Určite sa vám to už stalo. Ste na mieste, ktoré chcete mať nádherne zdokumentované, ale počasie je proti vám. Nevýrazná šedá obloha bez akejkoľvek známky kreativity. Objekt, ktorý fotíte, je sám o sebe zaujímavý, ale zvyšok je nuda. Vo väčšine prípadov je možné využiť mapovania tonality, prechodové filtre a podobne, ale sú aj prípady, keď sa vám akokoľvek upravená obloha stále nepáči a je potreba s ňou niečo urobiť. Ponúka sa posledný variant - oblohu vymeniť.
Tento článok píšem na želanie čitateľov magazínu Milujeme fotografiu a užívateľov Zoner Photo Studia, ktorých zaujíma, ako a či sa vôbec dá v ZPS vymeniť nezaujímavá obloha. V tomto článku si teda neprečítate o tom, ako správne tvoriť krajinársku fotografiu, ale skôr o popise kreatívnej techniky.
Hneď na začiatku by som vás rád upozornil na to, aby ste nepoužívali fotografie stiahnuté z internetu, ale len svoje vlastné nebo, vyfotené napríklad za lepšieho počasia. Fotky z internetu sú z veľkej časti nekvalitné, ale hlavne - sú chránené autorskými právami. Tiež je potrebné ctiť nejakú "fotografickú dôstojnosť". Nebudete sa predsa chcieť chváliť fotkou, ktorej najlepšia časť nie je vaša.
PRVÝ KROK - VHODNÝ VÝBER SNÍMKOV
V prvom kroku vás čaká nasledujúce - vybrať si fotku, na ktorej chcete upraviť oblohu, a druhú fotku, ktorej nebo prenesiete do upravovanej fotografie.
Prešiel som si svoj fotoarchív a vybral som fotografiu, ktorej by úprava neba jedine prospela. Odfotil som ju raz v Litomyšli v zámockom parku. Lenže vtedy bola akurát sivá obloha, bez kontúry mrakov. A navyše ešte trochu pršalo. Hlavne kvôli tomu je fotografia nudná a fádna. Avšak pre ukážku toho, ako na nej vymeniť nebo, je ako stvorená.
Nikon D7000, Samyang 8mm f / 3.5
Fotografia, ktorú sa pokúsime oživiť.
Zapátral som tiež po fotografii so zaujímavejšou oblohou. Našiel som túto snímku, vytvorenú blízko Nákupného centra Královo Pole v Brne. Ako celok nie je snímka moc použiteľná, ale počasie bolo znateľne lepšie. Preto si požičiame hornú časť fotografie.
Nikon D7000, Samyang 8mm f / 3.5
Nezaujímavá fotka s lepšou oblohou.
Obe fotografie boli fotené rovnakým ohniskom, čím sa dá vyhnúť prípadnej nedôveryhodnosti spôsobené rozdielnou šírkou záberu.
DRUHÝ KROK - PREKRYTIE FOTOGRAFIÍ
Ešte pred tým, než pristúpime k druhému kroku - prekrytie fotografií - musíte si uvedomiť, že pôvodná fotografia má vyblednuté farby chmúrneho počasia. A tiež to, že vkladaná snímka je fotená za jasného slnka.
Preto si pôvodnú fotografiu prifarbíme, pridáme kontrast a ďalšie úpravy podľa potreby. V prípade, že by na fotke bolo slnko, musíte ho umiestniť tak, aby tiene na pôvodnej fotke boli správnym smerom.
Ak ste spokojní s farebnosťou, môžeme cez funkciu Obrázok do obrázka (Ctrl + Shift + T) vložiť fotku s nebom na podkladovú fotku. Pôvodné nebo je biele, takže svetlú časť neba už máme. Len do tejto časti potrebujeme dostať modrú časť. Preto zvolíme režim Stmaviť, vďaka ktorému sa vyhneme aj tomu, aby nám nebo prekrývalo "nebiele časti" fotky.
Prekrytie novou fotkou v režime Stmaviť.
Ešte než vloženie obrázka potvrdíte, je potrebné v ďalšom kroku odstrániť spodnú časť vkladanej fotky, na ktorej obloha nie je. K tomu je najlepšie využiť Výberový štetec (Shift + Q) a vybrať len časť so zaujímavým nebom. Pri zložitejších fotografiách môžete použiť aj ďalšie výberové nástroje.
Odstránenie spodnej časti výberom.
Ako môžete vidieť, nie je nutné nič vyberať detailne niekoľko hodín. Je to veľmi orientačný výber. Vďaka režimu Stmaviť je nové nebo vidieť len na svetlých miestach. Tým odpadá zložité vyberanie konárov stromov, komínov a podobných detailov.
JE TO EŠTE FOTOGRAFIA?
Upravená fotografia však nemá úplne vypovedajúcu hodnotu. V podstate klame o tom, aký bol môj výlet. Ale v živote nie sú len situácie, pri ktorých chcete zachytiť, ako to bolo v skutočnosti.
Veľmi často používam tento postup u oblohy aktuálnej, kedy odfotím tmavú a svetlú verziu, a takto si ich potom vo výsledku poskladám. V niektorých prípadoch je to prirodzenejšie a osobnejšie, než si to nechať "automaticky zmontovať" cez HDR.
Ja osobne radšej využívam vždy oblohu aktuálnu, pretože v tom je podstata fotografie. Pri vyššie spomenutom typu úpravy už by sa dalo možno hovoriť skôr o grafike než fotografii ako takej.