Botanica Noir

Ponorme sa do tmavých odtieňov šedej na mieste, kde by ste fotografický motív možno ani nehľadali. Úpravy budú veľmi jednoduché, pretože pri nich použijeme špecializované pluginy.

Sú miesta všetkým na očiach a i tak sú schované v akejsi neviditeľnej časopriestorovej kapse. V južnom rohu Sadu J. Kráľa, už takmer pri Auparku, je posledný zbytok lužného lesa. Pár nekultivovaných metrov štvorcových s jedinečnou flórou. Okolo som prešiel snáď stokrát. Oko fotografa je všímavejšie a tak mi čaro tohto miesta napokon neuniklo. Rastliny sú tam akési sviežejšie.

Posledný kúsok lužného lesa.

Vážne sa tu dá niečo nafotiť?

Už dlhšie experimentujem s low key fotografiou rastlín, kde prevládajú tmavé, ale bohaté tóny. Nezapieram, že inšpiráciou mi je Ansel Adams, na ktorého fotografie neviem zabudnúť. Nie na tie najznámejšie Yosemitské pohľady, ale na “obyčajné” fotky papradí a stromov.

Na to, aby ste v trse trávy, či iného rastlinného druhu videli fotku v štýle AA, musíte mať zvládnutú expozíciu a prevod farieb do odtieňov šedej. Adamsov zónový systém musíte vedieť aplikovať na digitálnu fotografiu.

Leaves, Mt. Rainier. Foto: Ansel Adams.

Výbava

Fotografoval som digitálnou zrkadlovkou Nikon D800E a objektívmi Tamron SP 35/1.8VC a SP 45/1.8VC. Od ich recenzovania ubehlo už pár mesiacov a chcel som ich opäť vyskúšať. Teraz si poviete, že to sa mi fotí s takou výbavou. Na tento motív však žiadnu extra výbavu nepotrebujete. Postačuje najlacnejšia zrkadlovka alebo CSC so setovým objektívom. Hravo to zvládne i kvalitný kompakt s 1” snímačom. Menej skúseným odporúčam použiť statív, ak budú vychádzať dlhšie expozičné časy. Ak sa chcete pohrať s malou hĺbkou ostrosti, použite svetelnejší objektív typu 35/1,8 alebo 50/1,8.

Nastavenia

Fotografovanie v štýle low key vyžaduje výber vhodného motívu, správne nasvetleného a exponovaného. Pri ČB fotografii sa nemusí jednať o presnú expozíciu. Fotograf určuje exponovanie záberu tak, aby dosiahol želanú tonalitu. Ja som chcel fotografie s prevahou tmavých tónov. Fotoaparát som nastavil do režimu priority clony (A) a tonalitu som riadil korekciou expozície. Pre tmavšie fotografie som zvolil mínusovú korekciu okolo -2/3 EV až -1EV. Nechcel som ísť nižšie, aby som mal aj v tieňoch dostatok kresby. Fotografiu môžem kedykoľvek podexponovať viac v počítači.

Vo fotoaparáte som nastavil monochromatický obrazový profil (monochrome). Aj keď mi Lightroom otvorí fotografie farebne, monochromatický náhľad uvidím na displeji fotoaparátu a môžem sa na základe neho rozhodovať, či motív stojí za fotografovanie a akú expozíciu mám zvoliť. U zrkadlovky vidno efekt až po nasnímaní, jednoduchšie je to s CSC fotoaparátom, kde je živý náhľad aj v hľadáčiku. Mohol by som použiť LV, ale zaostrovanie je vtedy zúfalo pomalé.

Monochromatický obrazový profil môže mať niekoľko nastavení. Tým hlavným je filtrácia, ktorá sa správa ako použitie farebných filtrov pri fotení na film. Filtre ovplyvňujú prevod jednotlivých farieb na odtiene šedej. Nesprávne nastavenie filtrácie môže viesť k neuspokojivým výsledkom. V stručnosti platí, že filter jednej určitej farby túto farbu zosvetľuje, filter farby z opačnej strany spektra ju naopak stmavuje. V našom prípade fotíme zelenú farbu. Ak by som zvolil zelený filter pre monochromatickú fotografiu, zelená by bola prevedená do svetlých odtieňov šedej, presný opak toho čo chcem dosiahnuť. Zelenú stmavím použitím červeného alebo oranžového filtra. Efekt môže byť prisilný, treba vyskúšať. Môžete začať monochromatickým profilom bez filtrácie.

Pri fotení som vyskúšal rôznu hĺbku ostrosti, od tej najmenšej pri plne odclonenom objektíve, až po väčšiu s nastavením clony na stredné hodnoty.

Pri výbere motívu som si všímal najmä tvary a rozdiely v odtieňoch zelenej. Mať CSC fotoaparát alebo kompakt, mal by som to jednoduchšie, pomocou živého náhľadu by som ľahko hľadal vhodné motívy a nemusel sa spoliehať na svoje skúsenosti. Najmä pre začiatočníkov je CSC v tomto neoceniteľný, funguje ako dobrý učiteľ.

V prípade, že fotografujete do formátu JPG a vo fotoaparáte nastavíte monochromatický profil, dostanete takýto záber. Nikon D800E, Tamron SP 35/1,8 VC,  clona f/1,8, korekcia expozície -1 EV. Korekcia expozície je použitá aj u ostatných fotografii i keď nie je v popise uvedená. Pohybuje sa v rozsahu -2/3 EV až -1 EV.

Rýchla úprava kontrastu pomocou krivky. Záležitosť pár sekúnd.

Svetlo

Spomínal som, že pre low key fotografiu je dôležité svetlo. Z minulosti som vedel, že pre zvolený motív je lepšie mäkké svetlo, najlepšie v tieni. Aby som vám ukázal, aký veľký rozdiel je medzi tvrdým priamym slnečným a mäkkým svetlom v tieni, nafotil som zopár záberov aj na priamom slnku. Skoro sa mi to nepodarilo, pretože keď som začal fotografovať, popŕchalo. Neskôr sa však vyčasilo, bláznivé jarné počasie. Pod mrakom, v tieni stromov som bojoval trochu s nedostatkom svetla a prišla mi vhod stabilizácia zabudovaná do obidvoch Tamronov. Zvládol som to napokon aj bez statívu.

Horšie to bolo, keď sa vyčasilo. Svetla bolo viac, ale kvalitatívne horšieho. Musel som si tieniť. Najprv som to skúšal vlastným telom, ale stále niekde prekĺzol neposlušný lúč svetla. Napokon som z tašky vybral 84 cm odraznú dosku, ktorú nosím so sebou. Použil som ju ako tienidlo.

Priame slnečné svetlo, kontrast je príliš vysoký. Fotografiu by som musel silne podexponovať, aby som potlačil vysoké jasy, tým by som však úplne stratil kresbu v tieňoch.

Pri tienení vlastným telom som bol neúspešný. Použil som odraznú dosku ako tienidlo. Ak by som ju nemal, musel by som prísťi inokedy, keď by bolo zamračené.

Mäkké svetlo, bohaté poltóny, mierna podexpozícia. To je materiál pre low key fotografiu.

Spracovanie

Inokedy by som sa tu začal predvádzať, ako dobre ovládam Lightroom. Za minútu by som poposúval všetky tiahla v pravom paneli modulu Develop. Dnes to bude inak. Prácu si uľahčím a uľahčiť si ju môžete aj vy. Stačí použiť zásuvný modul pre čiernobielu fotografiu. Pred časom som si zakúpil šikovný program Tonality CK a len nedávno som si nainštaloval kompletný balíček Nik Collection, ktorý je teraz úplne zadarmo (ďakujeme Google). Jeho súčasťou sú dva moduly, ktoré nám pomôžu. V ukážkach nájdete vždy neupravený RAW a hotovú fotografiu.

Prv než sa pustíme do úprav, najprv malé, ale dôležité upozornenie. Pri editácii low key fotografií sa ukáže, aký máte monitor a či je dobre nastavený. Pri práci s tmavou tonalitou sa ľahko môže stať, že neuvidíte kresbu v najtmavších tieňoch, pritom tam je, alebo tiene orežete a dostanete čierne škvrny. Dobre nastavený, najlepšie nakalibrovaný monitor, typu IPS/SPVA je zárukou, že uvidíte fotografiu aká je, a že nebudete robiť nesprávne úpravy.

Low key fotografie s prevahou tmavých tónov dôkladne preverí kvality monitora i tlačiarne.

Správne exponovaná fotografia, na histograme vidno, že obsahuje prevažne tmavé tóny. Krivka histogramu je posunutá doľava. Pluginy však dobre zvládnu i svetlejšie fotografie. Ak ich nepoužijete a fotografie spracujete sami, pri svetlejšej fotke nastavte expozíciu do mínusu.

Predsa len si ten Lightroom neodpustím. Z dobre nasvietenej a exponovanej fotografie urobíte low key veľmi ľahko. Stačí sa pohrať s celkovou expozíciou a kontrastom. Na zvýraznenie vybraných plôch môžete použiť štetec.

Tonality CK

Program Tonality sa špecializuje na čiernobielu fotografiu. Funguje aj ako plugin pre Lightroom. Skúšobnú verziu si môžete stiahnuť zo stránok Macphun. Má dve verzie, štandardnú a Pro. Tonality Pro som si zakúpil a recenziu si môžete prečítať tu.

Tonality pracuje so sadou presetov roztriedených do kategórií. Presety sú upraviteľné. Podporovaná je dokonca práca s vrstvami. Smutnú správu mám pre užívateľov OS Windows, Tonality je k dispozícii len vo verzii pre Mac OS.

Pracovné prostredie pluginu Tonality Pro. Dole sú náhľady presetov, vpravo panel úprav.

Nikon D800E, Tamron SP 45/1.8 VC,  clona f/1.8.

Nikon D800E, Tamron SP 45/1.8 VC,  clona f/4.5.

Nikon D800E, Tamron SP 45/1.8 VC,  clona f/1.8.

Nikon D800E, Tamron SP 45/1.8 VC,  clona f/5.

V programoch pre konverziu farebnej fotografie na čiernobielu je užitočná funkcia pre mapovanie tonality. Jednotlivým farbám môžete nastaviť jas. V tomto prípade som pre žltú zvolil vysoký jas, aby kvetinka vynikla na tmavom podklade.

Nikon D800E, Tamron SP 45/1.8 VC,  clona f/4.

Tu som zvolil veľmi tmavé spracovanie. Pri tlači treba zvoliť papier s veľkou densitou a fotografiu umiestniť na svetlé miesto, alebo ju dobre nasvietiť.

Nikon D800E, Tamron SP 45/1.8 VC,  clona f/1.8.

Tu som zvolil veľmi tmavé spracovanie.

Nikon D800E, Tamron SP 35/1.8 VC,  clona f/2.2.

I tu som zvýšil jas žltej farby.

Nikon D800E, Tamron SP 45/1.8 VC,  clona f/5.

Tu som zvýšil jas purpurovej. Počas fotenia veľmi fúkalo a na niektorých fotografiách preto objavíte aj pohybovú neostrosť (v strede hore).

Nik Collection

Analog Efex Pro 2 - plugin, ktorý napodobňuje rôzne druhy filmov a ich vyvolania. Pripravených je niekoľko skupín podľa efektu. Ja som použil skupinu Black & White. Vybral som si preset, ktorý sa mi najviac pozdával a doladil som ho v pravom paneli úprav.

Plugin Analog Efex Pro 2. Vľavo panel s presetmi, vpravo panel úprav.

Nikon D800E, Tamron SP 35/1.8 VC,  clona f/1.8.

Silver Efex Pro 2 - tento plugin sa špecializuje na čiernobielu fotografiu, pre nás je preto najvhodnejší. Dokonca sú v ňom presety pre low key fotografiu. Presety aj tu môžete doladiť, pohrať sa s vinetáciou, tónovaním, pridať rámček.

Nik Collection si môžete stiahnuť zdarma z tohto odkazu (Win, Mac OS): https://www.google.com/nikcollection/

Plugin Silver Efex Pro 2. Vľavo panel s presetmi. Nájdete tu dokonca presety pre low key fotografiu. Vľavo panel úprav.

Nikon D800E, Tamron SP 35/1.8 VC,  clona f/1.8.

Nikon D800E, Tamron SP 45/1.8 VC,  clona f/1.8.

Nikon D800E, Tamron SP 45/1.8 VC,  clona f/5.

Záver

Bola by škoda, ak sa vám fotografie vydaria, aby ste ich nevytlačili. Monochromatické low key fotografie sú decentné. Sú však aj náročné na tlač. Používajte najvyššiu obrazovú kvalitu (TIFF/PSD 16-bit) a nechajte si fotografie vytlačiť v profesionálnom štúdiu, kde majú tlačiarne s podporou 16-bit hĺbky. Prv než sa pustíte do tlače veľkoformátových fotografií, vyskúšajte kontrolnú tlač na menší formát. Vyskúšajte rôzne druhy papierov. Ja mám najradšej Baryt s veľkou densitou s výborným prekreslením tieňov.

Komentáre

Daniel Urban
2016-03-31 06:41:26
Vždy sa poteším, keď prídem domov z nočnej a čaká ma takýto skvelý článok od Karola

vladislav
2016-03-31 14:51:23
príspevok od: Daniel Urban
Vždy sa poteším, keď prídem domov z nočnej a čaká ma takýto skvelý článok od Karola
Suhlasim, dakujem za clanok.

djrequiem
2016-04-01 02:41:58
velmi dobry clanok

Roman Point
2016-04-04 02:30:58
Veľmi dobrý článok a veľmi dobré fotografie.
Iba jedno Ale mám pre teba Karol.
Keď si už popisoval že netreba drahú foto techniku mohol si sem rovno pridať na ukážku aj fotografiu z LG G2 ktorá vyzerala skvelo.

šereda
2017-04-11 07:06:29
thanks