Hore

Bracketing- dobrý sluha

Bracketing patrí medzi funkcie fotoaparátov, ktoré nie sú fotografmi veľmi využívané. Často sa považuje za stratu času; je to predsa len automatická funkcia a všetko čo dokáže, si vieme urobiť aj sami. Bracketing však často príde veľmi vhod, dokáže uľahčiť prácu a tvorbu fotografie aj zachrániť.

Čo to ten bracketing vlastne je?

Fotoaparát v tomto režime nasníma niekoľko fotografií, medzi ktorými je konštantný rozdiel v nastavení expozície. Najčastejšie preto hovoríme o expozičnom bracketingu, ktorý vyrobí sériu fotiek s rozličnou expozíciou, respektíve korekciou expozície. Napríklad fotíme na snehu a bracketing máme nastavený na tri snímky do plusovej korekcie o 1 EV. Fotoaparát nám teda vyfotí tri zábery s korekciou +1 EV, +2 EV a +3 EV.

Možno sa pýtate - načo nastavovať bracketing, keď jednoduchú korekciu expozície si nastavím raz-dva? No áno, funkcia pôvodne vznikla kvôli diapozitívnym filmom, veľmi citlivým na správnu expozíciu. Dnes to už kvôli okamžitej kontrole na displeji nie je také akútne, ale môže nastať niekoľko situácií, keď sa bracketing oplatí zapnúť.

Nedá sa odhadnúť miera korekcie

Napríklad, aká korekcia bude potrebná v silnom protisvetle?  +1/3 EV, +2 EV alebo žiadna? Hlavne na zrkadlovkách bez LiveView je často problém odhadnúť, ako vlastne fotoaparát svetlo meria. Niekedy preto treba korigovať viackrát, kým sa dostaneme k žiadanému výsledku. Navyše kým nové expozičné parametre nastavíme, situácia sa môže zmeniť. Buď sa zmení svetlo, alebo si fotoaparát „poopraví názor" (napr. keď ním pri manipulácii pohneme a ovplyvní sa tak meranie).

Nie je čas nastavovať

Možno chceme zachytiť lesklý červený vlak práve vychádzajúci z tmavého tunela, alebo sa na nás rúti majiteľ pozemku či nepriazeň počasia a chcú nám prekaziť fotografovanie jedinečnej situácie. Alebo potrebujeme mať hneď slušnú fotografiu a nemáme čas ladiť ju v RAW editore.

Experiment

Expozícia nemusí byť nevyhnutne len dobrá či zlá. Sleduje sa ňou autorský zámer. Môžeme chcieť high-key či low-key, alebo jednoducho máme inú predstavu o výsledku, než nám núti inteligentná fotomašinka. S bracketingom sa rýchlejšie dostaneme k výsledku a navyše môžeme objaviť zaujímavé expozičné hodnoty, ktoré by sme inak nevyskúšali.

Foto ilustruje všetky tri prípady. O pol štvrtej ráno som zbadal, že je vonku efektná hmla, tak som
si urobil fotoprestávku. Bolo však oveľa chladnejšie než som čakal (a podľa toho som sa aj obliekol).
Protisvetlo fotoaparát párkrát zmiatlo a aj keď v tomto prípade v podstate exponoval optimálne, chcel
som skúsiť „temnejšie" varianty. Bracketing mi umožnil urobiť fotku rýchlejšie, tým pádom som mal
viac času urobiť iné zábery.

HDR

Pri tvorbe sendviča je nutné mať fotoaparát nehybný. Manuálnym nastavovaním korekcie riskujeme, že fotoaparátom pohneme, aj keď pevne stojí na statíve. S bracketingom stačí spustiť sériu jedným stlačením spúšte (u niektorých fotoaparátov je potrebné každú snímku exponovať osobitne - vtedy sa veľmi odporúča použiť káblovú spúšť) a fotoaparát to vyrieši.

Nepodarený pokus o HDR. Pomýlil som sa pri nastavovaní a pri poslednej fotografii som musel čas
nastaviť ručne. Aj keď bol fotoaparát upevnený na statíve, snímky sú o nejaký ten polpixel posunuté.

