nafotil este nevidim. Prave naopak. Myslim ze ten odstup je nutny. Potom pride rozmyslanie co som fotil ako som fotil ako som meral ake svetelne podmieny. Pozrem do svojho zositka kde si zaznamenavam (po dlhej dobe hokusov pokusov som proste musel zaviest poriadok....) vsetky detaily ohladom vyvolavania. Potom teda film vyvolam a uz ked ho vytahujem s vyvojnice tak pride ten moment kde som bud sklamany ze som daco dobabral (velmi dolezite! sklamanie je najlepsi hnaci motor) alebo nadseny ze "toto by mohlo na papier padnut ako uliate! No a potom v komore. to je teda fakt nadhera. Jasne ze sa mi stane hlavne ked zvatsujem starsie negativi ze su zaprasene alebo doskrabane... Ale da sa to ocistit vecinou.
Sledovat ako sa vam ten obraz vytvara pred ocami, rozmyslat ci pridat trosku svietenia? alebo kaslat na to, dotiahne sa vo vyvojke? To je proste nadhera. Ked si pomyslim ze vsetky tieto rozhodnutia by som mal urobyt na pocitaci pomocou pacok a tlacitok vo fotokrame... je mi zle.
Ten ludsky faktor to ze sa milim a to ze sa mi objavuje fotka pred ocami a kolko veci mozem ovplivnit. To nikdy nenahradia pocitace. A to este nehovorim o alternativnych technikach. Taky lith print. o je uzas kolko sa da toho ovplivnit v komore. Dokonalost!
Jasne. tikizrkadla su take rychle a moderne... Ale su to stroje. A dakedy najst za fotografiami s nich cloveka da vela prace.
Vobec nechcem presvedcit ziadneho dogotalistu aby prestal fotit s digizrkadlom. Kazdy by mal fotit s tym s cim sa mu dobre roby.
Ale tiez by som rad poprosil ludi o slusnost. Nechajte nas spiatocnikov nech sa babreme vo vyvojkach a cuchame ustalovac. Mi vas za odmenu nechame triedit 1000ce fotiek a hybat packami vo photoshope...
Pre mna je najvatsou hodnotou klasickej fotografie fotka na papieri. Ktora je finalny produkt. Pre vatsinu modernych fotografov je fotka na papieri daco extra... Finalny produkt byva ovela castejsie fotka na obrazovke. A to je podla mna najvatsia degradacia sucastnej fotografie.
 
panpriatel
2011-03-22 12:56:16
príspevok od: dedo Milan
pre: mutino a panpriatel
chlapci, presne tie nešváry, ktoré spomínate mi u filmu žrali nervy a v konečnom dôsledku i peniaze. Najmä, ak sa robili foto na výstavy /30x40/. Ináč to bolo fajn, ale čím viac nad tým dumám premáha ma dojem či to už náhodou nie je viac o tej nostalgii. Rástli sms s tým a tak sa nám s tým nejak nechce a nedá rozlúčiť. tie naše vtedajšie mašinky boli také naozajstné strojčeky. Prevládala mechanika a bolo to iné, tie detaily na nich ich robili tak inak príťažlivými. Pripadali mi také nejaké dospelejšie, technickejšie, viac aj na potešenie oka. Dnes je ten digitál taký uhladený, moderný stroj a viac menej je všetko ovládanie zverené softvéru. Ono to dnes je predsa za tým stolom, pri svetle, nejak tak pohodlnejšie. A práve naopak tí mladí, ktorí tú éru nezažili majú snahu vyskúšať to nepoznané. A keďže je to také: o mechanickom detaile, o rozmýšlaní, mnohokrát o skúmaní tak to určitú časť foto fajnšmekrov priťahuje.
A o kvalite starsich strojov snad ani nema zmysel hovorit. Tie nas skor preziju.... Zaujimala by ma studia kolko vystrieda dnesny fotograd digi zrkadloviek za zivot... jedna mu asi stacit nebude co?
 
dedo Milan
2011-03-22 13:15:18
pre panpriatel:

no netrafil, ale to nadšenie z Tvojho príspevku ma úprimne teší, pretože píšeš presne o veciach, ktoré sú pre klasika práve tie čarovné. Je však nesporné i to, že digitál priniesol do života fotografa istotu možnosti opakovania záberu v krátkej chvíli, čo klasik nemôže. Píšeš o nutnosti odstupu od priebehu fotografovania. Je to tak, po príchode domov obrázky stiahnem do počítača a viacmenej pre istotu zbežne prezriem vyrovnanosť expozícií, farebnosť, prípadne ostrosť. Bližšie sa o obrázky zaujímam tak, /u mňa/ o mesiac. Samozrejme sa jedná o dokumenty nevyžadujúce si okamžité výsledky. Práca so softom je pre mňa viac príťažou, ako to bolo s prácou v komore, to je však o inom.. V každom prípade je to s počítačom pohodlnejšie i keď bez atribútov sprevádzajúcich "pach" komory. Ono to je všetko o "chcení" a to prekoná prekážky skôr ako mnou proklamované pohodlie stola.
 
debilis
2011-03-22 14:13:09
ja len, že ak má náučný článok aj zaujať, tak by nemal rezať oči triviálnymi gramatickými chybami...
 
