Hore

Ako na letovky

V tomto článku sa vám pokúsim objasniť, ako správne fotografovať takzvané „letovky“ vtákov. Ako už názov „letovka“ napovedá, pôjde o zachytenie letiaceho vtáka.

O čo vlastne ide? Na vysvetlenie nič zložité. Udržať fotografovaný objekt v hľadáčiku. Naozaj to neznie tak zložito, ale pravda je niekde inde.

Fotografovanie letoviek vtákov je náročné ako na zručnosť fotografa, tak aj na použitú techniku. Preto tento článok rozdelím na dve česti. Prvá sa bude venovať technickej stránke fotografovania, teda akú techniku použiť. V druhej si povieme čo to o samotnom fotení a samozrejme o tréningu, ktorý je neodmysliteľnou súčasťou fotenia letoviek. Článok je určený hlavne všetkým začínajúcim fotografom prírody, ktorí ešte nemajú veľa skúseností v tejto oblasti fotografie.

Letovka Rybára riečneho vznikla chvíľku pre západom slnka. 1/1600, f/7.1, ISO 400.

Fototechnika

Na letovky samozrejme nepotrebujete výbavu dlhoročného fotografa prírody. Ale minimum je aspoň základná zrkadlovka s dlhším teleobjektívom. Teleobjektív volíme podľa fotografovaného objektu (veľkosť, vzdialenosť, plachosť, atď.) a samozrejme od našich možností (už kúpené objektívy, financie, atď.). Na prvé kroky môžete použiť objektívy s premenlivým ohniskom (napr. 70-200, 70-300 a pod.) ktoré vám umožnia „oddialiť“ a jednoduchšie nájsť fotografovaný objekt v hľadáčiku a následne opäť priblížiť a vytvoriť snímku. Ku tomuto spôsobu sa ešte vrátim v druhej časti. Pre skúsenejších fotografov odporúčam pevné ohniská, kvôli nekompromisnej kvalite výstupov, krajšiemu bokeh-u a zväčša aj lepšej svetelnosti oproti premenlivým ohniskám.

Ďalšími dobrými pomocníkmi sú systémový blesk a better beamer, ktoré sú neoceniteľné v protisvetle, alebo za zlých svetelných podmienok. Dokážu presvetliť a dostať kresbu do tmavých miest na perí. Ak ste sa rozhodli použiť blesk, nutnosťou sú blesky podporujúce HSS (High Speed Sync) teda synchronizáciu s krátkymi časmi.

Nepoteším nadšencov vlastniacich kompaktné fotoaparáty a takzvané ultrazoomomy (EVF prístroje). Netvrdím, že by sa letovky nedali podobnými aparátmi fotiť, určite by sa nejaké fotky podarili, ale pomalosť automatického zaostrovania a digitálny hľadáčik proste na tento dynamický žáner nie sú to pravé orechové. Skôr si myslím, že takéto fotenie fotografa viac odradí ako zaujme.

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
zuzuliena
externý redaktor 2011-02-03 10:41:38
prijemny clanok .-)
 
sportpeter
2011-02-03 11:35:16
ďakujeme havne za Know-how a tá volavka je fakt pekná
 
bonifacko
2011-02-03 12:26:38
Vdaka za članok. Nedarí sa mi vyfotiť nič normalne. Ak fotím havranov zrana na sídlisku, býva často malo svetla a na skle 70-300 treba mat kratky čas. Obetujem ISO a je to nepoužitelne pri ISO 1600.
 
kovacmj
2011-02-03 12:27:53
Poučné.
 
icufish
2011-02-03 12:39:28
Dobrá téma, ďakujeme za článok!
 
Milstar
2011-02-03 13:33:56
Veľmi poučný článok. Dík.
P.S. Tie fotky sú fakt dobré.
 
BRODOZZ
2011-02-03 13:57:03
Prajem vela zdaru pri dalsich letovkach, 400vka f/2,8 by bodla, nie?
 
Marek07
2011-02-03 14:35:01
Skvelý článok

Ja fotím takéto letovky:

http://www.fotogaleria.lietadla.com/view.php?id=36185
http://www.fotogaleria.lietadla.com/view.php?id=32903
 
braňo.j
2011-02-03 14:37:50
poučný článok.dakujeme.
 
titinius
2011-02-03 17:39:58
preco v zlom svetle clonu tak vysoku ? vsak pri nizsiej mi vyjde lepsi cas, nie ?
ci ? dik
 
Big Lebowski
2011-02-03 18:36:58
príspevok od: BRODOZZ
Prajem vela zdaru pri dalsich letovkach, 400vka f/2,8 by bodla, nie?
Aby si dosiahol správnu hĺbku ostrosti, aj tak budeš musieť cloniť aspoň na f/8. A s takým hebedom by sa ťažko hýbalo. Mne f/5.6 úplne stačí.
 
Big Lebowski
2011-02-03 18:37:26
príspevok od: titinius
preco v zlom svetle clonu tak vysoku ? vsak pri nizsiej mi vyjde lepsi cas, nie ?
ci ? dik
Kvôli hĺbke ostrosti.
 
titinius
2011-02-03 19:49:47
príspevok od: Big Lebowski
Kvôli hĺbke ostrosti.
no to mi je jasne ale naco mi je velka hlbka ostrosti, ked nebude nic ostre ?
 
bonifacko
2011-02-03 20:34:06
Ja uvažujem nad fotením letoviek niečo nad tymto: www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/fotografovanie-prirody/better-beamer/
Len, čo mam ext.blesk, je tam daleko väčšie oneskorenie, ako fotenie bez blesku.
 
mutino
2011-02-03 20:49:15
Ja odfotím vypchatého vtáka a nemám problém.Pozadie dám akékoľvek .No ale chváliť sa s tým nebudem.Pri dnešnej digitálnej technike sa dá naozaj skoro všetko.Technicky super fotku urobí hocikto.Ale tých ozaj dobrých pravdivých nebude nikdy dosť.
 
markato1
2011-02-03 20:54:24
zaujimavy,poucny clanok
 
mutino
2011-02-03 20:58:58
Páči sa mi veta:\"ISO akékoľvek ,lepšia zašumená fotka ,ako nijaká.\"Nakoniec aj šum sa dá pri úprave potlačiť.
 
pablob26
2011-02-03 21:04:02
parada, dlho som cakal podobny clanocek o letovkach na ephoto. Je to moj niekolko mesacny boj s vtakmi ale postupne sa dari. Ako sa pise v clanku trenovat a trenovat az do uplneho cisteho obrazku . samozrejme zalezi aj s cim sa foti.
Dakujem za clanok, potesil, obohatil
 
Big Lebowski
2011-02-03 21:40:14
príspevok od: bonifacko
Ja uvažujem nad fotením letoviek niečo nad tymto: www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/fotografovanie-prirody/better-beamer/
Len, čo mam ext.blesk, je tam daleko väčšie oneskorenie, ako fotenie bez blesku.
BB sa na letovky hodí. Je to vinikajúca pomôcka. Problémom je, že nemôžeš spustiť plnú salvu snímkov, ale cvakneš jeden, alebo dva. Ak sa správne trafíš, výsledok väčšinou stojí za to.
Oneskorenie v mojej zostave som zatiaľ vôbec nepostrehol. Ak ti nejako môžem ešte pomôcť, napíš mi SS.
 
Big Lebowski
2011-02-03 22:20:15
príspevok od: mutino
Páči sa mi veta:\"ISO akékoľvek ,lepšia zašumená fotka ,ako nijaká.\"Nakoniec aj šum sa dá pri úprave potlačiť.
Týmto heslom sa riadim už nejaký čas. Na 40D som sa nebál iso potiahnuť na 1600 a na 7D ho kľudne vytiahnem aj na 6400 keď je treba. To či už sa to dá alebo nedá potlačiť v post-procese, to ma tiež príliš netrápi. Na printoch šum aj tak ešte viac ustúpi a na web fotkách to tiež nespoznáš.
 
bear
2011-02-03 22:39:56
Velmi dobry trening na letovky je sokoliarsky dvor na cervenom kameni. V teplejsom pocasi su tam cez vikend aj 3-4 vystupenia denne a ked si kupite listok, tak ten plati cely den. Dravce lietaju velmi blizko, takze staci aj kratsie ohnisko (70-200 bez cropu bolo akurat), ale treba mat objektiv s rychlym zaostrovanim.

K tomu oneskoreniu pri foteni s bleskom - drobne oneskorenie tam je, lebo blesk musi blisknut predblesk, a fotoaparat ho musi vyhodnotit, ale to su len milisekundy.
 
Big Lebowski
2011-02-03 22:45:13
príspevok od: bear
Velmi dobry trening na letovky je sokoliarsky dvor na cervenom kameni. V teplejsom pocasi su tam cez vikend aj 3-4 vystupenia denne a ked si kupite listok, tak ten plati cely den. Dravce lietaju velmi blizko, takze staci aj kratsie ohnisko (70-200 bez cropu bolo akurat), ale treba mat objektiv s rychlym zaostrovanim.

K tomu oneskoreniu pri foteni s bleskom - drobne oneskorenie tam je, lebo blesk musi blisknut predblesk, a fotoaparat ho musi vyhodnotit, ale to su len milisekundy.
Vďaka za tip, v lete pôjdem vyskúšať. Ak by si tam mal niekedy namierené a budeš mať miesto v aute, daj vedieť, rád sa pripojím.
 
bonifacko
2011-02-04 06:53:51
príspevok od: Big Lebowski
BB sa na letovky hodí. Je to vinikajúca pomôcka. Problémom je, že nemôžeš spustiť plnú salvu snímkov, ale cvakneš jeden, alebo dva. Ak sa správne trafíš, výsledok väčšinou stojí za to.
Oneskorenie v mojej zostave som zatiaľ vôbec nepostrehol. Ak ti nejako môžem ešte pomôcť, napíš mi SS.
No možno je problem tych low entry modelov.
 
bear
2011-02-04 07:01:04
príspevok od: Big Lebowski
Vďaka za tip, v lete pôjdem vyskúšať. Ak by si tam mal niekedy namierené a budeš mať miesto v aute, daj vedieť, rád sa pripojím.
ok, ked mam nejaku zrkadlovku na testovanie, tak chodim tam. Maloco preveri AF system fotoaparatu tak dobre ako solol letiaci pred lesnym porastom. Ma to nevyhodu, ze na fotkach vidiet, ze su zo zajatia (vtaky maju remienky).
 
drecpy©photo
2011-02-04 08:10:41
Zdravim, dá sa Better Beamer zohnať aj u nás? Hodí sa aj na iné fotolovy ako vtáčiky. Napr. fotenie športu v halách ( krasokorčuľovanie a pod/.
 
Big Lebowski
2011-02-04 08:38:44
príspevok od: drecpy©photo
Zdravim, dá sa Better Beamer zohnať aj u nás? Hodí sa aj na iné fotolovy ako vtáčiky. Napr. fotenie športu v halách ( krasokorčuľovanie a pod/.
Určite áno. Použiješ ho všade tam, kde máš nasadené dlhé ohnisko. Ako som písal v článku o BB www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/fotografovanie-prirody/better-beamer/
Na slovensku ho myslím nikde nemajú. Ja ho mám z USA, ale čo som pozeral, majú ho na fotopomucky.cz
 
drecpy©photo
2011-02-04 08:48:49
príspevok od: Big Lebowski
Určite áno. Použiješ ho všade tam, kde máš nasadené dlhé ohnisko. Ako som písal v článku o BB www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/fotografovanie-prirody/better-beamer/
Na slovensku ho myslím nikde nemajú. Ja ho mám z USA, ale čo som pozeral, majú ho na fotopomucky.cz
vďaka za promptnú odpoveď
 
bear
2011-02-04 09:01:47
príspevok od: drecpy©photo
Zdravim, dá sa Better Beamer zohnať aj u nás? Hodí sa aj na iné fotolovy ako vtáčiky. Napr. fotenie športu v halách ( krasokorčuľovanie a pod/.
Fotenie haloveho sportu asi nie. Zvlast pri krasokorculovani by to mohlo byt dost nebezpecne pre fotografovane objekty. Tam pomoze skor svetelny objektiv.
 
bonifacko
2011-02-04 13:44:47
Akurat pozeram jednu stranku: http://www.rpphoto.com/howto/view.asp?articleID=1018
Tak oni to používaju na tie super telezoomy tak, že blesk sa upevnuje na konstrukciu telezoomu.
 
bonifacko
2011-02-04 13:49:55
Vraj treba dat pozor, aby ste nemierili nim - Better Beamer-om na slnko priamo. Fresnelova šošovka urobi svoje:
http://essentialphotogear.com/blog/?tag=better-beamer
 
bonifacko
2011-02-04 20:50:30
príspevok od: bonifacko
Vdaka za članok. Nedarí sa mi vyfotiť nič normalne. Ak fotím havranov zrana na sídlisku, býva často malo svetla a na skle 70-300 treba mat kratky čas. Obetujem ISO a je to nepoužitelne pri ISO 1600.
Toto som chcel ukazat. Mam to aj v DNG, ale nič lepsie sa mi nepodarilo z toho urobit. Je to letiaci havran. Digitalne nazoomovane. Strata kvality je značna. Ja snad budem potrebovat nejake sklo 500 mm.
 
titinius
2011-02-06 02:11:57
príspevok od: bonifacko
Toto som chcel ukazat. Mam to aj v DNG, ale nič lepsie sa mi nepodarilo z toho urobit. Je to letiaci havran. Digitalne nazoomovane. Strata kvality je značna. Ja snad budem potrebovat nejake sklo 500 mm.
existuje aj 1200mm + 2x ext a mas 2400mm mozes nafotit proxima centauri
 
L.U.B.O
2011-02-06 14:09:38
jedna moja \"letovka\"
 
tomasqo
2011-02-06 15:12:43
Dakujeme za clanok. Letovky su jedny z fotografii, pri ktorych naozaj vyznie zmrazenie momentu.
Ja mam taku inakvejsiu letovku www.ephoto.sk/uzivatel/zverbik/fotografie/147048/jenny-superpes/
 
vavrik
2011-02-08 17:07:29
08.02.2011
Tiež si rád prečítam. Skúsenosti iných sú k nezaplateniu. A táto téma i mňa veľmi priťahuje. Fotil som i s ultrazoomom aj s obj.70-300/-,, všetko iba z ruky. Súhlasím s názorom autora článku, že sem-tam sa podarí dobrý záber (najmä ostrý), ale pri vážnejšom poňatí tématiky si myslím je nevyhnutný statív a ďalščie rady autora článku. Prikladám jeden z mojich záberov.
 
bonifacko
2011-02-08 18:14:46
príspevok od: vavrik
08.02.2011
Tiež si rád prečítam. Skúsenosti iných sú k nezaplateniu. A táto téma i mňa veľmi priťahuje. Fotil som i s ultrazoomom aj s obj.70-300/-,, všetko iba z ruky. Súhlasím s názorom autora článku, že sem-tam sa podarí dobrý záber (najmä ostrý), ale pri vážnejšom poňatí tématiky si myslím je nevyhnutný statív a ďalščie rady autora článku. Prikladám jeden z mojich záberov.
No stativ je uplne zbytočny. Pri časoch 1/500 a kratších vlastne načo.
 
bonifacko
2011-02-09 18:20:05
Trochu inšpirácie:
http://www.javiermilla.es/camuflaje/index.htm
 
Emilio
2011-02-14 21:17:10
Ďakujem za fajn článok, ktorým som sa tiež inšpiroval. Výsledok je ale dosť žalostný. Fotky neostré, jediná úprava bola prevod na JPG pre Web v Zoneri. Af som mal nastavené na ASF-C na stredový bod. Clonu na 7,1. Poradte kde som spravil chybu. Ďakujem za každú dobrú radu.
 
Anena
2011-02-14 21:31:20
Zaujimavy clanok, vyborne fotky, poucny text.
 
Big Lebowski
2011-02-14 21:50:00
príspevok od: Emilio
Ďakujem za fajn článok, ktorým som sa tiež inšpiroval. Výsledok je ale dosť žalostný. Fotky neostré, jediná úprava bola prevod na JPG pre Web v Zoneri. Af som mal nastavené na ASF-C na stredový bod. Clonu na 7,1. Poradte kde som spravil chybu. Ďakujem za každú dobrú radu.
Jediná chyba je tá, že objekt ktorý si fotil, v tomto prípade volavky leteli strašne ďaleko.
 
lgsvgh
2011-04-10 09:04:15
zaujímavý článok. V poradí 10. fotografia musela byť náročná na zachytenie malého letiaceho vtáčika, ktorý má v zobáčiku hmyz.
 
lgsvgh
2011-04-10 09:07:26
príspevok od: Emilio
Ďakujem za fajn článok, ktorým som sa tiež inšpiroval. Výsledok je ale dosť žalostný. Fotky neostré, jediná úprava bola prevod na JPG pre Web v Zoneri. Af som mal nastavené na ASF-C na stredový bod. Clonu na 7,1. Poradte kde som spravil chybu. Ďakujem za každú dobrú radu.
Citujem autora tohoto článku: Zaostrovanie nastaviť na servo (priebežné/neustále) a snímanie na kontinuálne.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované