Ako som jesenný Liptov zbavil farieb

Jeseň milujeme pre jej pestrofarebnosť. Príroda sa rozhodla, že dosť bolo zelenej a postupne ju nahrádza teplými tónmi žltej, oranžovej, červenej a hnedej. Volaniu farieb pravidelne neodoláva ani partička ePhoťákov, ktorá sa každú jeseň vydáva na Liptov, pod končiare Tatier.

Samozrejme s účelom zachytiť všetky tie krásne farby. I ja mám zakaždým tento cieľ. Človek mieni, život mení.

Som priaznivcom infrafotografie, dopĺňa a spestruje to, čo môžem fotiť so štandardným fotoaparátom. Krajinkári obľubujú zlatú hodinku, poludňajšie slnko je pre nich nezaujímavé. Nie však, ak máte infrafotoaparát. Ale brať si ho na jesenný Liptov, je trochu čudné. Jeseň nevyzerá ako obdobie stvorené pre infrafotografiu. Predsa len som si však do brašne pribalil novoprerobený Olympus OM-D E-M10 Mark II. Budem fotiť farebne a urobím si pár infrazáberov. Keď nevyjdú, nevadí.

Môj prvotný zámer nafotiť klasické jesenné fotky sa zmenil hneď, ako som pozrel do hľadáčika infrafotoaparátu. Tam, kde by správny krajinkár ani nevytiahol fotoaparát, lebo svetlo o ničom, tam infrafotoaparát zaznamenával atraktívne kontrastné zábery. Najprv sme vyrazili k známemu Háju Nicovô, kúsok za ním sa nám odkryl výhľad na Veternú Porubu. Bolo pod mrakom a majestátny Kriváň ostal skrytý.

Všetko to začalo nad Veternou Porubou, keď sa s krajinou pohrávala svetlená škvrna.

Putovala kopcami Liptova, popod tmavé mračná.

Až dorazila priamo nad Veternú Porubu.

Naša základňa bola v Liptovskej Kokave, keď sme vyrážali na fotenie, prechádzali sme ponad riečku Belá, cez domácim známym “hrkotajúcim” mostom. I tam sme sa ráno na chvíľu zastavili.

Občas sme len tak vyskákali z auta…

… a vychutnávali si ranné slniečko.

Riečka Belá.

Ešte raz Belá.

K Háju Nicovô sme sa vrátili niekoľkokrát dúfajúc, že sa Kriváň ukáže. Napokon sme sa dočkali.

Háj Nicovô.

Čakanie na Kriváň.

Dočkali sme sa, Veterná Poruba a v pozadí Kriváň.

Širší pohľad.

Mojím obľúbeným miestom je jazierko pri Štrbe, s výhľadom na Tatry. Aby sa plne ukázala jeho krása, musíte mať pekné počasie. Hory nesmú byť ukryté za mraky. Nám počasie vyšlo, doobeda sme mali pekne, nechýbali však mráčiky, ktoré fotografie spestria.

Jazierko pod Štrbou s krásnym výhľadom na Tatry.

Od Štrby sme sa vybrali späť na Liptov, cestou popod Tatrami. Ak sme zbadali niečo zaujímavé, tak sme zastali pri ceste a fotili.

Zuzuliena v akcii.

Jedna z fotografií, ktorú som urobil pri ceste zo Štrby.

Stano pozná Liptov a Tatry výborne. V Kokave má dom a roky hľadá najkrajšie miesta tohto regiónu. Niektoré sú ukryté len kúsok od frekventovaných ciest.

Niekde medzi Štrbským pleskom a Tromi studničkami.

Náš výlet sme ukončili pri Havránku, na Liptovskej Mare. Tam nás čakalo sklamanie. Rybári nemajú voči pamiatkam rešpekt. Okolie veže kostola Panny Márie premenili na kemping. Z pohľadu fotografa pôsobia rušivo karavány a autá, pristavené priamo pri veži.

Vľavo veža kostola Panny Márie, obkľúčená autami a karavánmi rybárov.

Liptovská Mara.

Mojim hlavným fotoaparátom sa na výlete po krásach Liptova stal infrafotoaparát. So štandardným fotoaparátom som urobil len pár desiatok záberov. Väčšinu fotografií som nafotil ako panorámy, tento formát sa hodí ku krajinárskej fotografii. Panorámy sú skladané, fotil som z ruky. Infrafotografie som nafotil s Olympusom OM-D E-M10 Mark II, ako veľmi praktický sa ukázal objektív M.Zuiko 12-100/4 IS PRO.

U Stana v Kokave som si prezrel knihu Fotoklubu pri Liptovskom múzeu Ružomberok, venovanú krásam Liptova. Niektoré fotografie poznáte aj z galérie ePhota. V inak veľmi peknej knihe mi však chýbali ČB zábery. A tak som rád, že ja Blavák som sa mohol odlíšiť od miestnych borcov vďaka technike, ktorú som ani veľmi nechcel použiť. Aby sa nepovedalo, na koniec pridávam aj pár farebných fotografií. Sú nasnímané s fotoaparátom Olympus OM-D E-M1 Mark II, objektívy M.Zuiko 12-40/2,8 PRO a 40-150/2,8 PRO.

Záver

Netrvajte na pôvodných plánoch ak sa ukáže, že niečo môže zafungovať lepšie, ako ste predpokladali. Chopte sa šance, ktorá vám pomôže odlíšiť sa od ostatných

2017-10-10 10:50:00
Stale viac ma "hryzie" myslienka, dat moju, od kupy E-M10 II uz velmi nepouzivanu, E-PM2, do ruk Duvesovi a zacat fotit infra.

Hanigal
2017-10-10 11:12:55
Veľmi pekné fotky. Vďaka.

WildSammy
2017-10-10 12:40:12
vyzerá to ako fotografie z rovera z Marsu, aj tie boli aspon do oranžova a v 3D

WildSammy
2017-10-10 12:49:40
príspevok od: WildSammy
vyzerá to ako fotografie z rovera z Marsu, aj tie boli aspon do oranžova a v 3D
co teda znamena, ze ostrymi tienmi, zvolenim C/B konverzie, tmavym podanim s kontrastnymi svetlymi mrakmi, to posobi na mna ako z inej planety, co nie je zle len sa mi to nehodi k jesennemu Liptovu, ale ak by Karol taketo zabery prezentoval napr. z Venuse, potom by som bol v uzase

WildSammy
2017-10-10 12:54:48
príspevok od: z80
Stale viac ma "hryzie" myslienka, dat moju, od kupy E-M10 II uz velmi nepouzivanu, E-PM2, do ruk Duvesovi a zacat fotit infra.
radsej, keby Ta hryzla fretka ako tato myslienka kludne to daj Duvesovi, ked to nepouzivas.. neviem, co riesis, ale daj mu len jeden, nech mas druhy k dispozicii ak potrebujes normalne fotit casom

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2017-10-10 13:14:29
príspevok od: z80
Stale viac ma "hryzie" myslienka, dat moju, od kupy E-M10 II uz velmi nepouzivanu, E-PM2, do ruk Duvesovi a zacat fotit infra.
Ma teraz k dispozicii E-PL6, prerabka Duves. Na cene by sme sa dohodli.

z80
2017-10-10 13:37:53
príspevok od: Karol Srnec
Ma teraz k dispozicii E-PL6, prerabka Duves. Na cene by sme sa dohodli.
Diky za ponuku, ale nechcem rozsirovat moju uz dost velku zbierku fotakov a radsej by som nechal prerobit fotak co uz vlastnim. Okrem toho ty si tu E-PL6 asi dost intenzivne pouzival (aj ked samozrejme verim tomu, ze je plne funkcna), kym moja E-PM2 je prakticky nepouzita (nafotenych 1236 zaberov).

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2017-10-10 13:47:24
príspevok od: z80
Diky za ponuku, ale nechcem rozsirovat moju uz dost velku zbierku fotakov a radsej by som nechal prerobit fotak co uz vlastnim. Okrem toho ty si tu E-PL6 asi dost intenzivne pouzival (aj ked samozrejme verim tomu, ze je plne funkcna), kym moja E-PM2 je prakticky nepouzita (nafotenych 1236 zaberov).
S infra velmi nefotim, takze intenzivne pouzivana nie je.

netmouse
2017-10-10 14:59:43
príspevok od: Karol Srnec
S infra velmi nefotim, takze intenzivne pouzivana nie je.
prosím hodte mi do správy cenu, čo by ste chceli za ňu. keď ma osloví, odpoviem, ďakujem

Marcel Rebro
2017-10-10 15:31:38
príspevok od: z80
Diky za ponuku, ale nechcem rozsirovat moju uz dost velku zbierku fotakov a radsej by som nechal prerobit fotak co uz vlastnim. Okrem toho ty si tu E-PL6 asi dost intenzivne pouzival (aj ked samozrejme verim tomu, ze je plne funkcna), kym moja E-PM2 je prakticky nepouzita (nafotenych 1236 zaberov).
E-PM2 má starý čip, ktorý na IR dosť šumí

z80
2017-10-10 15:46:28
príspevok od: Marcel Rebro
E-PM2 má starý čip, ktorý na IR dosť šumí
Asi si to mylis s E-PM1, ta mala starsi 12 Mpx cip. E-PM2 ma rovnaky 16 Mpx cip ako E-PL6. Rovnaky cip (pravdepodobne) pouziva aj OM-D E-M10 III.

Marcel Rebro
2017-10-10 15:58:44
príspevok od: z80
Asi si to mylis s E-PM1, ta mala starsi 12 Mpx cip. E-PM2 ma rovnaky 16 Mpx cip ako E-PL6. Rovnaky cip (pravdepodobne) pouziva aj OM-D E-M10 III.
Máš pravdu. Ja mám E-PM1. Pomýlil som si to s ňou.

duves
2017-10-12 13:09:42
príspevok od: Marcel Rebro
E-PM2 má starý čip, ktorý na IR dosť šumí
čip, alebo snímač? Lebo snimač ma 16,1 Mpx tak ako M10.

PS: jo, už to čítam, vysvetlene.