Tento príbeh fotografie bude patriť k tým najjednoduchším. A skôr ako o ťažký fotografický postup, v ňom ide o fotografické videnie a hravosť.
V bratislavskom sade J. Kráľa je známa fontána, ktorá v horúcich dňoch poskytne príjemné osvieženie a v tých menej horúcich aspoň príjemný pohľad. Voda so svojou dynamikou stále fascinuje fotografov a nielen ich. Fotografi sa ju snažia zachytiť v rôznych podobách. Na jednej prechádzke, kedy som ani neplánoval, že ju budem fotografovať, sa napokon stala mojim najvďačnejším objektom. V krásny slnečný jesenný deň ma zaujalo protisvetlo, ktoré rozžiarilo vodu a tvarovalo elegantné krivky fontány.
Protisvetlo odhaľuje a rozžiaruje.
Zámer
Celkové zábery fontán, najmä vo farbe, nájdete na pohľadniciach a v knihách. Možno sú dobre nafotené a spĺňajú svoju informačnú a aj estetickú funkciu, chýba im však umelecký prvok. Jedným zo spôsobov ako nefotografovať tuctovo, je použiť abstrakciu. Ako sa k nej ale prepracovať? Jedným zo spôsobov je zamerať sa na detail. Vhodným zarámovaním a priblížením vybrať časť scény, tak aby sa vytratila informatívna stránka fotografie. Vznikne vlastne hádanka, z ktorej nemusí byť vôbec zrejmé, čo ste nafotili. Mojim zámerom bolo nafotiť fontánu abstraktne. Pohrať sa s krivkami, svetlom a vodou.
Realizácia
1. Ak potrebujete nafotiť detail, najvhodnejšie je použiť teleobjektív. Ja som fotografoval s Olympusom PEN E-P5 a objektívom M.Zuiko 75/1,8 ED MSC. Objektív je ekvivalentom 150 mm teleobjektívu kinofilmového formátu.
2. Pri fotografovaní pohybujúcich sa objektov, voda k nim patrí, záleží od expozičného času, ako ostro pohyb zachytíte. S krátkymi časmi zachytíte vodu ostro, dlhými rozmazane. Presný recept vám nepoviem. Záleží na konkrétnej situácii, rýchlosti vody, množstve prietoku. Skúsenejší fotografi vedia odhadnúť, aký čas majú použiť, aby dosiahli želaný efekt. Menej skúsení musia experimentovať. Nie je to nič obtiažne. Stačí vyskúšať rôzne expozičné časy a vybrať tú fotografiu, ktorá sa vám páči najviac. Ja som skúšal krátke aj dlhšie časy.
3. Vždy si všímam prácu svetla a u fontán zvlášť. Voda je transparentná a svetlo ju presvieti. Najlepšie vynikne v protisvetle. Preto, pri fotografovaní hľadám správne stanovisko, odkiaľ budem fotografovať aj uhol záberu. Vždy pozorne sledujem pozadie, aby nepôsobilo rušivo, ale naopak pomohlo môjmu záberu. Fotografie v protisvetle majú vysoký kontrast. To je jedno z kompozičných pravidiel.
4. Naša konkrétna fontána je sama o seba abstraktného tvaru. Autor vytvoril dielo s dynamickými líniami. Výrazne tvarované krivky a plochy zvádzajú k hre s geometriou. To je ten prvok hravosti. Hľadanie najzaujímavejších tvarov a kriviek je zábava. Omnoho väčšia, ako urobiť jeden celkový záber. Obchádzal som fontánu dookola a hral sa. Mojimi pomocníkmi boli svetlo a voda.
Fotografovanie nebolo vôbec náročné. Zvládnete to aj s lepším kompaktom. Fotografoval som z ruky, bez použitia statívu. Svetla bolo dostatok a na rozmazanie rýchlo prúdiacej vody netrebalo extrémne dlhé časy. Použil som predvoľbu clony, pretože som chcel pracovať aj s hĺbkou ostrosti, zároveň som ňou ovplyvňoval expozičný čas (expozičný trojuholník).
Pri fotografovaní abstrakcií môžete postupne prechádzať z celku na detaily. Takto budete postupne motív zjednodušovať a objavovať hru tvarov a svetla.
Krátke časy vodu zmrazia v pohybe. 1/800 s.
Dlhšie časy pretiahnu drobné kvapôčky do čiar. 1/40 s.
Postprocesing
Posprocesing musí byť premyslený, rovnako ako fotografovanie. Najlepšie je, ak už pri fotografovaní viete, čo s fotografiami budete robiť. Aj keď bol krásny farebný jesenný deň, tým, že je fontána prakticky “nefarebná”, mohli by farby v pozadí pôsobiť rušivo. Preto som zvolil konverziu do ČB. Je to lepšie aj pre vnímanie svetla a tvarov.
Pri úprave bolo mojim zámerom zvýrazniť rozdiel medzi svetlom a tieňom, medzi vodou a kovom. To je jednoduché zvýšením kontrastu. Okrem celkového kontrastu, som zvýšil aj lokálny adaptívny (clarity). Obidva som nastavil väčšinou na maximum. Ich účinok som niekedy musel korigovať prácou s expozíciou, svetlami a tieňmi. Takto som dosiahol takmer grafický vzhľad perokresby. V Lightroome som nad každou fotografiou nestrávil viac ako minútu, takže krátko po importe, som mal celú sériu fotografií hotovú.
V Lightroom 5 som pracoval len s panelom Basic. Úpravy boli rýchle.
V galérii som ponechal viacero záberov, aby ste videli aj rôzne varianty v komponovaní, či využití expozičného času.