sunajn
2011-03-24 03:28:48
príspevok od: debilis
ja len, že ak má náučný článok aj zaujať, tak by nemal rezať oči triviálnymi gramatickými chybami...
Kebi neboli te chibi nebola bi vinykla tvoja dokonalosť
 
Slavco
2011-09-04 19:00:27
príspevok od: panpriatel
:0)
Netrafili ste pan Milan. Mam 20 rokov a ked som zacal trocha vnimat fotografiu ako male decko tak uz moja mama menila vybavenie za digitalne. Takze ja by som povedal ze som eru filmu nezazil.
Ano, skor patrim k tej skupine mladych ktorych to pritahuje.
Myslim si ze co mnohych ludi starych ci mladych pritahuje ku klasickej fotografii nieje nostalgia. Priznavam ze su aj taky ale ty sa tym netaja. Co ludi fascinuje a pritahuje je prave to ako sa tvori obraz. Pre mna je cely ten proces ocarujuci. Cele to zacina expoziciou. Potom pridem domov a vobec mi neprekaza ze to co som nafotil este nevidim. Prave naopak. Myslim ze ten odstup je nutny. Potom pride rozmyslanie co som fotil ako som fotil ako som meral ake svetelne podmieny. Pozrem do svojho zositka kde si zaznamenavam (po dlhej dobe hokusov pokusov som proste musel zaviest poriadok....) vsetky detaily ohladom vyvolavania. Potom teda film vyvolam a uz ked ho vytahujem s vyvojnice tak pride ten moment kde som bud sklamany ze som daco dobabral (velmi dolezite! sklamanie je najlepsi hnaci motor) alebo nadseny ze "toto by mohlo na papier padnut ako uliate! No a potom v komore. to je teda fakt nadhera. Jasne ze sa mi stane hlavne ked zvatsujem starsie negativi ze su zaprasene alebo doskrabane... Ale da sa to ocistit vecinou.
Sledovat ako sa vam ten obraz vytvara pred ocami, rozmyslat ci pridat trosku svietenia? alebo kaslat na to, dotiahne sa vo vyvojke? To je proste nadhera. Ked si pomyslim ze vsetky tieto rozhodnutia by som mal urobyt na pocitaci pomocou pacok a tlacitok vo fotokrame... je mi zle.
Ten ludsky faktor to ze sa milim a to ze sa mi objavuje fotka pred ocami a kolko veci mozem ovplivnit. To nikdy nenahradia pocitace. A to este nehovorim o alternativnych technikach. Taky lith print. o je uzas kolko sa da toho ovplivnit v komore. Dokonalost!
Jasne. tikizrkadla su take rychle a moderne... Ale su to stroje. A dakedy najst za fotografiami s nich cloveka da vela prace.
Vobec nechcem presvedcit ziadneho dogotalistu aby prestal fotit s digizrkadlom. Kazdy by mal fotit s tym s cim sa mu dobre roby.
Ale tiez by som rad poprosil ludi o slusnost. Nechajte nas spiatocnikov nech sa babreme vo vyvojkach a cuchame ustalovac. Mi vas za odmenu nechame triedit 1000ce fotiek a hybat packami vo photoshope...
Pre mna je najvatsou hodnotou klasickej fotografie fotka na papieri. Ktora je finalny produkt. Pre vatsinu modernych fotografov je fotka na papieri daco extra... Finalny produkt byva ovela castejsie fotka na obrazovke. A to je podla mna najvatsia degradacia sucastnej fotografie.
presne tak.vecsina fotografii skonci na hdd.
 
Niegdo
2012-10-09 13:47:40
Ponúkame naskenovanie Vašich fotografií, diapozitívov, negatívov a filmov na novom vylepšenom skenery z rady Microtek so špičkovým programom SilverFast. Je ideálny pre digitalizáciu fotografií, ilustrácií a negatívov, pretože prevyšuje bežné skenery v ostrosti obrazu, kalibrácií a podaní farieb, pokročilými možnosťami úprav a to rýchlo aj pri optickom rozlíšení
4800 dpi CCD technológiou. Kontaktujte nás... http://www.printcut.sk/skenovanie.html.
 
slavmiro
2012-10-09 14:14:13
príspevok od: Niegdo
Ponúkame naskenovanie Vašich fotografií, diapozitívov, negatívov a filmov na novom vylepšenom skenery z rady Microtek so špičkovým programom SilverFast. Je ideálny pre digitalizáciu fotografií, ilustrácií a negatívov, pretože prevyšuje bežné skenery v ostrosti obrazu, kalibrácií a podaní farieb, pokročilými možnosťami úprav a to rýchlo aj pri optickom rozlíšení
4800 dpi CCD technológiou. Kontaktujte nás... http://www.printcut.sk/skenovanie.html.
Vazeny Peter, dokonca moj menovec co sa tyka priezviska. A co tak zaplatiti si tu banner na mesiac a negenerovat komercny spam do kazdeho vlakna kde je zmienka o scanovani? Hm??
 
kamilio
2013-04-27 13:27:27
Super clanok. Dcere som oprasil 50 rocny Ljubitel fotokomoru maju na skole. Chinon je na ceste. Skoda ze som skoro cele prislusenstvo fotokomory vyhodil. Dan za digital.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované