Fototechnika do školy

Doteraz ste sa o fotografiu príliš nezaujímali, ale čaká vás štúdium na škole, kde bude súčasťou osnov? Tak to začínate premýšľať o tom, aký fotoaparát kúpiť. Pokúsime sa vám v tom pomôcť.

Pravidelne sa vo fóre objavujú otázky, aký fotoaparát kúpiť do školy. Tí, čo fotia roky a chystajú sa na dráhu fotografa, si poradia aj sami. Fotografiu, ako predmet majú aj na školách, ktoré sa fotografii primárne nevenujú, napr. školy s masmediálnym zameraním. Študent takejto školy je hodený do hlbokej vody. Doteraz nefotografoval, nemá žiaden prehľad a ani pedagógovia pri výbere nepomôžu. Pritom práve tí by mohli študentov naviesť na to, aký fotoaparát a objektívy potrebujú. Ale poznáte naše školstvo, múdrej rady sa nedočkáte. Ja som mal na strojarine asi šťastie, dostali sme presné inštrukcie, aké šablónky, krivítka a tušové perá budeme potrebovať.

Dobrým zdrojom informácií určite budú žiaci vyšších ročníkov, ktorí už predmet fotografie absolvovali. Radu treba hľadať u nich. Skúsime však poradiť aj my.

Do akej techniky investovať a koľko? Záleží na tom, ako a koľko sa bude využívať. Inú techniku potrebujete, ak sa fotografii budete venovať okrajovo a škola vás chce naučiť základy, pretože fotografia súvisí s hlavnými predmetmi a inú, ak budete počas štúdia fotografovať intenzívne.

V obidvoch prípadoch budete potrebovať pokročilý fotoaparát s možnosťami manuálneho nastavenia expozície, výmeny objektívov a možnosťou pripojenia blesku.

Školy preferujú zrkadlovky, ktoré ešte pred pá rokmi boli jedinými vhodnými fotoaparátmi pre učenie sa. Dnes rovnocenne poslúžia aj CSC fotoaparáty (bezzrkadlovky). Tu však môžete naraziť na nesúhlas pedagógov, ktorí nemusia mať o technike dobrý prehľad a bezzrkadlovky možno ani nepoznajú. Pritom pre učenie sú výhodnejšie ako zrkadlovky. Práca s CSC je intuitívnejšia. Proces výučby je s nimi rýchlejší.

DSLR alebo CSC?

Obidva druhy fotoaparátov patria medzi systémové, to znamená, že umožňujú výmenu objektívov a pripojenie rôzneho príslušenstva. Ponúkajú porovnateľné parametre aj funkcie. Nebude trvať dlho, a obidva druhy budú rovnocenné aj v počte predaných kusov.

Hlavným rozdielom medzi DSLR (digitálna zrkadlovka) a CSC (mirrorless/bezzrkadlovka) je spôsob, akým sa prenáša obraz z objektívu tak, aby ho mohol fotograf pozorovať. U zrkadlovky je za objektívom sklopné zrkadlo, ktoré obraz odráža na matnicu cez hranol a potom do okuláru hľadáčika. Je to vlastne princíp jednoduchého periskopu. Pri expozícii sa zrkadlo sklopí a pustí obraz na snímač. CSC fotoaparáty zrkadlo nemajú, z objektívu ide svetlo rovno na snímač, ten svetlo spracuje a obraz premietne na displeji alebo v elektronickom hľadáčiku, čo nie nič iné, ako malý displej. Tomuto spôsobu zobrazenia snímaného obrazu hovoríme živý náhľad. Dnes už to dokážu aj zrkadlovky, ale je to len doplnkový režim.

Rozdiel medzi DSLR a CSC je teda v tom, ako pozorujete obraz, aby ste mohli zaostriť a komponovať. Tí, čo fotia dlhšie, sú zvyknutí na zrkadlovku a pohľad priamo cez objektív. Živý náhľad má ale niekoľko výhod. Zobrazuje nastavenia expozície, vrátane vyváženia bielej a tak vidíte ako bude fotografia vyzerať ešte pred stlačením spúšte. Ak komponujete cez elektronický hľadáčik, vidíte v ňom aj odfotený záber, nemusíte ho kontrolovať na veľkom displeji. Elektronické hľadáčiky sú dnes kvalitné s veľmi dobrým obrazom. Netreba sa ich obávať.

Zrkadlovka alebo bezzrkadlovka? Pre potreby vzdelávania sú to rovnocenné systémy.

Výhody a nevýhody DSLR a CSC

DSLR

CSC

Výhody

  • najširšia ponuka
  • rozšírenejší medzi fotografmi
  • na škole budú mať najskôr zrkadlovku
  • rokmi overená koncepcia
  • široká ponuka modelov
  • kompaktnejšie rozmery a nižšia hmotnosť
  • intuitívnejšie nastavenie expozície
  • v rovnakej cene väčšinou lepšia funkčná výbava

Nevýhody

  • väčšie rozmery a vyššia hmotnosť
  • u lacnejších modelov horšia ergonómia a chudobnejšia výbava
  • optický hľadáčik nesimuluje expozíciu
  • zatiaľ menšie rozšírenie medzi fotografmi
  • u väčšiny modelov horšie kontinuálne zaostrovanie
  • niekomu môžu kvôli ergonómii vadiť menšie rozmery

Ktorá značka?

DSLR

Trhu dominuje Canon a Nikon. Je jedno, ktorú značku si vyberiete. Sú celkom rovnocenné. Určite sa však stretnete s nekonečnou vojnou medzi zástancami jednej, či druhej značky. Opakujem, že je jedno, ktorú si zvolíte. Nedajte na fanatické reči a kúpte si fotoaparát, ktorý sa vám páči. Plusom môže byť, ak rovnakú značku používa niekto vo vašom okolí, alebo dokonca ju má škola vo výbave.

Krásna plnoformátová zrkadlovka Pentax K-1, minimálne rovnako dobrá ako fotoaparáty rozšírenejšej konkurencie. V triede však asi budete sami, kto ju bude vlastniť. Ak ste si vedomí toho, čo to so sebou prináša, niet dôvodu prečo si Pentax nekúpiť.

A čo Sony a Pentax? Poslúžia rovnako dobre ako Canon, či Nikon. Zrkadlovka je príliš komplikované zariadenie, aby ju mohol niekto vyrábať zle. Problémom je niekoľkonásobne menšie rozšírenie Pentaxu a Sony. Ťažšie sa zháňajú nielen fotoaparáty a príslušenstvo, ale aj informácie, recenzie atď. Je veľká pravdepodobnosť, že vo vašom okolí nenájdete žiadneho majiteľa týchto značiek. Problém budete mať, ak si budete chcieť kúpiť použitú techniku. Ponuka Canonu a Nikonu je oveľa väčšia. Preto z praktických dôvodov odporúčam orientovať sa práve na Canon a Nikon.

CSC

Tu je situácia dosť odlišná od zrkadloviek. Canon a Nikon tu hrajú druhé husle. Asi si nechcú kaziť vlastný biznis so zrkadlovkami a CSC sú tak pre nich len okrajovou záležitosťou. U CSC fotoaparátov sú najčastejšie skloňované značky Sony, Fujifilm, Olympus a Panasonic. Výber je tu obťažnejší, CSC fotoaparáty týchto značiek používajú až 3 veľkosti snímačov a naviac každá značka má odlišné smerovanie.

Sony má v ponuke fotoaparáty s plnoformátovým a APS-C snímačom. Ich plnoformátové fotoaparáty poskytujú najvyššiu obrazovú kvalitu, vykúpenú vysokou cenou. Pre študenta ťažko dostupné. Zaujímavejšie sú tu APS-C modely, kde je však trochu problematická ponuka objektívov.

Fujifilm fotoaparáty používajú APS-C snímač vlastnej konštrukcie. Výrobca sa u nich na nič nehrá a ponúka pravú fotografickú klasiku s veľkým podielom mechanického ovládania. To dopĺňa priam vzorovým portfóliom objektívov. Z tohto dôvodu je Fujifilm asi najvhodnejšou značkou pre tých, ktorí sa chcú naučiť fotografovať.

Asi nenájdete digitálny fotoaparát, ktorý by tak dobre pokračoval v duchu starej analógovej školy, ako Fujifilm X-Pro2.

Olympus a Panasonic používajú menší Micro 4/3 snímač. Preto sa na nich často pozerá zhora, ale nezaslúžene. Obidve značky ponúkajú vysokofunkčné prístroje s nadštandardnou výbavou. Ak má študent v osnovách aj video, bude pre neho zaujímavejší Panasonic, ktorý ponúka v niektorých modeloch 4K rozlíšenie.

Fototechnika pre okrajove štúdium

Kúpte si fotoaparát, ktorý môžete používať ako rodinný. Nemusí mať dokonalú ergonómiu ani špičkové parametre, nejdete fotiť Olympijské hry. To, že sú niektoré funkcie ťažšie dostupné, nevadí. Ale asi by to nemal byť ani model pre úplných začiatočníkov.

Zvážil by som tu investíciu do CSC fotoaparátu, tým patrí budúcnosť. Ak chcete ušetriť, siahnite po fotoaparáte z druhej ruky.

Malý CSC fotoaparát Olympus OM-D E-M10 Mark II prekvapí kvalitným spracovaním a bohatou funkčnou výbavou.

Absolútna klasika z druhej ruky, skvele vybavený Nikon D90.

Fototechnika pre intenzívne štúdium

Tu už sa oplatí investovať. Fotoaparát tu s vami bude pár rokov a budete ho používať často. Preto by mu nemalo nič podstatného chýbať, aby ste o rok nemuseli kupovať lepší model. Do úvahy tu prichádza aj plnoformátová zrkadlovka. Dôležité je, aby vám nechýbala nejaká funkcia, kvôli ktorej by ste uprostred štúdia museli upgradovať techniku.

So zúrivým nákupom objektívov počkajte. Na začiatok vám stačí kvalitný základný zoom a chybu nespravíte ak si kúpite svetelný prime 50 mm (alebo jeho ekvivalent).

Ak máte peňazí nazvyš, investujte rovno do plnoformátovej zrkadlovky. Nikon Df je FF zrkadlovka inšpirovaná mechanickými filmovými zrkadlovkami. Predáva sa s 50 mm základným objektívom, tak ako tomu bolo pred desaťročiami. Ale pozor, nemá video.

Štandardom je pokročilá APS-C zrkadlovka (napr. Canon EOS 80D), nemusí byť profesionálna. Stačí, aby mala bohatú funkčnú výbavu a nič jej nechýbalo.

Ak vám viac vyhovuje koncepcia bezzrkadlovky, odporúčam siahnuť po niektorom zo špičkových modelov. Môže byť aj odchádzajúci model, napr. Fujifilm X-T1.

Filmový fotoaparát

Sú školy, kde sa vyučuje aj fotografovanie na film a práca v tmavej komore. S kúpou fotoaparátu by som počkal, až kým ho skutočne nebudete potrebovať. Ťažko dopredu vedieť, či v škole preferujú kinofil alebo stredný formát. Samotné filmové fotoaparáty sú lacné a zatiaľ je ich dosť v obehu. Ak už budete fotoaparát kupovať, odporúčam navštíviť fotoobchod so secondhandom, kde vedia staršie fotoaparáty prekontrolovať a aj vám poradia pri ich obsluhe.

Nikon FM3a je absolútna kinofilmová klasika.

Možno po vás budú chcieť, aby ste fotili na stredný formát. Za rozumnú cenu sa dá kúpiť použitý Hasselblad.

Video

V niektorých školách je v osnovách aj videotvorba, či dokonca animácia. Takmer už nie je fotoaparát, ktorý by nenatáčal aj video. Full HD rozlíšenie je štandardom, trendom budúcnosti je ale 4K rozlíšenie. Video má svoje špecifiká a je dobré si dôkladne preštudovať, čo by mal dobrý fotoaparát vedieť. Napr. by mal mať plochý profil, vysoký dátový tok, možnosť pripojiť slúchadlá a externý mikrofón.

V kategórii zrkadloviek vedie značka Canon. Výhodou je tu hybridné zaostrovanie, ktoré dobre funguje aj v režime živého náhľadu. Zaujímavým, cenovo dostupnejším modelom, je tu už spomínaný Canon EOS 80D.

Vo videu sa čoraz viac presadzujú bezzrkadlovky. Dôvodov je hneď niekoľko. Sú menšie a ľahšie, cez adaptér k nim pripojíte takmer ľubovoľný objektív. Veľa modelov má stabilizovaný snímač, u niektorých dokonca spolupracuje so stabilizátorom objektívu. Pre bezzrkadlovky je živý náhľad prirodzený a obraz videa vidíte aj v hľadáčiku.

Nikon D500, zrkadlovka s 4K videom pre náročných.

Panasonic G80 je bezzrkadlovka strednej triedy, ktorá ponúka kvalitné 4K video s výborným zaostrovaním a účinnou stabilizáciou.

Sony A7sII je bezzrkadlovka špecializovaná na video. Nájdete ju vo výbave mnohých profesionálnych filmárov. Na obrázku s objektívom Canon, pripojeným cez adaptér.

Záver

Ak už vlastníte nejakú zrkadlovku, alebo slušnejší CSC, bude vám na začiatok stačiť, nech už pôjdete na akúkoľvek školu. Do kúpy novej techniky sa nehrňte, počkajte až čo vám poradia pedagógovia. Dobre je sa porozprávať so spolužiakmi, ak väčšina bude používať techniku rovnakej značky, môžete si navzájom požičiavať príslušenstvo, ale aj vymieňať skúsenosti. Výborným zdrojom informácií sú spolužiaci z vyšších ročníkov, ktorí výber techniky už absolvovali.

Nemusíte mať najlepšiu techniku, aby ste sa niečo naučili. To si nechajte na prax po škole.

Komentáre

mongi
2017-03-01 23:46:24
Myslím, že je to pekne napísaný článok. Pridal by som niekoľko postrehov z môjho štúdia. Na mojej škole máme viacero zadaní, kde máme vyslovene dané použiť sinar a zvitkový film alebo 4x5 plochý film. Pri ostatných zadaniach si môžeme slobodne vybrať čím budeme fotiť (predpokladám, že je to tak aj na iných školách). Ddigitál, analóg kino alebo zvitok kľudne na 4x5 a väčšie - to už je na rozpočte každého z nás. Niekto preferuje fotiť na zvitok, iný zas na 35mm. Na niektorých školách (moja je jednou z nich) majú študenti prístup k technike na požičanie. Pre mňa to znamená, že v podstate nepotrebuem fotoaparát (berte to s rezervou samozrejme . Ak chcem fotiť na kinofilm, požičiam si, ak na zvitok, požičiam si. Ak na niečo väčšie, tiež si viem požičať. Ak chcem digitál, môžem si vybrať plnoformát alebo stredoformát. V zásade ale stačí jeden manuálny fotoaparát. Akýkoľvek. Môj učiteľ vraví, že dobrý dokument sa dá nafotiť aj mobilom a ja mu nemôžem odporovať, má pravdu. Ak by si budúci študenti chceli kúpiť fotoaparát dám jednu radu: kúpte si taký, ktorý ma prípojku na synchro kábel. Zíde sa to