Hore

Vždy o trochu viac

Technika je vo fotografii určite dôležitá. Limituje možnú technickú kvalitu a vplýva na to, čo fotograf dokáže odfotiť. Ani najdrahší fotoaparát a najlepšie objektívy, samé  o sebe, z fotografa majstra neurobia. Dobrý fotograf ich využije, zlému nepomôžu k dobrým záberom.

Akú fototechniku používame, je dané našimi finančnými možnosťami. Fotograf ma tak dané, čím fotí. Musí sa rozhodnúť, ako techniku využije. Musí ju čo najlepšie ovládať a musí mať pestrú paletu fotografických techník. Potom sa mu ľahšie vymýšľa, akým kreatívnym spôsobom sa vysporiada s námetom.

Nech už máte akúkoľvek techniku a ste fotograf ktorejkoľvek úrovne, vždy môžete urobiť jednu vec naviac. Ja tomu hovorím pravidlo +1. Snažím sa urobiť jednu vec naviac, ako robia ostatní fotografi. V dnešnej konkurencii len ťažko nafotíte niečo, čo tu ešte nebolo. Idete napr. na nejakú kultúrnu akciu, alebo výlet na populárne miesto a je veľká pravdepodobnosť, že tam budú aj iní fotografi. Môžu mať lepšiu techniku i viac skúseností. Aby ste ich tromfli, musíte prísť s nápadom, ako to nafotiť inak. Ale ako? Na to musíte prísť sami. Dosť si to môžete uľahčiť s pravidlom +1.

Pravidlo +1

Plus 1, to môže byť maličkosť. Je to pridaná hodnota, ktorú do fotografovania vložíte. Tým sa od priemeru odlíšite. Samozrejme musíte mať slušný základ. Bez toho to nejde. Tá jedna vec naviac môže mať rôzne podoby. +1 vec naviac môžete pridať pred fotením, počas fotenia, alebo aj po fotení. Môže to byť kompozičný nápad, využitie technických postupov fotografovania, použitie špeciálneho príslušenstva, alebo postprocesing. Niečo je zadarmo, niečo sa musíte naučiť a niečo stojí peniaze (technika). Techniku teraz vynecháme, budeme pracovať s tým, čo máte.

U začiatočníkov sa často stáva, že v momente, keď uvidia niečo zaujímavé/pekné, myslia si, že je to fotogenické a tým pádom budú mať peknú fotografiu. Stop! Takto to nefunguje. Prvé +1, ktoré sa musíte naučiť je, že nezačnete hneď mačkať spúšť, ale sa zastavíte a popremýšľate. Aké fotografické techniky môžem pri tomto námete použiť? Je toto ten správny uhol pohľadu? Nie je rušivé pozadie? Som tu v správnom čase? Ak uvidíte jediný z týchto problémov a vyriešite ho, urobili ste prvý krok ku kreatívnej a tým pádom lepšej fotografii. Niekedy stačí skutočne len maličkosť a rozdiel bude veľký.

Pred akciou

Pod pojmom akcia nemyslím nejakú konkrétnu akciu, ale skôr akt fotografovania. Ten čas okolo stlačenia spúšte.

  • Skontrolujte si fotoaparát, jeho nastavenia, aby ste napr. nefotili s ISO 6400 počas pekného dňa.
  • Nastavte si fotoaparát ešte pred akciou podľa toho, čo predpokladáte, že budete fotiť. Neviete, či nebudete musieť rýchlo vytiahnuť fotoaparát, aby vám neutiekol dobrý záber. Zdržiavať sa vtedy prestavovaním.
  • Popremýšľajte, či nebudete potrebovať nejaké príslušenstvo, napr. blesk (a do neho samozrejme čerstvé batérie).
  • Už pred akciou si môžete vizualizovať, aké fotografie by ste chceli priniesť. Ak máte dobrú predstavivosť a dôsledne si pôjdete za svojim cieľom, máte vopred vyhrané.
  • Ak máte na výber čas, kedy môžete fotiť, tak to využite, aby ste mali najzaujímavejšie svetlo. Nutne to nemusí byť, keď je pekne. Prší, sneží, je hmla? To je čas pre fotografa, ktorý vyjde von, keď ostatní ostanú doma a jediný prinesie fotografie.


Súčasťou akcie Rendez býva aj nočné fotenie vlakov. Prídu fotografi so statívmi s dlhým časom, prípadne použijú blesk. Skúsený fotograf vie, že toto nie je cesta k dobrej fotografii. K hromadnému foteniu som sa ani nepridal a využil som kontakty pre individuálne fotenie. Ale bez nápadu by ani z toho nič nebolo. Musel som k technike fotenia pridať tú +1. A tá spočívala v tom, že som zvolil techniku maľovania svetlom v kombinácii so skladaním fotografií.

+1 pred akciou je komplexná príprava na fotenie!

Počas akcie

Ak ste sa pripravili vopred, môžete sa plne sústrediť na samotné fotografovanie. Čas môžete venovať pozorovaniu a koncentrácii. Budete mať aj čas na vymýšľanie, ak ste niečo nevymysleli už doma.

  • Prekonajte lenivosť a robte všetko poriadne, ako sa má. Napríklad použite statív, keď treba.
  • Foťte s rôznych uhlov a hlavne si dávajte pozor na pozadie. Využite všetky kompozičné triky. Rámovanie, negatívny priestor, zámerne rozostrenie atď.
  • Využívajte expozičný čas kreatívne.
  • Ak fotíte ľudí, tak komunikujte. To je často to +1, ktoré ostatní nepoužívajú.
  • +1 môže byť použitie filtra, blesku, odrazky, jednoducho príslušenstva, ktoré pomáha snímať lepšie fotografie a ktoré mnohí nemajú, alebo nepoužívajú.
  • Sledujte ostatných fotografov, tí skúsení majú lepšie oko, vedia odkiaľ majú fotiť. Ale nie že im budete liezť do záberu!
  • Nebudú fotografie lepšie, ak použijete pokročilejšiu fotografickú techniku, napr. HDR, dlhočasový záber s použitím silného ND filtra a pod.?
  • Ja robievam často dva zábery za sebou. Pre istotu a aj preto, že pri prvom zábere si niečo otestujem a pri druhom to môžem doladiť.


Určite niektorí hneď začnú rozoberať, že som fotil drahou technikou. Pre EXIF a bokeh však nevidia to plus, ktoré som do fotky dal, priamo na mieste. Na akcii bolo viacero fotografov, tiež so slušnou technikou. Oproti ním som však komunikatívnejší a tak som túto dievčinu poprosil o pózovanie na mieste, ktoré som si dopredu vybral, pretože tam bolo skvelé svetlo i pozadie.

+1 počas akcie je pridať do štandardného fotenia aspoň jednu vec! Neskĺznite do rutiny.

Po akcii

Dnes sa bez postprocesingu nezaobídete. Sú fotografi, ktorí používajú fotky priamo z fotoaparátu. Ale tie sú vo formáte JPG a postprocesing urobil fotoaparát, na základe nastavení užívateľa fotoaparátu. Ak vás irituje slovo postprocesing, nahraďte ho slovom vyvolanie. Základné úpravy fotografií nie sú ničím iným, len ekvivalentom práce v tmavej komore. Musíte si uvedomiť, že doba sa zmenila. Zmenil sa spôsob fotografovania, technika, nároky na kvalitu atď. Hranica medzi fotografiou a grafikou už nie je tak ostrá, ako v minulosti. Sú tu nové trendy a voľnejšie ponímanie toho, čo sú a čo už nie sú prípustné manipulácie s obrazom. V každom prípade je vyvolanie/postprocesing vyvrcholením digitálneho procesu. Za tým môže nasledovať už len tlač, čiže prevod čísiel na analógový obraz.

Je lepšie, ak si aspoň základný postprocesing obľúbite, je súčasťou vzniku fotografie, ktorý by ste nemali zanedbávať.

  • Spracujte fotografie čo najskôr, kým máte v pamäti dojmy z akcie. Niektorí fotografi už počas fotenia majú predstavu o tom, ako fotografie upravia.
  • Sústreďte sa na vydarené fotografie. Nemárnite čas s priemernými a podpriemernými.
  • Sledujte aktuálne trendy úprav a vytvorte si vlastný rukopis.
  • Väčšinou urobíte sériu fotografií. Upravte ich tak, aby sériu skutočne tvorili. Mali by mať rovnaký štýl úprav.
  • Spracovanie prispôsobte motívu. Nezabudnite na ČB. Ak viacerí fotografi publikujú fotografie z jednej akcie, bývajú prevažne farebné.
  • Opravte drobné chyby, či nedostatky. Vaše fotografie budú vyzerať profesionálnejšie. Orezom dolaďte kompozíciu, narovnajte padajúce línie, vyrovnajte horizont.


Nie som zástancom cesty, kedy postprocesingom robíte z ničoho niečo. Základ pre úpravu má byť kvalitný po stránke kvality, kompozície, obsahu. Postprocesing má len zvýrazniť to, čo chcete fotografiou povedať. Napr. zvýrazniť zimnú atmosféru použitím studenšieho tónovania.

+1 po akcii spočíva v tom, že fotografie poctivo upravíte. Pokúste sa postrpocesingom pridať fotografiám vás jednoznačný autorský rukopis.

Záver

Vaším zámerom nemá byť prekonať ostatných, aj keď to poteší, ale prekonať samých seba. Pridať do vzniku každej fotografie aspoň to jedno plus. Preto pri každom fotení si položte otázku: “Čo môžem urobiť naviac, aby som mal lepšie fotografie s tým, čo mám?”.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
sharkyyy
2018-11-20 06:06:48
Paci.
 
jan.zitniak
2018-11-20 07:52:25
Poučná filozofia, ktorá platí pre akýkoľvek aspekt života.
 
krispin.pucinko
2018-11-20 09:43:29
Nerozumiem preco je zmysel fotografie v tom byt iny ako ostatni a uputat na seba pozornost. Preco su momentalne spolocenske stabdardy nastavene tak ze ultimatnym cielom fotografa ma byt zozbieranie maximalneho poctu likov a followerov?
 
aesace
2018-11-20 09:47:17
Velmi dobra tema a velmi unierzalna a pouzitelna
 
acton
2018-11-20 10:36:26
príspevok od: krispin.pucinko
Nerozumiem preco je zmysel fotografie v tom byt iny ako ostatni a uputat na seba pozornost. Preco su momentalne spolocenske stabdardy nastavene tak ze ultimatnym cielom fotografa ma byt zozbieranie maximalneho poctu likov a followerov?
Si protirecis, lajky na ephote mozes ziskat iba ak si taki isti ako ostatni.
 
spektrum
2018-11-20 14:30:45
príspevok od: krispin.pucinko
Nerozumiem preco je zmysel fotografie v tom byt iny ako ostatni a uputat na seba pozornost. Preco su momentalne spolocenske stabdardy nastavene tak ze ultimatnym cielom fotografa ma byt zozbieranie maximalneho poctu likov a followerov?
Asi nejde o liky, ale o nestratenie sa v priemere. A to premýšľanie je vlastne dôvodom na fotografiu, urobiť nieco iné, svojim pohľadom a chápanim, aby niečím novým zaujalo. Ale na druhej strane je dôležité aj to, aby tam bol zachovaný ten pocit a skúsenosť, ktoré sú blízke aj tomu, komu je to určené, aby to rezonovalo. A samotné toto vás už niekam posúva...
 
Hakuna Matata
2018-11-20 22:54:59
príspevok od: krispin.pucinko
Nerozumiem preco je zmysel fotografie v tom byt iny ako ostatni a uputat na seba pozornost. Preco su momentalne spolocenske stabdardy nastavene tak ze ultimatnym cielom fotografa ma byt zozbieranie maximalneho poctu likov a followerov?
dobrá fotka upúta pozornosť na saba samú. Je jej jedno, kto ju vytvoril. Dobrá fotka má svoju cenu (umeleckú, finančnú, ...). Zlá alebo priemerná fotka má cenu oveľa nižšiu (alebo aj nemá žiadnu cenu)
.
Keď budeme všetci rovnakí, tak nikto z nás nebude zaujímavý. Čo myslíš, čo sa stane, keď príde Messi do Lakšárskej Novej Vsi a opýta sa miestnych futbalistov (hrajúcich povedzme štvrtý okresný prebor), či si si nimi m§že zatrénovať? Pritom bude zdanlivo trénovať (kopať do lopty) rovnako ako ostatní.
.
kde si sa dočítal, že spoločenské štandardy fotografie sú nastavené na počet lajkov? Ak si sa aj niečo také dočítal, prečo sa tým riadiš? Kto nie je v Smotánke, ten vlastne ani nie je - aj tým sa riadiš?
.
Ultimátny cieľ fotografa je spraviť životnú fotku (citát Yuri Dojč, prečítaj si niečo o jeho tvorbe, fotí celý život a životnú fotku ešte stále nespravil, hmmm, prečo asi, že áno...)
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované