Systémové blesky I. - rozdelenie

Súčasné digitálne zrkadlovky spolupracujú s externými bleskami veľmi prepracovaným spôsobom. Štandardom je pokročilé TTL meranie záblesku, pri ktorom sa berie do úvahy aj údaj o zaostrenej vzdialenosti a iné parametre. Bežného užívateľa spôsob vyhodnocovania príliš nezaujíma a od blesku vyžaduje dostatočný výkon a presné dávkovanie svetla.

Tento článok sa nebude zaoberať podrobným popisom fungovania blesku a ani to nie je návod na jeho obsluhu. Ide skôr o sprievodcu pri výbere externého blesku.

Výrobcovia fotoaparátov ponúkajú niekoľko modelov externých systémových bleskov. Pri výbere sa orientujte na aktuálne modely, ktoré 100% spolupracujú s vaším fotoaparátom. Staršie typy nemusia korektne spolupracovať, napriek tomu, že boli vyvinuté pre digitálne zrkadlovky.

Zamerajte sa na blesky rovnakej značky, akej je váš fotoaparát. Blesky iných značiek často nie sú 100% kompatibilné, aj keď to ich výrobca deklaruje. Ak aj fungujú, v budúcnosti, s novými fotoaparátmi už nemusia spolupracovať. Dobré skúsenosti sú s bleskami Metz, ktoré sa dajú preprogramovať. Nový firmware si užívateľ stiahne zo stránok výrobcu a nahrá ho cez USB do blesku.

V ponuke výrobcov nájdeme väčšinou tri modely bleskov (nerátam so špeciálnymi makrobleskami).

Základný model

Tento externý blesk má približne dvojnásobný výkon oproti vstavanému blesku. Väčšinou je pevne nasmerovaný dopredu a nemá premenlivý vyžarovací uhol (pozn.: Nikon SB-400 má čiastočne výklopnú hlavu). Na samotnom blesku väčšinou nájdete len tlačidlo zapnutia/vypnutia. Nečakajte žiadne nadštandardné funkcie, blesk je určený pre základné modely zrkadloviek, prípadne vybrané modely kompaktov.

Jeho výhodou sú kompaktné rozmery a samostatné napájanie. Niekedy ho používajú fotografi ako prisvetlovací (Fill-in) blesk na profesionálnych zrkadlovkách, ktoré nemajú vstavaný blesk.  Takýto blesk odporúčam pre majiteľov pokročilých kompaktov a tých, ktorí potrebujú o niečo výkonnejší blesk, ako je vstavaný. Pre kretívnejšiu prácu odporúčam blesk s výklopnou otočnou hlavou a vyšším výkonom.

Nikon SB-400, jednoduchý blesk s čiastočne výklopnou hlavou…

zdenoxl
2009-02-17 15:04:26
Velmi prehladne napisany clanok. Mne sa paci blesk od Sony(neviem presne oznacenie), ktory nema vyklopnu len hlavu, ale da sa nim tocit, ako s celkom.Vyborny napad od Sony!! Neviem, ci takuto flexibilitu ponukaju aj ine znacky. To je jedina vec, ktora by sa mi sem tam zisla na mojom 430EX.

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-02-17 15:12:24
príspevok od: zdenoxl
Velmi prehladne napisany clanok. Mne sa paci blesk od Sony(neviem presne oznacenie), ktory nema vyklopnu len hlavu, ale da sa nim tocit, ako s celkom.Vyborny napad od Sony!! Neviem, ci takuto flexibilitu ponukaju aj ine znacky. To je jedina vec, ktora by sa mi sem tam zisla na mojom 430EX.
Toto riesenie inak umiestneneho klbu otacania ma len sony.

skicool
2009-02-17 18:01:08
príspevok od: Karol Srnec
Toto riesenie inak umiestneneho klbu otacania ma len sony.
Má aj sigma

duroslav
2009-02-17 18:51:19
Akú výhodu má to riešenie od sony. Keď budem chcieť niečo osvetliť odrazom od bočnej steny, tak bude asi celkom nepraktické mať displej a ovládacie prvky otočené o 90 stupňov.

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-02-17 20:03:36
príspevok od: skicool
Má aj sigma
A ktora ze to? Zatial som ziaden novy model nezaregistroval.

izzino
2009-02-17 20:19:42
Uz sa tesim. Inak videa s ujom su paradne.

BRANKY
2009-02-17 23:39:32
pekný článok... už aby bolo druhý diel

clancy96
2009-02-18 14:49:30
mna zaujima co sa pouziva ako odrazka na externe blesky, velakrat pozeram ze kazdy ma nieco ine a extra kupene v obchodoch to nebyva, aspon to tak vyzera...

bear
2009-02-18 14:56:50
príspevok od: clancy96
mna zaujima co sa pouziva ako odrazka na externe blesky, velakrat pozeram ze kazdy ma nieco ine a extra kupene v obchodoch to nebyva, aspon to tak vyzera...
Ja pouzivam kus bieleho kartonu uchyteny gumickou. Funguje vyborne. Karton je z krabice od Nokie a guma je odrezana zo starej bicyklovej duse.

Peco
2009-02-19 23:23:55
príspevok od: clancy96
mna zaujima co sa pouziva ako odrazka na externe blesky, velakrat pozeram ze kazdy ma nieco ine a extra kupene v obchodoch to nebyva, aspon to tak vyzera...
sony HVL 58 AM ma napr. original odrazovu dosku zasunutu v tele blesku. staci vytiahnut a hotovo. :)

Peco
2009-02-19 23:28:20
ono je to totiz nato ked fotis na vysku. potom sa blesk
- lepsie sa drzi v ruke (presunie sa tazisko a neboli ztoho tak ruka)
- vidis na display ´normalne´
- moznost fotit odrazom od stropu

matatu
2009-03-12 17:25:33
príspevok od: bear
Ja pouzivam kus bieleho kartonu uchyteny gumickou. Funguje vyborne. Karton je z krabice od Nokie a guma je odrezana zo starej bicyklovej duse.
Takéto riešenia som vydel už aj ja veľa krát.Hotový MacGyver. Ale poslúži to dobre

2009-03-18 17:24:46
SB-900 je sice fajn, ale narazam na problem s prehrievanim. skoda, ze som predal druhu sb-800 :(

Gelko
2009-12-20 21:58:08
Viete mi prosim povedat ci na dialku odpalim Nikonom D3000 , blesk Sb-600 ? A ak ano na aku vzdialenost to asi funguje ? Skorej si myslim ze ano ,ale nie som si isty...dakujem vam moc za radu.

dodo_bb
2009-12-20 22:40:30
Neviem ako ostatné, ale NIKON SB600 a SB900 má hlavu otočnú aj okolo zvislej osi, takže v pohode môžeš fotiť odrazom od stropu aj pri fotení na výšku...

dodo_bb
2009-12-20 23:00:56
príspevok od: Gelko
Viete mi prosim povedat ci na dialku odpalim Nikonom D3000 , blesk Sb-600 ? A ak ano na aku vzdialenost to asi funguje ? Skorej si myslim ze ano ,ale nie som si isty...dakujem vam moc za radu.
Stiahol som si zo stránky NIKON.CZ manuál k tvojmu fotoaparátu, prečítal som si ho a vyzerá to tak, že nie. Interný blesk na D3000 asi nepodporuje CLS systém, odpáliš ho iba pomocou nasadeného blesku SB-900 alebo alternatívne pomocou ovládacej jednotku SU800 (funguje to na pár metrov, výrobca uvádza myslím 7 metrov). Samozrejme môžeš použiť aj kábel SC-29, ten funguje na celú dĺžku kábla :-)). Pokiaľ by si si to chcel pozrieť podrobnejšie, nájdeš to na str. 59-61 a na stránkach 162-165 nájdeš podrobnosti o režime CLS (creative light system aneb kreatívny svetelný systém NIKON).

martin
2009-12-21 15:23:50
gelko... CLS funguje od D80-tky, D90 a potom 100-vkova rada

Peco
2009-12-24 12:50:41
príspevok od: dodo_bb
Neviem ako ostatné, ale NIKON SB600 a SB900 má hlavu otočnú aj okolo zvislej osi, takže v pohode môžeš fotiť odrazom od stropu aj pri fotení na výšku...
ved v podstate to tak isto ma aj sony, akurat ze sa toci trosku vacsia cast :)

valec86
2009-12-25 13:25:43
preco? mne ked klakol 580 EX som fotil s 430 a klasicka vizitka s gumickou od vlasov. vysledky boli rovnake.

vilkoo
2010-03-08 10:04:38
Velmi pekne a poucne ale moja otazka by smerovala na alternativu blesk NISSIN ma niekto skusenosti s nim ?Dakujem za odpoved.

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-03-08 10:34:30
príspevok od: vilkoo
Velmi pekne a poucne ale moja otazka by smerovala na alternativu blesk NISSIN ma niekto skusenosti s nim ?Dakujem za odpoved.
Taketo otazky patria do fora a uz tam aj bola preberana.

Gelko
2010-03-30 00:42:42
Mohol by som Vás poprosit o radu ? Mam Nikon D3000 a chcel by som odpalovat blesk SB-600 na dialku...viem že moznost je bud infra lebo radio...praci mame zalozny infra odpalovac a blesk vobec nereaguje (inak odpalujeme radiom,to som bohuzial neskusal, lebo je na studiove svetla), takze som trochu zmateny... plus predtym som mal blesk olympus a ten v pohode reagoval na blesk fotoaparatu a Nikon nic...co s tym ? vedeli by ste mi prosim poradit daky lacnejsi infra alebo radiovy odplovac ktory na 100% funguje? dakujem za radu

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-03-30 06:39:15
príspevok od: Gelko
Mohol by som Vás poprosit o radu ? Mam Nikon D3000 a chcel by som odpalovat blesk SB-600 na dialku...viem že moznost je bud infra lebo radio...praci mame zalozny infra odpalovac a blesk vobec nereaguje (inak odpalujeme radiom,to som bohuzial neskusal, lebo je na studiove svetla), takze som trochu zmateny... plus predtym som mal blesk olympus a ten v pohode reagoval na blesk fotoaparatu a Nikon nic...co s tym ? vedeli by ste mi prosim poradit daky lacnejsi infra alebo radiovy odplovac ktory na 100% funguje? dakujem za radu
Infra odpalovace su len pre studive blesky. Najlepsia rada znie, mal si si kupit D90 a vyssi, tie odpaluju systemove blesky v TTL rezime pomocou vstavaneho blesku.
Najrozumnejsie ine riesenie je kupa radioveho prijimaca a vysielaca.

Gelko
2010-03-30 09:26:10
Rad by som vlastnil D90, len z finacneho hladiska to bolo nedostupne...nasiel som jeden radiovy odpalovac a primac za zhruba okolo 50e...treba k tomu este nieco? synchro kocku alebo tak ?...nevedeli by ste mi prosim Vas nejaký doporucit? Dakujem

Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-03-30 09:58:01
príspevok od: Gelko
Rad by som vlastnil D90, len z finacneho hladiska to bolo nedostupne...nasiel som jeden radiovy odpalovac a primac za zhruba okolo 50e...treba k tomu este nieco? synchro kocku alebo tak ?...nevedeli by ste mi prosim Vas nejaký doporucit? Dakujem
K odpalovacom nepotrebujes uz nic. Jednotlive znacky boli preberane vo fore.

Gelko
2010-03-30 10:01:14
príspevok od: Karol Srnec
K odpalovacom nepotrebujes uz nic. Jednotlive znacky boli preberane vo fore.
Dakujem moc, idem to po prezerat

Gelko
2010-03-30 10:01:42
príspevok od: Gelko
Dakujem moc, idem to po prezerat
*poprezerat