Príprava na zimu

Fotoaparáty a objektívy sú citlivé zariadenia, ktoré môžu byť poškodené nepriaznivými klimatickými podmienkami, ktoré zima prináša. Fotografi majú obavy z používania fototechniky v zime. Obzvlášť úzkostliví sú začiatočníci, starí harcovníci vedia, že to nie je až taký problém. Hazardovať by ste však nemali.

Marcel Rebro (mrco) fotografoval v extrémnych podmienkach, na ktoré nie je stavaný žiaden fotoaparát. Jeho Olympus to zvládol aj pri -30°C. Výrobca odporúča používať ho do -10°C.

Mráz

Každý výrobca udáva, za akých podmienok sa môže technika používať. Bežne je to pri teplote okolo 0°C-40°C a do 85% vlhkosti (bez kondenzácie). Podľa odporúčania by sme si v zime veľmi nezafotili. V našich klimatických podmienkach sa zriedkavo stretávame s mrazmi pod -10°C. Pri teplotách mierne pod nulou funguje technika spoľahlivo, mráz jej neuškodí. Problém nie je ani z kapacitou batérií, pokiaľ fotoaparát držíte v brašni, ich kapacita sa zmenší len málo.

Problémy môžu nastať pri nižších teplotách, výrazných mrazoch. V prvom rade je to zníženie výdrže batérií. Je dobré ich držať v teple, napr. vo vnútornom vrecku bundy, a do fotoaparátu ich vkladať len pri fotení. Odporúča sa mať so sebou náhradné batérie.

Pri veľmi nízkych teplotách sa môžu objaviť problémy nielen s batériami. Zima pôsobí na tekuté kryštály displejov a iné elektronické súčiastky. Tie nemusia pracovať tak ako majú. Pôsobí však aj na mechanické časti. Vplyvom mrazu sa materiály sťahujú a mazivo môže tuhnúť. Z tohto dôvodu nemusia niektoré časti fotoaparátu alebo objektívu pracovať. Typicky je to napr. clona objektívu.

Ak aj v mraze nastanú s technikou problémy, nemusí hneď znamenať, že sa pokazila. Po prechode do tepla sa funkčnosť obnoví.

Niektorí sa s fotoaparátom dostanú do extrémnych podmienok. Žiadna fototechnika nie je do takých podmienok určená a žiaden výrobca vám nezaručí, že pri nich bude fungovať. Vlastne to výrobcovia neodporúčajú. Napriek tomu fotografi fotia v Himalájach i za polárnym kruhom. Samozrejme volia techniku, ktorá je navrhnutá pre prácu v nepriaznivých podmienkach, fotoaparáty a objektívy utesnené proti prachu, vlhkosti a vode, niektoré sú aj mrazuvzdorné do -10°C. Ktorá technika obstojí v najnáročnejších podmienkach? To musí fotograf odskúšať.

Majte náhradnú batériu, alebo aj viac a udržiavajte…

robertondrejovic
2019-12-03 08:06:28
Okrem iného rád fotografujem v zostave Nikon d500 a Sigma 150 - 600 Sports do diaľky napríklad výhľady z našich kopcov do okolia ,lebo turistka je tiež mojou celoživotnou vášňou. Aby to bolo technicky možné potrebujem vymrznutý vzduch , lebo najväčším nepriateľom dlhého ohniska do diaľky je sama atmosféra. Mrazivé ráno a tlaková výš ma vyháňa veľmi skoro z postele.Fotenie je v pohode , ale pri návrate som opatrný možno až prehnane. Baterku a pamätovú kartu vyberiem ešte v exteriéri a potom zatvorený fotobatoh aj technikou si uložím v izbe a otvorím ho až na druhý deň. Mám zlé skúsenosti z kondenzáciu ešte pri Praktice MTL 5B. Baterku vyberám preto ak by predsa len nastala kondenzácia nech prístroj nie je pod napätím a kartu preto lebo si naozaj neviem predstaviť ako by som mohol vydržať do nasledujúceho dňa bez toho aby som si nepozrel
čo som nafotil.

jozef84
2019-12-03 09:59:22
príspevok od: robertondrejovic
Okrem iného rád fotografujem v zostave Nikon d500 a Sigma 150 - 600 Sports do diaľky napríklad výhľady z našich kopcov do okolia ,lebo turistka je tiež mojou celoživotnou vášňou. Aby to bolo technicky možné potrebujem vymrznutý vzduch , lebo najväčším nepriateľom dlhého ohniska do diaľky je sama atmosféra. Mrazivé ráno a tlaková výš ma vyháňa veľmi skoro z postele.Fotenie je v pohode , ale pri návrate som opatrný možno až prehnane. Baterku a pamätovú kartu vyberiem ešte v exteriéri a potom zatvorený fotobatoh aj technikou si uložím v izbe a otvorím ho až na druhý deň. Mám zlé skúsenosti z kondenzáciu ešte pri Praktice MTL 5B. Baterku vyberám preto ak by predsa len nastala kondenzácia nech prístroj nie je pod napätím a kartu preto lebo si naozaj neviem predstaviť ako by som mohol vydržať do nasledujúceho dňa bez toho aby som si nepozrel
čo som nafotil.
Kondenzácia po príchode do vykúrenej miestnosti je horšia, ako vonkajšie prostredie. A hlavne hneď nezapínať techniku. Inak mám vyskúšané zo zimných výstupov v pohode aj neutesnenú techniku(Nikon D40X - zniesla aj nedopatrením výdatné poliatie čajom z termosky- treba rýchlo vybrať baterku a ihneď vysušiť, aj Nikon D5100 fungovala spoľahlivo aj pri -27). Ale netreba preceňovať utesnenie techniky. Negatívna skúsenosť so Sony A7III a s objektívom 24-70(2,8). Vlhkosť sa dostane všade- u Sony A7III konkrétne do hľadáčika, na zadný optický člen (vraj utesnený objektív, ktorý je neutesnený okolo bajonetu). Takže, netreba skúšať, čo to znesie, ale radšej použiť dáždnik, schovať pod vlastnú pláštenku, do batoha, kapsy(ale nie pod zaparený pršiplášť, prepotenú bundu a pod. )