Flexaret model V.

Ak čakáte nejaký článok o legendárnom československom fotoaparáte, musím vás sklamať. Sme v rubrike príbeh fotografie, kde sa venujeme tomu, ako vznikla konkrétna fotografia. Dnes vôbec po prvýkrát bude fotografia nafotená mobilným telefónom.

Starý Flexaret, Ljubitel, Fed, či Praktika sa nájdu takmer v každej domácnosti, u fotografov zvlášť. Prečo si neurobiť pekný vintage záber, ktorý poteší nejedno sentimentálne oko? Ako si ukážeme stačí k tomu minimum.

Do recenzií niekedy pridávam aj vlastné produktové fotografie, nielen tie oficiálne. Len nedávno som dostal otázku, ako som nafotil nový Olympus OM-D E-M1 Mark III, ak to nie je tajomstvo. Recept je jednoduchý. Už nemám k dispozícii ateliér, čo sme sa presťahovali do nových priestorov. Musím preto improvizovať. Fotím obľúbeným štýlom food fotografov. Zozadu svetlo od okna, spredu odrazené.

Ako pozadie používam čadičovú dosku z Kika, položenú na 5€ stolíku z IKEA (obom pošlem faktúru za reklamu). Ako podklad však môžete použiť čokoľvek, čo bude dobre vyzerať. Okno je otočené na sever a preto nemusím riešiť jeho zmäkčenie. Ľubo Špirko mi dúfam prepáči, že jeho knihu so strieborným obalom používam ako odrazku.

Jednoduchšie už to ani nejde. Stolík pod oknom + improvizovaná malá odrazka.

Flexareta som doplnil o rolku zvitkového filmu a expozimeter Leningrad. Po prvých fotkách som ho umiestnil do tieňa za fotoaparát, keď bol bližšie k oknu, bol ciferník preexponovaný.

Už viackrát som do článkov pridal fotografiu z mobilného telefónu a verím, že si to väčšina vôbec nevšimla. Aktuálne používam LG G4 so slušným foťákom a možnosťou snímania do RAW. Viem, je dávno prekonaný a na nový Iphone X, či Samsung Note 8 sa nehrabe, ale kvalita záberov je dostatočne dobrá na to, aby mi nebolo ľúto, že nemám to najlepšie na trhu.

To, že mám k dispozícii aj RAW, je veľkou výhodou. Z maličkého snímača dokážem vytiahnuť väčší dynamický rozsah. Často používam aj korekciu expozície, najmä v prípade takéhoto Low Key motívu.

Fotografie som spracoval priamo v telefóne, bez použitia počítača. Použil som môj obľúbený Snapseed od Google, ktorý sme vám minulý týždeň predstavili. Teda jeho novú vylepšenú verziu.

Záber č. 1

Prvý zaber som zobral detailnejšie, z boku fotoaparátu. Zvolil som pomer strán 4:3, takýto detail sa mi ťažko komponoval v natívnom 16:9 formáte.

Surový neupravený záber.

Snapseed: vyvolanie RAW-u.

Snapseed: prevod do ČB - Noir.

Snapseed: pridanie rámčeka.

Hotová fotografia.

Záber č. 2

Druhý záber som fotil s pomerom strán 16:9, pretože som chcel využiť voľný priestor pre umiestnenie textu. Zvolil som záber priamo zhora, aby pekne vynikla najkrajšia časť fotoaparátu, jeho predná strana.

Surový neupravený záber.

Snapseed: vyvolanie RAW-u.

Snapseed: Základná úprava použitím vzhľadu Portrait.

Snapseed: efekt rozostrenia.

Snapseed: pridanie vinetácie.

Snapseed: Pridanie textu.

Snapseed: pridanie rámčeka.

Hotová fotografia.

Komentáre

belco
2017-10-09 17:09:55
Palec hore za flexaret, kedze je to moja srdcovka (ano viem, su omnoho lepsie TLR, ale nostalgia nepusti )

brdo
2017-10-29 18:23:51
Mám nejaké otázky ohľadom staršej zrkadlovky Rix:
- keď nemám expozimeter, tak môžem pre správny výpočet použiť času použiť napr. digitálnu zrkadlovku?,
- zvitkový film sa musí zakladať iba v tmavej miestnosti (vygooglila som založenie do Holga https://www.youtube.com/watch?v=od1TSs7QEeQ),
- prípadne môže niekto poradiť, ako sa používa daný prístroj?,
- je niekde možnosť poslať zvitkový film na vyvolanie, prípadne ho osobne zaniesť (BB, NR)
Ďakujem za odpoveď

Martin Školiak
2017-10-29 19:38:19
príspevok od: brdo
Mám nejaké otázky ohľadom staršej zrkadlovky Rix:
- keď nemám expozimeter, tak môžem pre správny výpočet použiť času použiť napr. digitálnu zrkadlovku?,
- zvitkový film sa musí zakladať iba v tmavej miestnosti (vygooglila som založenie do Holga https://www.youtube.com/watch?v=od1TSs7QEeQ),
- prípadne môže niekto poradiť, ako sa používa daný prístroj?,
- je niekde možnosť poslať zvitkový film na vyvolanie, prípadne ho osobne zaniesť (BB, NR)
Ďakujem za odpoveď
Áno je možné použiť na meranie inú zrkadlovku. Zvitkový film sa nemusí zakladať v tmavej miestnosti. Zrkadlovku Rix nepoznám ale bude to také ako u všetkých zrkadloviek. Čiernobiele filmy si vyvolávam doma sám a neodporúčam ich dávať vyvolávať vo fote. Každý sa vyvoláva trochu inak. Farebné diapozitívy zanesiem do Reblex plus v BB a oni to posielajú cez firmu Fotolab kdesi do Nemecka. Farebné negatívne filmy sa zvyknú ešte vyvolávať vo fotoslužbách kde vlastnia minilab. V BB napríklad v KK company v Dolnej. Ale už toľko krát mi doškriabali film že som to u nich vzdal. Diapozitívy ešte vyvoláva Expres foto v Trenčíne.

brdo
2017-10-31 07:13:16
príspevok od: Martin Školiak
Áno je možné použiť na meranie inú zrkadlovku. Zvitkový film sa nemusí zakladať v tmavej miestnosti. Zrkadlovku Rix nepoznám ale bude to také ako u všetkých zrkadloviek. Čiernobiele filmy si vyvolávam doma sám a neodporúčam ich dávať vyvolávať vo fote. Každý sa vyvoláva trochu inak. Farebné diapozitívy zanesiem do Reblex plus v BB a oni to posielajú cez firmu Fotolab kdesi do Nemecka. Farebné negatívne filmy sa zvyknú ešte vyvolávať vo fotoslužbách kde vlastnia minilab. V BB napríklad v KK company v Dolnej. Ale už toľko krát mi doškriabali film že som to u nich vzdal. Diapozitívy ešte vyvoláva Expres foto v Trenčíne.
Ďakujem za odpoveď a overené tipy.
Pekný deň prajem