Korekcia rybieho oka

Rybie oko je zaužívané označenie špeciálnych objektívov, pre ktoré je charakteristický extrémne široký uhol záberu a výrazné sférické skreslenie.

Oboje fotografi radi využívajú, pretože to umožňuje nasnímať jedinečné zábery. Objektívov typu rybie oko poznáme dva druhy, líšiace sa vykreslením plochy snímacieho prvku. Rozšírenejšie sú objektívy, ktoré vykreslia celú plochu snímacieho prvku, menej rozšírené sú tie, ktoré vykreslia kruhovú plochu. My sa budeme venovať tým prvým.

Objektív typu rybie oko je charakteristický extrémne širokým uhlom záberu 180° a výrazným sférickým skreslením, ktoré je žiadané, ale občas ho chcú fotografi korigovať.

Výrazné sférické skreslenie využívajú fotografi kreatívne. Neberú to ako optickú chybu. Rybie oko je takým korením fotografie a určite nepatrí medzi bežné objektívy. Pracovať s ním je náročné. Fotograf musí byť precízny a mať výborne vytrénované fotografické videnie, aby vedel vlastnosti tohto objektívu uplatniť pri výbere motívu a jeho komponovaní. Mal by ho využívať s rozvahou a nevyužívať jeho vlastnosti prvoplánovo, len aby ohúril diváka.

Priame línie sú deformované do kriviek.

Sú fotografi, ktorým sa páči extrémny uhol záberu, ale nechcú výrazné sférické skreslenie. Napríklad kvôli foteniu architektúry s rovnými líniami. Štandardne sa za týmto účelom používajú superširokouhlé objektívy. Nemajú až taký veľký uhol záberu, ale skreslenie je malé, ľahko korigovateľné. Superširokouhlé objektívy majú uhol záberu okolo 90 - 110°. Pre rybie oko je typický uhol záberu 180°. To je dosť veľký rozdiel. Vďaka tomu, že dnes dokážeme softvérovo korigovať rôzne chyby objektívov, vrátane sférického skreslenia, niektorí fotografi využívajú korekciu skreslenia rybieho oka. Zo sférického objektívu urobia lineárny.

Pri softvérovej korekcii skreslenia pracujeme s obrazovými bodmi fotografie. Keď si predstavíte, ako softvér narovnáva línie, dôjde vám, že širšie rohy obrazu sú extrémne korigované. Pixely sú presúvané a naťahované. Logicky dochádza k strate obrazovej kvality. Nakoľko fotka utrpí, záleží na kvalite objektívu, rozlíšení fotografie, miere korekcie, obsahu fotografie. Vo výhode sú teda čo najkvalitnejšie objektívy a fotoaparáty s vysokým rozlíšením.

Ako na korekciu rybieho oka

Či sa vám podarí zdarne skreslenie rybieho oka skorigovať záleží na použitom programe. Pokročilé RAW konvertory majú databázy…