Hore

Ako je to so servisom digitálov?

Tento článok nie je presným návodom, ako postupovať v prípade reklamácie a ani necituje reklamačné poriadky, či platnú legislatívu. Snažil som sa v ňom len zhrnúť moje skúsenosti so servismi rôznych značiek.

Niekoľko rokov dozadu, keď sa digitálny fotoaparát zdal výplodom sci-fi autorov, boli fotoaparáty prevažne mechanické a elektronika riadila hlavne meranie a expozíciu, alebo v nich vôbec nebola.

V tej dobe šikovný majster nemal problém fotoaparát rozobrať a opraviť. Nedostatok náhradných dielov sa riešil často svojpomocnou výrobou, či kanibalizovaním iného fotoaparátu.

Doba sa zmenila. Digitálne fotoaparáty i objektívy sú plné elektroniky, a to nie takej, ktorú kúpite v potrebách pre rádioamatérov. Pre ich servisovanie je potrebných niekoľko vecí:

Vyškolený servisný technik. Technici chodia na školenia, častokrát do zahraničia, musia zvládať opravu optiky, mechaniky, elektronika a aj prácu s programovaním fotoaparátov. Servisný manuál. Bez neho sa častokrát nedá fotoaparát ani otvoriť bez toho, aby ste ho nepoškodili. Obsahuje samozrejme postupy pre konkrétne opravy a zoznam náhradných dielov. Špeciálne prípravky. Rôzne optické a elektronické zariadenia potrebné na programovanie a nastavovanie. Nie sú bežne dostupné. Často sú vyrobené pre konkrétny model alebo sériu. Softvér. Takmer pri každej oprave digitálneho fotoaparátu ale aj objektívu alebo blesku je potrebné daný produkt naprogramovať, aby správne pracoval. Napríklad nastavenie merania, časov závierky, zaostrovania, či stabilizátoru. Náhradné diely. Dodávajú sa len autorizovaným servisom. Dokonca aj obyčajná krytka batérií.

Preto na prvý pohľad banálnu chybu, o ktorej si môžete myslieť, že si ju snáď opravíte aj sami, je potrebné nechať opraviť v autorizovanom servise. Ak vám niekto mimo autorizovaného servisu bude tvrdiť, že vám opraví fotoaparát za nižšiu sumu, pretože on je opravárom fotoaparátov, na 99% klame. Len dúfa, že chybu dokáže opraviť aj bez manuálu, náhradných dielov, softvéru a prípravkov. Aj keby sa jednalo len o jednoduchú výmenu…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
tomasqo
2009-11-02 08:39:41
Vdaka za zhrnutie, ked nieco taketo nastane, urcite na uvod siahnem informaciach z tohoto clanku.

PS: z prvej fotky vidim, ze ani svoj setacik nemam rozoberat :-D
 
slavmiro
2009-11-02 09:17:54
v spominanom nemenovanom zmluvnom servise pred 2mi rokmi neboli ziadne kontrolne snimky k zakaznikovi k nahliadnutiu. Len verbalne ´uz to mate hotovoe´. Stacilo vsak vyliezt na ulicu Palackeho ;) a urobit zaber do modrej oblohy pri F11-F16 a stale bol snimac zapraseny, o nieco menej ako ked bol prineseny. V menovanom servise Nikon Praha sa darilo cistit snimace ovela lepsie, zda sa mi ze este aj vnutro preslo cistenim. Mozno tam maju seriozne bezprasne pracovisko, neviem. Ale vysledky mali vynikakuce.
Nutno vsak pochvalit tento clanok, lebo sa tu v poslednom case mnozia navody ako si svojpomocne menit bajonety a mnozia sa tu aj pripady cinnosti co maju za nasledok destruktivne efekty na jemnu elektorniku a optiku.
 
Martin P
2009-11-02 09:38:09
pismo svate pan Srnec
toto by si mali precitat vsetci diskuteri a samocistici domaci niekolkokrat za sebou a naucit sa to naspamat
potvrdzuje to co som im radil ale stale pochybovali v domneni ze usetria par eur, neusetria!!!!!!!!!!
este raz dakujem za nich
ja v tom mam jasno uz dlhe roky a ziadna suma za cistiaci servis nieje taka velka ako oprava a vymena poskodeneho dielu mimo zarucnych podmienok.
dakujem
 
juraj-jakubik
2009-11-02 09:41:21
Čistenie snímača si riešim doma: suché aj mokré čistenie robím sám a sám sebe garantujem 100% spokojnosť a čistotu :-) samozrejme, že dokonale čistý senzor nevydrží dlho, najmä pri častej výmene objektívov pri fotení vonku. VÝHODY: keď zbadám nečistotu na senzore, viem si ju doma pohotovo vyčitiť, suché čistenie môžem robiť aj priamo na mieste fotenia, napr v zahraničí (samozrejme v závislosti od teploty, vlhkosti a prašnosti prostredia), v prípade nedokonalého vyčistenia môžem proces opakovať, ušetrím cestu do servisu (v Trnave žiadny nie je pokiaľ viem) a čas bez fotoaparátu. NEVÝHODY: riziko, že ´niečo urobím zle´, a cena čistiacej sady (najmä mokrej). Digitálny fotoaparát si čistím sám od kedy som ho kupil (3 roky) a doteraz som so svojou prácou len spokojný :-))) článok je dobre napísaný, aj keď asi všetci dúfame, že nič z neho nebudeme nikdy potrebovať :-)
 
Martin P
2009-11-02 09:44:52
ano ale vsetko sa vyvija a aj uroven sluzieb ide hore
a tiez som mal tento problem a po diskusii s personalom bola zjednana naprava raz dokonca na tretikrat ale to som mal tak zaspineny snimac ze sa divim ze ma stym neposlali rovno k deratizerovi uctovali mi len obycajne cistenie ziadne priplatky
dnes je situacia o 1000 percent lepsia a po normalnej komunikacii sa da vsetko dohodnut a bez kriku a zakulisneho ohovarania ktore vedie len k zlej krvi
saj tam pracuju tiez len ludia a ludia sme aj my tak a na komunikaciu su slova a slusne spravanie a tym sa da vyriesit vsetko
 
slavmiro
2009-11-02 10:05:25
sorry, com mam zjednavat a ziadat dokonca na 3x! Objednal som si sluzbu, servis, zaplatil a vysledok nebol podla ocakavania. To nie je ohovaranie, to je moja skusenost, spred 2 rokov. Tak este dodam, ze v Prahe to bolo 100% a ZADARMO! Pises ze dnes je o 1000% lepsia situacia, to mi vychadza na to ze donesies zrkadlovku so zaprasenym snimacom a za 30 minut Ti daju cisto novu. Sam pritom naznacujes ze sa s nimi treba dohodnut, to je tych 1000% zlepsenie? Doniest snimac na cistenie a musim sa s nimi este aj osobne dohodnut aby ho vycistili? Alebo ako si to myslel? Ja som velmi slusny, az moc. Nikomu som tam mandle nedvihal, ale ako zakaznik som si povedal ze tudy cesta nevede.
 
Martin P
2009-11-02 10:40:05
príspevok od: slavmiro
sorry, com mam zjednavat a ziadat dokonca na 3x! Objednal som si sluzbu, servis, zaplatil a vysledok nebol podla ocakavania. To nie je ohovaranie, to je moja skusenost, spred 2 rokov. Tak este dodam, ze v Prahe to bolo 100% a ZADARMO! Pises ze dnes je o 1000% lepsia situacia, to mi vychadza na to ze donesies zrkadlovku so zaprasenym snimacom a za 30 minut Ti daju cisto novu. Sam pritom naznacujes ze sa s nimi treba dohodnut, to je tych 1000% zlepsenie? Doniest snimac na cistenie a musim sa s nimi este aj osobne dohodnut aby ho vycistili? Alebo ako si to myslel? Ja som velmi slusny, az moc. Nikomu som tam mandle nedvihal, ale ako zakaznik som si povedal ze tudy cesta nevede.
1000 percent som mal na mysli uroven sluzby
osobna dohoda - myslel som tym ze presne specifikujem problem a normalne sa s prijimacim technikom bavim
nie ako niektori zakaznici co si myslia ze cely svet vratane sluzby cistenia snimacu je len pre nich a davaju to patricne najavo a chcu to mat hotove este skor ako tam prisli to potom musia cakat aj protireakciu v roznych podobach a formach na hrubu dieru hruba zaplata
a ja som si zase povedal ze tudy cesta vede ked sa s servisnym a predavacskym personalom bavim normalne a bez povyseneckeho tonu a dohodnem sa snim na termine opravy alebo vycistenia
a vsetko to zavisi od pristupu obidvoch stran moze sa stat ze pride k trecim plocham medzi ludmi a je to uz potom na tom ktorom jedincovi ako to zvlada a ci sa bude spravat a v kritickych chvilach pokojne a racionalne alebo ci necha priechod emociam
ver mi ze ja som si posledny tyzden dva zazil s novym fotakom dost problemov a ani raz som nekrical a ani raz som neisiel do konfrontacie slovnej alebo telesnej a div sa svete opacna strana mi ponukla riesenia a vyuzili sme vsetky a nakoniec po roznych skuskach nam ostalo jedine pre mna bohuzial financne bolestivejsie ale kvalitativne omnoho lepsie a mam od piatku novy fotak a som zatial navysost spokojny
nebyt slusneho spravania jednej aj druhej strany tak by sme sa dopracovali alebo skor nedopracovali k vysledku pre mna v konecnom dosledku navyhodnejsiemu
treba byt diplomat a sachista ak toto clovek zvladne nema problemy a uz nepouzivam akekolvek nekompromisne vyhlasenia ja som zakaznik ja som vas pan na to su mladi sebavedomi zraloci
nie od isteho casu hovoria mne pan a pane a ani som ich do toho nemusel nutit
ono to pride samo ked sa clovek sprava ako clovek.
v neposlednom rade si netreba mysliet o tych druhych ze su debili a ze ho chcu oklamat a potom to ide
vyzarujete totiz energiu ktoru opacna strana pochopi a chova sa tak ako sa chvate vy - slusne a zodpovedne
dakujem a teraz idem do toho zatracovaneho servisu na komunikaciu slusnu lebo sa vyskytol problemik a verim ze sa to bude dat vyriesit k mojej spokojnosti. a zvladam to s usmevom aj ked to velakrat usmevne nieje
 
slavmiro
2009-11-02 10:57:28
Tvoj prispevok dlhy a blby, prepac. O nicom, dokola to iste. Ja ten servis nezatracujem, vobec, budme radi ze vobec je. Nikdy som sa s nikym nazivo nebavil povysenecky. Cez net mozme dat o tom rec, aj teraz: Pozeram ze fotis s kopirkou a s novym fotakom chodis od zaciatku do servisu.. Bud je servis zly alebo znacka, mozno oboje. Ale uz lepsie chapem tvoju frustraciu a viem sa vcitit do obhajoby jedineho servisu, ked uz nic ine neostava.. ;)
 
borišov
2009-11-02 10:59:53
Ja mám svoj Nikon D300 v záručnej oprave od 11.9.09, keď som ho posielal predajcovi do Košíc. Odtiaľ ho vraj poslali do centrálnej zberne v Blave a odtiaľ do Prahy. Doteraz som nedostal odpoveď na svoje otázky. Tak len čakám, pozerám sa na ubiehajúcu jeseň a dúfam, že sa mi podarí ešte niečo z nej nafotiť.
 
Drahus
2009-11-02 11:09:47
Pekný článok.
Píšeš, že ak nie je správe vyplnený záručný list, nemusí servis prijať prístroj na záručnú opravu...
Študujem v Čechách, je možné, že je tu iný zákon o ochrane spotrebiteľov, hoci si myslím, že by nemal byť iný v tejto veci. V prípade, že reklamuješ vadný výrobok, je povinný predajca, alebo autorizovaný servis prijať výrobok na záručnú opravu, pričom musíš predložiť doklad o kúpe- faktúru, ktorá je potvrdením o tom, kedy a kde si daný výrobok zakúpil. V prípade, že faktúru nemáš, stačí akýkoľvek iný doklad o tom, že si daný výrobok zakúpil tam a vtedy :). Základ je v tom, že toto musíš preukázať.
Záručný list je potrebný iba v prípade, že sa jedná o podnikateľa(tu sa záručné podmienky nevzťahujú k občianskemu, ale obchodnému zákonníku, ktorý neurčuje 2 ročnú zár. lehotu)a tento podnikateľ má zjednanú záručnú lehotu, ktorú musí dokázať záručným listom!
Na Slovensku to tak platí v prípade reklamácie topánok a na zdravotnícke pomôcky(tu to mám potvrdené), takže aj v prípade všetkých ostatných výrobkov predávaných na Slovensku, to tak musí byť.

Prosím o vysvetlenie... :)
 
Martin P
2009-11-02 11:16:23
príspevok od: slavmiro
Tvoj prispevok dlhy a blby, prepac. O nicom, dokola to iste. Ja ten servis nezatracujem, vobec, budme radi ze vobec je. Nikdy som sa s nikym nazivo nebavil povysenecky. Cez net mozme dat o tom rec, aj teraz: Pozeram ze fotis s kopirkou a s novym fotakom chodis od zaciatku do servisu.. Bud je servis zly alebo znacka, mozno oboje. Ale uz lepsie chapem tvoju frustraciu a viem sa vcitit do obhajoby jedineho servisu, ked uz nic ine neostava.. ;)
ano fotim s kopirkou
dakujem ti za kritiku mojich viet
ze su blbe a rozvlacne nech sa paci mysli si to
kedysi som fotil s nikonom ktoreho si zastanca bol to moj sen odmalicka mat taky fotak
mal som ich par analogovych aj komplet vybavou a v roku 2000 som chcel kupit digital ano aky iny ako nikon
ved som mal uz aj kompakt 2,1 mpx za vtedy pekelnych 60 000,- sk ale prislo ale co dalej daval som nikonu sancu az do roku 2002 nepresvedcli ma tak som bohuzial musel prejst ku kopirkarom
nic sa nedalo robit
a to ze je clovek slusny a nie arogantny nie je chyba ale skor prednost
nikdy by som si nedovolil po nete napisat co si napisal ty mne
v beznom zivote a osbne by som ti urcite netykal
ale tu sa to vyzaduje tak som sa prisposobil
verim ze ked sa raz osobne stretneme a identifikujeme sa navzajom tak to bude ine
a to ze idem do servisu s novym fotakom je nie moja alebo servisu chyba alebo neviem koho
je to len maly problemik ktory sa da odstranit za 10 minut a v servise inak nie
a to je vyhoda kopirkarov ze ten servis je tu v Ba a ze mam dobre vztahy so servisom a s personalom a mozem sa na nich vzdy s doverou obratit.
a este jedna vec ked je clovek uprimny a kriticky k svojej znacke tak to neznamena ze musi znasat a zdielat slova z opacneho tabora
problemy su vsade len niekto si ich vie priznat a niekto nie.
ahoj idem pracovat a opravovat kopirku
 
Drahus
2009-11-02 11:22:35
príspevok od: borišov
Ja mám svoj Nikon D300 v záručnej oprave od 11.9.09, keď som ho posielal predajcovi do Košíc. Odtiaľ ho vraj poslali do centrálnej zberne v Blave a odtiaľ do Prahy. Doteraz som nedostal odpoveď na svoje otázky. Tak len čakám, pozerám sa na ubiehajúcu jeseň a dúfam, že sa mi podarí ešte niečo z nej nafotiť.
Podľa ods.4 §18 Z.z č.250/2007 je predávajúci alebo ním poverený zamestnanec, alebo iná osoba určená na opravu je povinná vybaviť reklamáciu do 30 dní. Po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ rovnaké práva, akoby išlo o vadu, ktorú nemožno odstrániť. (teda máš právo na vrátenie plnej kupnej ceny!!!)

...takže okamžite si sadni, toto napíš na papier, choď do servisu, slušne im daj tento papier so žiadosťou o odstúpenie od kupnej zmluvy (vrátenie peňazí).
Oni ti dajú potvrdenie a predajca ti vráti peniaze(väčšinou to býva týmto spôsobom).
Nebojte sa uplatniť svoje práva!
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-11-02 11:35:25
Zákony sú jedná vec a servisné podmienky druhá. Jedno je teória a druhé prax. Väčšina servisov je napojená na zahraničné centrály a tie majú svoje striktné podmienky, za ktorých je možné uplatnenie záruky. Niekde je to benevolentnejšie a uznajú aj chybu spôsobenú užívateľom, inde sú podmienky prísné. Hlavné poučenie z článku by malo byť také, že si treba zistiť, čo konkretný servis vyžaduje aby sa predišlo nedorozumeniam. Zdržiavnie opravy zo strany servisu alebo užívateľa je pre každého nepríjemné, užívateľ nemôže produkt používať, servis nemôže vykonať opravu, pritom má z nej mať profit.
Ak objednávateľ servisu (dovozca, výrobca konkrétnej značky) má zmluvu s vykonávateľom servisu, a je v nej presne stanovené, za akých podmienok, musí ich vykonávateľ servisu dodržiavať, inak mu objednávateľ nezaplatí za servisné služby, prípadne s ním rozviaže zmluvný vzťah. Ak objednávaťel servisných služieb vyžaduje originálny záručný doklad, správne vyplnený a potvrdený, priložený ku každej zákazke (napr. vo forme skenu), vykonávateľ servisu to musí splniť. Takže keď tam prídeš s tvrdením, že tebe stačí faktúra, či bloček, môžu s tebou teoreticky súhlasiť, ale opravu ti neprevezmú, pretože, na to aby ti ju bezplatne vykonali, potrebujú záručný list. Záručný list je súčasťou balenia všetkých tovarov, ktoré majú výrobné číslo. U ostatných stačí bežný pokladničný doklad. To, že predajcovia sú lenivý záručak vyplniť, alebo si malospotrebiteľ nakupuje vo veľkoobchode, kde by vlastne nemal a on by mal vlasten vyplniť záručak, sú najčastejšie problémy, prečo servisy nechcú prebrať niečo do záručného servisu.
Veľa ľudí ma skúsenosti s reklamáciami vo veľkoobchodoch, kde skutočne stačí predložiť faktúru a dodací list. Lenže na tej faktúre je udané aj výrobné číslo zariadenia, ktoré ho jednoznačne identifikuje a nechýba ani text o tom, že daný doklad slúži aj ako záručný list.
Toto je článok, ktorý vychádza z praxe a nie je to teoretický výklad a rozoberanie obchodného zákonníka a zákonu o mochrane spotrebiteľa.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2009-11-02 12:37:20
príspevok od: Martin P
pismo svate pan Srnec
toto by si mali precitat vsetci diskuteri a samocistici domaci niekolkokrat za sebou a naucit sa to naspamat
potvrdzuje to co som im radil ale stale pochybovali v domneni ze usetria par eur, neusetria!!!!!!!!!!
este raz dakujem za nich
ja v tom mam jasno uz dlhe roky a ziadna suma za cistiaci servis nieje taka velka ako oprava a vymena poskodeneho dielu mimo zarucnych podmienok.
dakujem
Pekný článok:) a k prevencii: hlavne je dobré raz za čas povysávať fototašku, štetcom a vysávačom vyčistit objektívy aj bajonet poutierak zodraný hliník z bajonetu, a celý foťák z vonku. Objektívy pokiaľ možno meniť opatrne a dole senzorom. Ofúknutie balónikom zrkadlovej šachty a senzora nemôže uškodiť - hlavne sa ničoho nechytať a preboha nečistit si doma matnicu. ešte detail uzávery bajonetu a zadnej optiky objektívu nosiť spolu naskrutkované nech sa nepráši do nich a objektívy nenechávať na poličke bez krytiek ani na pár minút. Hned si idem povysávať fototašku dneska jak si to čítam,( už som to 2 mesiace nerobil.
 
Don Martinello
2009-11-02 13:04:20
Miro, ja chodim do Nikon servisu v Prahe, aj preto, ze sa tam obcas vyskytujem. Nikdy som s nimi nemal zlu skusenost a s vysledkami ich prace som bol vzdy spokojny. Pravda, stalo sa, ze ma parkrat vytocila slecna na recepcii, ale to je uz o inom.
Poznam par fotografov, kt. chodia servisovat Nikon do Viedne k jednemu panovi, kt. je oficialnym zastupenim pre AT a pocul som len same chvaly. Na druhej strane, ten nemenovany obchod/servis, o kt. tu pises presiel vyvojom. Ale ja si este stale predstavujem poskytovanie kvalitnych sluzieb trochu inak. Uz viackrat som si pomyslel, ze by mali ist povinne na exkurziu do BH v NYC :).
 
Drahus
2009-11-02 13:05:50
S článkom, ktorý radí ľuďom ako sa chovať, aby nedochádzalo k zbytočným komplikáciám, súhlasím.
S tebou, človekom píšucim takýto článok zo strany predajcov, servisov, nie kupujúcich,spotrebiteľov, nesúhlasím.

Ak píšeš tento článok, aby si poradil zákazníkom, kupujúcim, daj im vedieť aké sú ich práva, či povinnosti. Nič cennejšie ako tieto informácie im dať nemôžeš. A ty napíšeš, že toto nie je teoretický článok, ale praktický. Ale to nejde v tejto téme- spotrebiteľské práva sú jednoznačne dané zákonom a písanie takého článku ignorujúc zákon ani nemohlo skončiť inak, ako v rozpore so zákonom.

Spotrebiteľa nemá čo zaujímať, aké vzťahy má ten tvoj servis s dodávateľmi, výrobcami, či kým. Je to vec vysvetľujúca(prečo to chcú), ale v žiadnom prípade sa servis nesmie odchýliť od zákona! Ak niekto porušuje vaše spotrebiteľské práva (o ktorých predajcovia či servisy veľmi dobre vedia), je nutné si tieto práva chrániť a presadiť. Ak si ich neviete presadiť s kľudom vy, treba využiť SOI- Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá v týchto prípadoch koná veľmi rýchlo a rada.

V servise pentaxu v Michalovciach mi nechceli prijať foťák na reklamáciu kvôli nevyplnenému záručáku. Opravu nakoniec nebolo treba, ale ich chybu uznali po tom, čo som ich odkázal na príslušný zákon.

Prosím, ak chceš pomôcť ľuďom a nejde ti len o záujmy servis-u, či predajcov, píš v záujme spotrebiteľov a oprav v článku pasáž o náležitostiach záručnej opravy.
 
slavmiro
2009-11-02 13:17:18
ano, vsak o Prahe len dobre. :) S NYC osobnu skusneost nemam.. :(
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-11-02 13:22:32
Nie je jednoduchsie mat vyplneny zarucak ako behat na SOI, telefonovat, pisat, urgovat, rozculovat sa? Castokrat uplne zbytocne. Malokto ma tolko volneho casu, aby ho mohol vyplytvat na taketo vybavovacky.
Este raz opakujem, servisovanie je volmi komplexna zalezitost, teoreticky podchytena zakonmi, ale prax je ina. Radsej tu niekomu napisem, ze na co si ma davat bacha, ako mu prizvukovat jeho prava, pricom to v konecnom dosledku vedie k zdrzovaniu a nie urychleniu opravy.
Nehodnotim tu uroven servisov na Slovensku a v okolitych krajinach. To by bol namet na novy samostatny clanok.
 
Drahus
2009-11-02 13:36:00
Stále tvrdíš, že ´Zákony sú jedná vec a servisné podmienky druhá. Jedno je teória
a druhé prax.´
Prax sa nikdy nemôže odchýliť od zákona, inak je to protizákonné!
Ak sám tvrdíš, že je prax iná, potom SOI a podobné organizácie sú na rade, pretože ak si toto neustrážime, budú si predajcovia a servisy robiť čo sa im zachce a možno sa to nestane tebe, keď tam máš znamich, ale iným ľuďom...

Ale prečítal som si článok ešte raz a tvoj zámer bol skutočne opísať rady- ako predísť komplikáciám a prejsť čo možno najhladšie týmto procesom.
V časti o záručných opravách by si mohol sformulovať jasnejšie, že ten záručák nie je potrebný (ale je lepšie ho mať, pretože na neho máme právo-napr. reklamácia v zahraničí).

Píšeš pekne, ja tak neviem... :o)
 
Slavo Jancisin
2009-11-02 13:57:08
pracujem v službách (v banke) a ľahšie, radšej a hlavne OCHOTNEJŠIE sa mi pracuje so slušne vystupujúcimi ľuďmi ako s ´majstrami sveta´.
Osobne tiež pristupujem k ľuďom slušne a ústretovo (veď všetci sme ľudia) a zatiaľ som vždy vybavil to, čo potrebujem. Niekedy k 100% spokojnosti, inokedy obe strany sme museli pristúpiť na kompromis ...
Takže s Vami/Tebou plne súhlasím, že so slušnosťou sa dá zájsť ďaleko.
A s nemenovaným obchodom, ktorý sa tu skloňuje, mám iba dobré skúsenosti ...

(a ináč teraz mám obedňajšiu prestávku:))) )
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-11-02 14:00:34
Kazda minca ma dve strany, dokonca aj zakony sa daju vylozit roznym sposobom (inac by sme nepustali vrahov na slobodu). Tym, ze som pracoval v obchode so servisom, vidim aj tu druhu stranu, kedy stat nezmyselnymi zakonmi dokonca nici malopredajcov. Na malom slovenskom trhu je problemom ustat. Viem, ze situacia ma od idealu daleko, je to aj dedicstvo komunizmu spojene zo sucasnym smerovanim, legislativou, moralkou, kulturou. Odraza sa to vsetkych odvetviach nasho zivota.
 
Drahus
2009-11-02 16:08:37
Karol: Keď už sme postúpili k týmto úvahám... Ty to vidíš tak, ja zase z inej strany. Zatiaľ čo pre teba je nezmysel zákon o ochrane spotrebiteľa(resp. obč. zákon) a vidíš obmedzenia a sťaženia pre obchodníkov, ja vidím nezmysel v tých zmluvách medzi servismi a dodávateľmi, ktorí im bez záručáku nebudú preplácať opravy...(aj keď majú dobrú faktúru).

A myslím si, že prežitok po komunizme je práve ten prístup obchodníkov- spotrebiteľ až na poslednom mieste, keď vôbec. Našťastie sa v tomto smere už veľa vecí polepšilo a konečne je vidieť, že sa koná.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-11-02 16:20:02
Ja som tiez v prvom rade spotrebitel, nemam firmu, ktora by sa zivila sluzbami, ci predajom. Len som mal moznost to vidiet aj z tej druhej strany. V reali, nie podla papierov. Taka je skutocnost. Nezmyslov v celom retazci je mnoztvo, ani ja, ani ty to nezmenime. Nechcem na ne poukazovat, k nicomu to nevedie. Mas pravdu v tom, ze zakaznik si ma chranit svoje prava a dozadovat sa ich. SOI ale nevyriesi problem komplexne, vyriesi jeden problem, jedneho zakaznika. Na jednej strane je tu globalizacia v podobe EU a centralizacia servisnych sluzieb, pritom nie su doriesene veci ohladne zakonov jednotlivych krajin.
 
Martin P
2009-11-02 16:45:55
dakujem
 
Martin P
2009-11-02 16:56:19
a este dovetok
prisiel som s novym fotakom do servisu s usmevom aj ked s novym fotakom sa do servisu chodit nema ale co stalo sa.
chybicku som nahlasil fotak nechal v servise aj ostatnymi vecami a po prislube ze to bude do hodiny hotove som odkracal na obed, po obede som sa vratil prevzal fotak s napravenou chybickou a s usmevom som odkracal v ustrety lepsiej a krajsej fotografickej buducnosti a s vedomim ze aj ja aj servis urobil maximum preto aby sme si nekazili naladu a medziludske vztahy blbymi hadkami kvoli technike
je to len studena technika kovu a elektrickych obvodov a davat ju nad cloveka a posudzovat druheho podla toho co ma a aku znacku je ubohe
v prvom rade pri fotke ide o cloveka a jeho svet. a vysledok toho je fotografia a je jedno ci to urobim nikonom canonom alebo hasselbladom co linhofom dolezite je co je na tej fotke a ci sa to ludom paci a ci maju z tej fotky dobry pocit. o nic ine sa tu nehraje.
dakujem
 
bubo23
2009-11-02 17:54:55
príspevok od: Karol Srnec
Kazda minca ma dve strany, dokonca aj zakony sa daju vylozit roznym sposobom (inac by sme nepustali vrahov na slobodu). Tym, ze som pracoval v obchode so servisom, vidim aj tu druhu stranu, kedy stat nezmyselnymi zakonmi dokonca nici malopredajcov. Na malom slovenskom trhu je problemom ustat. Viem, ze situacia ma od idealu daleko, je to aj dedicstvo komunizmu spojene zo sucasnym smerovanim, legislativou, moralkou, kulturou. Odraza sa to vsetkych odvetviach nasho zivota.
Hrušky a Jablka,,,,je rozdiel medzi> Obchodným,Občianskym a Trestným zákonom...

Berte to tak vstúpim do obchodu a dám niekomu zarobiť, dostanem záručný list a ústrižok o zaplatení: a ten musíte vnímať, ako kúpno predajnú zmluvu!
Príde reklamácia a prečo by som ja mal vykladať energiu a peniazu posielať tovar do servisu, toto je povinnosť predajcu!
A má na to 30 dní. Určite ste sa stretli z reakciou obchodníka s názorom...takto to urýchlite, ale to prehadzovanie zodpovednosti predajcu na kupujúceho.
Zákon je dobrý,chráni spotrebiteľa, povedzme otvorene problém je čisto v tom, že Nikon v Prahe nestíha. A tých 30 dní je málo, malo-predajca musí po 30 dňoch, ak tam nie je tovar na predajni, otvoriť pokladňu a dať ju zákazníkovi.

 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-11-02 18:13:36
Prečo to nezaniesť predajcovi? Pretože to chce každý skôr ako do 30 dní. Najlepšie ihneď, najneskôr zajtra. Odnesieš to predajcovi, ten si to 2 dni nechá, pošle to na zberne miesto, tam si to zase dva dni nechajú, takisto cestou naspäť. Keď budeš zisťovať, čo je s opravou, tak sa zase zopakuje reťazec zákaznik-predajca-servis. A svoj milovaný fotoaparát máš v servise o týždeň dlhšie. Ideálny stav nejestvuje, takto to chodí. V tomto článku sú praktické rady ako sa vyvarovať nedorozumeniu, zdržaniu, zbytočnému cestovaniu, telefonovaniu... Nie sú to moje výmysli, je to skutočne na základe dlhoročnej praxe s viacerými značkami fototechniky.
 
duroslav
2009-11-02 18:17:49
Ja som mal nedávno na záručnej oprave jeden objektív Nikon, ktorý mal tak trochu frontfocus. Bol kupovaný cez internet, ale reklamáciu som vybavoval v kamennej prevádzke internetového obchodu. Čuduj sa svete, objektív absolvoval cestu do Prahy a nazad s naštelovaním za 2,5 týždňa.

No a k tým záručným a reklamačným podmienkam asi toľko, že pokiaľ si ich predajca/dovozca/výrobca upravujú tak, že sú v rozpore s platnými zákonmi, tak by nemali šancu uspieť. Samozrejme že kupujúci/reklamujúci nesmie byť ovca, čo je však zriedkavý prípad :-)
 
Marcel Rebro
2009-11-02 18:29:32
príspevok od: slavmiro
sorry, com mam zjednavat a ziadat dokonca na 3x! Objednal som si sluzbu, servis, zaplatil a vysledok nebol podla ocakavania. To nie je ohovaranie, to je moja skusenost, spred 2 rokov. Tak este dodam, ze v Prahe to bolo 100% a ZADARMO! Pises ze dnes je o 1000% lepsia situacia, to mi vychadza na to ze donesies zrkadlovku so zaprasenym snimacom a za 30 minut Ti daju cisto novu. Sam pritom naznacujes ze sa s nimi treba dohodnut, to je tych 1000% zlepsenie? Doniest snimac na cistenie a musim sa s nimi este aj osobne dohodnut aby ho vycistili? Alebo ako si to myslel? Ja som velmi slusny, az moc. Nikomu som tam mandle nedvihal, ale ako zakaznik som si povedal ze tudy cesta nevede.
V nizsie menovanom servise som bol naposledy minuly tyzden. Dohodol som si obed v restike pobliz o 12:00 som odovzdal fotak. Vybavil som business obed. o 13:15 som si prisiel pre fotak, ukazali mi kontrolnu snimku pred a po, zacvakal som 28 EURy a s usmevom na tvari som pokracoval v pracovnom dni.

P.S. : bolo to moje druhe cistenie v servise, po tom co ´home made suche cistenie´ cistenie (realizovane uspesne X-krat predtym nie na jednej DSLR) zlyhalo ... hold nalepil sa mi na chip bordel, ktory nasucho dole nesiel. pre istotu som si ale kupil vlhko/suchu sadu aby som potazmo podobny problem mohol off-site riesit sam
 
bubo23
2009-11-02 18:33:22
príspevok od: Karol Srnec
Prečo to nezaniesť predajcovi? Pretože to chce každý skôr ako do 30 dní. Najlepšie ihneď, najneskôr zajtra. Odnesieš to predajcovi, ten si to 2 dni nechá, pošle to na zberne miesto, tam si to zase dva dni nechajú, takisto cestou naspäť. Keď budeš zisťovať, čo je s opravou, tak sa zase zopakuje reťazec zákaznik-predajca-servis. A svoj milovaný fotoaparát máš v servise o týždeň dlhšie. Ideálny stav nejestvuje, takto to chodí. V tomto článku sú praktické rady ako sa vyvarovať nedorozumeniu, zdržaniu, zbytočnému cestovaniu, telefonovaniu... Nie sú to moje výmysli, je to skutočne na základe dlhoročnej praxe s viacerými značkami fototechniky.
Ja verím, tvojej praxi, i to, že to myslíš úprimne...článok je dobrý, je perfektné, že sa niekto podelí o praktické skúsenosti, ale to čo som napísal, tak to vymyslel zákonodarca, každe obchádzanie zákonnej cesty, v praxi, môže viesť, ku konfliktom.
Neviem si predstaviť, že pošlem svoj foťák do Nikonu v Prahe a oni mi reklamáciu nevybavia do 30 dní, a ja prídem do obchodu k svojmu predajcovi v kamennom obchode a poviem viete čo preplaťte týchto 30000,-Sk pretože v Prahe to nestihli. Myslím, že v slovenských pomeroch by som si narazil držku!
A možno by sa to všetko predĺžilo.
Povieš si, že toto je extrémny príklad, ale ak existuje len teoretická možnosť, že by sa naplnil. Neobchádzal by som zákonu cestu.
 
slavmiro
2009-11-02 19:32:30
tak uz sa zlepsuju. Este to veduceho sice nie je , musia znizit cenu na 0EUR, zaplatit obed pocas cakania a potom uz len spolocne foto.. :)
 
Marcel Rebro
2009-11-02 19:41:12
príspevok od: slavmiro
tak uz sa zlepsuju. Este to veduceho sice nie je , musia znizit cenu na 0EUR, zaplatit obed pocas cakania a potom uz len spolocne foto.. :)
ten obed v cene v cistenia (za 0 EURy) nie je zly napad ... obedoval(i) sme v Le Monde (www.lemonde.sk/) ... ;-)
 
ustalovač
2009-11-02 21:33:35
príspevok od: Karol Srnec
Prečo to nezaniesť predajcovi? Pretože to chce každý skôr ako do 30 dní. Najlepšie ihneď, najneskôr zajtra. Odnesieš to predajcovi, ten si to 2 dni nechá, pošle to na zberne miesto, tam si to zase dva dni nechajú, takisto cestou naspäť. Keď budeš zisťovať, čo je s opravou, tak sa zase zopakuje reťazec zákaznik-predajca-servis. A svoj milovaný fotoaparát máš v servise o týždeň dlhšie. Ideálny stav nejestvuje, takto to chodí. V tomto článku sú praktické rady ako sa vyvarovať nedorozumeniu, zdržaniu, zbytočnému cestovaniu, telefonovaniu... Nie sú to moje výmysli, je to skutočne na základe dlhoročnej praxe s viacerými značkami fototechniky.
Karol, ľudia ako ty, bývajú občas nepochopení...
vážim si ťa pre tvoj postoj a rozumný prístup...
 
slavmiro
2009-11-02 21:45:15
príspevok od: Marcel Rebro
ten obed v cene v cistenia (za 0 EURy) nie je zly napad ... obedoval(i) sme v Le Monde (www.lemonde.sk/) ... ;-)
tak to na tebe, ako platcovi DPH este usetria.. :)
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-11-02 23:12:25
Nedodržanie lehoty treba riešiť nekompromisne a niet predajcu, ktorý by z toho mohol vymanévrovať. Pokiaľ by mne v záruke nevyhotovili načas opravu, tiež by som sa s nikým nemaznal.
Ale keď odo mňa bude pri preberaní niekto vyžadovať napr. kompletné príslušenstvo. pretože daný kompakt mení dovozca sídliaci v Nemecku za nový kus, ale toto má v podmienke, tak je jednoduchšie, ak o tom viem a pripravím sa nato, než ab som sa hádal s nejakým príjmacím technikom, ktorý nemá žiadnú právomoc a často vlastne nevie vôbec nič, len zabaliť foťák a poslať do zahraničia.
 
jake
2009-11-03 08:06:31
vyborny clanok, dufam, ze nikdy nepouzijem
 
rasto
2009-11-07 13:48:55
dakujem :)
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované