Vikingská zima

Pripravený blýskať o stošesť. Človek mieni, príroda mení. Blesky museli zostať doma a o atmosféru sa postaralo sneženie.

Už niekoľko rokov fotím rekonštrukcie historických bitiek. Medzi ich aktérmi som si našiel množstvo kamarátov. Vždy sa snažím nafotiť niečo viac, ako len obyčajnú reportáž. Viac sa teším z vydarených portrétov. Často sa snažím urobiť niečo naviac. Poprosím kamarátov o pózovanie. Nájdem si kúsok voľného miesta, niekedy dokonca použijem blesky, a vymýšľame rôzne pózy a mini scénky. Snažím sa, aby fotografie vyzerali inak, ako ich nafotia ostatní fotografi na tom istom podujatí.

Mám dlhší čas v hlave niekoľko nápadov na fotenie. Jedným z nich je fotenie inšpirované jednou scénou z filmu Conan. V úvodnej časti je scéna odohrávajúca sa v lese, kde polonahý pomaľovaný zved v podaní Mr. Olympia Franca Columbu (priateľ A.Schwarzeneggera), sa rozhliada v prikrčenom postoji. Krátka, ale kultová scéna.

Zatiaľ sa mi nedarilo všetko zorganizovať podľa mojich predstáv a nápad stále čaká na svoju realizáciu. Pri nedávnom fotení sa mi však podarilo aspoň trochu uplatniť námet s Conana, i keď v trochu v inej podobe. Kamarát Peter, ktorého poznáte nielen z niektorých článkov, ale aj z našich akcií, ma oslovil, či by som nenafotil jeho a jeho priateľku. Potrebujú fotografie kostýmov, ktoré si ušili. Za sebou už mal fotenie v ateliéri, ale chcel prirodzenejšie fotografie. Dohodli sme sa preto na fotení v exteriéri, niekde v lese alebo pri vode.

Peter a Katka ma poprosili, či by som ich nenafotil v ich vikingských kostýmoch.

Rozmýšľal som nad vhodnou lokáciou. Pri rieke Morave, na Kolibe, v kameňolome pri Sandbergu? Chcel som pri fotení použiť aj blesky, fotiť v štýle strobist. Začal som sa pripravovať dva dni dopredu. Plánovanie je pekná vec, ale napokon aj tak rozhodne príroda. V deň dohodnutého fotenia vyšlo ráno slniečko a začalo všetko roztápať. Brodiť s technikou v blate sa mi nechcelo. Ani kostýmy by asi neboli za. Na obed však začalo na Bratislavu až nezvykle silno snežiť. Sneh a Vikingovia patria k sebe. Ale fotiť v metelici už tak jednoduché nie je a napriek vikingskému motívu, my sme tu skôr teplomilní. Fotografovať, či to radšej zrušiť? Petrovi sa idea “naturálnej” vikingskej fotky páčila a dohodli sme sa, že fotenie bude. Padli však moje plány s bleskami. Ako lokáciu som zvolil osvedčený sad J. Kráľa. V takom počasí sa mi nechcelo trmácať niekam do prírody a ešte tam ťahať Petra s Katkou.

Na fotenie prišli o niečo neskôr, Peter musel policajtom vysvetliť, ako je to s legislatívou ohľadom zbraní. Ale niet sa im čo čudovať, Vikinga v plnej zbroji nestretávajú…

JohnNewton
2017-01-23 09:01:11
Páčia sa mi tie, kde mu vidieť len jedno oko, pridáva to na hrozivosti

marcus_labeo
2017-01-23 09:43:33
Paráda Karol, toto je asi to najlepšie, čo som od Teba videl, a to nielen spomedzi historickej portrétnej tvorby, ale celkovo. Má to patričnú atmosféru, v tom padajúcom snehu je to dokonalé. Veľký palec hore.

jan.vasko
2017-01-23 10:50:04
za všetkých zelenáčov veľká vďaka za takýto článok!

Jastojan
2017-01-23 13:59:27
Super fotky, mne sa teda veľmi páčia. Super

Paladin25
2017-01-23 14:24:39
Veľmi dobrý a inšpiratívny článok!!! Len tak ďalej nech ich je viac!

fair_play
2017-01-23 16:28:32
Pekný námet aj fotky.

pirhi
2017-01-23 16:36:45
super článok a aj fotky, len by ma zaujímalo ako bolo svietené na oči...v tej prilbe musela byť celkom tma, či?

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2017-01-23 19:20:40
príspevok od: pirhi
super článok a aj fotky, len by ma zaujímalo ako bolo svietené na oči...v tej prilbe musela byť celkom tma, či?
Nijako. Sneh je prirodzenou velkou odrazkou.

pirhi
2017-01-23 19:39:10
príspevok od: Karol Srnec
Nijako. Sneh je prirodzenou velkou odrazkou.
je mi jasné že sneh pomohol, len som nečakal že až tak veľmi.. Ďakujem za odpoveď

JanoB
2017-01-23 19:46:47
príspevok od: marcus_labeo
Paráda Karol, toto je asi to najlepšie, čo som od Teba videl, a to nielen spomedzi historickej portrétnej tvorby, ale celkovo. Má to patričnú atmosféru, v tom padajúcom snehu je to dokonalé. Veľký palec hore.
Súhlasím, taktiež považujem tento článok za jeden z najlepších. Článok má pridanú hodnotu.
Fotky sú skvelé.

milanF
2017-01-24 07:26:50
paráda

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2017-01-24 07:51:40
príspevok od: pirhi
je mi jasné že sneh pomohol, len som nečakal že až tak veľmi.. Ďakujem za odpoveď
Je to vlastne najvacsi fotostan na svete, vsetky "steny" su biele.

duves
2017-01-24 08:36:12
Skvelá práca

mirosz
2017-01-24 09:04:06
Fajne fotky, take high key, ale mozno by to chcelo fotit aj na vecer / po tme s bleskom, nech je to ponure, predsalen, vikingovia neboli zrovna ako z rozpravky Frozen

šereda
2017-01-24 13:42:08
Tak ma napadá je to veľká tragédia keď tmavšiu fotografiu fotenú na snehu do RAW posuniem expozične a dodám viac svetla , povedzme ta 1/2 EV ???

šereda
2017-01-24 13:49:30
pravdaže myslím v RAW editore nie fotáku

juraj07
2017-01-24 14:25:16
lepsie je naopak preexponovat až na hranicu prepalu a potom v pc trocha stmaviť. Zniži to šum a vyzera to lepsie ako ked povodne podexponovanu fotku zosvetlis v pc. Vtedy vacsinou vystupi šum aj dalšie artefakty...

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2017-01-24 14:41:07
príspevok od: šereda
Tak ma napadá je to veľká tragédia keď tmavšiu fotografiu fotenú na snehu do RAW posuniem expozične a dodám viac svetla , povedzme ta 1/2 EV ???
Zalezi na fotoaparate, vlastnostiach snimaca. Celkovo je lepsia mierna ppreexpozicia. V praxi sa ale castejsie voli podexpozicia, kvoli strachu z prepalov. Akceptuje sa skor zvysenie mnozstav sumu v tienoch, ktory prinasa oprava v editore.
Napr. s mojim Nikonom D800E nemam problem ani pri silnej podexpozicii, narast sumu je maly. Ale napr. u Canonu, ci Olympusu je narast sumu pomerne velky.
Fotograf by mal poznat potencial svojho fotoaparatu a podla toho sa pri foteni zariadit. SNeh moze pomylit merania aj o 2EV. A to moze znamena uz problem. Duplovane, ak niekto foti do JPG.
Ja som fotil bezzrkadlovkou, kde vdaka expozicne realnemu obrazu v hladaciku mozem exponovat velmi presne. Nemusim kontrolovat, co som nafotil. Expoziciu upravujem este pred stlacenim spuste. A to je pre maximalizaciu kvality to najlepsie.

šereda
2017-01-24 14:55:03
uvediem príklad kde to mám podexponované na názornej foto, červenou bodkou je označená expozícia

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2017-01-24 15:30:38
príspevok od: šereda
uvediem príklad kde to mám podexponované na názornej foto, červenou bodkou je označená expozícia

Základom posudzovania expozície sú stredné tóny. V tvojom prípade je to ako je exponovaný pes. To je tvoj hlavný objekt, sneh je len pozadie. Pri úpravach odporúčam používať histogram a sledovať vplyv expozície na jeho tvare.
Fotoaparát pracuje s expozíciu, ktorá vplýva na celý rozsah jasov. V počítači ale vieme pracovať s jednotlivými oblasťami jasov. Najčastejšie ich rozdelujeme na tri alebo štyri zóny. Expozíciu tu vieme ovládať pomocou gradačnej krivky (a ekvivalentnými funkciami), ďalej tu máme špeciálne nástroje pre prácu s vysokými a nízkymi jasmi. Možnosti úprav sú oveľa komplexnejšie, ako len nastavenie expozície.

Fotograf okrem vlastnosti snímača a fotoaparátu vôbec, do expozície započítava aj možnosti postprocesingu. Ja sa snažím exponovať čo najpresnejšie a neskôr len dolaďovať gradačnú krivku a prekreslenie tieňov a svetiel. Posunu expozície v počítači sa snažím vyhýbať. U CSC je to samozrejme ľahšie ako u zrkadlovky. Aj keď tu mám výhodu Nikonu D800E a Sony A7II, ktoré mi veľa prepáčia.

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2017-01-24 15:36:16
príspevok od: šereda
uvediem príklad kde to mám podexponované na názornej foto, červenou bodkou je označená expozícia

Ja by som tvoju fotografiu ešte zosvetlil (vľavo). Pri úpravách sa sám seba pýtam:
1. Ako bola scéna nasvietená v skutočnosti. Mám ten sneh tmavý, svetlý, alebo akurát?
2. Čo je mojím zámerom? AKo chcem aby fotografia v porovnaní so skutočnosťou vyzerala? Jas, kontrast, saturácia, vyváženie bielej...

šereda
2017-01-24 16:56:16
príspevok od: Karol Srnec
Ja by som tvoju fotografiu ešte zosvetlil (vľavo). Pri úpravách sa sám seba pýtam:
1. Ako bola scéna nasvietená v skutočnosti. Mám ten sneh tmavý, svetlý, alebo akurát?
2. Čo je mojím zámerom? AKo chcem aby fotografia v porovnaní so skutočnosťou vyzerala? Jas, kontrast, saturácia, vyváženie bielej...
OK ďakujem za poučnú odpoveď , každopádne na budúce sa budem snažiť exponovať presnejšie.

šereda
2017-01-24 18:06:52
ešte mi to nedá tak dávam aj s histogramom +0,30 EV .. nejaký odborník na histogram

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2017-01-24 18:11:41
príspevok od: šereda
ešte mi to nedá tak dávam aj s histogramom +0,30 EV .. nejaký odborník na histogram

Ten siroky pas reprezentuje prave plochu snehu. Sneh je biely i ked samozrejme nie uplne. Ako vidis, ten vrchol histogremu je blizko stredu, co je stredna seda. Z bieleho slnecneho dna nie je sneh tak tmavy. Mal by byt viac vpravo. Stalo by sa tak, ak by si pouzil plusovu korekciu expozicie pri foteni.
Teraz dve moznosti. Uronit korekciu v editore, alebo posunut pravy koniec histogramu dolava.

šereda
2017-01-24 18:17:47
príspevok od: Karol Srnec
Ten siroky pas reprezentuje prave plochu snehu. Sneh je biely i ked samozrejme nie uplne. Ako vidis, ten vrchol histogremu je blizko stredu, co je stredna seda. Z bieleho slnecneho dna nie je sneh tak tmavy. Mal by byt viac vpravo. Stalo by sa tak, ak by si pouzil plusovu korekciu expozicie pri foteni.
Teraz dve moznosti. Uronit korekciu v editore, alebo posunut pravy koniec histogramu dolava.
tomu rozumiem ale teraz mi ide skôr o psa ktorá časť ho na histograme zobrazuje ak tá stredná šedá tak to mám ako exponované ... pes dobre sneh zle ?

šereda
2017-01-24 18:32:11
musím priznať že som teraz s toho ťulpas nabudúce použijem korekciu, dakujem

JohnNewton
2017-01-25 11:57:50
príspevok od: Karol Srnec
Ten siroky pas reprezentuje prave plochu snehu. Sneh je biely i ked samozrejme nie uplne. Ako vidis, ten vrchol histogremu je blizko stredu, co je stredna seda. Z bieleho slnecneho dna nie je sneh tak tmavy. Mal by byt viac vpravo. Stalo by sa tak, ak by si pouzil plusovu korekciu expozicie pri foteni.
Teraz dve moznosti. Uronit korekciu v editore, alebo posunut pravy koniec histogramu dolava.
Neštudoval som, či to tam máš, ale ak nie, histogram=námet pre fotoškolu

juraj07
2017-01-26 11:25:52
pes na histograme predstavuje zrejme ten prvý malý kopček vlavo. Overiť si to možem kvapatkom, ktoré maš nalavo vedla histogramu - kvapni nim na psa a ukaže ti ho na histograme.

CwhatIsee
2017-03-19 18:34:26
aj mne sa páči najviac tá, ktorá autorovi. Ale všetky majú atmosféru, a to sa ráta asi najviac

Ďuro71
2021-01-07 06:58:50
Nádherné fotografie, hlavne tá úvodná.

mirosz
2021-01-07 10:01:41
príspevok od: JohnNewton
Páčia sa mi tie, kde mu vidieť len jedno oko, pridáva to na hrozivosti
Presne. Ale v tych "bojovych" pozach moho dobre zrevat, vyzeralo by to este lepsie

bobo222
2021-01-08 10:08:45
Parádne ako vždy.
Ešte mi napadlo, či by v prípade snahy o dosiahnutie filmového looku nebol zaujímavý anamorfický objektiv, prípadne orez. Máte niekto skúsenosť?

jozef84
2021-01-08 11:05:43
Parádne fotky, ako vždy .