Hore

Všímavosť, plánovanie, trpezlivosť...

Premýšľajte ako fotograf pri každom motíve, ktorý fotografujete, nech je akokoľvek obyčajný. Váš prístup je vašou vizitkou, buďte k sebe poctiví.

Nedávno sa moja mama vrátila z Toskánska. Viete si predstaviť, ako som jej závidel. Rýchlo ma to prešlo, keď som musel splniť synovskú povinnosť a spracovať jej fotografie z cesty. Umelecké vlohy som musel zdediť výhradne po otcovi. Toľko zbytočných chýb! Poďme zachrániť, čo sa dá. Asi si teraz hovoríte, že šéfredaktor portálu o fotografovaní by mohol svoju mamu niečo naučiť? Nesnažím sa o to, jednoducho pre ňu nie je fotografovanie to, čo pre mňa a pre vás. Potrebuje len obrázky miest, kde bola ukazovať kamarátkam pri kávičke. Na mne je vybrať najlepšie, pokúsiť sa editovaním ich vylepšiť a nahrať ich do tabletu.

 
Pekný motív a krásne počasie nie sú zárukou dobrej fotografie.

Verím, že u vás snaha dať vám niekoľko rád, nevyšumí do prázdna. Pred pár dňami, sediac pri Dunaji obdivujúc panorámu mesta, som si pomyslel, že nie je až také ťažké urobiť niečo pre to, aby vaše fotografie boli lepšie. Predo mnou klasická scenéria, hrad na kopci, modrá obloha s bielymi mráčikmi, vetrík pofukuje. Nebyť rodený Bratislavčan, bol by to pekný dovolenkový shot. Moja mama by tu vytiahla Ixusa a bum, bez premýšľania by urobila fotografiu. Veď stačí, že na fotke je niečo pekné. Mamy sa zo zásady nepoučujú, veď chcete, aby vám varila aj naďalej? Vás však poučovať môžem.

 
Leto, slniečko, modrá obloha s bielymi mráčikmi. Pohľadnicová gýčová scéna. Ľahký motív pre akýkoľvek fotoaparát, ak aspoň trochu ovládate fotografovanie. Ide to však aj lepšie a nič k tomu nepotrebujete, len trochu popremýšľať a poobzerať sa.

Pekná scéna pred vami láka k okamžitému stlačeniu spúšte. Dobrý fotograf sa však neunáhli. Ak má aspoň chvíľu času, dobre si  poobzerá nielen to, čo chce nafotiť, ale aj svoje okolie. Možno príde na to, ako svoje fotografie urobí zaujímavejšie. Čo možno, určite!

Hrad si stojí už stáročia na kopci, ani sa nepohne. Vy však môžete chodiť a hľadať najlepší pohľad. Kompozíciu môžete oživiť tým, že dáte niečo do popredia, alebo scénu zarámujete. To však nie je všetko. Dunaj je dopravnou tepnou, prečo si nepočkať na loď? Mení sa aj svetlo. Mraky letia po oblohe a vytvárajú hru tieňov. Scéna je živá. To uvidíte, ak sa na chvíľu zastavíte, počkáte s fotografovaním a vnímavo sa poobzeráte okolo seba.

Všímavosť

Ústredný motív bije do očí. Tým zároveň odvádza pozornosť od ostatných vecí. Poobzerajte sa okolo seba, vnímajte svetlo a pohyb. Vnímajte okolie. Čo z toho môžem využiť, ako vylepšiť klasický záber?

  • Po oblohe letia mraky a vytvárajú zaujímavé tiene. To by mohlo fotografiu ozvláštniť.
  • Nedala by sa scéna nejako zarámovať? Veď rámovanie patrí medzi základné kompozičné techniky, ale málokto ho používa a cielene vyhľadáva.
  • Lode plávajúce po Dunaji by mohli spestriť záber.
  • Ako zachytiť širokú scenériu, bez zbytočného odpadu? Ponúka sa panoramatický formát.


Vďaka letiacim mrakom sa svetlo menilo neustále a veľmi rýchlo, musel som sledovať ako po meste letia tiene a svetelné škvrny a rýchlo reagovať. Mraky sa tiahli až za obzor a tak som vedel, že príležitosti bude dostatok.

Plánovanie

Ak ste vnímavý a vidíte aj to, čo ostatní nevidia, je čas si záber naplánovať. Zapojiť do neho to, čo ste si všimli. Takže aký máme plán?

  • Počkať na zaujímavšie svetlo.
  • Počkať na loď.
  • Nájsť niečo, čím by som fotografiu zarámoval.
  • Odfotiť panoramatický záber.
     

Stanovil som si 4 ciele. Môžem ich medzi sebou aj kombinovať. Do niektorých úloh sa môžem pustiť hneď, pri iných budem musieť čakať. Niečo na zarámovanie môžem hľadať hneď a aj panorámu môžem urobiť bez čakania. Čakať budem na svetlo a na lode.

 




Nájsť niečo, čím by som mohol hrad zarámovať nebolo ťažké. Keďže pomerne fúkalo, musel som urobiť niekoľko záberov, kým boli konáre s listami na správnom mieste. Využil som, že boli stromy v tieni a vytvoril som z nich siluetu.

 
Nedalo mi nevyskúšať aj kvázi HDR, dynamický rozsah snímača v Sony A7 II je veľký a z tieňov sa dajú ľahko vytiahnuť obrazové informácie.

Trpezlivosť

Cnosťou fotografa je trpezlivosť. Počká si na ten správny okamih, ktorý si naplánoval. Nemôžete však čakať len tak, musíte byť pripravení, mať nastavený fotoaparát, premyslenú kompozíciu. Správny okamih môže trvať veľmi krátko a ak nebudete pohotový, prešvihnete ho.

 
Prvá odmena za trpezlivosť, hrad a v popredí známa rýchloloď Vostok II. To je život na Dunaji.

   
Kompozícia pripravená, čakal som na tento zaujímavý čln. Pre istotu som urobil rýchlo niekoľko záberov. Napokon sa mi páči viac ten vpravo, i keď loď odchádza z obrazu. Kompozícia je však čistejšia.


Aj tu som si pripravil kompozíciu a potom čakal, kedy sa do záberu dostane loď.




Panorám som urobil niekoľko, z ruky bez použitia statívu. Vyžaduje to cvik, najmä ak ich potrebujete urobiť rýchlo. V tomto prípade som musel byť rýchly, pretože svetlo sa neustále menilo. Mne samozrejme išlo o to, aby bol hrad nasvietený zaujímavo. Bežný záber mi nestačil.

Záver

Aj na bežné zábery môžete ísť kreatívnejšie. Stačí k tomu len málo. Všímajte si svoje okolie, využite prvky okolo vás a obrňte sa trpezlivosťou. A buďte pripravení. Výsledky sa zaručene dostavia.

Premýšľajte ako fotograf pri každom motíve, ktorý fotografujete, nech je akokoľvek obyčajný. Váš prístup je vašou vizitkou, buďte k sebe poctiví.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
anton julény
2016-07-04 09:35:45
najhorší žiaci (teda ak ich chcete niečo naučiť) sú vlastní rodičia. aj keď sa to javí ako nevďak, prenechajte ich učenie na iných.
 
seifi
2016-07-04 10:29:26
príspevok od: anton julény
najhorší žiaci (teda ak ich chcete niečo naučiť) sú vlastní rodičia. aj keď sa to javí ako nevďak, prenechajte ich učenie na iných.
nemáš trpezlivosť, alebo im to až tak nie je treba
 
spektrum
2016-07-12 13:40:11
a možno medzi jej zábermi bolo aj niečo viac, len to nevedela zdôrazniť, atmosféra, nálada, pocit...
podvedome vyhľadávame a oslovuje nás niečo, čo korešponduje s vnútrom..možno by bola prekvapená, čo o nej vypovedajú jej fotky. Možno by potom chcela aj ona dostať z toho práve to podstatné a kamarátky by to zaujímalo viac...nech si zakaždým položí otázku, čo je na tom, čo vidím, najlepšie..a až potom fotí...netreba ani tak ozvláštňovať tuctové veci, ako hľadať niečo v realite, čo nás na nej fascinuje a nemusia to byť ďaleké mestá v Toskánsku. Treba sa naučiť vidieť a to je začiatok, ale zároveň aj odmena za fotenie, lebo práve fotením sa zároveň učí vidieť. To, čo vidí, to môže byť práve len jej pohľad. Ja by som to nevzdávala.
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia