Hore

Surové železo

Keď sa povie vysoká pec, predstavíme si mužov v ochranných odevoch, tečúcu žeravú hmotu, iskry lietajúce vzduchom. Mágia v železe ukrytá. Aké je to fotiť v pekle?

Už neviem ako vznikol tento nápad. Či len tak, alebo v debate s kamarátom Zdeňkom z Frýdku Místku. Ale hneď ako sa mi myšlienka usadila v hlave som vedel, že to bude dobré a ako budú fotky pôsobiť.

Trvalo to rok. Vybaviť vstup, dvakrát absolvovať fotenie - spolu štyri dni, obrázky nechať odležať (robím to tak vždy, nechám ich proste pár týždňoch odležať, aby som mal odstup a vedel, čo vymazať a čo nechať), spracovať, poslať na schválenie kvôli možnému úniku know-how, znovu sa k nim vrátiť a po autorských mukách väčšinu vymazať, aby ich ostalo len pár najlepších. Vždy sa snažím mať v sérii násobok šiestich (možno kvôli tomu, že mám v dátume narodenia tri šestky).

Bol to silný zážitok. Vidieť železo, ktoré pri teplote 1600 °C tečie ako voda, tú obrovskú energiu, ktorá je na to potrebná. Predstavoval som si, že takto to môže vyzerať  stred Zeme. Cítil som sa ako v pekle. Horúco, nebezpečne, dym a smrad spálenej síry, dokonca aj zvuky, ktoré by som si vedel predstaviť ako pekelné.

Prvé fotenie som robil len pri vysokej peci. Tam, kde z pece vyteká surové železo a struska. Súčasne som musel dávať pozor kam stúpam (aby som neupiekol boty aj seba) a čo dýcham (aj tak som týždeň po fotení kašľal po nadýchaní sa síry). Po skončení fotenia sa mi môj sprievodca smial. Keď ma zobral k zrkadlu pochopil som - čierna tvár, z ktorej žiarili oči a zuby. Pri druhom fotení som prechádzal mnohými prevádzkami, kde zo surového železa vzniká oceľ a vyrábajú sa z nej ďalšie veci.

Pri pôvodnom úmysle fotiť zo statívu som dlho neostal. Musel som byť rýchly - kvôli teplote, kvôli občas prskajúcemu železu, aj kvôli rýchlo sa meniacej situácii. Niektoré fotky som fotil časom 1/8000 sekundy, bežne okolo tisíciny. Všetky zábery som nafotil objektívom Nikon AF-S 70-200 mm F/2,8G VR II, pretože som musel fotiť z odstupom. V niektorých situáciách som fotil naslepo, len som nastavil približnú vzdialenosť zostrenia, na zlomok sekundy dal foťák, kam bolo treba a cvakol.

Veľmi som ocenil, že mám taký dobrý fotoaparát. Nikon D3x dokáže zachytiť obrovský dynamický rozsah a toto bola situácia, kedy som to využil naplno.

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Duge
2012-06-20 08:24:10
Nádhera, super práca!
 
Marcel Rebro
2012-06-20 08:30:55
Videl som naživo. Aj keď bola takmer polnoc a boli sme po náročnej akcii, padli sánky šéfe ...
 
Marcel Rebro
2012-06-20 08:32:40
... toto je fajn, ale asi ako lízať zmrzlinu cez sklo
... teším sa keď budú visieť tak kde budú visieť
 
calven
2012-06-20 08:56:07
Ak toto bol zámer, tak to akceptujem. Rovnako je dosť možné že fotky s ľudmi Ti zakázali publikovať.
Ale mne tam ľudia jednoducho chýbajú. Pôsobí to na mňa ako renderované obrázky.
 
bobo222
2012-06-20 09:04:33
palec hore!
 
Marcel Rebro
2012-06-20 09:11:09
príspevok od: calven
Ak toto bol zámer, tak to akceptujem. Rovnako je dosť možné že fotky s ľudmi Ti zakázali publikovať.
Ale mne tam ľudia jednoducho chýbajú. Pôsobí to na mňa ako renderované obrázky.
Žeby sa zámer "abstraktom" nazýval?
 
calven
2012-06-20 09:21:19
príspevok od: Marcel Rebro
Žeby sa zámer "abstraktom" nazýval?
Veď preto som sa pýtal...
Je to fajn, ale na zadok z toho nepadám.
 
