Nechcem určovať jediný správny smer fotomanipulácie. Taký neexistuje. Sú autori, ktorí akúkoľvek dodatočnú manipuláciu s fotografiou vylučujú a sú takí, ktorí zmenia fotografiu na nepoznanie. Tí prví si neuvedomujú, že už samotná fotografia je zo svojej podstaty manipulácia so skutočnosťou. Už len tým, že z 3D priestoru urobí 2D obraz, že použitím rôznych objektívov mení perspektívu, hĺbku ostrosti... Manipulujú so skutočnosťou aj so svojím videním, selekciou scény, využitím času, clony, vyváženia bielej, použitím filtrov, blesku...
Nezdravý je aj opačný prípad, keď sa každá fotografia vylepšuje aj keď to nepotrebuje. Správna cesta je niekde uprostred. Fotograf musí zvážiť, kedy je lepšie ponechať fotografiu v surovom stave, kedy jej trochu pomôcť a kedy do nej treba tvrdo zasahovať. Samostatnou kapitolou je umelecká fotografia a využitie fotografie v spojení s inou formou umenia. Potom žiadne morálne, estetické, či technické bariéry neexistujú.
Týmto končím moje filozofovanie o manipulácii a pokúsim sa na príkladoch ukázať, že na manipuláciu s fotografiou sa dá pozerať z rôznych strán a že častokrát je dôležitá aj tolerancia cudzieho vkusu alebo objasnenia podstaty vzniku fotografie a jej určenia.
Nájsť správnu mieru je niekedy jednoduché, inokedy takmer nemožné. Niektoré úpravy sú podložené technickými obmedzeniami danými technológiou snímania a okolnosťami pri fotografovaní a voči ich použitiu nebývajú námietky. Iné úpravy si už vyžadujú zdôvodnenie a ich miera býva daná použitím fotografie alebo vkusom upravovateľa. Práve o tejto manipulácii sa vedú viac, či menej plodné diskusie. Jediný správny názor neexistuje. Treba odfiltrovať tie nekonštruktívne, ktorých autormi sú zaslepenci a vypočuť si tie ostatné. Možno s nimi súhlasiť alebo nesúhlasiť. Možno im oponovať alebo ich zvážiť a vyvodiť z toho konštruktívne závery. Ak nezoberieme do úvahy osobný vkus každého autora, špecifické zameranie použitia fotografie a mantinely dané spoločnosťou, dobou, morálkou, má zmysel zaoberať sa hlavne technickými a estetickými atribútmi fotografie.
Za mnohými vyčítanými alebo dokonca neakceptovateľnými úpravami fotografie stojí neskúsenosť užívateľa, ktorej sa chcem venovať vo väčšej miere. Ide o technickú, ale aj umeleckú neskúsenosť. Autor môže naviac podľahnúť módnym štýlom. Kto má však právo povedať, že tento štýl je zlý? Najlepším hodnotiteľom kvality fotografie je čas. Ak fotografia obstojí v čase, tak sú akékoľvek manipulácie akceptovateľné a vlastne už aj akceptované. Vkus publika sa vyvíja a mení. Čo je zatracované dnes, môže byť…
Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.
Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).
ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.
Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk
Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.