Ako používať bracketing

Fotoaparát toho dokáže bracketingom viac, než len meniť expozíciu. Najprv si treba rozmyslieť, čo od fotoaparátu chceme a podľa toho funkcie nastaviť.

Bracketing sa zvykne nastavovať v menu, samostatným tlačidlom alebo je spolčený s režimom snímania (tzn. sériové, samospúšť, bracketing). V menu môže mať každá z možností samostatnú položku, alebo sú spolu v jednej „kolónke". Možnosti však v konečnom dôsledku bývajú podobné.

Všetky možnosti bracketingu na jednom mieste.

Čo bude bracketing obsluhovať? Môže to byť expozícia, expozícia blesku alebo ich kombinácia, alebo môže ovplyvňovať vyváženie bielej. Takisto býva možnosť meniť samostatne iba ISO.

Bracketing ovplyvňuje tie expozičné hodnoty, ktoré sú nastavené na automatiku. Ak je teda fotoaparát nastavený na automatický režim, môže sa meniť clona i čas. V priorite clony sa bude meniť iba čas a v priorite času zase clona. Zároveň sa rešpektuje už nastavená korekcia expozície, jej hodnota bude považovaná za neutrálny stav. V manuálnom režime máme príležitosť nechať fotoaparát regulovať silu blesku alebo ISO.

Môžeme si aj nastaviť, v akom poradí budú fotografie nasnímané. Preferujem nastavenie, keď sa ide od mínusu cez neutrál do plusu - pri prezeraní fotografií na displeji je pekne vidieť ich odstupňovanie.

A teraz hlavné operatívne parametre:

- Krok, ktorým sa budú jednotlivé fotografie líšiť. Pri expozičnom bracketingu môže byť krok typicky 1/3 EV, 1/2 EV, 2/3 EV či 1 EV.

- Počet snímok a smer, ktorým sa bude krokovať. Môžeme si napr. nastaviť kombináciu dvoch fotografií iba do mínusu, alebo troch do mínusu a plusu. Pri vyvážení bielej sa dá meniť os, tzn. modrá-žltá resp. zelená-magentová.
Niektoré fotoaparáty neumožňujú nastaviť smer a vždy idú do mínusu aj do plusu. V takom prípade treba vopred upraviť korekciu expozície jedným smerom - napr. ak fotoaparát hodlá použiť korekcie od -2 EV po +2 EV a my chceme vidieť iba výsledky od 0 po -4 EV, nastavíme najprv korekciu -2 EV. Fotoaparát berie do úvahy túto korekciu ako neutrálnu a bude teda korigovať od nej do plusu aj do mínusu. Výsledné fotografie budú mať reálnu korekciu 0, -2 a -4EV.

Po nastavení by nám fotoaparát mal dať vedieť, že máme bracketing aktívny. Tu na displeji svieti „BKT" a čiarky pod osou expozície ukazujú odstupňovanie (na obr. je korekcia +1 EV a tri snímky do plusu s rozdielom 2/3 EV).

Samotné použitie potom môže byť dvojaké - pre každý snímok môžeme raz stlačiť spúšť fotoaparátu. Alebo použijeme sériové snímanie, intervalometer, funkciu „bracketing burst", či inú možnosť, ktorou nás fotoaparát ďalej odľahčí. Po skončení sekvencie sa bracketing môže deaktivovať, alebo ho treba vypnúť manuálne - znova závisí od fotoaparátu a nastavenia.

V praxi

Bracketing sa hodí na experimentovanie. Nasledujúca sekvencia je bracketing vyváženia bielej.

Táto možnosť sa hodí vtedy, keď fotíme do JPEG. Ale aj pri plánovanej úprave v RAW sa oplatí vidieť dopad na farebný histogram. Rozdiel medzi najteplejším a najstudenším vyvážením je veľmi výrazný hlavne v červenom histograme, ktorý sa zároveň najľahšie prepáli. A keďže ani najstudenšie vyváženie (v tomto prípade žiarovka + 3 stupne do studena) nie je neutrálne, je zjavné, že červený kanál má k prepáleniu bližšie než sa môže zdať.

Ako pomerne príjemnú farbu som si zvolil šiestu fotografiu (žiarovka +2).

Fotoaparát je s expozíciou konzervatívny, pustíme teda expozičný bracketing s krokom 0,3 EV, spolu deväť fotografií oboma smermi:

Z takejto sekvencie sa už dá vybrať a rozhodnúť sa, čo chceme s fotkou ďalej robiť.

Z bleskom je situácia zábavnejšia. Vezmime si situáciu, keď chceme skombinovať okolité svetlo s bleskom. Fotoaparát to síce môže zvládnuť, ale ako sa často stáva, jeho výtvor nemusí korešpondovať s našou predstavou.

Za našimi portrétovanými postavičkami práve zapadá slnko a túto situáciu si chceme zachytiť. Znova konzervatívny fotoaparát zachytí celkovú náladu, ale bez svetla spredu  nebude z portrétu nič.

Keď ponecháme expozičné hodnoty pozadia a blesk na automatiku, tak je toho svetla spredu zase priveľa.

Zdá sa, že bude treba korigovať expozíciu blesku aspoň na -1 EV. Okrem tejto korekcie príde k slovu aj bracketing o pár krokov do ešte väčšieho mínusu.

Prostredný záber môže byť. Bez bracketingu by som asi robil korekcií viac a aj strávil viac času.

Focus bracketing

Ešte zostáva spomenúť jeden exotický druh bracketingu - ostriaci. Touto funkciou oficiálne disponovalo iba zopár zrkadloviek Contax, Olympus E-500 a E-330. Pokiaľ viem, dnes ju nájdeme iba v kompaktoch Canon s firmvérom CHDK. Contaxy vedeli urobiť tri zábery - jeden normálne zaostrený autofokusom a dva na oboch hraniciach hĺbky ostrosti.

Canony s CHDK a Olympusy dokážu urobiť niekoľko fotografií s ostriacou vzdialenosťou postupne rastúcou od manuálne zaostrenej vzdialenosti.

Táto vlastnosť sa dá využiť na Focus Stacking. Poskladaný výsledok vyzerá asi takto:

V podstate je to niečo ako HFR - High Focus Range fotografia. Na rozdiel od HRD nakombinuje rôzne exponované časti fotografie, ale rôzne zaostrené tak, aby dosiahol maximálnu hĺbku ostrosti.

Tipy pre bracketing

A ešte zopár tipov na záver:

- Najlepšia forma bracketingu s digitálnou zrkadlovkou je ISO bracketing. Hodí sa najmä v prípade, keď je už nedostatok svetla a už sme na hranici našich možností (čas na hranici udržania ostrej fotky, plne otvorená clona), alebo keď chceme mať čas a clonu zafixované.

- Ak fotoaparát samostatný ISO bracketing nemá, dá sa obísť nastavením ISO na automatiku. S kompaktom by som skôr stavil na bracketing meniaci expozičný čas.

- Na statíve sa oplatí používať diaľkovú (drôtenú) spúšť, to platí aj pre použitie bracketingu. Práve pri bracketingu sa však dá nahradiť alebo doplniť intervalometrom. Fotoaparát potom fotí úplne sám.

- Ak používate RAW, nie je nutné používať pri bracketingu príliš malé kroky (1/3 EV). Používam hlavne rozostup 2/3 EV. Keď je málo svetla, stačí aj 1 EV.

- Naopak menšie rozostupy sa hodia, ak sme už našli zhruba správnu expozíciu a iba ju ladíme v malom rozsahu.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
zuzuliena
externý redaktor 2009-11-13 09:59:33
... fajny clanok dik a tie fotky s figurkami su super priklad!
 
dodislav
2009-11-13 13:35:32
ma funkciu bracketing aj Nikon D40?
 
tomcat
2009-11-13 16:52:46
Super clanok,jedine co mi vadi je ze pri ilustracnych obrazkoch(display zadny+stavovy) sa pouziva iba jedna znacka aparatu.v tomto pripade nikon,canon zobrazuje inak.takze amater bude mat asi problem to tam najst..mozno?! ;]
 
ivalko
2009-11-13 17:05:16
príspevok od: dodislav
ma funkciu bracketing aj Nikon D40?
nema
 
markato1
2009-11-13 17:35:28
Este mi tu chyba,zopar tipov ako spracovat nafoteny material,ale celkovo zaujimavy clanok
 
Daniel.U
2009-11-13 18:23:04
príspevok od: markato1
Este mi tu chyba,zopar tipov ako spracovat nafoteny material,ale celkovo zaujimavy clanok
tip cislo 1: vyberes najkrajsiu, tip cislo 2: vymazes, ktore sa ti nepacia
 
markato1
2009-11-13 18:26:03
príspevok od: Daniel.U
tip cislo 1: vyberes najkrajsiu, tip cislo 2: vymazes, ktore sa ti nepacia
ano,az pokial sa nebude jednat trebars o focus bracketing:)
 
Daniel.U
2009-11-13 18:32:05
príspevok od: markato1
ano,az pokial sa nebude jednat trebars o focus bracketing:)
preco by si pri nom nemohol pouzit moje tipy? :-) Tiez vyberes ktora sa ti paci. Samozrejme vzdy sa nemusi jednat len o jednu zlu a ostatne dobre. Napriklad keby si polozil fotak do travy, vybres taku, kde je ostrych najviac stebiel naprikla. Neznamena to hned, ze ostatne su zle ako pri expozicii. Nejaky software na vyberanie hadam mas :-)
 
bear
2009-11-13 20:52:00
príspevok od: markato1
ano,az pokial sa nebude jednat trebars o focus bracketing:)
http://www.ephoto.sk/uzivatelska-sekcia/foto-skola/fotografovanie-prirody/focus-stacking/
 
markato1
2009-11-13 21:05:19
príspevok od: bear
http://www.ephoto.sk/uzivatelska-sekcia/foto-skola/fotografovanie-prirody/focus-stacking/
Ano vdaka,uniklo mi to medzi tymi fotkami
 
paldixy
2009-11-13 21:12:59
Bracketingom robím už 8 mesiacov expozíciu aj WB.Oplatí sa.Omnoho menej práce pri úprave v Zoneri,vyberám najlepší snímok,je to rýchle a pohodlné.
 
immortal20
2009-11-14 05:38:23
skusal som nieco podobne ale to HDR som docielit nevedel ale o tom focuse som vazne neveedl neviem ci to ma aj moja450ka canon ... ten focus brackteking som robil manualne s vypnutim AF ...
 
jake
2009-11-14 14:45:35
pre mna velmi poucne - dik za clanok
 
branislavbuzek
ocenenie redakciou 2009-11-14 18:32:46
príspevok od: markato1
Este mi tu chyba,zopar tipov ako spracovat nafoteny material,ale celkovo zaujimavy clanok
pokiaľ máš scénu s dynamickým rozsahom, ktorý tvoj foťák nevie spracovať sprav bracketingom 3 alebo viac záberov, aby si mal na aspoň na jednom z nich správne exponované všetky časti scény. V editore si si daj obrázky na seba a cez masky zmaž to čo tam nechceš mať. Výsledok môže vyzerať napr. takto:

http://www.ephoto.sk/uzivatelska-sekcia/foto-galeria/?action=showPhoto&id=65673
 
markato1
2009-11-14 21:40:52
Urcite to vyskusam:)..a..prijemny vysledok v tvojej galerii:)
 
ONEHALF
2009-12-13 19:51:55
Pekny poucny clanok... jeden maly preklep je pod poslednym obrazkom... je tam ´HRD´ , namiesto HDR :o)
 
CSA
2010-01-25 16:27:02
ma tuto funkciu aj Nikon D60?
 
Matúš Koprda
2010-01-25 16:33:38
príspevok od: CSA
ma tuto funkciu aj Nikon D60?
nie, bracketing u nikonu je od d90 a d5000 vyššie
 
sonyboy
2010-05-21 22:05:48
príspevok od: Matúš Koprda
nie, bracketing u nikonu je od d90 a d5000 vyššie
je aj u d80
 
uomo
2011-05-09 13:40:50
Požadovanú stránku sa nepodarilo nájsť.....toto vyhodi pri kazdom odkaze odpurucane autrom clanku ,ale aj linky uzivatelov..co s tym je???
 
uomo
2011-05-09 13:42:54
príspevok od: branislavbuzek
pokiaľ máš scénu s dynamickým rozsahom, ktorý tvoj foťák nevie spracovať sprav bracketingom 3 alebo viac záberov, aby si mal na aspoň na jednom z nich správne exponované všetky časti scény. V editore si si daj obrázky na seba a cez masky zmaž to čo tam nechceš mať. Výsledok môže vyzerať napr. takto:

http://www.ephoto.sk/uzivatelska-sekcia/foto-galeria/?action=showPhoto&id=65673
nejde ani toto
 
Marcel Rebro
2011-05-09 13:51:27
príspevok od: uomo
Požadovanú stránku sa nepodarilo nájsť.....toto vyhodi pri kazdom odkaze odpurucane autrom clanku ,ale aj linky uzivatelov..co s tym je???
linky su na staru verziu ePhoto ... format sa medzitym zmenil, ale clanok ostal tak ako bol napisany ...
 
branislavbuzek
ocenenie redakciou 2011-05-09 14:02:01
príspevok od: uomo
nejde ani toto
 
uomo
2011-05-09 14:14:55
príspevok od: Marcel Rebro
linky su na staru verziu ePhoto ... format sa medzitym zmenil, ale clanok ostal tak ako bol napisany ...
no ale ked to davali na betu tak mali aj toto nejak spravne presmerovat..ci?
 
uomo
2011-05-09 14:16:57
príspevok od: branislavbuzek
Na odkza sa da sice rpiamo kliknut, ale za ho nenaslo. Potom tu preklikavam cez hladanie,alebo vyjdem az na uja googla...
 
Marcel Rebro
2011-05-09 14:17:21
príspevok od: uomo
no ale ked to davali na betu tak mali aj toto nejak spravne presmerovat..ci?
... nuz Betka asi nebola zmigrovana korektne ...
 
uomo
2011-05-09 15:05:10
príspevok od: Marcel Rebro
... nuz Betka asi nebola zmigrovana korektne ...
no urcite ze ne...
 
uomo
2011-05-23 13:29:45
príspevok od: branislavbuzek
NAsiel som.. a ja som myslel, ze HDR su tie silne omalovanky...a ono to sluzi na toto Inak videl som robenie HDR fotografie, ktora bola robena z jedneho zaberu no vo vrstvach sa vykytla jedna CB uporava, ktora to radikalne cele zmenila. To je tiez HDR? Ci to uz ide o,,,,?
 
branislavbuzek
ocenenie redakciou 2011-05-23 13:47:10
príspevok od: uomo
NAsiel som.. a ja som myslel, ze HDR su tie silne omalovanky...a ono to sluzi na toto Inak videl som robenie HDR fotografie, ktora bola robena z jedneho zaberu no vo vrstvach sa vykytla jedna CB uporava, ktora to radikalne cele zmenila. To je tiez HDR? Ci to uz ide o,,,,?
tie omalovanky sú niečo ako vedľajší produkt techniky, ktorá mala pôvodne slúžiť na niečo iné. Zvyčajne si to vyskúša začínajúci fotograf a ohuruje tým seba a okolitú laickú verejnosť.

To druhé, o čom píšeš je len spôsob, ako dodať fotke iný nádych ale takýchto techník je neúrekom a nemusí sa zákonite jednať o hdr, resp. o pseudo hdr.
 
Medison
2014-08-05 22:45:25
Mám otázku, keď na mojom N D5100, mám nastavený BKT na AE, tak mi foťák nevytvorí viacej snímkov ale len jednu, ak si ho však nastavím na BKT WB tak mi krásne vytvorí 3 snímky......treba mať pri AE ešte nejaké iné, súčasné nastavania, ktoré podporia vytvorenie 3 snímkov?....ďakujem za odpoveď
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované