Soap Opereta

Včera, vo fotostĺpčeku, sme zverejnili videá o tom, ako sa doma vyhrať s bublinkami. Ja som ich kedysi fotil u nás v ateliéri. Vo videu a aj u nás v ateliéri sa použili štúdiové svetlá. Teraz v karanténe ich však nemám k dispozícii, dá sa to aj úplne bez svetiel?

Vo Fotoškole, v sekcii Príbeh fotografie, nájdete článok “Soap opera”. V nej som pri fotení bublín použil softboxy a tablet. Tablet doma mám, ale štúdiové svetlá nie. Chcel som ale cez víkend zabiť trochu času a fotenie bublín je nenáročné. Bublinky vyrobíte zo saponátového roztoku a na ich fotenie potrebujete makroobjektív.

V ateliéri som bubliny už fotil, s použitím štúdiových svetiel.

Fotografoval som s použitím makroobjektívu. Zaostrovanie dobre fungovalo aj automatické. Fotil som z ruky a skúšal rôzne clonové čísla, čo to urobí s hĺbkou ostrosti a vykreslením bubliniek.

Prvý pokus

Najprv som skúšal fotografovať bublinky v sklenenom kávovom hrnčeku, do ktorého som nalial vodu a trochu prostriedku na umývanie riadu. Na bublinky potrebujete vzduch, ideálne použijete slamku. Žiadnu som doma nenašiel a tak mi najprv napadlo, rozobrať pero a jeho časť použiť ako trubičku. Napokon som použil ofukovací balónik, s ktorým som napenil bublinky.

Pri prvom pokuse som mohol fotografovať len zhora, tvar šálky neumožňoval fotenie zboku. Fotografoval som na balkóne, pri prirodzenom dennom svetle. Pod šálku som potreboval niečo tmavé, aby vznikol kontrast medzi bielou a tmavou. Použil som svoju bundu. Celkovo viac sa improvizovať asi nedalo.

Najvyššia miera improvizácie.

Druhý pokus

O pár hodín neskôr som pri upratovaní narazil na zastrčenú menšiu vázu, ideálneho tvaru hranola. Tu som mohol fotografovať aj z boku. Väčšinou som fotografoval v tieni pri difúznom svetle, ale urobil som niekoľko fotografií aj na priamom slnečnom svetle.

Malá váza umožňovala fotografovať aj zo strán.

Bublinky sú pripravené.

Tretí pokus

Ďalší deň som recept z druhého pokusu vylepšil o LED svetlo. Ak ho nemáte, použite LED blesk, ktorý máte na telefóne. Najprv som LED-ku jednoducho oprel o stenu vázy a nechal ju zospodu bublinky podsvietiť. Keďže mám bezzrkadlovku s otočným displejom, mohol som fotografovať aj tak, že som v jednej ruke držal fotoaparát a v druhej som experimentoval s LED svetlom.

Štruktúry vždy vyniknú v protisvetle. Ja som použil malú LED Lumecube.

Postprocesing

Pri prvom a druhom pokuse som musel v počítači zvýšiť kontrast. Fotky som previedol do ČB a v Lightroome som kontrast zdvihol pomocou funkcie Dehaze, ktorá je inak určená pre potlačenie oparu. Štruktúru som zvýraznil použitím funkcie Texture. Rozsah jasov som doladil v paneli Basic.

Úprava série z prvého pokusu.

Úprava série z druhého pokusu. Niekedy som upravil aj gradačnú krivku Tones.

Pri treťom pokuse LED-ka zvýrazňovala mikrobublinky a špinu vo vode. Pre zvýraznenie štruktúry som použil preto Clarity a najjemnejšie detaily som potlačil pomocou Texture nastaveným do mínusu.

Úprava série z tretieho pokusu.

Záver

Na rozdiel od prvej Soap Opery som nepoužil farebné podsvietenie a preto som celú sériu urobil čiernobielu. Nebol by som to ale ja, keby som aspoň nevyskúšal aj farebné prevedenie. Fotografie žiadne farby neobsahovali, tak som ich musel pridať.

Prvý spôsob je úplne triviálny, stačí sa pohrať s vyvážením bielej. Fotku samozrejme nechajte vo farebnom režime a nastavte teplotu WB na nižšiu hodnotu. Tým dostanete sýto modrú farbu. Tá sa k vode, i keď so saponátom, hodí.

Teplotu bielej som nastavil na 3347°K, len tak od oka.

Druhý spôsob, ako pridať farby, je trochu ťažší, ale nie o veľa. Najprv som fotografiu previedol do ČB a upravil. Potom som ju zatónoval v Lightroome pomocou funkcie Split Toning.

Fotografiu som najprv upravil v štýle Low Key. Pridal som aj efekt vinetácie.

Potom som použil funkciu Split Tone, tiene som zatónoval do zelena a svetlá do oranžova. Môžete vyskúšať aj iné kombinácie, je to len na vás.

Pomocou prechodového kruhového filtra som vytvoril efekt svetiel a z obyčajných mydlových bubliniek urobil abstraktný obraz ako zo sci-fi filmu.

Použitá technika: Olympus OM-D E-M5 Mark III, M.Zuiko 30/3,5 ED Macro.

Odporúčané články: https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/pribeh-fotografie/soap-opera/