Marcel Rebro
2012-06-20 09:23:51
príspevok od: calven
Veď preto som sa pýtal...
Je to fajn, ale na zadok z toho nepadám.
Totok ani ja. Načim naživo zhliadnuť ... ale možno som len menej náročný diviak
 
Bpali
2012-06-20 09:25:04
parada...sa ti fotak neroztopil?
 
slavmiro
2012-06-20 09:28:37
príspevok od: calven
Ak toto bol zámer, tak to akceptujem. Rovnako je dosť možné že fotky s ľudmi Ti zakázali publikovať.
Ale mne tam ľudia jednoducho chýbajú. Pôsobí to na mňa ako renderované obrázky.
nieco s ludmi, sice nie pri 1600"C, ale len okolo 1100"C, bronz & sklo

znovuzrodenie Karola Duchona:
http://fkga.sk/Gallery.aspx?user_id=11&category_id=0&page=7

znovuzrodenie kniezata (rex) Svatopluka:
http://fkga.sk/Gallery.aspx?user_id=11&category_id=0&page=43

alebo umelecky sklar Peter Dolinaj vo Valasskej Belej:
http://fkga.sk/Gallery.aspx?user_id=11&category_id=0&page=14
 
calven
2012-06-20 09:29:13
príspevok od: Marcel Rebro
Totok ani ja. Načim naživo zhliadnuť ... ale možno som len menej náročný diviak
Naživo myslíš v železiarňach alebo v galérii?
Železiareň by som si nechal líbit...
 
Marcel Rebro
2012-06-20 09:31:01
príspevok od: calven
Naživo myslíš v železiarňach alebo v galérii?
Železiareň by som si nechal líbit...
... veru tak, v tomto teple trochu schladenia nemoze byt na skodovku ...
 
calven
2012-06-20 09:31:11
príspevok od: slavmiro
nieco s ludmi, sice nie pri 1600"C, ale len okolo 1100"C, bronz & sklo

znovuzrodenie Karola Duchona:
http://fkga.sk/Gallery.aspx?user_id=11&category_id=0&page=7

znovuzrodenie kniezata (rex) Svatopluka:
http://fkga.sk/Gallery.aspx?user_id=11&category_id=0&page=43

alebo umelecky sklar Peter Dolinaj vo Valasskej Belej:
http://fkga.sk/Gallery.aspx?user_id=11&category_id=0&page=14
Jj, presne toto som mal na mysli. Tieto fotky majú pre mňa úplne iný rozmer...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2012-06-20 09:41:00
príspevok od: calven
Jj, presne toto som mal na mysli. Tieto fotky majú pre mňa úplne iný rozmer...
Miro ma dokumentarne fotky, Stano umelecke. Najlepsie, keby tam isli spolu, kazdy nafotil to svoje a spolocne prezentovali.
Mylim, ze obaja na to isli dobre. Zaberov robotnikov v oceliarniach je kopec a dlho to bolo jeden zo symbolov socializmu. Preto sa mi paci Stanov pristup. Miesto dokumentu o vyrobe zeleza nafotil nieco s pridanou hodnotou. Uz sa na to nepozeras ako na proces spracovania zeleza, ale vnimas farby, jasy tvary, skupenstvo.
 
calven
2012-06-20 09:56:39
príspevok od: Karol Srnec
Miro ma dokumentarne fotky, Stano umelecke. Najlepsie, keby tam isli spolu, kazdy nafotil to svoje a spolocne prezentovali.
Mylim, ze obaja na to isli dobre. Zaberov robotnikov v oceliarniach je kopec a dlho to bolo jeden zo symbolov socializmu. Preto sa mi paci Stanov pristup. Miesto dokumentu o vyrobe zeleza nafotil nieco s pridanou hodnotou. Uz sa na to nepozeras ako na proces spracovania zeleza, ale vnimas farby, jasy tvary, skupenstvo.
To je jasné. Preto ako prvá otázka bola, či to bol zámer alebo jednoducho toto sú fotky, ktoré mohol pustiť do sveta a zvyšok na ktorý som sa pýtal nie.
O tom, že železiar je historicky prefláknuté povolanie nie je sporu. Ale za to tí chlapi nemôžu. Plne súhlasím s tým, že ak by sa urobila výstava z Mirových a Stanových fotiek zároveň, bola by to paráda.
 
zolec
ocenenie redakciou 2012-06-20 10:01:32
..fajn clanok aj fotky, paci sa mi aj diskusia a Karolove zhrnutie
 
slavmiro
2012-06-20 10:06:22
príspevok od: Karol Srnec
Miro ma dokumentarne fotky, Stano umelecke. Najlepsie, keby tam isli spolu, kazdy nafotil to svoje a spolocne prezentovali.
Mylim, ze obaja na to isli dobre. Zaberov robotnikov v oceliarniach je kopec a dlho to bolo jeden zo symbolov socializmu. Preto sa mi paci Stanov pristup. Miesto dokumentu o vyrobe zeleza nafotil nieco s pridanou hodnotou. Uz sa na to nepozeras ako na proces spracovania zeleza, ale vnimas farby, jasy tvary, skupenstvo.
Karol, slovicko dokumentarne radsej nechcem vznimat z polohy pejorativnej i ked by sa skoro dalo.

Na odlievacskych temach pracujem systematicky uz roky a je v tom foteni kus kumstu, viem co som za tie roky vylepsil, niektore zabery sa urcitym sposobom dokonca inscenovali v ramci moznosti. Ostatne fotenie s podporou remote SB-910 s orange filtrom bolo super, jedna SB910 v RC mode obsluzila na mieste 3 fotografov s nikon telami sucastne (D90/D300/D7000). Canonisti mali v tomto handikep.

Do zeleziarni rad pojdem, na oplatku mozem vybavit vstup, len vaznym a serioznym zaujemcom, na odlievanie bronzu. Fukanie skla si dohodnite individualne, pan Dolinaj sa potesi, cez jeho web stranku http://www.sklennysen.sk/
 
slavmiro
2012-06-20 10:07:03
príspevok od: calven
Jj, presne toto som mal na mysli. Tieto fotky majú pre mňa úplne iný rozmer...
vdaka, vdaka.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2012-06-20 10:25:42
príspevok od: slavmiro
Karol, slovicko dokumentarne radsej nechcem vznimat z polohy pejorativnej i ked by sa skoro dalo.

Na odlievacskych temach pracujem systematicky uz roky a je v tom foteni kus kumstu, viem co som za tie roky vylepsil, niektore zabery sa urcitym sposobom dokonca inscenovali v ramci moznosti. Ostatne fotenie s podporou remote SB-910 s orange filtrom bolo super, jedna SB910 v RC mode obsluzila na mieste 3 fotografov s nikon telami sucastne (D90/D300/D7000). Canonisti mali v tomto handikep.

Do zeleziarni rad pojdem, na oplatku mozem vybavit vstup, len vaznym a serioznym zaujemcom, na odlievanie bronzu. Fukanie skla si dohodnite individualne, pan Dolinaj sa potesi, cez jeho web stranku http://www.sklennysen.sk/
Aj dokumnt moze mat umelecke ambicie, ako je to v tvojom pripade. Nie su to novinove cvaky, ale premyslene zabery, kde bolo vynalozene urcite usilie, co ich odlisuje od beznej dokumentarnej fotografie. Nechcel som znizovat tvoj vykon, ci pristup. Len som chcel poukazat na dva rozdielne pristupy k podobnemu motivu. Na fotografii je fajn, ze kazdy ju ponima inak. Fotograf aj divak. Keby sa nam pacili tie iste veci a rovnako sme ich fotili, bolo by to nudne.
 
slavmiro
2012-06-20 10:40:10
príspevok od: Karol Srnec
Aj dokumnt moze mat umelecke ambicie, ako je to v tvojom pripade. Nie su to novinove cvaky, ale premyslene zabery, kde bolo vynalozene urcite usilie, co ich odlisuje od beznej dokumentarnej fotografie. Nechcel som znizovat tvoj vykon, ci pristup. Len som chcel poukazat na dva rozdielne pristupy k podobnemu motivu. Na fotografii je fajn, ze kazdy ju ponima inak. Fotograf aj divak. Keby sa nam pacili tie iste veci a rovnako sme ich fotili, bolo by to nudne.
rozumiem a dakujem za doplnujuci koment
 
spektrum
2012-06-20 12:07:11
tak to bol živel hodny abstrraktu
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2012-06-20 12:09:41
velmi horuca šalka kávy fajn industry prostredie, dobre čítanie..... a fakt sa nedalo širokáčom ? srandujem...
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2012-06-20 12:12:47
este tak podžubnem: fakt skvelý výber aby nas to v tomto dnešnom počasí "ochladilo"
 
kmotrík
2012-06-20 13:34:18
skvelé !
 
Iwn*
ocenenie redakciou 2012-06-20 19:29:52
príspevok od: Karol Srnec
Miro ma dokumentarne fotky, Stano umelecke. Najlepsie, keby tam isli spolu, kazdy nafotil to svoje a spolocne prezentovali.
Mylim, ze obaja na to isli dobre. Zaberov robotnikov v oceliarniach je kopec a dlho to bolo jeden zo symbolov socializmu. Preto sa mi paci Stanov pristup. Miesto dokumentu o vyrobe zeleza nafotil nieco s pridanou hodnotou. Uz sa na to nepozeras ako na proces spracovania zeleza, ale vnimas farby, jasy tvary, skupenstvo.
Dobré vysvetlené...
 
Iwn*
ocenenie redakciou 2012-06-20 19:31:15
Fotky - moja šálka železa
Som zvedavá aj naživo.
 
PaPi
2012-06-20 20:16:52
Ufff, pecka, skvely clanok. Aj ja som z tych, ktori by si vedeli predstavit hlavne fotky prostredia, pracovnikov a aspon 1:1 s tymito... musim ale uznat, ze ma zaujali a pacia sa mi aj ked to nie je moja salka kavy... Vyborna praca. Tesim sa na dalsie podobne clanky.
 
masto
2012-06-20 21:44:28
Fotené v ArcelorMittal v NH alebo Třinec ?
 
lubinka
2012-06-20 22:08:26
Fantasticke,kraaaasne abstrakty!Mne pripadaju ovela zaujimavejsie,ako cokolvek ine,co som na tuto temu z obrazkov videla,ziadni zlievari mi tam nechybaju...je to cista sila materie,meniacej svoje skupenstvo.Gratulujem!
 
palo
2012-06-20 23:24:35
Skvelá práca, kreatívne videnie s úžasným citom pre komponzíciu a abstrakciu, pričom priam vyžaruje "živel" z monitora: skrátka fotografia v polohe, kde by v súčasnosti mala byť! Gratulujem - dávno som nevideľ nič také pekné, silné , originálne a technicky bezchybné na týchto stránkach!!! Krása!!!!
 
slavmiro
2012-06-21 01:23:14
príspevok od: lubinka
Fantasticke,kraaaasne abstrakty!Mne pripadaju ovela zaujimavejsie,ako cokolvek ine,co som na tuto temu z obrazkov videla,ziadni zlievari mi tam nechybaju...je to cista sila materie,meniacej svoje skupenstvo.Gratulujem!
radsej opatrne, Salgadovych Workers asi nikto nepresti:
http://constellationcafe.files.wordpress.com/2012/06/s5.jpg
 
JanoP
2012-06-21 09:24:34
SUPER!
To mi pripomina moj silny zazitok z Teplej valcovne v US Steele. Mal som tam nejaku pracu a bol som svedkom havarie, ked sa brama zasekla vo valcovacej stolici. Naklusalo tam x "kozmonautov" a este horucu bramu odpalili. Spod ich azbestovych topanok im slahali plamene. Mali to za par minut. Tak som sa na nich isiel pozriet do satne. Ked sa vyzliekli, z tych svojich skafandrov vylievali litre potu. Proste sila!!!
 
LukiK
2012-06-22 07:31:41
príspevok od: slavmiro
Karol, slovicko dokumentarne radsej nechcem vznimat z polohy pejorativnej i ked by sa skoro dalo.

Na odlievacskych temach pracujem systematicky uz roky a je v tom foteni kus kumstu, viem co som za tie roky vylepsil, niektore zabery sa urcitym sposobom dokonca inscenovali v ramci moznosti. Ostatne fotenie s podporou remote SB-910 s orange filtrom bolo super, jedna SB910 v RC mode obsluzila na mieste 3 fotografov s nikon telami sucastne (D90/D300/D7000). Canonisti mali v tomto handikep.

Do zeleziarni rad pojdem, na oplatku mozem vybavit vstup, len vaznym a serioznym zaujemcom, na odlievanie bronzu. Fukanie skla si dohodnite individualne, pan Dolinaj sa potesi, cez jeho web stranku http://www.sklennysen.sk/
ked dokument, tak potom jednoznacne nieco taketo ake Julo nafotil:
http://www.julokotus.com/portfolio/dokumentarna-fotografia/sklaren
 
stano66
2012-06-22 09:35:46
ahojte, bol som dva dni preč, tak reagujem až teraz.
ďakujem za uznanie aj za peknú diskusiu. moja téma bola: detaily tekutého železa. S tým som tam išiel, nemal som v úmysle fotiť ľudí, aj keď pár takýchto slušných fotiek mám - a nebol by problém ich publikovať. ale chcem dodržať tému a nepliesť to s inými.
obdivujem a veľmi sa mi páčia fotky z takéhoto a podobných prostredí na ktorých sú ľudia, ktorí tam pracujú.
z tejto série bude výstava, prvých šesť je urobených, vo finále ich dám von okolo dvadsať.

moja séria zo sklární na podobnom princípe vznikne v priebehu jedného roka. ďakujem ešte raz, majte sa naj.
 
stano66
2012-06-22 09:37:22
príspevok od: masto
Fotené v ArcelorMittal v NH alebo Třinec ?
V Třineckých
 
stano66
2012-06-22 09:41:53
poznámka na záver. je fajn si pozrieť dobré fotky na monitore. Ale ani 100 palcové eizo ti nedá tú emóciu ako dobre urobená veľkoformátová fotka. naživo. dúfam, že vás budem môcť v dohľadnej dobe pozvať na kombinovanú výstavu: železo - klavír - turbíny
 
lubinka
2012-06-22 09:42:20
príspevok od: slavmiro
radsej opatrne, Salgadovych Workers asi nikto nepresti:
http://constellationcafe.files.wordpress.com/2012/06/s5.jpg
Suhlasim,asi som to prehnala...
 
mortimer
2012-06-25 09:09:17
výborný nápad nafotiť tekuté železo. Rád sa prídem pozrieť na Tvoju výstavu.
 
Georgo4
2012-06-25 21:50:10
krasne foto, fakt kus dobrej prace.... kalapcok dole
 
paoravec
2012-06-26 08:37:45
vyborne fotky
 
vilkoo
2012-06-26 21:22:04
absolutne som necital tieto fotky su spinonazne foto nakolko ja tiez pracujem s zo zelezom a je to zakazane fotit procec spracovania

 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2012-06-26 21:35:38
príspevok od: vilkoo
absolutne som necital tieto fotky su spinonazne foto nakolko ja tiez pracujem s zo zelezom a je to zakazane fotit procec spracovania

Aka spionaz? Stano mal oficialne povolenie, rok ho vybavoval.
 
stano66
2012-06-27 06:26:28
príspevok od: vilkoo
absolutne som necital tieto fotky su spinonazne foto nakolko ja tiez pracujem s zo zelezom a je to zakazane fotit procec spracovania

ako kde
 
vilkoo
2012-06-27 08:45:22
U nas na vychode by nebol dostal .
 
Marcel Rebro
2012-06-27 09:33:28
príspevok od: vilkoo
U nas na vychode by nebol dostal .
... super
 
vilkoo
2012-06-29 14:59:15
Ked sa uz dostal k tomu mohol nafotit ako odlieva lavu alebo kuknut do vysokej peci ako sa to miesa a pod. vsetko dobre prajem .
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované