Receptár: Zelená textúra

Fotoaparáty a objektívy pre začiatočníkov poskytujú dobrú obrazovú kvalitu, aby ste mohli nafotiť technicky vydarené zábery. U začiatočníka je preto hlavným problémom, ako spracovať zaujímavý motív technicky a kompozične. Potrebuje recept, ako na to. A tu jeden máte.

Každý recept má niekoľko krokov a to platí aj pre ten náš, fotografický. Použijeme základné ingrediencie a postupy. Nebudete potrebovať nič, čo by ste už nemali. Ale šetriť vás nebudem. Chcete sa predsa naučiť fotografovať?

Motív

Do tehto receptára som vybral jednoduchý motív, priam vzorovú textúru. Textúru tvorí opakujúci sa motív, v našom prípade múr s popínavými rastlinami. Ten môj nájdete mimochodom pri autobusovej zástavke oproti Starému rozhlasu v Bratislave.

Zaujímavé motívy sú všade okolo vás, hoci to na prvý pohľad tak nevyzerá.

Technické vybavenie

Ľubovoľný typ fotoaparátu, kľudne so základným setovým objektívom. Ja som použil amatérsku bezzrkadlovku Olympus OM-D E-M10 Mark IV s travelzoomom 14-150. Ak budete hľadať ekvivalent u zrkadloviek, môže to byť napr. Nikon D3400 + 18-200. Ale ako som spomenul, stačí ten najobyčajnejší seťák.

Postačí vám akýkoľvek amatérsky fotoaparát, vrátane lepšieho kompaktu, ba dokonca aj dobrý fotomobil.

Kompozícia

Môže sa zdať, že taký múr s popínavými rastlinami je len jeden veľký chaos. Dajte si načas pri jeho prezeraní. Po chvíli objavíte, že niektoré časti sú zaujímavejšie. Prípadnú jednotvárnosť narúšajú výraznejšie listy, alebo šlahúň. S tým už vieme pracovať a aplikovať na jeho zakomponovanie základné kompozičné pravidlá. Pravidlo tretín, diagonálu, stredovú kompozíciu atď. Nezabudnite, že komponovať môžete nielen horizontálne (na šírku), ale aj vertikálne (na výšku). Na to začiatočníci často zabúdajú. Pri komponovaní si všímajte okraje záberu. Tie sú pre celkovú kompozíciu dôležité. Rám formátu priťahuje pozornosť, ak s ním niečo koliduje, pôsobí to rušivo. Radšej nasnímajte viacero záberov. Pri prezeraní na malom displeji fotoaparátu nevidíte toľko podrobností, ako na monitore počítača. Zaznamenajte viac materiálu, aby ste mali z čoho vyberať.

Takýto motív je najlepšie fotografovať, keď je mierne zamračené, alebo je v tieni. Časti listov obrátené k oblohe nebudú preexponované. Ak chcete byť precízny, odstráňte odraz oblohy na listoch pomocou polarizačného filtra.

Odporúčam fotografovať z odstupu, využite dlhšie ohnisko. Pri tomto motíve sa hodí plochšia perspektíva. Ak máte napr. objektív 18-55 mm, použite ohnisko 55 mm. Fotografujte kolmo, nie zo šikma. Chceme nafotiť všetko ostro, vlastne také pozadie na monitor.

Expozícia

Ja som fotografoval za daždivého dňa, čo bolo ale výhodou. Zamračená obloha produkovala mäkké svetlo, čo je pre tento motív lepšie, ako tvrdé svetlo počas pekného slnečného dňa. Naviac kvapky pekne ozvláštnili motív.

Program

Pre väčšinu statických motívov je najjednoduchšie použiť program predvoľby clony A (Av na fotoaparátoch Canon). Užívateľ nastaví clonu a fotoaparát dopočíta expozičný čas. Je to teda poloautomatický program. Meranie fotoaparátu nemusí byť vždy presné, najmä u takéhoto tmavého motívu, kedy má tendenciu exponovať záber svetlejšie. S veľkou pravdepodobnosťou preto budete musieť použiť korekciu expozície +/-. Ňou fotoaparátu prikážete, že má záber podexponovať (stmaviť), nastavte korekciu na mínusovú hodnotu. Účinok korekcie si skontrolujte na nafotenom zábere. Ak máte bezzrkadlovku, uvidíte účinok korekcie priamo v hľadáčiku, alebo na displeji, ešte pred exponovaním, u zrkadlovky až na výslednom zábere. Mohli by ste tiež použiť živý náhľad, ale vtedy sa zvýši riziko, že fotoaparát neudržíte stabilne a záber rozmažete. Ak sa dá, fotografujte vždy cez hľadáčik.

Clona

Aj keď sa jedná o plošný motív, kde nepotrebujeme vyššie clonové číslo, aby sme zväčšili hĺbku ostrosti, je lepšie mierne pricloniť. Už len kvôli tomu, že kresba bude ostrejšia a to aj v rohoch obrazu. Môj objektív má svetelnosť F3,5-5,6, ja som priclonil na F8.

Čas

U mňa expozičný čas vychádzal na 1/20 sekundy. To je pomerne dlhý čas, ktorý nemusíte pri fotení z ruky udržať. Ja mám výhodu účinnej stabilizácie obrazu v mojom fotoaparáte a naviac aj dlhoročnej praxe. Ak si nie ste istý svojimi schopnosťami a schopnosťami techniky, mali by ste použiť kratší čas, napr. 1/125 s. Ako to dosiahnuť, ak je málo svetla? Zvýšením citlivosti ISO.

ISO

Normálne by som vám odporučil nastaviť základnú citlivosť ISO (100 alebo 200) a použiť statív. Ten si ale len tak na prechádzku väčšina z vás nezoberie, rovnako ako ja. Zvýšiť ciltlivosť znamená, že fotografovanie bude bezpečnejšie, ale na druhú stranu sa na fotografiách môže objaviť šum. Záleží na hodnote citlivosti a na snímači vášho fotoaparátu.

Najjednoduchšie bude, ak nastavíte Auto ISO. Fotoaparát si bude strážiť čas podľa toho, akú ohniskovú dĺžku nastavíte na objektíve.

Vyváženie bielej

Veľmi častou chybou začiatočníkov je nastaviť vyváženie bielej na automatiku. Tá nefunguje zle, ale výsledky sú nekonzistentné. Lepšie je použivať niektoré z prednastavení, pretože automatické vyváženie bielej má tendenciu robiť farby studenšie, pritom nám sa páčia teplejšie. Preto radšej zvoľte WB na slnečno, zamračené, alebo v tieni. Uvidíte, že zelená bude krajšia.

Nafotil som viacero záberov s vertikálnou aj horizontálnou kompozíciou. Snažil som sa v chaose listov nájsť výraznejší prvok. Vyváženie bielej je nastavené na “zamračené” a preto sú farby teplejšie, potlačený je modrý nádych. Použil som aj korekciu expozície -1/3 EV, aby som sa vyhol prepalom. Toto sú fotografie bez úprav.

Postprocesing

Fotografovanie je len polovica práce. Len málokedy si fotografia nevyžaduje postprocesing. Pri fotení do RAW musíte robiť úpravy vždy. Začnite tým, že si položíte otázku, čo by fotografii pomohlo a aká je vaša predstava o finálnom výsledku. Je fotografia svetlá, tmavá alebo akurátne exponovaná? Treba upraviť kontrast, farby, alebo previesť fotografiu do ČB?

Ja budem upravovať v programe Adobe Lightroom Classic CC, použijem len základné funkcie, aké nájdete prakticky vo všetkých RAW konvertoroch.

Doladenie kompozície

Prvým alebo aj posledným krokom môže byť doladenie kompozície. Miernym orezom môžete spresniť kompozíciu a odstrániť rušivé prvky. Odporúčam dodržiavať pri oreze pomer snímača, alebo používať zaužívané pomery 4:3, 3:2, 1:1, 16:9.

Pri oreze sledujte prvky v blízkosti rámu a rohov.

Vyváženie bielej

Ak fotografujete do RAW, čo odporúčam, môžete vyváženie bielej kedykoľvek zmeniť v počítači. Vyváženie bielej má dva parametre, teplotu a posun. Štandardne sa nastavuje teplota, posun (tint) slúži na vyváženie bielej pri žiarivkovom osvetlení. V našom prípade môžeme využiť, že pracuje s fialovou a zelenou farbou. Posunutím do zelenej zvýraznite zelenú farbu listov. Nebojte sa experimentovať s obidvomi nastaveniami WB.

Vyvážením bielej som dosiahol krajšiu zelenú.

Expozícia, gradácia, kontrast, zvýraznenie alebo potlačenie svetiel a tieňov

Aj keď v teréne naexponujete fotografiu presne, nemusí to byť tá správna expozícia. V počítači pri úprave môžete zistiť, že vášmu zámeru lepšie vyhovuje tmavšia alebo svetlejšia fotografia. Alebo, že treba zlepšiť kresbu v najvyšších svetlách a najtmavších tieňoch, prípadne chcete zvýšiť/znížiť kontrast.

Ja som sa rozhodol upraviť fotografiu v štýle Low Key s prevahou tmavých tónov. Preto som sa ju rozhodol podexponovať. Následne som vytiahol svetlá a trochu aj najhlbšie tiene. Zvýšil som tak celkový kontrast.

Rýchla úprava expozície a prekreslenia svetiel a tieňov.

Efekty

Ja som ešte pridal efekt vinetácie, ktorý stmaví rohy a okraje. Zvýrazní sa tak jas stredu fotografie. Vyšší jas automaticky priťahuje pozornosť. Dával som si pozor, aby som rohy neurobil úplne čierne. Následne som sa vrátil k úprave expozície a mierne stiahol bielu. Nikdy sa nebojte vrátiť k predchádzajúcim úpravám. Niektoré úpravy ovplyvňujú tie predošlé.

Finalizácia

Fotografia je upravená. Na koniec môžeme zvýrazniť štruktúru a ostrosť, prípadne mikrokontrast. Každý slušný RAW konvertor má funkcie typu sharpening, clarity, či texture.

Posledné úpravy, ktorými som zvýraznil štruktúru listov a kvapky.

Mne celá úprava trvala necelú minútu, pretože som mal v hlave konkrétnu predstavu a viem ako sa k nej dopracovať. Keď otvoríte fotografiu, zamyslite sa nad tým, ako by mohla vyzerať. Nebojte sa skúšať nástroje postprocesingu, všetko sa dá vrátiť do pôvodného stavu. Neopakujte slepo návody, ale analyzujte ich a upravte si ich pre vlastné potreby.

Finálna fotografia.

Prevod do ČB

Ak máte radi viac čiernobielu fotografiu, nie je nič ľahšie, ako už upravenú fotografiu previesť do ČB. Ja som použil druhú fotografiu, nafotenú na výšku. Použil som na ňu rovnaké úpravy, urobil som to pomocou synchronizácie. Takto ľahko upravíte akékoľvek množstvo fotiek podľa vzorovej.

V Lightroome stačí stlačiť klávesu “V” a fotografia je prevedená do ČB. Môže sa stať, že ju budete musieť mierne upraviť, tak ako sa to stalo mne. Zistil som, že vinetácia je slabá a fotografia je mierne svetlejšia.

Rýchly prevod do ČB. Mne by sa páčila trochu tmavšia fotografia.

Mohol by som sa teraz pohrať s nastavením expozície, prekreslením svetiel a tieňov, upraviť vinetáciu. To je hneď niekoľko krokov. Ja ale viem, kde je problém a ako ho vyriešiť jedinou úpravou. Pri prevode farieb na odtiene šedej môžete pomocou miešania farieb ovplyvňovať, aký jas bude mať farba pri prevode do odtieňov šedej. My máme na fotografii prakticky len zelenú farbu. Ak zvolím ČB, prevedie sa do určitého jasu. V našom prípade mierne svetlejšieho. Prevod farieb môžete ovplyvniť pomocou miešania farieb, v Lightroome je to funkcia Black & White Mix. Princíp je ľahký, posúvaním tiahla konkrétnej farby (v našom prípade zelenej) ovplyvňujete, či bude prevedená do tmavšieho alebo svetlejšieho odtieňa šedej. Ja chcem do tmavšieho a preto som nastavil mínusovú hodnotu. Mierne som zosvetlil prevod žltej a zvýraznil svetlejšie listy.

Rýchla úprava mixovania farieb do odtieňov šedej.

Finálna úprava.

Komentáre

jozef84
2020-10-27 14:35:23
Dobrý článok Karol a aj fajn úprava fotiek. Ešte by som doplnil, že niekedy je vhodné nasadiť polarizačný filter na potlačenie, alebo zvýraznenie odleskov.

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2020-10-27 15:42:17
príspevok od: jozef84
Dobrý článok Karol a aj fajn úprava fotiek. Ešte by som doplnil, že niekedy je vhodné nasadiť polarizačný filter na potlačenie, alebo zvýraznenie odleskov.
Je to spomenute v casti kompozicia.

jozef84
2020-10-27 15:47:35
príspevok od: Karol Srnec
Je to spomenute v casti kompozicia.
Prepáč, prehliadol som.