Od amatéra k profesionálovi

Skôr ako sa pustíme do evolúcie fotografa, musíme si uvedomiť, že treba rozlišovať amatérsku a profesionálnu fotografiu od amatérskeho a profesionálneho fotografa.

Kto je to vlastne profesionálny fotograf? Ten, kto produkuje profesionálne vyzerajúce fotografie? A tie sú aké? Nie, profesionálom nazvime toho, kto sa fotografii venuje ako svojmu zamestnaniu, ktoré ho živí. Ale z toho vyplýva, že to pokojne môže byť aj priemerný fotograf.  Mnoho amatérov však produkuje vynikajúce fotografie, ale sa fotografiou neživia. Podľa akých kritérií teda môžeme rozdeliť fotografov?

Najprv vylúčime extrémy. Konkrétne supertalentovaných jedincov, ktorí prvýkrát dostanú fotoaparát do ruky a prvými fotografiami ohúria aj profesionálov. A potom tých, ktorí napriek akejkoľvek snahe, nedokážu ani po rokoch vyprodukovť pozerateľnú fotografiu. Tak sme vyseparovali bežnú populáciu s aspoň štipkou talentu a kladným vzťahom k fotografii a fototechnike.

Kresliť, maľovať či sochárčiť vyžaduje zručnosť a talent. Fotografia je oproti tomu vo výhode, je menej remeselná aj keď remeslom určite je.  Veľa znalostí, ktoré fotograf potrebuje je skôr technického charakteru. Umelecká zložka býva až nadstavbou. Aj preto je fotografovanie najrozšírenejším hobby na svete. Dobré oko a prst na spúšti predstavujú  relatívne jednoduchú kombináciu. Skúsení však vedia, že to až tak jednoduché nie je. V každom prípade je základ fotografie remeslo. No a s remeslom je to o trochu jednoduchšie než z umením. Je to ako s autoškolou. Skôr ako si sadnete do auta, naučíte sa v autoškole niečo o autách, predpisy, dopravné značky a vyskúšate si praktické šoférovanie. Po absolvovaní autoškoly máte lepšie predpoklady byť dobrým šoférom, ako keby ste si sadli do auta ihneď a všetko potrebné zisťovali až v praxi. Ale pretekár ani vodič z povolania z vás ešte určite nie je. Koľkí vodiči na cestách sú profíci? A koľkí fotografi sú profíci?

Remeslo má zlate dno. Zlaté dno v podobe nádherných fotografií pre jedného, finančného profitu pre druhého. Pre vyvolených šťastlivcov oboje.

Na štartovacej čiare

Teraz vás to chytilo! Zistili ste, že sa chcete venovať fotografovaniu. Asi by ste chceli mať tri oriešky pre Popolušku, z ktorých by po rozbití vypadol najlepší foťak s kompletnou sadou objektívov a príslušenstva. Bohužiaľ vám musím povedať…

titinius
2010-03-16 11:31:31
mali by ste tu dat ikonku ´zdielat na facebooku´ :)

pe3k
2010-03-16 12:05:26
pekny calanok a radim sa k ´pokrocilym´ fotografom :)))) a este raz fakt dobry clanok!!!

rbr69
2010-03-16 12:05:34
suhlasim s prezentovanym nazorom, dobre polopate zanalyzovane, kludne nalinkujte ako povinne citanie pri registracii na portal ;-)

marcus252
2010-03-16 12:08:58
karol, velmi pekne a pravdivo si to rozsortiroval a napisal

matoswamp
2010-03-16 12:10:37
velmi dobry clanok

pleski
2010-03-16 12:17:26
pekný článok

soms
2010-03-16 12:29:51
Fajn článok. Pre mňa veľmi prospešný a prínosný. Vďaka.

PS: Chýba mi tu ešte kategória, tu na portáli som sa s ňou stretol:
kritik-všetkumúdrosťpojedol

Marcel Rebro
2010-03-16 12:31:34
mne tu chyba tiez jedna. ale s celebritami od prezidenta (vcitane) vyssie si radsej nezacinam ....

romankoko
2010-03-16 12:44:42
pekný článok, chýba len tá kategória kritikov....ktorý sú ale veľmi dôležitý hlavne pre nás začiatočníkov, pretože kto to rozdýcha toho to nakopne...zdravím všetky kategórie na fóre

tadzesi
2010-03-16 13:19:21
Sikovny clanok ;) Kto chce kam pomozme mu tam. Kupte si to naj co je na trhu, otvorte atelier, venujte sa fotu naplno. Investicia mozno do cca. 20k EUR. Za 3-6 rokov mozno budete synonimom fotografie, alebo zapadnete medzi lokalnych svadobnych fotografom s dobrym menom. Tak ci onak, budete fotit a mozno sa Vam tato zvolena cesta ani nebude az tak pacit. Kazdopadne od zaciatku uz nebudete riesit neostrost objektivov, sum na fotkach, spatnu farbu na monitore lebo budete mat to co maju profici ;)

petriot
2010-03-16 13:25:33
Karol presne si vystihol kategorie a jednotlive situacie. hmmm som si myslel ze som na tom lepsie -zlaty stred zo 4 :) teda dufam xixixi

valec86
2010-03-16 13:27:05
super

AnnaM
2010-03-16 13:33:59
Dobre napisane. dakujem

Marcel Rebro
2010-03-16 13:34:42
Karol mozem?
Chucka som sa pytal a ze suhlasi ...

http://www.kenrockwell.com/tech/7cz.htm

... mohol som ;-)

P.S. : to prirovnanie s autoskolou je dobre ;-)))

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-03-16 13:38:36
No nechcel som to ponat az tak lahkovazne ale skor odlahcene.

Marcel Rebro
2010-03-16 13:43:02
príspevok od: Karol Srnec
No nechcel som to ponat az tak lahkovazne ale skor odlahcene.
Kena a Chucka lahkovazne neberiem nikdy. Odlahcene len zlahka ...

photoab.wz.cz
ocenenie redakciou 2010-03-16 14:37:20
toto je velmi dobre napisane, najma ta cast pokrocily a profesional je podla mna velmi dobre zvladnuta.

quaq
2010-03-16 14:40:02
príspevok od: Marcel Rebro
Kena a Chucka lahkovazne neberiem nikdy. Odlahcene len zlahka ...
Umělec se někdy obléká srandovně a má tendenci bývat dlouho vzhůru. Většinou nejraději fotí mladé atraktivní ženy a jsou na to hrdí.

MajkY
2010-03-16 14:52:54
Skusme sa vsetci zaradit do kategirii podla toho, ci sme kriticki k sebe, alebo ako na tom sme:).. ja by som sa zaradil do ´mierne pokrocili´

Lama
2010-03-16 15:06:58
Karol pocuvaj dobre pises, dobry clanok.

Lama
2010-03-16 15:07:30
príspevok od: quaq
Umělec se někdy obléká srandovně a má tendenci bývat dlouho vzhůru. Většinou nejraději fotí mladé atraktivní ženy a jsou na to hrdí.
:)

haplo602
2010-03-16 15:08:10
no podla toho som zavisol niekde medzi zaciatocnik a mierne pokrocili. knihy a fora ma uz vela nenaucia, ale na workshopy nemam vybavenie a cas.

Marcel Rebro
2010-03-16 16:03:21
príspevok od: MajkY
Skusme sa vsetci zaradit do kategirii podla toho, ci sme kriticki k sebe, alebo ako na tom sme:).. ja by som sa zaradil do ´mierne pokrocili´
ja som ´mrco´. v sobotu nam na BA-stretku ´predseda´ dal take kadrove dotazniky. ´sebaurovnovanie´ bola jedna z otazok. coskoro mozno budu aj vysledky.

sksk8
2010-03-16 16:43:49
robíme to z lásky k fotografii. vystizne:)

immortal20
2010-03-16 17:35:15
super clanok ... nemam co dodat sam neviem kam patrim ale viem o com snivam co sa tyka techniky :-P

lamik
2010-03-16 17:51:12
ani ja nevychadzam z udivu, skvele napisane, Karol je skratka vsestranny talent, velka renesancna osobnost z neho rastie, a to myslim nahodou celkom vazne, skutocne si nespominam, zeby na Digineffe, alebo Fotografovani.cz bola tato tema tak pekne rozobrata.
len mala technicka poznamka z ´metodologickeho´ hladiska :o)) - vsetky tie vyvojove stupne znamenaju vlastne kvalitu fotografa. Cim vyssi stupen, tym viac sa vyzna v technike a principoch fotenia, skratka tym lepsie foti. Az na tu poslednu kategoriu – profesional. Tam je podla Karola kriteriom nie kvalita, ale „pracovnopravny“ vztah. A presne ako Karol pise, aj ja poznam mnoho ludi, ktori sa fotografiou zivia (fotia portrety na doklady, skolske triedy, produkty na letaciky Tesca a Lidlu, pripadne aj ine veci(no ved musim si rypnut), ale co sa tyka tej uvadzanej kvality, alebo hodnoty fotky dal by im na frak aj hocikto lepsi z „mierne pokrocilych“. Mali by sme nad charakteristikou najvyssieho vyvojoveho stupna fotografa a jeho pomenovanim asi este podumat :o)

Seto
2010-03-16 18:33:40
perfektny clanok, sklo dole ;)

Yamismo
2010-03-16 18:39:50
vyborny clanok, pripajam este jeden graf, co sa tu davnejsie objavil vo fore :)

conan7
2010-03-16 18:46:26
Ja by som sa spýtal že toto:
´Na dobrom workshope sa za 1-2 dni môžete naučiť toľko, koľko by ste sa sami učili aj 1/2 roka.´

je naozaj pravda? Pýtam sa účastníkov workshopov organizovaných ephoto-m že či to naozaj tak vnímajú. Neviem, ja som na žiadnom nebol. V prípade ked je to tak, tak tie ceny okolo 100-150 € vôbec nie sú prehnané.

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-03-16 19:08:39
Sam som prikladom, ked som sa este ako externy redaktor dostal na workshop so Silvom Szabom, naucil som sa o foteni v terene za jeden den tolko, co by som sam zistoval roky (ved to aj Silvo musel roky zistovat).
Naviac si myslim, ze peniaze za workshop sa vratia, nielen v zlepseni tvorby ale aj ako skutocne usetrene peniaze. Napr. za zle nakupenu techniku, ci peniaze na cestovne vydaje niekam, kde sa nepodari potom dobre nafotit.
Toto je samozrejme zovseobecnene a zalezi od programu workshopu a samozrejme od jeho kvality. Sam som zvedavy na reakcie tych, ktori absolvovali nase workshopy a aj v porovnani s konkurenciou.

ma.to
2010-03-16 19:31:53
skvely clanok. Ja by som sa radil niekde na spodok kategorie mierne pokrocily. Hoci viem ako nastavit F8:-))) Karol super.

soms
2010-03-16 19:54:06
Ken Rockwell: ´Špatní bohatí amatéři si myslí, že zmatené ČB fotky chudých lidí jsou umění.´

lu_boss
2010-03-16 20:16:02
Mrco, bolo to v piatok, nie v sobotu, som Lubos, nie predseda a neslo o kadrove dotazniky, ale o cisto dobrovolne odpovede na 15 otazok :-) Vysledku uz su.

Marcel Rebro
2010-03-16 20:24:53
príspevok od: lu_boss
Mrco, bolo to v piatok, nie v sobotu, som Lubos, nie predseda a neslo o kadrove dotazniky, ale o cisto dobrovolne odpovede na 15 otazok :-) Vysledku uz su.
Jaaaj, kajam sa ... no ale vies - niektorym sa piatok az do soboty natiahol a ze si Lubos viem, ale aj za predsedu by si sa mi hodil. Ked sa bude nejaky volit, mas moj hlas. A dobre vies ze som odpovedal cisto dobrovolne a kolegov co sa okunali som ´zdobrovolnil´ a este som im aj s odpovedami pomohol a oficialne recenzie vykonal ...

p.s. : mozes prosim mojmu fotografickemu vzorovi napisat SP ze je vzor? Ja som nejak od prirody hamblivy ...

lu_boss
2010-03-16 20:32:12
Ano, sobotu by viaceri menili za piatok...
Atiart to nevie ? :-)

lu_boss
2010-03-16 20:34:20
Nejdem hocikam, s vynimkou jedneho ma kazdy workshop kopol o kilometre dalej... Ked to pojmes ako predlzeny vikend taktrosku dovolenku, ide o dobre investovane peniaze.

pepo27
2010-03-16 20:52:09
velmi dobry clanok a aj zatriedenie skupin...

Jerry C.
2010-03-16 21:05:05
fajn článok ,skvelý autor ,dúfam že sa mi podarí dostať sa čo najďalej
a teraz idem budovať základy :-)

Jozef Sádecký
ocenenie redakciou 2010-03-16 21:08:07
Výborny članok =))

conan7
2010-03-16 21:16:19
príspevok od: lu_boss
Nejdem hocikam, s vynimkou jedneho ma kazdy workshop kopol o kilometre dalej... Ked to pojmes ako predlzeny vikend taktrosku dovolenku, ide o dobre investovane peniaze.
Dobre presvedčili ste ma ;) len škoda že sú vždy také žánre, ktoré mňa, osobne nebavia (krajina, abstrakt, ateliér, street)... Ale viem viem počet návštevníkov...

sese
2010-03-16 21:18:55
Karol poklona, článok napriek kategóriám nerozdeluje ale spája, nepoučuje ale napriek tomu učí a nie je tam ,,brzda,, posúva ďalej videnie aj myseľ. tá štartovacia čiara v symbole postavičky.....práve sa tak cítim.

izzino
2010-03-16 21:44:12
A ja som izzino. A clanok je super.

Marcel Rebro
2010-03-16 21:51:31
príspevok od: izzino
A ja som izzino. A clanok je super.
ty si ´Kat A Na Chmat Ak´

lamik
2010-03-16 21:56:17
príspevok od: Yamismo
vyborny clanok, pripajam este jeden graf, co sa tu davnejsie objavil vo fore :)
bezvadný graf, humorný a vysoko pravdivý :-)) ... páči sa mi to rozdvojenie modraj krivky od bodu /p/ :-)))))

lu_boss
2010-03-16 22:54:36
príspevok od: conan7
Dobre presvedčili ste ma ;) len škoda že sú vždy také žánre, ktoré mňa, osobne nebavia (krajina, abstrakt, ateliér, street)... Ale viem viem počet návštevníkov...
...ono, samotne zameranie nie je az take podstatne - podstatny je lektor. Mnoho z nauceneho vyuzijes aj inde (napriklad svetlo sa sprava tak isto pri foteni makra, ako Himalaji) a vzdy su tam ludia, co fotia viacero disciplin, takze s niekym si padnes do oka, dolezite je, aby bola moznost a cas len pak kecat. Preto si myslim ze lepsie su viacdnove WS.

Marián
2010-03-16 22:59:44
Myslím si, že veľmi dobrý článok a núti každého sa zamyslieť nad tým kde je a kde by sa chcel dostať. Každý si tiež zvolí cestu, či dlhú problematickú, alebo kratšiu, síce tiež nie ľahkú ale predsa s návodom ako to robiť. Veľmi dobré prirovnanie s autoškolou. Škola je škola. Ani každý absolvent autoškoly nebude jazdcom formule 1. A potom len fotiť, fotiť a znova fotiť. Aj keď absolvujete autoškolu, a nebudete jazdiť, tak to za chvíľu zabudnete, a keď absolvujete vybraný workshop potom to nebudete neustále skúšať, tiež vyjdete z toho čo ste sa naučili.

conan7
2010-03-16 23:03:53
príspevok od: lu_boss
...ono, samotne zameranie nie je az take podstatne - podstatny je lektor. Mnoho z nauceneho vyuzijes aj inde (napriklad svetlo sa sprava tak isto pri foteni makra, ako Himalaji) a vzdy su tam ludia, co fotia viacero disciplin, takze s niekym si padnes do oka, dolezite je, aby bola moznost a cas len pak kecat. Preto si myslim ze lepsie su viacdnove WS.
len vieš nechce sa mi na workshop zimnej, jarnej, letnej, jesennej krajiny, ked fotenie krajinky ako takej, ma nebaví. Ano na tom niečo môže byť, že získajú sa kontakty. Ale to gro, zameranie WS je nemotivujúce. No aspoň pre mňa. Vidím že účasť na WS je hojná, možno sa naskytne aj niečo so športovou tematikou, alebo bral by som aj portrét v exteriéri. A ešte to Chorvátsko ma zaujíma, no všetky bude závisieť od financii.

bigfoot
2010-03-17 00:03:17
podla mna pekny clanok, len mi tie pojmy nesedia...
profesionalny fotograf = clovek ktoreho profesiou je byt fotograf

co sa tyka toho dalsieho delenia, skorej by sa hodilo:
- nezasluzi si aparat
- podpriemerny
- priemerny
- dobry
- vyborny
- fenomen

- dlho nic
- Ken Rockwell ;)

momasko
2010-03-17 00:15:00
heh takze ja uz som mierne pokrocili...juchuu sak F8 a korekciu zvladam....

dobry clanok :o)))

marek1
2010-03-17 00:52:42
dobrý článok

pampúch
2010-03-17 07:28:39
pekne si to napísal

Marcel Rebro
2010-03-17 08:27:47

- dlho nic

- este dlho nic

- nezabudaj na Chucka

Anena
2010-03-17 09:40:28
Dobre napisany clanok, vystizny a poucny.

FilipMino
2010-03-17 10:50:00
dobre napísaný článok....aj som sa trocha zasmial..

Bells
2010-03-17 10:56:05
Veľmi pekný článok. Dobre napísaný a ľahko pochopiteľný..

betar
2010-03-17 12:37:58
Clanok celkom trefne definuje ´stupienky´ remeselnej stranky fotografie, no chyba mu podla mna to najdolezitejsie - ako clovek vnima fotografiu. Pokial amater vidi svet ohraniceny do jednoho vyrezu, obdivuje krasu veci a foti pre dojem, ci efekt z vysledku, moze sa jednat o akykolvek typ takehoto ´remeselnika´.
No ak vdaka urcitym predpokladom postupi fotograf dalej v rozmyslani o tomto mediu, zisti, ze dokaze omnoho viac. Ze sa fotografiou daju rozpravat pribehy, alebo niest myslienky k druhym ludom, donutit ich premyslat o tom, co vidia.
Bol tu spomenuty napriklad aj Helmut Newton. To je fotograf, ktory je aj mojim vzorom (mimo inych...). Myslim, ze jeho rozmer je dany hlavne tym, ze dokazal vo fotografiach vyjadrit aj nieco, co bolo za nimi, mimo obraz. To je asi to najtazsie, coho moze podla mna fotograf dosiahnut!

Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2010-03-17 12:55:21
príspevok od: Yamismo
vyborny clanok, pripajam este jeden graf, co sa tu davnejsie objavil vo fore :)
Wauuu! paradny graf, kukám že najhoršie už mám za sebou, práve som v štádiu objavu starého foťáka - opravený P-six a požičaný FM2, zháňam infošky o filmoch starej optike a hlavne ma fascinoval formát 6x6, krásne kontakty, iba 12 záberov z ktorých technicky vyšly všetky (jupí!) na 1 x a obsahovo polovica - výber hotový za cca 2 minúty! ešte sa z toho teším lebo len v piatok mi kamoš urobil prvé kontakty-chápete...

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-03-17 12:58:19
V clankoch o fotografii a fotografoch budeme pokracovat. Na dalsich uz zacinaju pracovat moji kolegovia.

dushy
2010-03-17 14:32:55
:)

ONEHALF
2010-03-17 19:04:16
Velmi pekne si to napisal....

wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2010-03-18 09:55:50
Fajn clanok, aspon uz oficialne viem kde (neoficialne) patrim ;o))Rozhodnutia pri fotografovani ktore som ako zaciatocnik robila cisto intuitivne sa mi s nadobudnutymi vedomostami potvrdili ako spravne ;o)

Lacus78
2010-03-18 12:51:03
Vďaka za článok, veľmi užitočný a tiež povzbudzujúci:)

BRANKY
2010-03-18 14:47:21
článok by si zaslúžil 10 hviezdičiek
Veľmi dobre sa to čítalo....
Len škoda, že mnoho ľudí ho nepochopí

Don Martinello
2010-03-18 17:57:35
Clanok sa vyborne cital a je to svata pravda. Len tak dalej.

Razitko
2010-03-18 19:44:58
Pekne napísané, poučné :-)

LuboLX
2010-03-18 20:36:42
Z článku vyplýva, že autor je ´profesionál´ nielen,fotoaparátom ,ale aj perom .Gratulujem,len tak ďalej.

Razitko
2010-03-18 20:44:19
... len ten ´evolučný proces´ sa mi zdá obrátený, začiatočníci fotia vo vzpriamenom postoji :-)

KarateTiger7
2010-03-19 13:27:52
Velmi pekne napisany clanok

Fezo
2010-03-19 14:25:15
Super článok!
Konečne už viem, že nie som začiatočník :)

leto
2010-03-19 14:34:58
dobrá poznámka,ale samozrejme,hlavne fajn článok,,, :)

2laak
2010-03-20 06:38:49
Fajn citanie, absolutne som sa v nom nasiel :-). Vdaka zan.

Drobna poznamocka pod ciaru:

v odseku ´Remeslo má zlate dno.´ chyba dlzen v slove ´zlaté´

v odseku ´Tých umeleckých prvkov je vo fotgrafii mnoho. ´ chyba ´o´ v slove fotografii

solko
2010-03-21 07:42:21
dobrý,stučný a aj výstižný psychologický rozbor ´tvorcov´ fotografie

vilkoo
2010-03-22 08:07:23
Pohotove vistzne a poucne kiez by bolo viac takychto clankov. Vela uspechov v dalsej praci.

piedro
2010-05-04 11:34:28
Super článok !!, niet čo dodať. Každý sa tam ´nájde´ a sám zaklasifikuje, čím je a čím eventuálne do budúcna chce byť.. Bravooo,vďaka za pár viet, ktoré veľa objasnili.. Nech sa vám darí !! S pozdravom Peter

tomasqo
2011-01-11 11:02:39
príspevok od: Marcel Rebro
Karol mozem?
Chucka som sa pytal a ze suhlasi ...

http://www.kenrockwell.com/tech/7cz.htm

... mohol som ;-)

P.S. : to prirovnanie s autoskolou je dobre ;-)))
\"Bohužel, hodně jich brouzdá po KenRockwell.com a hledá informace o výkonu fotoaparátů.\" (zdroj: kenrockwell.com DDDDD )

bubo23
2011-01-11 14:11:40
príspevok od: Karol Srnec
Sam som prikladom, ked som sa este ako externy redaktor dostal na workshop so Silvom Szabom, naucil som sa o foteni v terene za jeden den tolko, co by som sam zistoval roky (ved to aj Silvo musel roky zistovat).
Naviac si myslim, ze peniaze za workshop sa vratia, nielen v zlepseni tvorby ale aj ako skutocne usetrene peniaze. Napr. za zle nakupenu techniku, ci peniaze na cestovne vydaje niekam, kde sa nepodari potom dobre nafotit.
Toto je samozrejme zovseobecnene a zalezi od programu workshopu a samozrejme od jeho kvality. Sam som zvedavy na reakcie tych, ktori absolvovali nase workshopy a aj v porovnani s konkurenciou.
Som samouk, vyznam serwerow ephoto, atd, je obrovsky, v článku som niekolko krát našiel poučenie o význame úlohy učiteľa, p. Srnec, raz ste ma šokoval ako ste reagoval v jednom vlákne na dotaz dákej pani, myslím, že to bola dáka Dr.-rka, priamo až neadekvatne k Vášmu postaveniu k www.ephoto.sk, učiteľ musí prejaviť aj trpezlivosť. PROFESIONALITU.
Workshop je výborna vec, hlavne konfrontácia s prof.fotografom, resp. s človekom, kt. problematiku ovladá. mal som tu možnosť byť na WS mimo SR, výborna skúsenosť, pohladenie ega v podobe pochvaly a nakoniec mikroúspech v podobe výberu mojej fotografie na putovnú výstavu, apropo dal som ju tu svojho času, nikto si ju ani nevšimol))). To je jedno, chcel som povedať, len to že je tu i kategoria ludi, ktorý majú radi fotografiu, len tak sú fanúšikovia, veď nie každý kto ide na hokej vie korčuľovať, pozná základy pravidiel, a to mu stačí, dôležité je to že prišiel na zápas, zaplatil za lístok))

Yamismo
2011-01-11 14:43:01
príspevok od: bubo23
Som samouk, vyznam serwerow ephoto, atd, je obrovsky, v článku som niekolko krát našiel poučenie o význame úlohy učiteľa, p. Srnec, raz ste ma šokoval ako ste reagoval v jednom vlákne na dotaz dákej pani, myslím, že to bola dáka Dr.-rka, priamo až neadekvatne k Vášmu postaveniu k www.ephoto.sk, učiteľ musí prejaviť aj trpezlivosť. PROFESIONALITU.
Workshop je výborna vec, hlavne konfrontácia s prof.fotografom, resp. s človekom, kt. problematiku ovladá. mal som tu možnosť byť na WS mimo SR, výborna skúsenosť, pohladenie ega v podobe pochvaly a nakoniec mikroúspech v podobe výberu mojej fotografie na putovnú výstavu, apropo dal som ju tu svojho času, nikto si ju ani nevšimol))). To je jedno, chcel som povedať, len to že je tu i kategoria ludi, ktorý majú radi fotografiu, len tak sú fanúšikovia, veď nie každý kto ide na hokej vie korčuľovať, pozná základy pravidiel, a to mu stačí, dôležité je to že prišiel na zápas, zaplatil za lístok))
Ale ziak sa ma pripravit na hodinu, na to netreba zabudat. Keby si kazdy precital navod k fotaku a povedzme aspon Mistrovstvi prace s DSLR, bolo by tu o 70% menej zbytocnych tem, kam zrejme patrila aj ta pani.
Vies ako...ked sa prisli pozerat, tak nech pozeraju. Ked chcu ale robit a vediet nieco viac, tak do toho musia sami nieco dat. Ja ked som zacinal s fotografiou, vedel som snad o kazdej funkcii mojho fotoaparatu, nez som ho vobec vzal do ruky.
Dnes si tu uz fakt kde kdo kupi zrkadlovku a pyta sa tu zakladne veci, a nech mi nikto nehovori, ze tak to je v poriadku!